Överexponering av HBTQ

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Matte

Re: Överexponering av HBTQ

Inlägg av Matte » lör 17 aug 2019, 19:09

Anders G skrev:
lör 17 aug 2019, 18:53
.Gärna bögar och flator, bara de håller tyst.
Det må vara din åsikt, men den är inte särskilt intressant. Har du något vettigt att komma med när det gäller just Selma kanske du kan ge en referens till någon litteraturvetare som seriöst utreder på vilket sätt hennes sexualitet är viktig för att förstå hennes verk. Klarar du det?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 18 aug 2019, 09:38

Inte homofob, men...
Case closed.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » sön 18 aug 2019, 11:14

Matte skrev:
lör 17 aug 2019, 19:09
Anders G skrev:
lör 17 aug 2019, 18:53
.Gärna bögar och flator, bara de håller tyst.
Det må vara din åsikt, men den är inte särskilt intressant. Har du något vettigt att komma med när det gäller just Selma kanske du kan ge en referens till någon litteraturvetare som seriöst utreder på vilket sätt hennes sexualitet är viktig för att förstå hennes verk. Klarar du det?
Räknas hennes brev?
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 19 aug 2019, 07:56

Om man ser fler prideflaggor på officiella byggnader än svenska flaggor under nationaldagen så tror jag faktiskt att kampanjen riskerar bli kontraproduktiv.
Jag tror att du låter dig styras för mycket av hur olika inkrökta människor reagerar på Flashback. Att en myndighet gör detta ser jag inte som ett problem, kontroversiellt eller att de skulle brista i sin opartiskhet.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » ons 21 aug 2019, 15:40

kipphebel3 skrev:
mån 19 aug 2019, 07:56
Om man ser fler prideflaggor på officiella byggnader än svenska flaggor under nationaldagen så tror jag faktiskt att kampanjen riskerar bli kontraproduktiv.
Jag tror att du låter dig styras för mycket av hur olika inkrökta människor reagerar på Flashback. Att en myndighet gör detta ser jag inte som ett problem, kontroversiellt eller att de skulle brista i sin opartiskhet.
Nu var det inte oväntat lätt att bli missförstådd.. Och att komma in på stickspår. För att ta det sistnämnda- visst tusan är det uppseendeväckande att en myndighet låter sig representeras i en politisk demonstration. Jag är tillräckligt gammal för att ha varit med och organiserat demonstrationer och upprop. Glad blev man/vi när man fick med idrottslag för att inte tala om kommunalråd, Men inte tusan hade det gynnat den goda saken om Arbetsförmedlingen eller Försäkringskassan ställt sig bakom aktiviteterna. Men det är alltså ett stickspår i diskussionen!

Sedan handlar det inte om att jag upprörs eller vämjes vid den allmänna exponeringen- och vad jag känner är f ö ointressant för diskussionen, Jag är helt enkelt nyfiken på en förklaring. Varför hittar man t ex fler inslag om HBTQ än om funktionshindrade på SR? Trots att det senare berör oerhört många fler människors vardag?

Men det finns som sagt en aspekt av den här exponeringen som förargar mig som exemplifieras med berättelsen om Selma. När jag senast försökte diskutera hennes böcker med en kvinnlig kompis så kunder jag inte höra någon annan kommentar än "jamen hon var ju lesbisk".
Jag är ingen expert på hennes författarskap, men vågar hävda att alla spekulationerna om hennes sexualitet förminskar henne som författare.

Fast för all del .. om någon kan förklara för mig hur den är viktig för att förstå hennes romaner och noveller så är jag idel öga och öra....
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » ons 21 aug 2019, 17:53

Matte skrev:
ons 21 aug 2019, 15:40
Varför hittar man t ex fler inslag om HBTQ än om funktionshindrade på SR? Trots att det senare berör oerhört många fler människors vardag?
Eftersom HBTQ har varit och fortfarande är laddat och inte accepterat av relativt stora grupper. Till skillnad från funktionshinder som i stort sett är okontroversiellt.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 22 aug 2019, 14:12

visst tusan är det uppseendeväckande att en myndighet låter sig representeras i en politisk demonstration
Jag ser det varken som politiskt eller kontroversiellt att arbeta för allas lika rättigheter, men jag kanske missförstår.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » fre 23 aug 2019, 17:19

Jag tycker inte om Mattes synpunkter i normala fall.

Men jag är stämplad som lätt homofob av min dotter för fem år sedan (nu 20). Frikänd från rasism. Detta efter ett förhör i en dryg halvtimme.

Jag struntar i vad folk sysslar med i sovrummet (jag personligen gillar massor av saker inklusive bondage, med en kvinna, eller två) men att visa upp det på gatorna tycker jag är fel.

Och som gammal officer fick jag lära mig att man inte fick demonstrera i uniform. Oberoende om det var för ett 'gott' syfte. Vem bestämmer vad som är 'gott'?

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 23 aug 2019, 17:58

Försvarsmakten bestämmer vad man får göra i uniform. Frågor på det?
Ja OK, bara man slipper se bögarna så... Case closed.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » lör 24 aug 2019, 12:09

Finns det några konkreta siffror på hur stor den här överexponeringen är? Eller handlar det om personligt tyckande?

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » lör 24 aug 2019, 12:15

Hans S skrev:
fre 23 aug 2019, 17:19
Jag tycker inte om Mattes synpunkter i normala fall.

Men jag är stämplad som lätt homofob av min dotter för fem år sedan (nu 20). Frikänd från rasism. Detta efter ett förhör i en dryg halvtimme.

Jag struntar i vad folk sysslar med i sovrummet (jag personligen gillar massor av saker inklusive bondage, med en kvinna, eller två) men att visa upp det på gatorna tycker jag är fel.

Och som gammal officer fick jag lära mig att man inte fick demonstrera i uniform. Oberoende om det var för ett 'gott' syfte. Vem bestämmer vad som är 'gott'?

MVH

Hans
Men visar ett Pridetåg verkligen upp på gatorna vad folk sysslar med i sovrummet? Jag har gått i ett Pridetåg med VoF, och jag såg inget sådant. Det var mest glada människor. Och glada åskådare.

Jag ser det inte heller som kontroversiellt att stå upp för allas lika rättigheter. Att försvarsmakten gör det är väl ett bra tecken, tycker jag.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » lör 24 aug 2019, 12:45

Tryggve skrev:
lör 24 aug 2019, 12:15

Men visar ett Pridetåg verkligen upp på gatorna vad folk sysslar med i sovrummet? Jag har gått i ett Pridetåg med VoF, och jag såg inget sådant. Det var mest glada människor. Och glada åskådare.

Jag ser det inte heller som kontroversiellt att stå upp för allas lika rättigheter. Att försvarsmakten gör det är väl ett bra tecken, tycker jag.
T.o.m. några av dem tycker att det är ett problem.
I morgon är det dags för den årliga Pridefestivalen i Stockholm.

Som med åren blivit en prestigefull tillställning som hyllar bögar, flator och transor. Men STEFAN MOBERG, själv homosexuell, är inte så imponerad.

Eftersom Pride inte lyckas förmedla bilden av att de flesta homosexuella faktiskt är vanliga Svenssons.

– Jag vill inte att ”vanligt folk" ska tro att vi alla är läderbögar som dansar till discomusik och är piercade överallt.
....
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/gPE ... aktig-bild

Jag har inget problem med homosexualitet men att skrika ut sex i det offentliga rummet gillar jag inte. Jag går inte ut på gatorna med min flickvän i handbojor, lädermonokini och i koppel.

Och försvaret skall hålla sig till sin kärnverksamhet. Vem bestämmer vilka jippon som det är ok att stödja i uniform. En demonstration av Amnesty? Dela ut flygblad för WWF? Blockera amerikanska ambassaden i protest mot Trump?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » lör 24 aug 2019, 13:28

OK, försvarsmakten skall veta hut, och bögar skall inte synas. Har du kopplat på repeat?

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » lör 24 aug 2019, 13:57

Jag vet att du gillar korta och oförskämda svar men det skulle vara trevligt om du kommenterade det jag skrev istället för att lägga ord i min mun.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » lör 24 aug 2019, 14:13

Hans S skrev:
lör 24 aug 2019, 12:45

T.o.m. några av dem tycker att det är ett problem.

I morgon är det dags för den årliga Pridefestivalen i Stockholm.

Som med åren blivit en prestigefull tillställning som hyllar bögar, flator och transor. Men STEFAN MOBERG, själv homosexuell, är inte så imponerad.

Eftersom Pride inte lyckas förmedla bilden av att de flesta homosexuella faktiskt är vanliga Svenssons.

– Jag vill inte att ”vanligt folk" ska tro att vi alla är läderbögar som dansar till discomusik och är piercade överallt.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/gPE ... aktig-bild

....
"Dem"? Hm. Jag antar att du menar homosexuella. Vad är konstigt med att det finns homosexuella som inte gillar Pride?
Nåja.
Jag ställer mig väldigt skeptisk till att "vanligt folk" skulle få bilden att alla homosexuella är läderbögar från Pride, det handlar väl som alltid om fördomar.
Jag fick definitivt bilden från mitt deltagande i Pride att det är vanliga Svenssons.

Hans S skrev:
Jag har inget problem med homosexualitet men att skrika ut sex i det offentliga rummet gillar jag inte.
Då gillar du inte reklam med lättklädda kvinnor heller, antar jag? :-) För det är väl verkligen att skrika ut sex i det offentliga rummet.
Hans S skrev:
Jag går inte ut på gatorna med min flickvän i handbojor, lädermonokini och i koppel.
Det gör väl få människor till vardags, oavsett sexuell läggning.

Jag har förvisso endast varit med i ett Pridetåg, men jag såg ytterst få människor i lädermokini och koppel. Inga alls, tror jag. Det var mest Svenssons, så att säga. Men det var i Göteborg, det kanske är annorlunda på andra platser.
Hans S skrev:
Och försvaret skall hålla sig till sin kärnverksamhet. Vem bestämmer vilka jippon som det är ok att stödja i uniform. En demonstration av Amnesty? Dela ut flygblad för WWF? Blockera amerikanska ambassaden i protest mot Trump?

MVH

Hans
I fallet Försvarsmakten så är det väl ÖB och regeringen som tycker att det är rimligt att Försvarsmakten, vars kärnverksamhet är att försvara Sverige och det Svenska samhället, visar att man står för allas lika värde.

Det ser jag personligen inte alls som något konstigt. Eller ens som politik, egentligen.

Skriv svar