Förtroendet för försvaret?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Låst
LouieBrown

Förtroendet för försvaret?

Inlägg av LouieBrown » fre 11 dec 2020, 16:13

Jag pratade nyligen om försvaret med en militär. Han ville ha mer pengar till försvaret för att komma till rätta med det stora hotet från Ryssland, som genom att slå ut t.ex. hela Sveriges elförsörjning vill gå genom Sverige och erövra Norge för att få en isfri hamn i Narvik. Han drog på om ubåtar, polska tavelförsäljare och alla andra spioner som finns överallt för att lura tekniska chefer och infiltrera stora samhällsbärande anläggningar.

OK, det ligger kanske något i det han säger, det finns säkert sådana tankar hos Ryssarna, men han fick det att låta så enormt akut. Jag å min sida fann mig själv smått leende, tyckande att han verkade litet paranoid som tror att det ligger ryska spioner gömda i varenda gathörn. Eller som åtminstone tycker att vi borde räkna med det.

Jag frågade honom att OM det nu är så illa, vems är då ansvaret att förhindra en attack. Men det tyckte inte han var försvarets ansvar, utan han fick det att låta som om allmänheten skulle ta sitt eget förnuft till fånga och tro på det han sa. Men hur ska det gå till? Jag är nog inte ensam om att dra litet på munnen och tycka att de är paranoida.

Är det inte en enorm, samhällsfarlig förtroendekris mellan försvaret och allmänheten då? Är det inte försvarets ansvar att förhindra attacker, oavsett om det sker genom att skicka in trupper eller att stänga av elen i hela landet? Är det inte bästa försvar mot det senare att hitta ett sätt att informera folk så att de börjar vara på sin vakt istället för att skratta bort det?

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Förtroendet för försvaret?

Inlägg av Tryggve » lör 12 dec 2020, 10:04

Inlägg från en gammal tråd, troligen en bot i farten.

Låst