Hur kommer bilden av Sverige i världen att se ut efter Covid?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
dann

Re: Hur kommer bilden av Sverige i världen att se ut efter Covid?

Inlägg av dann » ons 10 mar 2021, 22:40

Using data from media reports and other publications, we argue that the agency was insulated from pressure to change course, even as the number of deaths associated with covid-19 rose far above those in Sweden’s Nordic neighbours, by four conditions: (1) the structure of national public administration; (2) an outburst of nationalism in parts of the media; (3) the uneven impact of the virus; and (4) a political leadership that was willing to delegate responsibility for policy almost entirely. We conclude by briefly comparing the coronavirus strategy to previous episodes of Swedish policy exceptionalism. This emerging pattern, we suggest, raises normative questions about the functioning of Swedish democracy.
Sweden and Coronavirus: Unexceptional Exceptionalism (Social Sciences, Dec. 15, 2021)
This study is obviously older than the attacks on MEWAS and thus not related to them.

dann

Inlägg av dann » ons 10 mar 2021, 22:57

Den svenska coronastrategin har inte fungerat som tänkt, vilket påverkar Sverigebilden negativt.
Många oroar sig över Sverigebilden i kölvattnet av coronapandemin. Men i stället för att misstänkliggöra kritiker borde makthavarna koncentrera sig på att prestera bättre.
Sverigebilden kan bara bli bättre av riktiga resultat (Expressen, Feb. 16, 2021)
Sverigebilden is one of those things that might improve if focus was on something else entirely: on saving the lives of the elderly and other vulnerable groups and preventing debilitating long-term effects of the virus, i.e. long COVID (TheAtlantic, March 8, 2021). You do so by preventing SARS-CoV-2 from spreading.
When Sweden is no longer primarily known for its high numbers of disease carriers, Swedes probably also won't have to worry about "nyord som ”svenskmobbning” och ”coronasvenskar”."

dann

Inlägg av dann » tor 11 mar 2021, 19:50

Annika og det svenske coronamysterium

Danish DR2 announced a new mini series comparing the Danish and the Swedish pandemic strategies. An interesting quotation from Anders Tegnell. You can hear it in Swedish in the very short video accompanying DR2's Facebook post:
- Man skal ikke indføre tiltag for tidligt, for så er de potentielt skadelige. Man mister troværdighed, hvis man går for tidligt i gang. . Det handler om, hvornår det er rigtigt at gøre det. Jeg er mest bekymret for at handle for tidligt. Så er det mindre effektivt.
Annika og det svenske coronamysterium (DR2 teaser on Facebook)
I don't think Tegnell needs to fear that anybody will accuse him of having acted too soon!

You can watch the first episode on DR2 tonight. I don't know if it is possible to watch it on the internet outside of Denmark:
Annika og det svenske coronamysterium (DR2)
I foråret 2020 rapporterede journalist og dansk-svenske Annika Wetterling om de løsslupne svenskere, der holdt samfundet åbent, mens Danmark gik i lockdown. Nu tager hun på en personlig rejse tilbage til sit andet fædreland for at forstå, hvorfor svenskerne handlede så forskelligt fra danskerne. En rejse fuld af splittelse og coronavirus, der kommer ubehageligt tæt på Annika og hendes svenske familie.

1: Forbudsdanmark og frihedssverige?
Da coronavirussen rammer i foråret 2020, er svenskerne pludselig de frisindede og vilde, der holder landet åbent, mens Danmark går i lockdown og indfører forbud og restriktioner. Dansk-svenske Annika er splittet og forvirret: Er svenskerne i virkeligheden et mere frihedselskende folk end danskerne?
2: Tegnell-faktoren
Annika Wetterling var én af de første til at interviewe manden, der blev ansigtet på den svenske coronastrategi: Anders Tegnell, Sveriges statsepidemiolog. Han vækkede forargelse hos mange danskere, men blev en folkehelt i Sverige. Nu prøver Annika at forstå, hvorfor han blev så populær - havde Anders Tegnell ret i, at Danmark og resten af verden var blevet gale, da man lukkede samfundet ned i foråret?
3: Er jeg dansk eller svensk?
Grænsen lukker mellem Danmark og Sverige, og det får dansk-svenske Annika til at føle sig mere og mere splittet mellem sine to fædrelande. Pludselig rammes hendes svenske farmor af coronavirus, og Annika begynder at tvivle på, om hun kan lade være med at vælge side. Bekymringen vokser: Hvor efterlader coronakrisen Danmark og Sverige og vores forhold til hinanden?

dann

Inlägg av dann » tor 11 mar 2021, 20:02

Frihedssverige?!
Linus decided to wear a face mask when he returned to classes at the British International School Stockholm (BISS) in Danderyd, outside Stockholm, on Monday. The school teaches around 550 children aged 3-17, according to its website.

“I decided to wear a mask to school. The first lesson [goes] fine with it on. But then in the beginning of lesson two, the teacher asks me to take my mask off, and I of course say that I didn’t want to because of the coronavirus,” he wrote in an email, forwarded to The Local.

Linus said he was then made to wait isolated in a room for three hours before his mother, Sarah Jefford, a wine educator who grew up in Switzerland, was able to pick him up.
Stockholm school sends pupil home for wearing face mask (TheLocal.se, March 11, 2021)

Nemesis

Inlägg av Nemesis » tor 11 mar 2021, 20:59

dann skrev:
ons 10 mar 2021, 22:40
Using data from media reports and other publications, we argue that the agency was insulated from pressure to change course, even as the number of deaths associated with covid-19 rose far above those in Sweden’s Nordic neighbours, by four conditions: (1) the structure of national public administration; (2) an outburst of nationalism in parts of the media; (3) the uneven impact of the virus; and (4) a political leadership that was willing to delegate responsibility for policy almost entirely. We conclude by briefly comparing the coronavirus strategy to previous episodes of Swedish policy exceptionalism. This emerging pattern, we suggest, raises normative questions about the functioning of Swedish democracy.
Sweden and Coronavirus: Unexceptional Exceptionalism (Social Sciences, Dec. 15, 2021)
This study is obviously older than the attacks on MEWAS and thus not related to them.
Tack, mycket intressant artikel!
"Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof." - John Kenneth Galbraith

Nemesis

Inlägg av Nemesis » tor 11 mar 2021, 21:22

Tegnell is asked what the worst result of the Swedish strategy is?

Tegnell: The worst part is that Sweden has been labelled as the country without any restrictions.

Not the deaths. Not the 10 dead kids. Not the longcovid. Not the unemployement. Only Sverigebilden matters.

https://twitter.com/TheSleepOrg/status/ ... 9261351937
"Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof." - John Kenneth Galbraith

dann

Inlägg av dann » lör 13 mar 2021, 14:09

Statistics prove beyond a shadow of doubt that the other Scandinavian countries, which enforced much stricter policies, have suffered considerably fewer losses.
(...)
The alluring message that Sweden’s approach was right and everybody else’s self-isolation regime was hopelessly wrong reached well beyond the nation’s borders.
In other European countries, staunch critics of lockdowns pointed at footage of happy, bare-faced Swedes hanging out in crowded bars as evidence that the draconian measures imposed elsewhere were an unnecessary violation of civil rights.
The Swedish model became a symbol for anti-lockdown and no-mask movements across the world.
(...)
But with the Swedish public more divided than ever, politicians appear to increasingly deny the obvious.
Sweden’s failed COVID strategy leaves the country deeply divided (OpenDemocracy, March 11, 2021)

dann

Inlägg av dann » sön 14 mar 2021, 13:22

FHM:s generaldirektör Johan Carlson larmar om hot och hat, men när Kvartal begär ut mejlen som påståtts ha ”hatkaraktär” visar sig många vara saklig kritik. En säkerhetsexpert som har läst mejlen uppskattar att endast 10 procent kan betraktas som hat. I denna extra matiga söndagskrönika intervjuar Ola Wong även Norges smittskyddsdirektör Frode Forland om varför han inte är utsatt för hat och hot från norrmän.
(..)
Hot – möjligen ett.
Hat – omkring 10 %.
Irrationellt – omkring 10 %.
Resterande fyra femtedelar klassar han (=säkerhetsexpert) som enskilda åsikter även om vissa skulle kunna falla inom definitionen för otillåten påverkan.
FHM drar hatkortet (Kvartal, March 14, 2021)

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 14 mar 2021, 22:47

Forland överraskad av höga svenska dödstalen

Forland säger också att han fått ett samtal från franske presidenten Macrons rådgivare, om hur de lyckats hålla nere smittan.

– Han ringde och sa: ”Vi är väldigt avundsjuka på vad ni har uppnått i de skandinaviska länderna – förutom i Sverige”.
Har svenska myndigheter kontaktat motsvarande myndigheter i de andra nordiska länderna för att få råd om hur man kan hålla nere smittan? Borde de ha gjort det?
FHM drar hatkortet

Därför behöver inte Norges FHM polisskydd
Jag ringer Frode Forland, smittskyddsdirektör på det norska Folkehelseinstituttet, FHI. Han säger att ingen i hans organisation har behövt polisskydd. Han har själv inte fått något ”hot och hat” från norrmän. Mestadels handlar det om ”resonerande mejl”, säger han. Däremot fick han hot och hat från svenskar när han ifrågasatte klokheten i den svenska strategin under våren. Frode Forland har i svenska medier kallats för ”Norges Anders Tegnell”, men idag är han glad för att han aldrig fick den rollen. Som en traditionell opolitisk tjänsteman har han varit rådgivare för den politiska ledningen, ett av flera ansikten som synts i rutan.

Den norska tidskriften Forskning.no återkommer i en stor och läsvärd artikel med rubriken ”Hvorfor gikk det så galt i Sverige?” till att Sveriges misstag var att politikerna inklusive oppositionen lämnade över tyglarna åt ett fåtal ovalda personer, medan journalisterna slutade att ställa kritiska frågor. Mantrat blev att i Sverige skulle vi ”lyssna på experterna”. Men coronastrategin påverkar allt från skolor och resor till utrikespolitik, vilket gör att den handlar om politiska avvägningar. Det är inte primärt inom smittskyddsexperternas kompetensområde, menar Forland.

Den elitistiska metoden att förminska kritiker som ”hobbyepidemiologer” användes inte i Norge eftersom det var självklart att pandemin var en politisk fråga – och sådana kan ventileras i debatt. Det är därför magstarkt av Carlson att nu klaga på kritiska forskare som inte diskuterar och argumenterar i sakfrågan. Tonen på debattklimatet sattes av FHM-ledningen redan under de första veckorna i mars förra året.
Det känns som att Norge har haft en vettig approach till detta. Tyvärr har då en del svenskar skämt ut sig genom att hota Frode Forland efter ifrågasättandet av den svenska strategin.
Det var FHM som drog åt locket över tryckkokaren som är det svenska konsensustänkandet. Personangreppen satte ribban för traditionella medier och influerare, som piskade upp opinionen mot vad de kallade för haverister och alarmister, eller bara ”en skam för Sverige”.

Professor Fredrik Elgh tror att en orsak till det hätska svenska debattklimatet är att folk innerst inne vet att Sverige misslyckats. Men de känner att de måste försvara den svenska politiken. Det blir för jobbigt att erkänna att det gick fel, säger han. Själv står han fortfarande för den utskällda formuleringen om ” tjänstemän utan talang” från DN Debatt den 14 april. Den framstår i ljuset av mängden döda och med långtidscovid som en rimlig kritik, menar han.
Jag tror att Fredrik Elgh har rätt.

dann

Inlägg av dann » sön 14 mar 2021, 23:07

Harsher words are called for now, 11 months and 11,500 more deaths later.

dann

Inlägg av dann » mån 15 mar 2021, 10:06

Sweden has both mandatory and voluntary covid restrictions. Residents who can, are asked to stay home. There's a ban on serving alcohol in the evening. Masks are only recommended during rush hour. There have been more than 12,000 Covid-19 deaths in a population of just ten million. This has left some doubtful. When Gösta Andersson fell ill, doctors refused to give him intensive medical care. But after pressure from his daughter Ulrika, he received treatment.
The Swedish model for fighting COVID-19 (DeutsheWelle on Youtube, March 10, 2021 - 12 min.)
The program begins with the presentation of some young people from other European countries who have gone to Sweden explicitly because of its lax pandemic response, sleeping in 8-bed rooms with no windows! But the major part of the program is an interview with Marie Holmqvist who presents the Swedish triage of Covid-19 patients as something very rational if it didn't happen long-distance and ending with palliative care instead of treatment for old people without family members like Ulrike to put pressure on hospitals.

Too bad. Deutsche Welle usually make good programs about the pandemic.

dann

Inlägg av dann » mån 15 mar 2021, 20:52

Det är en myt att Coronapandemin gynnat Sveriges ekonomi. Dessutom riskerar vi att skada vårt långsiktiga internationella rykte om vi inte erkänner vår misslyckade coronastrategi, skriver omvärldsstrategen och nationalekonomen Mark Brolin.
(...)
Sveriges betyg gällande coronahantering, invägt under undantagsåret 2020 och baserat på mätningar i höstas, landar förvisso lägre än övriga nordiska länders. Men ändå inte lägre än att Sverige kan behålla sin position som världens nionde ”soft power nation”. Däremot får USA sämst coronavirusbetyg av samtliga 105 indexländer. Detta trots att likheterna mellan Trumps och Folkhälsomyndighetens ”avslappnade” virushantering är betydligt större än någon vill medge.
(...)
Säkert delvis därför köpte många FHM:s länge resoluta försäkringar att dödstalen kommer att jämna ut sig med tiden. Därutöver fick Sverige, även under senhösten, ovanligt stöd av libertarianer som hoppades kunna hamra in sitt icke-interventionsbudskap.
(...)
Dubiösa är också jämförelserna med länderna med särskilt uselt utgångsläge. Som Belgien och England som har Europas högsta befolkningstäthet samt inkluderar Europas två globala resehubbar.
Sverige måste erkänna sitt coronafiasko (GP, March 15, 2021)

Nemesis

Inlägg av Nemesis » mån 15 mar 2021, 23:00

dann skrev:
mån 15 mar 2021, 20:52
Det är en myt att Coronapandemin gynnat Sveriges ekonomi. Dessutom riskerar vi att skada vårt långsiktiga internationella rykte om vi inte erkänner vår misslyckade coronastrategi, skriver omvärldsstrategen och nationalekonomen Mark Brolin.
(...)
Sveriges betyg gällande coronahantering, invägt under undantagsåret 2020 och baserat på mätningar i höstas, landar förvisso lägre än övriga nordiska länders. Men ändå inte lägre än att Sverige kan behålla sin position som världens nionde ”soft power nation”. Däremot får USA sämst coronavirusbetyg av samtliga 105 indexländer. Detta trots att likheterna mellan Trumps och Folkhälsomyndighetens ”avslappnade” virushantering är betydligt större än någon vill medge.
(...)
Säkert delvis därför köpte många FHM:s länge resoluta försäkringar att dödstalen kommer att jämna ut sig med tiden. Därutöver fick Sverige, även under senhösten, ovanligt stöd av libertarianer som hoppades kunna hamra in sitt icke-interventionsbudskap.
(...)
Dubiösa är också jämförelserna med länderna med särskilt uselt utgångsläge. Som Belgien och England som har Europas högsta befolkningstäthet samt inkluderar Europas två globala resehubbar.
Sverige måste erkänna sitt coronafiasko (GP, March 15, 2021)
Mycket bra ledare, håller helt med. Tyvärr lär det inte hända inom överskådlig framtid. Alldeles för många har alldeles för mycket att förlora på att medge det.

Anders Tegnell har uttalat sig igen:
Det kan vara så som statsepidemiolog Anders Tegnell sade i Sveriges radio förra veckan. Att expertisen fortfarande inte vet hur viruset sprids, de famlar i mörkret.
Fast detta stämmer ju inte. Det räcker med att gå in på Wikipedia för att se att detta inte stämmer:
Coronavirus disease 2019 (COVID-19) spreads from person to person mainly through the respiratory route after an infected person coughs, sneezes, sings, talks or breathes. A new infection occurs when virus-containing particles exhaled by an infected person, either respiratory droplets or aerosols, get into the mouth, nose, or eyes of other people who are in close contact with the infected person. During human-to-human transmission, an average 1000 infectious SARS-CoV-2 virions are thought to initiate a new infection.
FHM förnekar för övrigt fortfarande att Covid kan spridas via luften.

I samma Wikipedia-artikel står det även:
Social distancing and the wearing of cloth face masks, surgical masks, respirators, or other face coverings are controls for droplet transmission. Transmission may be decreased indoors with well maintained heating and ventilation systems to maintain good air circulation and increase the use of outdoor air.
Med andra ord, Sverige rullar vidare i det vetenskapsförnekande spåret.

Helt otroligt att svenska skeptiker kan försvara detta.

dann

Inlägg av dann » mån 15 mar 2021, 23:21

Canada: La Suède, mouton noir de la pandémie (LaPresse.ca, March 14, 2021)

Brazil: This tweet seems to indicate that Tegnell inspired Brazil's, i.e. Bolsonaro's, pandemic response and considers the outbreak of the Brazilian variant in Uppsala to be payback.

dann

Inlägg av dann » mån 15 mar 2021, 23:51

Nemesis skrev:
mån 15 mar 2021, 23:00
Mycket bra ledare, håller helt med. Tyvärr lär det inte hända inom överskådlig framtid. Alldeles för många har alldeles för mycket att förlora på att medge det.
Yes, I'm afraid so. They can expect to bask in their vainglorious delusions for the next couple of decades. Maybe one day, when it no longer matters and has no consequences, somebody will take away their prizes posthumously and correct their Wikipedia pages.

Skriv svar