Programvaruanvändning inom sociologi

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
danaiveys29

Programvaruanvändning inom sociologi

Inlägg av danaiveys29 » ons 17 mar 2021, 06:48

Som sociologistudent fick jag reda på att jag inte har så mycket mjukvarukunskap som kan vara användbar för sociologi (förutom uni-e-post, Microsoft Office). Vår avdelning är fortfarande mer i traditionell kultursociologi utan specifik datakunskap krävs. Jag skulle verkligen uppskatta några tips eller tricks för programvara eller datorkunskaper som kan vara användbara inom vårt studieområde.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Re: Programvaruanvändning inom sociologi

Inlägg av Vitnir » ons 17 mar 2021, 10:46

Det låter konstigt. Microsoft Excel har t.ex. en hel del statistikfunktioner även om det inte är så anpassat för det. Men visst finns det specialprogram för statistikhantering även om jag inte har använt dem på tjugo år snart. Då tror jag det hette SPSS och verkar finnas kvar idag.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
stefan_radstrom

Inlägg av stefan_radstrom » ons 17 mar 2021, 12:25

Det finns OpenSource- och Freeware-varianter också, t.ex. PSPP (ett OS-alternativ till SPSS), och en mängd andra matematik- och statistikprogram, som Scilab, , ScicosLab, etc. Har dock ingen aning om hur relevanta de kan vara i det här fallet...
Cogito, ergo punkt.

Användarvisningsbild
ani

Inlägg av ani » ons 17 mar 2021, 13:32

Programmeringskunniga använder väl gärna språket/miljön R för statistik.

Skriv svar