Dokumentation, nödvändigt eller vansinne?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Erland
Inlägg: 3657
Blev medlem: lör 19 nov 2005, 21:08
Ort: Karlskoga

Dokumentation, nödvändigt eller vansinne?

Inlägg av Erland » sön 30 maj 2021, 23:38

Vi skeptiker är ju noga med att det man säger ska beläggas. Att dokumentera vad man gör när man håller på med något viktigt är därför viktigt. Därför är det ju rimligt att man kräver dokumentation i offentlig verksamhet, så att vet man vad som skett.

Men å andra sidan finns det ju yrkesgrupper, bl.a. lärare och poliser, som tycker att de drunknar i allt dokumenterande, till den grad att de inte hinner med att göra sitt egentliga jobb ordentligt.

Hur ska vi skeptiker se på detta dilemma?

Användarvisningsbild
Vitnir
Inlägg: 4463
Blev medlem: tor 31 mar 2005, 17:08
Kontakt:

Re: Dokumentation, nödvändigt eller vansinne?

Inlägg av Vitnir » mån 31 maj 2021, 08:29

Det är väl olika saker. Jag dokumenterar mitt arbete i en logg men det är för att veta att jag debiterar korrekt till kund.
Uttalanden av vetenskaplig karaktär i rapporter bör beläggas med referenser. Man kan lägga upp ett eget register t.ex med pdf-filer i en mapp.
Jobbar man som forskare kan det registret bli väldigt stort.

Det är nog bra i teorin att man t.ex. kan följa upp så att man inte missar en elev i skolan, som kanske inte gör väsen av sig men har problem med att klara undervisningen. För läkare är det livsviktigt och kan leda till att man blir av med legitimationen om journalföringen missköts.

Annars tycker jag det är befriande och säga att man inte vet i alla ointressanta frågor där man inte har satt sig in i detaljerna. Som alla dagsaktuella frågor om brott och straff och alla skandaler där man kanske på sin höjd har fått en redogörelse i tidningen.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Erland
Inlägg: 3657
Blev medlem: lör 19 nov 2005, 21:08
Ort: Karlskoga

Re: Dokumentation, nödvändigt eller vansinne?

Inlägg av Erland » mån 31 maj 2021, 13:37

Men om man nu som lärare inte hinner undervisa, eller som polis inte hinner ta fast bovar, för att dokumentationen tar så lång tid, vad gör man då?

Användarvisningsbild
Pär C
Inlägg: 4854
Blev medlem: sön 26 apr 2009, 17:56

Re: Dokumentation, nödvändigt eller vansinne?

Inlägg av Pär C » mån 31 maj 2021, 15:09

Jag kan inte uttala mig specifikt om vården eller skolan men i mina ögon har det länge funnits en allmän tendens i organisationer att ge konceptet ”uppföljning” närmast magiska egenskaper. Uppföljning kräver inrapportering, dvs. dokumentation.

Den person som i ledningsgruppsmöte eller liknande skulle ha uppfattningen att uppföljning (i ett visst fall) är oviktigt, onödigt, orealistiskt därför att ingen komma att sköta inrapportering vettigt ändå, inte kommer att kunna användas att på ett meningsfullt sätt, eller att organisationen har så usel historik på faktiskt göra uppföljning att det inte är lönt att inför en mätstation till att missköta, finns knappast inte.

Ett bra exempel på överdokumentation är budget för verksamhetsåret (som sedan naturligt nog ska följas upp). Detta är något som i de flesta organisationer brukar ta oerhörd energi med möten, diskussioner, samtal, återkopplingar, överväganden, omräkningar i otal Excel-ark osv, osv. I de flesta fall kan man istället utgå från föregående år och lägga på (säg) 5 % på allt – det tar max 10 min - utan att något viktigt går förlorat. Det är ju ändå inte så att en budget orsakar intäkter medan budgeterade kostnader gärna blir en självuppfyllande profetia.

Det finns samtidigt naturligtvis dokumentation som är verksamhetskritisk förstås.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

dann
Inlägg: 1945
Blev medlem: sön 24 maj 2020, 17:18

Re: Dokumentation, nödvändigt eller vansinne?

Inlägg av dann » mån 31 maj 2021, 15:37

Documentation in the context of policing and teaching is very different from documentation in research, for instance:

Being a policeman is about the use of force: If people don't act the way society wants them to act, i.e. if they break the law, they are punished. In order to punish them, they need to get apprehended. That is the job of the police. Occasionally, policemen get a little ... overzealous, cf. cases like George Floyd's. Without actual documentation, in this case footage from smartphones, it would have been impossible to prove that George Floyd was choked to death.

Being a teacher is obviously different from being a policeman, but the relationship between teachers and students is still one of force: Students don't simply volunteer to participate in the educational system. It is compulsory in the lower classes, and teachers register (i.e. document) the attendance of students.
Teachers are also part of the selection process that ensures that some people get access to further education and others don't: competition, grades, exams, cheating.

This is the point where the educational process sometimes turns into a question of juris prudence, and the students sue the educational system to get the grades they feel they are entitled to, the ones that let them go on to university, instead of the grades their teachers gave them.
In this conflict, both sides need to be prepared, i.e. documentation. This is due to the conflict of interest at play and has nothing to do with learning or education as such.
See also the paragraphs Selektion, som vor mor lavede den, Does size really matter? and Enhver er sin egen lykkes smed in the article IQ – den demokratisk lutrede racisme (Skeptica.dk, Dec. 1, 2002) and the paragraph "g" som samfundslære in the article Hvor intelligent er den gennemsnitlige intelligensteoretiker? (Skeptica.dk, Dec. 1, 2002)

dann
Inlägg: 1945
Blev medlem: sön 24 maj 2020, 17:18

Re: Dokumentation, nödvändigt eller vansinne?

Inlägg av dann » mån 31 maj 2021, 15:44

ETA: I forgot to include one of my favorite quotations from a "world-famous physicist" about the organization of education as competition:
Unlimited competition leads to a huge waste of labor, and to that crippling of the social consciousness of individuals which I mentioned before.
This crippling of individuals I consider the worst evil of capitalism. Our whole educational system suffers from this evil. An exaggerated competitive attitude is inculcated into the student, who is trained to worship acquisitive success as a preparation for his future career.
Why Socialism? (Monthly Review, May 1949 - May 1, 2009)

Användarvisningsbild
Matte
Inlägg: 6172
Blev medlem: tor 30 nov 2006, 13:58
Ort: Norrbotten

Re: Dokumentation, nödvändigt eller vansinne?

Inlägg av Matte » mån 31 maj 2021, 20:08

Erland skrev:
sön 30 maj 2021, 23:38
Vi skeptiker är ju noga med att det man säger ska beläggas. Att dokumentera vad man gör när man håller på med något viktigt är därför viktigt. Därför är det ju rimligt att man kräver dokumentation i offentlig verksamhet, så att vet man vad som skett.

Men å andra sidan finns det ju yrkesgrupper, bl.a. lärare och poliser, som tycker att de drunknar i allt dokumenterande, till den grad att de inte hinner med att göra sitt egentliga jobb ordentligt.

Hur ska vi skeptiker se på detta dilemma?
Vi ska alltid ställa frågan Varför?
Alltså när det kommer nya propåer om fler administrativa rutiner. Hur ska dokumentationen användas? Finns det skäl att anta att det leder till förbättringar?

Jag vill särskilt rekommendera två arbeten som belyser Erlands välmotiverade fråga:

"Papperspolisen" av Anders Ivarsson Westerberg. Akademisk avhandling som kan laddas ner från nätet.

Och framför allt "Administrationssamhället" av Anders Forssell.
Det finns otaliga exempel på klagomål från olika håll från dem som arbetar i offentlig sektor att det administrativa arbetet tycks öka och stjäl tid från de ”vanliga” eller ”riktiga” arbetsuppgifterna. Samtidigt sparas det alltmer på det administrativa stödet i form av sekreterare eller assistenter, vilket gör att administrativt arbete i allt större omfattning flyttar ut på varje anställd, ett slags ”amatörisering” av det administrativa arbetet. I den här boken diskuteras fenomenet administration och dess förändring. En viktig förklaring till varför administrationen ökar är de organisationsreformer, kallade New Public Management, som genomförts i den offentliga sektorn. Det vi ser kan formuleras som ett slags systemfel eller organisationsparadox: Alla dessa administrativa pålagor och krav gör inte att organisationer fungerar bättre, leder inte till öppenhet och effektivitet i samhället i stort, utan leder i stället till att vi riskerar att administrera oss till döds.
På nära håll har jag sett vilken förbannelse de ökade dokumentationskraven blivit i skolan, särskilt grundskolan. Har själv arbetat som lärare på olika nivåer, från mellanstadium till högskola.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Erland
Inlägg: 3657
Blev medlem: lör 19 nov 2005, 21:08
Ort: Karlskoga

Re: Dokumentation, nödvändigt eller vansinne?

Inlägg av Erland » mån 31 maj 2021, 21:37

Tack för boktipset Matte! Den boken kanske man borde läsa.

dann
Inlägg: 1945
Blev medlem: sön 24 maj 2020, 17:18

Re: Dokumentation, nödvändigt eller vansinne?

Inlägg av dann » ons 02 jun 2021, 11:46

dann skrev:
mån 31 maj 2021, 15:37
: competition, grades, exams, cheating.
A recent article that shows the relevance of documentation in Danish high schools: Plagiatets paradoks (Weekendavisen.dk) The article will probably get paywalled in a day or two!

As a high-school teacher, I have discovered several plagiarized papers of this kind (SRP, mentioned in the article), spanning from a few copy-pasted sentences to more than 95% of the text copy-pasted from online sources or copied from books. In the case of the 95% paper, it took me at least five times the amount of time I actually got paid for to find the two online sources (relatively easy and fast using Google) and the two library books (much more difficult and time-consuming) that the student had copied from.

Some students think that Google translations into Danish from English sources online are safe because the Danish translation does not exist online, so they write, for instance, that "Romeo kaster sine øjne på Juliet," which works in English but not in Danish where we don't have this particular idiom. So a reverse translation can be googled, the source can be found, but it takes time that you are not paid for, so you stop doing it except in the most extreme and obvious cases.

Emmanuel548
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 06 jul 2021, 06:08

Re: Dokumentation, nödvändigt eller vansinne?

Inlägg av Emmanuel548 » tis 06 jul 2021, 06:11

Do not include the following in your documentation, says Wobst: For example, don't call an employee “crazy. When necessary, any errors that are made should be crossed out with a single strikeout line and the correct.
.
njmcdirect

dann
Inlägg: 1945
Blev medlem: sön 24 maj 2020, 17:18

Re: Dokumentation, nödvändigt eller vansinne?

Inlägg av dann » tis 06 jul 2021, 08:51

Another bot post.

Användarvisningsbild
Johannes
Inlägg: 4556
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 14:31

Re: Dokumentation, nödvändigt eller vansinne?

Inlägg av Johannes » tis 06 jul 2021, 09:55

Matte skrev:
mån 31 maj 2021, 20:08
På nära håll har jag sett vilken förbannelse de ökade dokumentationskraven blivit i skolan, särskilt grundskolan. Har själv arbetat som lärare på olika nivåer, från mellanstadium till högskola.
En stor del av dokumentationshetsen i skolan drivs av lärarnas rädsla för att inte ha ryggen fri. De behöver kunna visa att de agerat rätt ifall de anklagas av föräldrar för att inte ha fångat upp problem i tid. Jag kan förstå behovet, men av det jag sett verkar processerna och verktygen för att dokumentera vara väldigt ineffektiva. Det borde gå att ta fram digitala lösningar som är mycket mer tidseffektiva.

Parks25
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 14 jul 2021, 06:34

Re: Dokumentation, nödvändigt eller vansinne?

Inlägg av Parks25 » ons 14 jul 2021, 06:36

Erland skrev:
sön 30 maj 2021, 23:38
Vi skeptiker är ju noga med att det man säger ska beläggas. Att dokumentera vad man gör när man håller på med något viktigt är därför viktigt. Därför är det ju rimligt att man kräver dokumentation i offentlig verksamhet, så att vet man vad som skett.

Men å andra sidan finns det ju yrkesgrupper, bl.a. lärare och poliser, som tycker att de drunknar i allt dokumenterande, till den grad att de inte hinner med att göra sitt egentliga jobb ordentligt.

Hur ska vi skeptiker se på detta dilemma?
To be sure, meetings are essential for enabling collaboration, creativity, and innovation. They often foster relationships and ensure proper information exchange.

navyarmyccu

Skriv svar