Är samhällsvetenskap en vetenskap?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
PacoBelan

Är samhällsvetenskap en vetenskap?

Inlägg av PacoBelan » lör 10 jul 2021, 07:17

Jag är filosofistudent, men jag har gått några fysik- och politikkurser bredvid mina filosofikurser.

Det är förmodligen ingen överraskning för någon annan, men jag blev lite besviken när jag insåg att naturvetenskapens kvaliteter - som är förutsägbara och objektiva - inte verkar gälla samhällsvetenskapen alls. Medan naturvetenskapen verkar kunna beskriva och till och med styra den naturliga ordningen ganska bra, kan samhällsvetenskapen inte beskriva, än mindre kontroll, det sociala området. Det är till och med möjligt inom samhällsvetenskapen att en teori kan samexistera med motexempel, utan att ta bort teoriens respektabilitet - otänkbart inom naturvetenskapen.

Jag antar att mina frågor är: betyder det att den naturliga ordningen inte sträcker sig bortom den naturliga världen till moral och politik? Är samhällsvetenskap därför omöjligt? och kanske viktigast: vad är då samhällsvetenskapens värde som en disciplin?

PacoBelan

Re: Är samhällsvetenskap en vetenskap?

Inlägg av PacoBelan » tis 13 jul 2021, 11:04

PacoBelan skrev:
lör 10 jul 2021, 07:17
Jag är filosofistudent, men jag har gått några fysik- och politikkurser bredvid mina filosofikurser.

Det är förmodligen ingen överraskning för någon annan, men jag blev lite besviken när jag insåg att naturvetenskapens kvaliteter - som är förutsägbara och objektiva - inte verkar gälla samhällsvetenskapen alls. Medan naturvetenskapen verkar kunna beskriva och till och med styra den naturliga ordningen ganska bra, kan samhällsvetenskapen inte beskriva, än mindre kontroll, det sociala områappvalley tutuapp tweakbox
det. Det är till och med möjligt inom samhällsvetenskapen att en teori kan samexistera med motexempel, utan att ta bort teoriens respektabilitet - otänkbart inom naturvetenskapen.

Jag antar att mina frågor är: betyder det att den naturliga ordningen inte sträcker sig bortom den naturliga världen till moral och politik? Är samhällsvetenskap därför omöjligt? och kanske viktigast: vad är då samhällsvetenskapens värde som en disciplin?

issue got solved

Skriv svar