Fråga forskare i psykologi!

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Re: Fråga forskare i psykologi!

Inlägg av FudoMyoo » tis 26 jan 2010, 11:57

Dan skrev:Grupptänkande har jag hört talas om
Jag har en fråga angående detta. När jag läste Internationella relationer så fick vi läsa en bok av en Irving Janis som handlade om något han kallar "groupthink". Det jag undrar är om detta fenomen är vetenskapligt och välbelagt?
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tis 26 jan 2010, 21:48

Svar till FudoMyoo (inkl. mitt eget) har flyttats till sidotråden.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » tis 02 feb 2010, 08:14

Tack, Clajo för svaret om borderline.

Jag har en till fråga. Om schematerapi. Jag har ingen aning om hur mycket det används eller hur seriöst det är, jag bara stötte på begreppet i ett sammanhang, men: Är det någon teori om att alla människor har scheman som de handlar efter, och att dysfunktionella scheman skall bli funktionella, eller är det bara de som har varit med om något ofördelaktigt som har dysfuktionella scheman, som man sedan strävar efter att få bort helt genom denna terapi?

Fernaeus

Inlägg av Fernaeus » tor 18 feb 2010, 19:07

Picea skrev:Tack, Clajo för svaret om borderline.

Jag har en till fråga. Om schematerapi. Jag har ingen aning om hur mycket det används eller hur seriöst det är, jag bara stötte på begreppet i ett sammanhang, men: Är det någon teori om att alla människor har scheman som de handlar efter, och att dysfunktionella scheman skall bli funktionella, eller är det bara de som har varit med om något ofördelaktigt som har dysfuktionella scheman, som man sedan strävar efter att få bort helt genom denna terapi?
Termen är lite ny för min del, men jag gissar att man det är en gren inom kognitiv terapi som tillämpar Andersons m fl:s kognitiva schemateori. Ett schema kan exempelvis vara "hur man gör när man går på restaurang", dvs aktiviteter som inbegriper avsevärt mer än enkla rutinhandlingar. Men avsevärt mindre omfattande än en vardag. Obs! jag sysslar inte med sådant själv, utan är intresserad av schemata utifrån en minnesteoretisk aspekt snarare än en terapeutisk.

Jag gissar att Clajo kan mer om detta.
Obama, can this really be the end,
to be fucked in Alabama
by senator John McCain.
/Boob Dylan

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » tor 18 feb 2010, 19:31

Fernaeus skrev:Ett schema kan exempelvis vara "hur man gör när man går på restaurang", dvs aktiviteter som inbegriper avsevärt mer än enkla rutinhandlingar. Men avsevärt mindre omfattande än en vardag.
Jag tror att situationsbundna, "enklare" schemata kallas för "script" på kognitionsspråk.

Mangan

Inlägg av Mangan » tor 18 feb 2010, 20:26

Garvarn skrev:
Fernaeus skrev:Ett schema kan exempelvis vara "hur man gör när man går på restaurang", dvs aktiviteter som inbegriper avsevärt mer än enkla rutinhandlingar. Men avsevärt mindre omfattande än en vardag.
Jag tror att situationsbundna, "enklare" schemata kallas för "script" på kognitionsspråk.
Det stämmer
Det finns små tricks som får folk att ge dig mer än du är värd

Fernaeus

Inlägg av Fernaeus » mån 22 feb 2010, 13:40

Mangan skrev:
Garvarn skrev:
Det stämmer
Jo, eller på svenska: manus.

Men om man säger att de är situationsbundna, så hamnar man lite fel anser jag. Vad är en situation? Inom interaktionistisk psykologi lägger man stor vikt vid situationer och väldigt lite vikt vid individuella skillnader eller vid verksamheter. Man säger att vad som avgör hur en individ agerar är ett samspel mellan person och situation, men vid exempelvis restaurangbesök ingår en rad begränsningar som automatiskt minskar på individvariationen. Samma gäller för schackspel, där det finns ett antal öppningar som direkt minskar antalet valmöjligheter i det fortsatta spelet. Man kan säga att det i den typen av förregisserade aktiviteter finns små möjligheter för individen att hans/hennes personlighet ska komma till uttryck.

Men samtidigt, om man håller kvar vid situationsbegreppet, så underförstås en finit eller temporär handlingsdimension. När det gäller schemata eller verksamheter/aktiviteter i stort så är de infinita, atemporära, dvs du utgör ramverk eller skelett för de manifesterade handlingarna. Man kan alltså veta ganska bra hur man uppträder på en restaurang utan att mer än sällan vara på en.

Men nu var ju frågan vad schematerapi är.
Obama, can this really be the end,
to be fucked in Alabama
by senator John McCain.
/Boob Dylan

Användarvisningsbild
Clajo

Inlägg av Clajo » tor 25 feb 2010, 05:43

Fernaeus skrev:
Men nu var ju frågan vad schematerapi är.
Jag gissar att Clajo kan mer om detta.
nix, jag är inte kunnig på terapiformer

Användarvisningsbild
kajmal
Avstängd

Inlägg av kajmal » lör 27 feb 2010, 09:48

kan en drog utmynna i exempelvis snitzofreni
absolut...utomjordisk existens

Användarvisningsbild
Clajo

Inlägg av Clajo » tis 02 mar 2010, 03:43

kajmal skrev:kan en drog utmynna i exempelvis snitzofreni
Nja, droger kan inte ensamma orsaka schizofreni, men droger kan ge upphov till tillstånd som liknar schizofreni, eller påskyndar/förvärrar en latent sjukdom. Se till exempel den här genomgången i Lancet

Användarvisningsbild
kajmal
Avstängd

Inlägg av kajmal » tis 02 mar 2010, 09:10

"tillstånd som liknar sictzohfreni"............kan en psykolog avgöra skillnaden genom samtal om exempelvis sömnperioder...mår man bra .........etcetera ?
absolut...utomjordisk existens

Användarvisningsbild
smiskos

Inlägg av smiskos » tis 02 mar 2010, 12:28

Sidospår flyttades till Blendas betraktelser.
0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » ons 10 mar 2010, 12:00

Jag har flera gånger sett kritik mot diagnostikverktygen för autism-spektra störningar.
Denna kritik menar att de är kulturberoende och att invandrare härav överdiagnostiseras eller åtminstonde att PTSD misstas för autism.
Att hitta denna kritik är lätt (ex: http://www.svenskpsykiatri.se/documents ... 1_2009.pdf), men finns det några vettiga studier som faktiskt visar att en överdiagnostisering görs?

En relaterad fråga är om den pedagogik som bedrivs i skolan idag delvis har orsakat ökningen av ADHD diagnoser? Jag tänker så här: Den klassiska katederundervisningen med strikt disciplin och "tyst i klassen" som ledstjärna hade den fördelen att elever med lättare autismspektrastörningar faktiskt kunde fixa undervisningen. Idag, med arbetsgrupper, eget arbete och ständigt sorl faller dessa elever snart igenom och uppmärksammas.
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Sinne

Kärlek

Inlägg av Sinne » tor 18 mar 2010, 18:30

Jag hörde talas om den här tråden på föreläsningen i måndags och fick genast några frågor.

Min första fråga är om förälskelse, hur förklarar psykologin det? Vad gör att man under liknande omständigheter blir förälskad i någon och bara trivs med någon annan? Vad gör att olika människor är så olika benägna att bli förälskade?

Min andra fråga handlar om kärlek. Då och då hör jag människor oroa sig för att deras intag av antidepressiva ska påverka deras förmåga att älska sin partner, finns det något fog för det? Finns det studier om hur antidepressiva påverkar nära relationer?

Användarvisningsbild
Ventromedial

Inlägg av Ventromedial » sön 21 mar 2010, 19:19

Kommentarer från icke-forskare i psykologi har flyttats till sidotråden. Observera att det endast är forskare i psykologi som svarar i denna tråd (se första inlägget).

Skriv svar