Har Jesus funnits?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Sören F

Re: Har Jesus funnits?

Inlägg av Sören F » sön 22 dec 2019, 20:22

Exakt, det blir formatet som imiteras :-)

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » ons 25 dec 2019, 01:15

Sören F skrev:
sön 22 dec 2019, 09:12
Vad tycker man om Svt:s jesusserie nu då?

(Har den sänts förr för det första?)

Intressant hur dokumentärformatet och de rena berättelserna blandas?

Där fås som ett Svt:s ursäktande i början, om hur det inte ska tas som historia, och producentens pynt i slutet, om universitetsfolk som kollat.

Jag tycker den är givande som hur den levandegör berättelsen. Saker jag inte kopplat nånsin förr. Bättre än en typisk spelfilm säg, som jag inte tar på samma allvar.
Det sägs ju bygga på evangelierna men en del saker stämmer inte alls med evangelierna (som heller inte alltid stämmer med varandra). Det sades t.ex. i serien att Maria blev gravid medan hon var borta och hälsade på sin släkting Elisabet, men enligt Lukas var hon gravid redan innan hon besökte Elisabet.
I serien finns det en rivalitet mellan Jesus och hans bror Jakob, något det inte alls finns stöd för i evangelierna, som knappt nämner Jakob. Och man bara spekulerar om t.ex. Kajafas', Pilatus' och Judas'innersta tankar, utan stöd vare sig i evangelierna eller någon annanstans.

Användarvisningsbild
Sören F

Inlägg av Sören F » ons 25 dec 2019, 10:53

Det är som om, tänker jag, traditionen tagit detta kliv ut i något nytt, i och med att man bejakat det format som talar till också moderna vuxna. Tidigare gjordes serietidningar för barn, och det här är ett logiskt nästa steg. Om själva bibeln och oratorier var gamla skolan, så var t om musikaler och spelfilmer sen ett respektfullt tassande runt, som fortfarande inte var detta tredje som kastar ut oss i vad som mer blir falcon crest-diskussioner - vad tänkte den och den osv. Producenterna kring bibelsällskapen måste varit nöjda när de fann dit/hit, men nu vidtar den banaliseringen.

Det som lämnas lite därhän blir det mer arkeologisk-historiska dokumentärformatet, som också var begränsat intressant, för bara forskartypen och för faktiskt religiösa som skänkte det stor betydelse i något man brottades med.

Användarvisningsbild
Sören F

Inlägg av Sören F » ons 25 dec 2019, 17:17

Fast den här är allra bäst: https://www.youtube.com/watch?v=suowe2czxcA

Skriv svar