Har Jesus funnits?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » mån 11 feb 2008, 07:36

Victor_Von_Doom skrev:Bara Paulus tre första brev är skrivna av honom själv.
Nja.
Wikipedia har ganska bra om saken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Authorship ... e_epistles

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Re: Har Jesus funnits?

Inlägg av MariaB » mån 11 feb 2008, 16:13

Picea skrev:Jag läste precis ut Alvar Ellegårds "Myten om Jesus" där han hävdar att Paulus kommunikation var till essenska församlingar runtom i världen, och den Jesus han talar om var en sedan länge avliden "rättfärdighetens lärare" som omtalas i döda havsrullarna. Den Jesus som evangelierna handlar om är enligt honom ett påhitt av evangelieförfattarna runt ca år 100-120.

Min kristne make protesterade genast och nämnde ett fragment av Markusevangeliet som också hittats i Qumran, men som enligt en snabbgoogling verkade vara ett väldigt trosberoende Markusfragment.

Är uppfattningen att Jesus har varit en historisk person som levat under ungefär den tiden som det påstås i evangelierna ett resultat av att kyrkan är en så pass stark maktfaktor så att forskare påverkas att inte kunna se riktigt objektivt på saken?
Jag diggar Ellegård och tror han har en poäng!

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » mån 11 feb 2008, 16:56

MariaB skrev:Jag diggar Ellegård och tror han har en poäng!
Det vore kul om du utvecklade resonemanget.

FredrikF

Inlägg av FredrikF » mån 11 feb 2008, 20:45

Har tänkt köpa boken "Den Jesus som aldrig funnits" av Roger Viklund. Någon här som läst den och kan rekomendera den alt. varna för den.
The only people who are obsessed with food, are the anorexic and the morbidly obease. And that, in erotic terms, is the catolic church in a nutshell. /Stephen Fry

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 12 feb 2008, 00:39

FredrikF skrev:Har tänkt köpa boken "Den Jesus som aldrig funnits" av Roger Viklund. Någon här som läst den och kan rekomendera den alt. varna för den.
Jag har bara läst ett antal kapitel än så länge, men den är helt klart läsvärd, speciellt då den handlar om en del del andra relaterade saker också.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

alrune

Inlägg av alrune » tis 12 feb 2008, 04:02

djembelelle skrev:
alrune skrev:
djembelelle skrev: Snarare är det en redogöreelse för TH Laurencys fantasier i ämnet.
Jag la ju till:
sen du läst får du själv bedöma trovärdigheten.
Hur gör jag för att bedöma den? Hur gör du?
Jag har inte gjort nån bedömning alls.
Bara läst vad andra skrivit.
Madam H. Blawatsky eller vad hon hette skrev nåt om nån Josua som skulle ha varit förebild till Jesus i evangelierna.
Åsa Kleveland har sin version och det är att Jesus fanns inte men den som förklaras i bibeln vara Jesus i sälva verket var Apollonis.
Gissningarna är många och jag avstår tills vidare.
De där Abrahamska religionerna har jag hur som helst alltid förkastat som fantasier av illvilliga personer som av nån anledning vill föra mänskligheten bakom ljuset. Nånt skumt syfte har de, de där religionerna.

För den skull kan det ju i allafall vara intressant att veta om Jesus funnits som historisk person.

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » tis 12 feb 2008, 07:17

Nu är väll iofs inte Madam Blawatsky nån större akademisk auktoritet :)
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » tis 12 feb 2008, 07:33

alrune skrev:Här står vem jesus var och hur han var:
http://laurency.com/Swedish/indexswe.htm
Snarare är det en redogöreelse för TH Laurencys fantasier i ämnet.
alrune skrev:Jag la ju till: sen du läst får du själv bedöma trovärdigheten.
Hur gör jag för att bedöma den? Hur gör du?
alrune skrev:Jag har inte gjort nån bedömning alls. Bara läst vad andra skrivit.Gissningarna är många och jag avstår tills vidare.
När du påstod "Här står vem jesus var och hur han var:..-"
verkade du övertygad. Men jag misstolkade kanske din formulering, eller så skrev du annorlunda än du menade.

cocacolawunderbar

Inlägg av cocacolawunderbar » tis 12 feb 2008, 07:42

Vad spelar det för roll ifall Jesus fanns eller ej?

Nu snackar vi alltså om en person som har en massa myter kring sig.
Han kunde gå på vatten och hela döda människor.
Detta kan vi utesluta med det samma eftersom det är omöjligt.
Vad finns kvar när man tar bort allt detta?
Hur kan man vara säker på att allt övrigt är sanning?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 12 feb 2008, 15:20

cocacolawunderbar skrev:Vad spelar det för roll ifall Jesus fanns eller ej?

Nu snackar vi alltså om en person som har en massa myter kring sig.
Han kunde gå på vatten och hela döda människor.
Detta kan vi utesluta med det samma eftersom det är omöjligt.
Vad finns kvar när man tar bort allt detta?
Hur kan man vara säker på att allt övrigt är sanning?
Har den bibliska Jesus existerat, så är kristendommen sann. Har den inte det, så är den falsk. Kan det bli viktigare än så?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

AndersTorstensson

Inlägg av AndersTorstensson » tis 12 feb 2008, 15:42

Moridin skrev: Har den bibliska Jesus existerat, så är kristendommen sann.
Ja.
Har den inte det, så är den falsk. Kan det bli viktigare än så?
Den frågan är inte fullt så enkel. För att kristendomen skall falsifieras av att den bibliska Jesus inte fanns så krävs det
1. En tydlig definition av den bibliske Jesus. Det finns bara 2000 år av strider att finna en lösning på.

2. Få alla kristna att definiera sig som troende på en bokstavlig sanning i Bibeln, att inte uppfatta den som ett poetiskt uttryck av Guds budskap, förmedlat och förvrängt genom människor.

Det är en tuff uppgift att vinna ett spel där andra har andra uppfattningar om reglerna.

Användarvisningsbild
h

Inlägg av h » tis 12 feb 2008, 20:59

Moridin skrev:Har den bibliska Jesus existerat, så är kristendommen sann. Har den inte det, så är den falsk. Kan det bli viktigare än så?
Nja, det krävs nog lite mer för att kristendomen ska vara sann.

Användarvisningsbild
Charles Atan

Inlägg av Charles Atan » tis 12 feb 2008, 22:49

Men vänta nu..Är det ingen som läser evangelierna? Hur är det fatt med en normalbegåvad och normalbildad nutidsmänniska, som inte märker att det är sagor hon läser??

Om man bara tar ett steg tillbaka och bortser från indoktrineringen från söndagsskolan till radiogudstjänsterna så sticker ju berättarknknepen i ögonen.
Lukas använder ju samma knep som Fritjof Nilsson Piraten: "Lögnen vävs på sanningens varp" Börja med några händelser och personer som är historiska och allom bekanta. Quirinius, landshövding över Syrien. (Elak jävel som man minsann kommer ihåg) Pontius Pilatus (ökänt råskinn) Skattskrivningen (Stor villervalla, Jfr Folk- och bostadsräkningen, Sport -60, Beredskapen, Ingo). Jo. det var ju Verkligheten. Det är varpen. Där väver man in färgstarka skrönor: Tre konungar, Jungfrufödsel, Tolv lärjungar (arketypiska töntar som kontrast till Mästarens visdom). Standardunder: Utspisar med två fiskar, förvandlar vatten till vin, uppväcker döda, botar lama, går på vattnet och så vidare. Korsfäst, död och uppstånden. (På tredje dagen dessutom som sagotraditionen bjuder). idel mytiska standardelelment. Dessa amsagor utgör ramberättelse kring några sedelärande liknelser och sentenser. Några är väl rätt bra även för moderna människor. De är förpackade i spännande sagor för att de skall gå att sälja?

Titta förresten på aktuella debatten på Humanistforum. Där handlar det för närvande om att evangeliesagorna är pastischer på astrologiska texter från egypterna och framåt
Croyez ceux qui cherchent la vérité, doutez de ceux qui la trouvent.
[André Gide]

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » ons 13 feb 2008, 01:29

Någon skatteskrivning i hela romerska riket aldrig skett. däremot har det skett på lokala plan.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

TurTure

Inlägg av TurTure » ons 13 feb 2008, 10:35

Charles Atan skrev:Men vänta nu..Är det ingen som läser evangelierna? Hur är det fatt med en normalbegåvad och normalbildad nutidsmänniska, som inte märker att det är sagor hon läser??

Om man bara tar ett steg tillbaka och bortser från indoktrineringen från söndagsskolan till radiogudstjänsterna så sticker ju berättarknknepen i ögonen.
Lukas använder ju samma knep som Fritjof Nilsson Piraten: "Lögnen vävs på sanningens varp" Börja med några händelser och personer som är historiska och allom bekanta. Quirinius, landshövding över Syrien. (Elak jävel som man minsann kommer ihåg) Pontius Pilatus (ökänt råskinn) Skattskrivningen (Stor villervalla, Jfr Folk- och bostadsräkningen, Sport -60, Beredskapen, Ingo). Jo. det var ju Verkligheten. Det är varpen. Där väver man in färgstarka skrönor: Tre konungar, Jungfrufödsel, Tolv lärjungar (arketypiska töntar som kontrast till Mästarens visdom). Standardunder: Utspisar med två fiskar, förvandlar vatten till vin, uppväcker döda, botar lama, går på vattnet och så vidare. Korsfäst, död och uppstånden. (På tredje dagen dessutom som sagotraditionen bjuder). idel mytiska standardelelment. Dessa amsagor utgör ramberättelse kring några sedelärande liknelser och sentenser. Några är väl rätt bra även för moderna människor. De är förpackade i spännande sagor för att de skall gå att sälja?

Titta förresten på aktuella debatten på Humanistforum. Där handlar det för närvande om att evangeliesagorna är pastischer på astrologiska texter från egypterna och framåt
Kristna slutar att tänka när dem läser smörjan så enkelt kan det vara! En annan orsak kan vara att man får allt serverat från präster eller sektledare!

Skriv svar