Senaste tosserierna på Dagens Homeopati

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
skeptiskelars

Re: Senaste tosserierna på Dagens Homeopati

Inlägg av skeptiskelars » ons 23 maj 2018, 08:31

kipphebel3 skrev:Och kan man inte övertyga med argument så får man försöka prata ikull kunden...

Välkommen på kurs i praktisk retorik med syfte att förmedla homeopati

Säljkurs således. Allting går att sälja med mördande reklam..
.....och de jävlarna har dessutom mage att skända skeptikern Lisa Simpson genom att pryda sin flyer med hennes bild......
https://www.facebook.com/groups/3256482 ... 655836602/

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 23 maj 2018, 10:08

skända skeptikern Lisa Simpson genom att pryda sin flyer med hennes bild
Smaklöst. Men att Marina et consortes helt saknar hämningar vet vi redan.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » ons 23 maj 2018, 14:51

kipphebel3 skrev:Och kan man inte övertyga med argument så får man försöka prata ikull kunden...

Välkommen på kurs i praktisk retorik med syfte att förmedla homeopati

Säljkurs således. Allting går att sälja med mördande reklam..
Del 1 i kursen är: Tjata om samma griskultingstudie konstant. Vägra att bemöta kritik på studien. Tjata bara på om att den visar på att homeopatika är fantastisk. Blir du överbevisad, var knäpptyst ett par år. Sedan tjatar du på om samma griskultingstudie igen, som om ingenting har hänt.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » ons 23 maj 2018, 18:48

ulltand skrev:Del 1 i kursen är: Tjata om samma griskultingstudie konstant. Vägra att bemöta kritik på studien. Tjata bara på om att den visar på att homeopatika är fantastisk. Blir du överbevisad, var knäpptyst ett par år. Sedan tjatar du på om samma griskultingstudie igen, som om ingenting har hänt.
Klockrent Ulltand.
Bästa sågning jag läst på länge.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tor 24 maj 2018, 21:38

skeptiskelars skrev:Bästa sågning jag läst på länge.
Det finns väl en tråd om bästa sågningarna?! :-)

Tack skeptiskelars!

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » mån 28 maj 2018, 06:51

Hämtat från DH:
http://dagenshomeopati.se/2018/05/22/va ... homeopati/
De ser fan i mig ut precis som Tulo.
Bild

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » mån 28 maj 2018, 16:27

Nu är de i farten igen.
DH:s fb-sida får en förfrågan om vart man kan vända sig för att få homeopatisk konsultation och ev vård av en 2-åring.
De flesta svarar i kommentarsfältet att man skall vända sig till något nordiskt grannland. Illa nog

-En svarar att man skall vända sig till "homeopathuset.se".
Jag tittade in på http://www.homeopathuset.se och blev mörkrädd
vid blotta tanken på att de skulle få slå klorna i en 2-åring.
-Eva-Marina Szöges föreslog att de skall söka upl en homeopat som behandlar
2-åringen helt gratis. Om hon avstod från att rekommendera sig själv pga att hon är
osäker på om gratisbehandling är lagligt eller om hon bara är girig vet jag inte.

De som liksom jag har en fallenhet för mental masoschism kan ta del av vidrigheterna här:
https://m.facebook.com/groups/325648250 ... 3605534707

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 27 okt 2018, 15:57

Som väntat utbrer sig Marina över PMS-studien i lyriska termer Dock har studien ett allvarligt metodfel som gör att som gör att den inte tillför något nytt. Alla vet att "det goda samtalet" fungerar. Om man sedan samtidigt viftar med skallran eller ger sockerpiller saknar betydelse.
Mats och Miek Jong är duktiga på kliniska prövningar men deras design i ansökan till EPN hade ett allvarligt fel vilket jag framhöll för både EPN och OMV: effekten av konsultationen och det homeopatiska pillret eller vätskan studerades inte var för sig utan klumpades ihop.

Att konsultationen (lyssna på patienten) har positiva effekter vid många problem vet vi - det har jag använt tusentals gånger i kontakt med patienter. Om man inte lägger upp studien med randomiserad (slumpmässig), dubbelblind design med en piller- och en placeboarm vet vi inte om pillret har effekt eller om all effekt kommer från konsultationen.
https://www.st.nu/artikel/opinion/insan ... or-skammas
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 22 mar 2019, 06:54

Nu har Marina, efter en lång tids dvala, fattat pennan och producerat ett antal texter. I den senaste skriver hon:
I programserien Bota mig! i Sveriges Radios P1 påstod reportern Simon Magnusson i fem program som sändes 18 februari - 18 mars 2019 att han undersökte olika alternativa behandlingsmetoder och preparat. Programserien bestod dock till den största delen av kritik mot och ett ifrågasättande av alternativmedicinen. Reportern vinklade programmens innehåll på ett sådant sätt att lyssnarna skulle blir tvivlare med avseende på alternativen till skolmedicinen.
Det vi andra kallat "objektivitet" blir i Marinas ögon "vinklat" och Ion Silver har visst fällts i alla instanser.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » mån 25 mar 2019, 09:10

Bota mig är bra, rekommenderas starkt. Tar förutom homeopati upp:
-Kolloidalt silver
-"Strålning"
-Zonterapi
-Bioresonans.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=5239

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tis 23 apr 2019, 16:50

Inte illa att Eva-Marina Szöges blåst liv i sin lilla slaskblogg Dagens Homeopati igen.
Goda skratt är garanterade.
Sitter på mobbe och då är det så bökigt att citera, så ni får läsa Margot Granviks dårskaper utan mina kommentarer.
Klicka, läs och lid.
http://dagenshomeopati.se/2019/04/23/ka ... kekonsten/

"Logik"..???

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » sön 28 apr 2019, 09:59

Margot Granvik skrev:Styrkan hos Erik van Woensel är att han följer den vetenskap och beprövade erfarenhet som den homeopatiska terapin handlar om.
:shock: :?
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 06 maj 2019, 08:31

Notera "den vetenskap". Man har således hittat på något helt eget och kallar det "vetenskap". Någon likhet med det vi andra kallar vetenskap finns inte annat än en flyktig likhet på samma sätt som saken på bilden liknar ett flygplan.

Bild

Användarvisningsbild
Migi

Inlägg av Migi » ons 22 maj 2019, 17:22

kipphebel3 skrev:
mån 06 maj 2019, 08:31
Notera "den vetenskap". Man har således hittat på något helt eget och kallar det "vetenskap". Någon likhet med det vi andra kallar vetenskap finns inte annat än en flyktig likhet på samma sätt som saken på bilden liknar ett flygplan.

Bild
Men det där är väl ett riktigt cargokultplan?

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tor 11 jul 2019, 07:05

Frankrike går rätt väg och drar in ersättningen för homeopatikurer.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/frank ... ningslost/

"Hälsovårdsminister Agnès Buzyn säger till tidningen Le Parisien att den nuvarande ersättningen på 30 procent av kostnaderna ska minskas till 15 procent nästa år för att avskaffas helt 2021."

Enligt artikeln har även Storbrtannien slopat ersättningen för behandlingar med utspätt vatten (2017), vilket jag gått miste om. Kan inte minnas att Eva-Marina Szöges har skrivit om det och hon kommer nog inte att skriva om det franska beslutet heller :-)

Skriv svar