Sommarmyter

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
Procentaren

Sommarmyter

Inlägg av Procentaren » tis 07 jul 2020, 11:31

Svar på diverse myter om sommaren och människokroppen.

Om man blivit bränd av en manet skall man kissa på såret. Inte bra.
Man sover mindre på sommaren. Ja, upp till en halvtimme mindre för vissa.
Håret växer mer på sommaren. Nja, Ca 2.5 mm under sommarsäsongen. Knappast så man märker det.
Man skall vänta en timme efter maten innan man badar. Stämmer inte. Handlar troligen mer om att föräldrarna vill ha koll på ungarna.
Vissa personer blir mer stuckna av mygg än andra. Stämmer, av diverse anledningar. T.ex gravida är tydligen varmare andra. Det lockar mygg.

https://www.aftonbladet.se/tv/a/312828/ ... marmyterna

Användarvisningsbild
skunkjobb

Re: Sommarmyter

Inlägg av skunkjobb » tor 23 jul 2020, 07:56

Vad menar du med c:a 2,5 mm under sommarsäsongen? Det låter som att, om man inte klipper sig däremellan, håret skulle ha blivit 2,5 mm längre i september än det var i maj (sommarens utsträckning varierar förstås geografiskt, jag tänker primärt på södra halvan av Sverige som exempel). Det är ju alldeles för lite, håret växer snarare ungefär 10 mm per månad men då har jag ingen aning om eventuell säsongsvariation.

Menade du 2,5 mm/månad fortare än tillväxttakten under övriga året?

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » tor 23 jul 2020, 09:14

skunkjobb skrev:
tor 23 jul 2020, 07:56
Ja, det var så jag menade.
Påståendet kommer ca 2:30 in i filmklippet.
Det är en studie från Asien som kommit fram till det här.
På de tre sommarmånaderna (ca 100 dagar) växer det ca 2.5 mm längre än vad det gör vintertid.
Undrar hur studien har gått till ?
Det låter nästan som en kandidat till IG-Nobelpriset.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » tor 23 jul 2020, 17:08

Procentaren skrev:
tor 23 jul 2020, 09:14
skunkjobb skrev:
tor 23 jul 2020, 07:56
Ja, det var så jag menade.
Påståendet kommer ca 2:30 in i filmklippet.
Det är en studie från Asien som kommit fram till det här.
På de tre sommarmånaderna (ca 100 dagar) växer det ca 2.5 mm längre än vad det gör vintertid.
Undrar hur studien har gått till ?
Det låter nästan som en kandidat till IG-Nobelpriset.
Hm, han säger ganska ordagrant som du skriver men det tolkar jag som 2,5 mm extra på 100 dagar och det är ju betydligt mindre än 2,5 mm extra per månad, det blir inte ens 1 mm extra per månad i så fall.

Jag lyckas inte hitta den asiatiska studien (japansk sa han va?) men i sökandet ramlade jag över den här som säger det omvända (min fetmarkering): https://link.springer.com/chapter/10.10 ... -79612-8_3
Hair growth is effected by multiplication of the generative cells of the root, the mitotic activity of which varies from one cycle to another. The average growth of the scalp hair, which is faster than that of hair elsewhere, is from 0.35 to 0.45 mm/24 h, i.e. over 1 cm a month. This growth varies with sex (it is faster in women) and with the scalp region (growth is faster at the vertex than at the temples). Again, it seems to be subject to seasonal rhythms, being greater in winter than in summer and more marked during the day than at night.
Någon vidare jätteskillnad är det väl inte oavsett säsong.

En till medlem

Inlägg av En till medlem » sön 30 aug 2020, 13:34

Problemet i Sverige med perioden mellan slutet av April och slutet av Juli är att vakna mitt i natten och sedan försöka somna om.

Skriv svar