Miljöpartiet och alternativmedicin

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Miljöpartiet och alternativmedicin

Inlägg av Moridin » lör 27 nov 2010, 15:12

Fick svar idag och våra förhoppningar verkar ha utpånats. Det andra exempelförslaget som Romson talar om är

"2) KAM är ett legitimt och fungerande alternativ till vetenskapsbaserad medicin där tradition, spiritualitet och andlighet dominerar trots att stora läkemedelsbolag försöker kväsa för att förgifta befolkningen och/eller tjäna stora mängder pengar (eller motsvarande)."
Hej,

jag lutar mer åt den andra av dina exempelförslag men är inte så konspiratorisk att jag ser medvetna strategier från enskilda företag att sabotera. Jag har inte själv jobbat särskilt med sjukvårdsfrågor utan ser att Gunvor G Eriksson bland andra har stor erfarenhet. Mitt forskningsområde är miljöjuridik.

m v h

Åsa Romson
Riksdagsledamot (MP)
Miljö- och jordbruksutskottet

Member of the Swedish Parliament, for the Green Party
The committee of environment and agriculture

+46 (0)708-182 357
asa.romson@riksdagen.se
http://www.asaromson.se

Join the Green movement! http://www.mp.se/blimedlem
Det exempelförlsag hon inte valde var

"1) KAM är inte vetenskapsbaserad medicin, är ofta baserad på anekdoter, saknar ofta positiv effekt utöver placebo och har tydliga pseudovetenskapliga tendenser (eller motsvarande)."

Nu är den stora frågan följande: är Romson endast oinsatt i sakfrågan och går lite på känn (det vill säga går att övertyga), eller är Romson en fullfjädrad KAM förespråkare (i stil med Gunvor G Eriksson) som förmodligen inte går att övertyga?

Hur mycket ska det krävas för att pragmatikerna här på forumet ska överge MP på grund av deras pseudovetenskap?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » lör 27 nov 2010, 20:16

Moridin skrev: Hur mycket ska det krävas för att pragmatikerna här på forumet ska överge MP på grund av deras pseudovetenskap?
Då hamnar jag i vänsterpartiet.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » sön 28 nov 2010, 02:38

take skrev:
Moridin skrev: Hur mycket ska det krävas för att pragmatikerna här på forumet ska överge MP på grund av deras pseudovetenskap?
Då hamnar jag i vänsterpartiet.
Sosseledningen brukar vara ganska vetenskapliga och där vet du ju ännu inte var politiken hamnar på höger-vänster-skalan. Men det är klart, så överdrivet miljöinriktade har väl sossarna aldrig varit, så på den gröna skalan antar jag att miljöpartister ser dom borta hos moderaterna. I alla fall historiskt sett.

Annars är det väl bara att kämpa på och hoppas att MP-ledningen ändrar sig någon gång.

Undrar om Romson tycker likadant inom sitt eget forskningsområde, att man kan skita i sådant som den vanliga forskningen kommer fram till och i stället värdera löst tyckande som lika sant?
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » sön 28 nov 2010, 11:46

Moridin skrev:Hur mycket ska det krävas för att pragmatikerna här på forumet ska överge MP på grund av deras pseudovetenskap?
Då blir det inte många partier kvar att välja på....

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » sön 28 nov 2010, 12:29

J.K Nilsson skrev:
Moridin skrev:Hur mycket ska det krävas för att pragmatikerna här på forumet ska överge MP på grund av deras pseudovetenskap?
Då blir det inte många partier kvar att välja på....

J.K Nilsson
Jo, men det finns grader i helvetet. Jag tycker att MP:s ledning verkar utmärka sig, i andra partier är det mer enstaka riksdagspolitiker och vissa längre ner på stegen som uttalat tror på konstigheter. Möjligen att C haft sin beskärda del också.
Det verkar nästan av någon konstig anledning höra ihop att vara starkt miljöinriktad och samtidigt lite new age-andlig, tro på naturmediciner och annan KAM. Allmänt mot det industriella och statliga etablissemanget.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » sön 28 nov 2010, 17:12

Åsa Romson verkar främst ointresserad av KAM. Det är väl bättre än någon som är aktivt för? Finns det aktiva motståndare i det partiet?

Riksdagen.se: Sagt och gjort av Åsa Romson (MP) - otippat avspänd rubricering i det sammanhanget :)

Är väl inte jävig, men om Romson blir vald så vore det den första partiledare/språkrör som jag snackat med.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Christer Romson Lande

Inlägg av Christer Romson Lande » sön 28 nov 2010, 20:34

Åsa Romson är mitt ex syster. Hon har alltid framstått som saklig och intellektuelt hederlig i de privata sammanhang jag träffat henne, men vi har aldrig pratat specifikt om KAM vad jag kommer ihåg, och inte så mycket alls de senaste tio åren... I riskdagen har hon ju bara hunnit sitta ett par månader så att det inte finns nån motion om KAM säger väl bara att det inte är en fråga som hon brinner såpass mycket för att hon motionerade om den under allmänna motionstiden. (Eller finns motionerna från den ute på riksdagens webbsajt ännu?)

Användarvisningsbild
liberator
Kontakt:

Inlägg av liberator » sön 28 nov 2010, 21:45

Hexmaster skrev:Åsa Romson verkar främst ointresserad av KAM. Det är väl bättre än någon som är aktivt för? Finns det aktiva motståndare i det partiet?
Enligt vad jag vet är Helena Leander negativt inställd till KAM, men det är svårt att avvika för mycket från partilinjen vad gäller stöd till Vidarkliniken t.ex.
Musik och samma på Spotify
Twitter

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » mån 29 nov 2010, 00:52

Bodil Ceballos har även tackat jag till nominering som kandidat. För skoj skull skickade jag ett mer eller mindre identiskt email till henne om hennes perspektiv på KAM.

Fortsättning följer...

Edit: Never mind, läste tråden.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » mån 29 nov 2010, 07:27

Jag har gjort en liten granskning på detta ämne för Västnytt i SVT där jag jobbar. Kommentarer?
http://svt.se/2.34007/1.2249401/miljopa ... pos=rubrik
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Christer Romson Lande

Inlägg av Christer Romson Lande » mån 29 nov 2010, 08:15

Moridin skrev:Bodil Ceballos har även tackat jag till nominering som kandidat
Tackat jag... Till en nominering. Fyndigt eller felstavat?

Användarvisningsbild
SolitaryMan

Inlägg av SolitaryMan » mån 29 nov 2010, 08:30

amandaduregard skrev:Jag har gjort en liten granskning på detta ämne för Västnytt i SVT där jag jobbar. Kommentarer?
Klockrent! :D
An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?

Användarvisningsbild
yrara

Inlägg av yrara » mån 29 nov 2010, 11:34

amandaduregard skrev:Jag har gjort en liten granskning på detta ämne för Västnytt i SVT där jag jobbar. Kommentarer?
Amanda Duregård skrev:I Västra Götaland hoppas Miljöpartiet att zonterapi inom några år ska bevisas fungera
Det här sammanfattar hela problemet, i min mening. Vetenskap, fast åt fel håll.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » mån 29 nov 2010, 13:17

Det vore intressant att ställa miljöpartiets betyganden om att enbart stödja vetenskapligt bevisade metoder mot deras betyganden om att stödja icke vetenskapligt bevisade metoder.

Det vore synd om det blir en politiserad fråga på så sätt att MP:are känner sig tvungna att stödja skiten enbart för att deras partikamrater gör det. Fast det kanske inträffade för flera år sedan.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » mån 29 nov 2010, 13:23

Hexmaster skrev: Det vore synd om det blir en politiserad fråga på så sätt att MP:are känner sig tvungna att stödja skiten enbart för att deras partikamrater gör det. Fast det kanske inträffade för flera år sedan.
Så har det varit, min uppfattning är att toleransen för KAM-troende minskar.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Skriv svar