Miljöpartiet och alternativmedicin

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
aruru08

Re: Miljöpartiet och alternativmedicin

Inlägg av aruru08 » ons 30 nov 2011, 18:02

Jag hade lite mail-korrespondens med Åsa Romson efter att hon blev språkrör om alternativmedicin.

Hej!
Jag hörde en intervju med dig i radion i morse och där sade du att du hade erfarenhet från forskning. Inom vilket område har du bedrivit forskning? När disputerade du? Var disputerade du? Hur ser du på vad som brukar kallas alternativ medicin utifrån den erfarenhet som säger dig ha som forskare och utifrån det faktum att kongressen beslutade att mer resurser ska läggas på alternativ medicin.

On 05/24/2011 05:49 PM, Åsa Romson wrote:
Jag är i slutet av min avhandling inom internationell juridik och miljörätt på juridiska fakulteten på Stockholms Universitet.

Jag tycker att frågorna om komplementärmedicin inom sjukvården visar på att vetenskapliga evidenssystem är viktiga och att de måste täcka alla olika delar av vårdbehoven. Alternativmedicinska metoder utan stöd i vetenskap i vid bemärkelse finns ingen anledning att stödjas eller rekommenderas av samhället. Det är också den principella ståndpunkten i Miljöpartiet.

Ett nytt mail från mig
Hej!
Tack för svar på mitt mail. Du skriver "Alternativmedicinska metoder utan stöd i vetenskap i vid bemärkelse ... " och jag undrar nu vad du avser med "vetenskap i vid bemärkelse"?

Åsa svarade
jag menar att man också inom medicinsk forskning tar med hur människor upplever olika behandlingar, alltså beakta även beteendevetanskap.

Är det placebo som hon menar?

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 30 nov 2011, 20:48

Det där med att "uppleva behandlingar" stämmer bra med min test om att alternativmedicinen, och dess anhängare egentligen inte efter konkret bot i första hand, utan, ja, lite trevlig avkoppling.

Tycker hon att medicinsk behandling i första hand skall inrikta sig på konkret bot, naturligtvis under så behagliga former som möjligt för patienten, eller borde även vården bli en "upplevelseindustri"?
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Christer Romson Lande

Inlägg av Christer Romson Lande » tor 01 dec 2011, 13:49

aruru08 skrev:Är det placebo som hon menar?
Jag är ju inte Åsa Romson, men jag vågar mig ändå på gissningen att hon syftar på sådant som att både medicinsk behandling och sockerpiller får bättre resultat om patienten känner sig lyssnad på och bekräftad.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 01 dec 2011, 13:51

Christer Romson Lande skrev:
aruru08 skrev:Är det placebo som hon menar?
Jag är ju inte Åsa Romson, men jag vågar mig ändå på gissningen att hon syftar på sådant som att både medicinsk behandling och sockerpiller får bättre resultat om patienten känner sig lyssnad på och bekräftad.
Det som man då inte alltid får tillfälle till i den konventionella vården.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Skriv svar