Vad är alternativmedicin ett alternativ till?

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Vad är alternativmedicin ett alternativ till?

Inlägg av devadatta » mån 17 jan 2011, 06:43

Här är mitt senaste blogginlägg: Vad är alternativmedicin ett alternativ till?

Kortfattat finns det olika definitioner på alternativmedicin, främst om det är alternativt till etablerad sjukvård eller alternativt till medicinsk vetenskap. Skeptiker använder den senare definitionen medan nästan alla andra använder den förra varpå förvirring följer.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
stefan_radstrom

Re: Vad är alternativmedicin ett alternativ till?

Inlägg av stefan_radstrom » mån 17 jan 2011, 13:18

"Alternativ medicin" förhåller sig till medicin som "alternativa fakta" förhåller sig till fakta. Alltså ömsesidigt uteslutande.
Cogito, ergo punkt.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » mån 17 jan 2011, 14:53

Attributet "alternativ" har varit enormt populärt i ett par decennier nu. Det tycks betyda att något är "jättemysigt".
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
MichaelKarnerfors
Kontakt:

Inlägg av MichaelKarnerfors » ons 19 jan 2011, 12:07

"Alternativ[whatever]" är i vardagstal ett lika flummigt - och tyvärr värdeladdat - begrepp i samma stil som:

- Normalt/onormalt
- Naturligt/onaturligt
- Integritet
- Moral
- Sunt förnuft
- Ideal

"Alla vet" vad dessa är... men om man skulle be någon faktiskt beskriva eller definera dessa begrepp på ett sätt som gör att man kan avgöra om något stämmer in på definitionen... då blir det flum.

/Micke

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » fre 28 jan 2011, 13:29

Majoriteten av norska sjukhus erbjuder sina patienter... ja vad? Enligt artikeln är det komplementärmedicin, men är det meningsfullt att använda det ordet till något som används inom sjukvården? Komplementärmedicin är ju alternativmedicin som används jämsides konventionell sjukvård, men här används den i sjukvården. Dessutom finns två definitioner av alternativmedicin, den skeptiska minoritetsdefinitionen om alternativ till vetenskap och majoritetsdefinitionen om alternativ till konventionell sjukvård. Enligt den senare är det inte längre alternativmedicin.

Användarvisningsbild
Järven

Inlägg av Järven » fre 28 jan 2011, 21:20

Har det gjorts någon undersökning av varför den behandlande läkaren erbjuder patienten omplementärmedicin?
Har läkaren sett goda resultat, och tror på behandlingen?
Anser läkaren behandlingen vernigslös, men eftersom patienten tror på det kan man få en placeboeffekt?
Eller anser läkaren behandlingen verkningslös, men eftersom patienten vill ha den behandlingen så gör behandlingen patienten mer lugn och tillfreds, och därmed mer mottaglig för den paralella konventionella behandlingen?

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » lör 29 jan 2011, 00:31

Järven skrev:Eller anser läkaren behandlingen verkningslös, men eftersom patienten vill ha den behandlingen så gör behandlingen patienten mer lugn och tillfreds, och därmed mer mottaglig för den paralella konventionella behandlingen?
Intressant tanke! Spontant verkar den rimlig (för mig), men finns det inte etiska bryderier med det förfarandet?

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Järven

Inlägg av Järven » lör 29 jan 2011, 12:38

Spontant verkar alla tre alternativen rimliga för mig också, var för sig eller i kombination. Däremot vet jag inte hur en läkare kan eller får agera.

Englund

Inlägg av Englund » tis 08 feb 2011, 18:16

I min värld betyder "alternativmedicin"; "medicin som inte har några bevisade effekter eller effekter som är för små för att rättfärdiga användande i klinisk praktik".
Nu är då och framtiden är för alltid!

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tis 08 feb 2011, 19:03

Apropå Järvens frågor har norska KAM-upplysningen NIFAB sidor om hur alt.med. används i norska sjukvården och vad vårdpersonal (inkl läkare) tycker om den.

Användarvisningsbild
Järven

Inlägg av Järven » tis 08 feb 2011, 19:47

Tack devadatta. Intressant(om än något knepig) läsning. Om alternativmedicin tillåts inom sjukvården i allt fler länder, så blir deffinitons frågan svårare. Undrar hur många länder som, likt sverige, ställer sig helt avvisande till alternativmedicin i den etablerade vården?

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 08 feb 2011, 23:11

Järven skrev:Om alternativmedicin tillåts inom sjukvården i allt fler länder, så blir deffinitons frågan svårare.
Hur tänker då då?

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 09 feb 2011, 08:14

anundi skrev:
Järven skrev:Eller anser läkaren behandlingen verkningslös, men eftersom patienten vill ha den behandlingen så gör behandlingen patienten mer lugn och tillfreds, och därmed mer mottaglig för den paralella konventionella behandlingen?
Intressant tanke! Spontant verkar den rimlig (för mig), men finns det inte etiska bryderier med det förfarandet?
Det etiska problemet är att läkaren ljuger för patienten, när jag söker sjukvård vill inte jag behöva fundera på om personalen bara hittar på.
There is no spoon.

Gert

Inlägg av Gert » ons 09 feb 2011, 09:14

Vitnir skrev:Det etiska problemet är att läkaren ljuger för patienten, när jag söker sjukvård vill inte jag behöva fundera på om personalen bara hittar på.
Den insiktsfulle läkaren skulle känna igen din personlighet och bara tillkännage dig ordinationen och möjligen den statistiska motivationen för den, punkt slut, emedan han skulle kunna ha grund att anse att en annan patient har annorlunda behov för optimalt resultat från behandlingen.

En fråga som kommer upp här om det alltid är att föredra en strikt vetenskaplig dialog angående sjukdomen som kanske då blir fullständigt envägs och obegriplig för vissa patienten och utan upplevelse av kontakt eller om det kan vara acceptapelt med luddigare dialog och förhållningssätt som då ger känsla av kontakt och delaktighet men samtidigt fler öppningar för vantolkningar och verkningslösa sidospår.

Användarvisningsbild
Järven

Inlägg av Järven » ons 09 feb 2011, 14:19

pwm skrev:
Järven skrev:Om alternativmedicin tillåts inom sjukvården i allt fler länder, så blir deffinitons frågan svårare.
Hur tänker då då?
Förutom att jag uppenbarligen inte tänkte på rättstavning, :oops: så tittade jag bakåt i tråden och tyckte att flera definitioner faller om alternativmedecin intergreras den vanliga sjukvården.

Skriv svar