Bob G Linds teorier om Ales stenar

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
C-J

Re: Bob G Linds teorier om Ales stenar

Inlägg av C-J » sön 30 jan 2011, 04:51

profanum_vulgus är avstängd och kan inte längre svara i tråden. //C-J
Oh, behave!

Användarvisningsbild
killershrew

Inlägg av killershrew » sön 30 jan 2011, 09:53

C-J skrev:profanum_vulgus är avstängd och kan inte längre svara i tråden. //C-J

äh, nu fick jag inte reda på var jag kan läsa om konsensus inom svensk blåkulleforskning :(
WHAT YOU DON'T KNOW SURE CAN HURT YOU -Twisted Sister
Hell hath no fury like a woo-man scorned
"n the Church they don't think. A bishop keeps on saying at the age of eighty what he was told to say when he was a boy of eighteen" -Oscar Wilde

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » sön 30 jan 2011, 11:50

killershrew skrev:äh, nu fick jag inte reda på var jag kan läsa om konsensus inom svensk blåkulleforskning :(
Ingen fara. Att man skulle varit överens om deras realitet är nys.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
killershrew

Inlägg av killershrew » sön 30 jan 2011, 12:20

Hexmaster skrev:
killershrew skrev:äh, nu fick jag inte reda på var jag kan läsa om konsensus inom svensk blåkulleforskning :(
Ingen fara. Att man skulle varit överens om deras realitet är nys.
Det tog jag egentligen för givet, men det skulle nog blivit en underhållande konversation.
WHAT YOU DON'T KNOW SURE CAN HURT YOU -Twisted Sister
Hell hath no fury like a woo-man scorned
"n the Church they don't think. A bishop keeps on saying at the age of eighty what he was told to say when he was a boy of eighteen" -Oscar Wilde

Användarvisningsbild
MartinR
Kontakt:

Inlägg av MartinR » mån 31 jan 2011, 21:32

Jag mindes fel namn på den grävande arkeologen som yttrat sitt stöd för Bob Linds teorier. Han heter Hans Ekerow och inget annat. Det var något med Ha... ...ow iaf.

Björn J

Inlägg av Björn J » mån 31 jan 2011, 22:02

MartinR, en fråga. Stenkalendrar, är det något man tror förekommit överhuvudtaget? Jag vet att det finns en del momument med spännande ljusfenomen på vintersolståndet och liknande, men finns det något liknande det Bob Lind påstår att Ales stenar är?

Användarvisningsbild
MartinR
Kontakt:

Inlägg av MartinR » ons 02 feb 2011, 10:48

Nej, jag känner inte till någon anläggning som seriösa arkeoastronomer konsensustolkar på det viset. Det rör sig i de fall jag kommit i kontakt med uteslutande om saker som är riktade mot ett eller några få himlafenomen. Alldeles bortsett från problemet att stenarna inte står i originalläge så funkar inte Ales som kalender om man inte mäter mycket välvilligt. Som Linds kritiker (och någon klok person tidigare i denna tråd) påpekat så är stenarna alldeles för breda för att fungera som skalstreck. Tänk er en klocka som bara visade timmarna och vars visare hoppade diskontinuerligt en gång i timmen vid godtyckliga tidsintervall. En sådan klocka skulle bara duga till att säga "nu är klockan ungefär tre och det är ungefär en timme sedan den var två". Det är Ales stenar.

Användarvisningsbild
swooch

Inlägg av swooch » ons 02 feb 2011, 13:56

MartinR skrev:En sådan klocka skulle bara duga till att säga "nu är klockan ungefär tre och det är ungefär en timme sedan den var två". Det är Ales stenar.
Är inte det ganska hyfsat (for all intents and purposes)? Med ögonmått/eget tidssinne är jag verkligen inte bättre.
Fast det där med "vid godtyckliga tidsintervall" får det hela att låta sådär.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » ons 02 feb 2011, 14:11

swooch skrev:
MartinR skrev:En sådan klocka skulle bara duga till att säga "nu är klockan ungefär tre och det är ungefär en timme sedan den var två". Det är Ales stenar.
Är inte det ganska hyfsat (for all intents and purposes)? Med ögonmått/eget tidssinne är jag verkligen inte bättre.
Fast det där med "vid godtyckliga tidsintervall" får det hela att låta sådär.
Om man skall anstränga sig att bygga en så jobbig anläggning borde man väl i alla fall prestera bra mycket bättre än vad vem som helst med ögonmått och en ungefärlig uppfattning om väderstrecken kan avgöra, så det känns inte särskilt hyfsat.

Vad hade man förresten för behov av perfekta tidsangivelser? Vad användes det till?
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 02 feb 2011, 14:19

AndersY skrev: Om man skall anstränga sig att bygga en så jobbig anläggning borde man väl i alla fall prestera bra mycket bättre än vad vem som helst med ögonmått och en ungefärlig uppfattning om väderstrecken kan avgöra, så det känns inte särskilt hyfsat.

Vad hade man förresten för behov av perfekta tidsangivelser? Vad användes det till?
Att veta när vårdagjämningen inföll, har nog haft betydelse för t ex jordbruk. Det är av intresse att veta när man ska så.

Men du menar nog att veta vad klockan var? Ett vanligt solur borde ju ha funkat bra för det, men de har ju knappast lämnat några större spår efter sig. Det är ju också lite konstigt att tänka sig att man skulle knata iväg till Ales stenar för att ta reda på vad klockan var, den uppgiften bör ha varit oanvändbar när man väl kom hem igen.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » ons 02 feb 2011, 14:40

Veta vilken dag det är borde inte vara så svårt, bara att räkna hur många gånger solen gått upp och exakt på dagen lär det inte vara så viktigt att veta när vårdagjämningen inföll, lär nog vara OK med någon dag hit eller dit. Med ett enkelt solur kan man ju veta ungefär hur mycket klockan är samt hur högt solen står, men fanns det någon behov av att veta tiden mer exakt än så? Vid praktiskt arbete är det svårt att se.
Kanske religiösa skäl?
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
Andreas

Inlägg av Andreas » ons 02 feb 2011, 14:52

micke.d skrev:Att veta när vårdagjämningen inföll, har nog haft betydelse för t ex jordbruk. Det är av intresse att veta när man ska så.
Jag har mycket svårt att tro att man följde en kalender för såningstid framför att observera tecken i naturen t.ex. hur långt våren kommit.

En sak till jag undrat över är om nu Lind har rätt i att man kan härleda årstider, vårdagjämning m.m. ur linjer som dras mellan stenarna, varför är hela grejen skeppsformad och inte rund? Dåtidens människor måste rimligtvis ha förstått att man kan minska mätosäkerheten genom att ha så stort avstånd som möjligt mellan både grannstenar och stenar på var sin sida av centrum.
Ljus och kärlek!

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » ons 02 feb 2011, 15:20

micke.d skrev:Att veta när vårdagjämningen inföll, har nog haft betydelse för t ex jordbruk. Det är av intresse att veta när man ska så.
Det var ju i så fall bara några få bönder som bodde i närheten som hade nytta av kalendern. Låter inte sannolikt att man skulle gjort sig besväret att bygga anläggningen för det.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 02 feb 2011, 15:28

Johannes skrev:
Det var ju i så fall bara några få bönder som bodde i närheten som hade nytta av kalendern. Låter inte sannolikt att man skulle gjort sig besväret att bygga anläggningen för det.
Så du tror inte omgivningen skulle kunna ha lärt sig kompensera några dagar/veckor?
Jag tror nog att någon form av mojäng för att se hur långt året gott kunde vara smart. Särskilt som "räkna dagar" hamnar lite snett efter ett tag. Om man dessutom har skrock om att vissa saker helt enkelt MÅSTE göras en viss dag på året så...
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » ons 02 feb 2011, 15:50

matsw skrev:Så du tror inte omgivningen skulle kunna ha lärt sig kompensera några dagar/veckor?
Jag tror nog att någon form av mojäng för att se hur långt året gott kunde vara smart. Särskilt som "räkna dagar" hamnar lite snett efter ett tag. Om man dessutom har skrock om att vissa saker helt enkelt MÅSTE göras en viss dag på året så...
Det där hängde jag nog inte riktigt med på. Min invändning var alltså att byggandet av en jätteanläggning som Ales stenar med stenblock på tiotals ton måste ha krävt stora insatser. Varför skulle man satsat sådana resurser bara för att några få bönder kring Kåseberga skulle kunna dra nytta av det? Det verkar inte så sannolikt att folk från hela Skåne regelbundet vallfärdade till Ales stenar för att ha koll på kalendern. Om man hade behov av solkalendrar för jordbruket borde man i så fall ha satsat på att bygga många mindre stensättningar överallt i landskapet så att varje gård eller by hade nytta av dem.

Skriv svar