Bob G Linds teorier om Ales stenar

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
MartinR
Kontakt:

Re: Bob G Linds teorier om Ales stenar

Inlägg av MartinR » ons 02 feb 2011, 15:52

Linds teori är "underdeterminerad" i förhållande till källmaterialet. Hans sätt att resonera innebär att det vore omöjligt att bygga en skeppssättning som inte funkade som en lika halvkass kalender.

Och som jag aldrig tröttnar på att påpeka, så är Ales stenar en (ovanligt välbevarad och snyggt iordninggjord) medlem av en stor klass av fornlämningar som rimligen bör studeras i grupp. Linds angreppssätt är jämförbart med om en genetiker enbart studerade bananflugan Kalle utan hänsyn till att det fanns andra bananflugor i labbet.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 02 feb 2011, 15:54

Andreas skrev: En sak till jag undrat över är om nu Lind har rätt i att man kan härleda årstider, vårdagjämning m.m. ur linjer som dras mellan stenarna, varför är hela grejen skeppsformad och inte rund? Dåtidens människor måste rimligtvis ha förstått att man kan minska mätosäkerheten genom att ha så stort avstånd som möjligt mellan både grannstenar och stenar på var sin sida av centrum.
Det här tror jag är den viktiga poängen i sammanhanget. För det första är mätnoggrannheten alldeles för dålig för att ett huvudsyfte skulle vara att hålla rätt på årstiderna, och för det andra så borde ju siktlinjerna för t ex vårdagjämningen vara betydligt mer framträdande i så fall. Om man jämför med t ex Stonehenge, så är siktlinjerna betydligt mer framträdande där.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 02 feb 2011, 16:08

AndersY skrev:Veta vilken dag det är borde inte vara så svårt, bara att räkna hur många gånger solen gått upp och exakt på dagen lär det inte vara så viktigt att veta när vårdagjämningen inföll, lär nog vara OK med någon dag hit eller dit.
Det har du förstås rätt i.

Jag tror personligen att en viktigare anledning att veta exakta dagen, var att hålla rätt på när det är festivitas. Då vill man inte missa med nån dag! (Därmed inte sagt att Ales stenar var användbart i sammanhanget!)
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 04 feb 2011, 21:15

Andreas skrev:En sak till jag undrat över är om nu Lind har rätt i att man kan härleda årstider, vårdagjämning m.m. ur linjer som dras mellan stenarna, varför är hela grejen skeppsformad och inte rund? Dåtidens människor måste rimligtvis ha förstått att man kan minska mätosäkerheten genom att ha så stort avstånd som möjligt mellan både grannstenar och stenar på var sin sida av centrum.
Det var alltså den poängen jag försökte få fram.

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » lör 05 feb 2011, 08:39

pwm skrev:
Andreas skrev:En sak till jag undrat över är om nu Lind har rätt i att man kan härleda årstider, vårdagjämning m.m. ur linjer som dras mellan stenarna, varför är hela grejen skeppsformad och inte rund? Dåtidens människor måste rimligtvis ha förstått att man kan minska mätosäkerheten genom att ha så stort avstånd som möjligt mellan både grannstenar och stenar på var sin sida av centrum.
Det var alltså den poängen jag försökte få fram.
Har ingen koll på vilken riktning stenarna står men om det är ett dygnsur så blir ju skuggan från tex en påle i mitten kortare kring middag och längre på kvällen vilket ju blir "skeppsakigt" om man placerar stenarna där skuggan faller tex på midsommar. Vad sedan den andra,södra, sidan av skeppet ska vara till för lämnar jag åt Lind att förklara :twisted:
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

puskas5

Inlägg av puskas5 » tor 17 mar 2011, 15:38

Nu har Bob åtalats för att ha ofredat två guider vid Ales stenar. På tiden, om ni frågar mig.
http://www.ystadsallehanda.se/ystad/kas ... uider.html

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tor 17 mar 2011, 15:44

Skönt.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
MartinR
Kontakt:

Inlägg av MartinR » tor 17 mar 2011, 20:18

61-årige Lind har lanserat en teori om fornlämningen och dess syfte som inte stämmer med informationen från Ystads kommun och Riksantikvarien. Detta har orsakat irritation, milt uttryckt.
Det där är inte sant. Om Bob Lind hade betett sig artigt och vänligt så hade hans ständiga närvaro vid Ales stenar inte orsakat irritation. Det är hans beteende, inte hans åsikter, som skapat konflikten.

puskas5

Inlägg av puskas5 » fre 18 mar 2011, 11:14

Helt rätt. Hans aggressivitet mot arkeologer, guider och besökare har en snart 15-årig historia och kan följas i rader av tidningsartiklar och ett antal polisanmälningar som hittills har hamnat i det runda arkivet. Skönt att äntligen få prövat i domstol om det är ok att bete sig som han gör. Hans åsikter har prövats på annat håll och har befunnits ovetenskapliga. Det skapar bara irritation hos Lind och hans anhängare.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » fre 18 mar 2011, 11:21

Trist att besöksförbud - namnet till trots - måste avse förbud att kontakta en person, inte besöka en plats.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

puskas5

Inlägg av puskas5 » mån 21 mar 2011, 08:03

Bobs försvar är klart:
– Stämningen är ett korrupt beställningsverk hos polisen av Ystads kommun. En konspiration mot sunt förnuft och logiskt vetande. Vi har under femton år hävdat att det är byggt som en solkalender under bronsåldern. Mot dessa fakta står nu Ystads kommuns turistvärdinnor och bedriver medvetet informationsbedrägeri på statens bekostnad. (Skånska Dagbladet 16/3 2011)
Bob lovar inte bättring:
– Fortsätter de att sprida lögner så kommer jag även i fortsättningen kritisera deras arbetet, säger Bob G Lind.

Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning » ons 06 apr 2011, 06:03

”Amatörforskaren” Bob Lind, som han ofta hovsamt kallas av pressen, har också mediala krafter och kan förutsäga framtiden.

"Intressant" blogginlägg av Clas Svahn, säger en hel del om denne Bob G Lind.

http://www.dn.se/blogg/markligheter/
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson

Användarvisningsbild
swooch

Inlägg av swooch » ons 06 apr 2011, 07:29

Hedning skrev:
”Amatörforskaren” Bob Lind, som han ofta hovsamt kallas av pressen, har också mediala krafter och kan förutsäga framtiden.

"Intressant" blogginlägg av Clas Svahn, säger en hel del om denne Bob G Lind.

http://www.dn.se/blogg/markligheter/
Läste lite i olika inlägg på bloggen. Måste säga att den var riktigt bra. Skall nog bokmärka den.

Dennis
Kontakt:

Inlägg av Dennis » lör 09 apr 2011, 09:04

Jag blev för ett tag sedan tipsad om att läsa Fritiof Nilsson Piratens Bock i örtagård, "sockenkverulanten" Per Persson skulle vara underhållande lik Bob Lind. Och ja, det stämde.
Det här är ingen signatur.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 13 apr 2011, 11:41

puskas5 skrev:Nu har Bob åtalats för att ha ofredat två guider vid Ales stenar. På tiden, om ni frågar mig.
http://www.ystadsallehanda.se/ystad/kas ... uider.html
Någon som vet hur detta avlöpte?

Skriv svar