ZandCell - stamceller som kvacksalveri i Sverige

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Re: ZandCell - stamceller som kvacksalveri i Sverige

Inlägg av Vitnir » mån 18 jul 2011, 17:42

Är inte Zand ett taget namn, det är lite knepigare att publicera sig under pseudonym tror jag än vad det är att skaffa ett youtubekonto.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » mån 18 jul 2011, 17:53

Enligt det här nyheten så hotar företag som erbjuder stamcellsterapi att stämma det vetenskapliga International Society for Stem Cell Research som tänkt lägga ut en hemsida om vilka behandlingar som har belägg för sig (inte många tydligen). De har tydligen fallit till föga eftersom de inte har så mycket pengar(?).

Stamcellsföretag verkar vara ett hot mot samhället.

edit: En artikel till om saken.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » mån 18 jul 2011, 18:32

Kan ni inte scanna in hotbrevet från stämcellen och lägga ut, det brukar vara en del lulz i såna.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
stefan_radstrom

Inlägg av stefan_radstrom » mån 18 jul 2011, 18:58

Det borde nog vara straffbart att spamma hotbrev om stämningar. Lämplig påföljd skulle kanske kunna vara en tids inlåsning i en stämcell.
Cogito, ergo punkt.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » mån 18 jul 2011, 21:24

devadatta skrev:En artikel till om saken.
Några utdrag ur artikeln:
“When we report something good about stem cells, it gets picked up in the media, or in a blog that patients read,” says Jeanne Loring, PhD, director of the Center for Regenerative Medicine at the Scripps Research Institute in La Jolla, Calif. “It gives them more ammunition to say that the FDA is stupid for denying access to treatments that seem like they should work.”

Indeed, the fact that there are a number of ongoing clinical trials testing the ability of embryonic and adult stem cells to treat a variety of human diseases appears to validate the use of these treatments. And the proponents of untested treatments can be very persuasive and appear to have good credentials. Sifting fact from fiction can be difficult even for trained scientists, in part because the claims proponents make often hover just on the edge of believability: Your body uses stem cells to heal itself (yes); stem cells can be purified from blood and other tissues (yes); these stem cells, when injected back into the body, can heal wounds or repair damaged tissue (er, sometimes?).
[...]
Loring’s gone to greater lengths than most to get the information to people who need it. She’s recorded a video for the California Institute for Regenerative Medicine warning against the use of unproven stem cell treatments, and she’s offered to screen the composition of any sample of “stem cells” sent to her by a patient. No one has done so.

“One patient was going to, but he didn’t because he was afraid he would be denied treatment by the clinic if he asked for a sample of the cells he was going to be injected with,” says Loring. Patients are reluctant to put their hope under the microscope, even when their lives are on the line.
Det senare fenomenet är väldigt, väldigt sorgligt. :(
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » mån 18 jul 2011, 21:45

stefan_radstrom skrev:Det borde nog vara straffbart att spamma hotbrev om stämningar. Lämplig påföljd skulle kanske kunna vara en tids inlåsning i en stämcell.
I cellen kan de trakteras av CIA-gorillor med rödglögdade stämgafflar :D
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Användarvisningsbild
EmmaS
Avstängd

Inlägg av EmmaS » tis 19 jul 2011, 09:59

Michael Zand får gärna berätta om det här stämmer? Har de sålt stamceller sedan 2007?
Vi kommer däremot att börja sälja stam celler(råvaran) till laboratorier och test kliniker redan i år.

RationalSceptic

Inlägg av RationalSceptic » tis 19 jul 2011, 10:59

Angående Zands legitimitet i området... det hade varit kul att kolla upp vad han har för bakgrund, eventuell universitets utbildning. Jag tror sådana saker är offentliga, och då borde man väl få lov att lägga upp sådan information här. Kom på mig med att inte veta hur man går till väga för hitta sånt.

Dvs, med antagandet att det är lagligt att göra så. Jag vill ju inte hamna i stämcell.
Being a sceptic is not about what beliefs I hold, but how I acquire them.

RationalSceptic

Inlägg av RationalSceptic » tis 19 jul 2011, 11:03

take skrev:Kan ni inte scanna in hotbrevet från stämcellen och lägga ut, det brukar vara en del lulz i såna.
Hotbrev om stämning brukar innehålla ett extra hot is slutet. Som i stil med "om ni vågar göra innehållet i detta brev tillgängligt för andra, så kommer ni att stämmas under artikel bla bla bla under copyright lagen eller liknande trams"

Jag kan förstå om ni väljer att inte göra brevet offentligt.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tis 19 jul 2011, 11:13

Nä, inget sånt. Rakt på sak, som "hotbrev" betraktat är det helt tamt. Men det finns måhända juridiska skäl att inte lägga ut sånt? Tillsvidare kan jag försäkra er att ni inte missar något. :-)
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

RationalSceptic

Re: Stamceller som kvacksalveri i Sverige

Inlägg av RationalSceptic » tis 19 jul 2011, 12:06

MartinR skrev:
B Hellqvist skrev:Stämcell? ;)
Argle!

-----

Jag googlade efter Zand och stamceller och fann i PubMed ett antal artiklar med medförfattare som heter Zand. Mindre intressant i detta sammanhang är forskaren S. Zand. Men det finns också ett antal artiklar om stamceller där en M. Zand medverkat i forskningen. Efter närmare koll har jag funnit att denne stamcellsforskare är Dr. Martin Zand, verksam vid University of Rochester School of Nursing i Rochester, New York. Han har alltså inget att göra med halmstadföretagaren Michael Zand.

http://www.urmc.rochester.edu/people/?u ... s=articles
Jag har också sökt, och inte funnit något. Han verkar klart inte ha doktorerat, och då kommer frågan om han har någon form av universitet examen alls. Jag hittade någon vag referens till att han har studerat på högskolan i halmstad (http://webcache.googleusercontent.com/s ... google.com).

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tis 19 jul 2011, 12:31

Invictus skrev:Jag har spått i kaffesump, och den säger att förundersökningen kommer läggas ned i brist på bevisning.
Jag tror inte han har polisanmält. Han tror bara han kan göra folk oroliga.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tis 19 jul 2011, 13:11

Invictus skrev:Jag har spått i kaffesump, och den säger att förundersökningen kommer läggas ned i brist på bevisning.
I min kaffestump står "Anmälan avser inte brott under allmänt åtal" eller - det är litet svårtytt - "Gärning utgör ej brott".
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 19 jul 2011, 15:03

RationalSceptic skrev:It is possible that the law suit from ZandCell, of this forum and others like it in sweden, is part of a strategy to avoid the truth of the company to reach potential customers abroad. // I am not speaking for VoF in any official capacity, just a member posting on its forum.
This is a great idea, RationalSceptic, thanks for that.

I am a member of the board and the board has discussed the matter internally. We are not planning to remove any material on the web, and we will most likely take this opportunity created by mr Zand, to bring his shady dealings into the light in the form of letters to the editor of national news media. There is already a blogg post, in Swedish, on our front page.

Zand has informed us that he has made a formal complaint to the police, but we of the board have had no notification from the police about it. This could be normal, or it could be a sign that Zands complaints end up on the "crazy pile", who knows.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 19 jul 2011, 15:05

RationalSceptic skrev:Hotbrev om stämning brukar innehålla ett extra hot is slutet. Som i stil med "om ni vågar göra innehållet i detta brev tillgängligt för andra, så kommer ni att stämmas under artikel bla bla bla under copyright lagen eller liknande trams"
Nja, hans sista brev innehöll "vi ses efter sommaren", men jag tolkade det som att han inbillar sig att vi skall ses i rätten.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Låst