Humanism & Kunskap (förening)

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
Catweazle

Re: Humanism & Kunskap (förening)

Inlägg av Catweazle » tis 11 jun 2013, 13:11

Vilka sitter i den Exoteriska Akademien? Hur många är det? Är sällskapet lika hemligt som Opus Dei och Illuminati?
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » fre 18 okt 2013, 08:46

En av H&K:s mesta skribenter berättar att hon inte längre läser de vanliga dagstidningarna:
Istället prenumererar jag på ett antal "alternativa tidningar", exempelvis 2000-Talets Vetenskap, ETC och Fria Tider. Dessutom läser jag internetskrifter, som exempelvis NewsVoice, Alternativjournalen, Vaken.se, Alternativ.nu, Fria Tidningen, Folkvet, American Free Press, Canal 2nd Opinion, m.fl.
Fria Tider kritiserar invandring och mångkultur. De är även klimatskeptiker men verkar för övrigt inte bry sig om pseudovetenskap som inte har politisk bäring.
American Free Press är än extremare. Förintelseförnekande, antisemitism, konspirationsteorier, klimat, vacciner etc.
DSM vet jag mindre om men en tidning som publicerar och försvarar Jüi Lina ger ett rejält mått knazi-poäng.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » fre 18 okt 2013, 09:21

Hexmaster skrev:En av H&K:s mesta skribenter berättar att hon inte längre läser de vanliga dagstidningarna:
Istället prenumererar jag på ett antal "alternativa tidningar", exempelvis 2000-Talets Vetenskap, ETC och Fria Tider. Dessutom läser jag internetskrifter, som exempelvis NewsVoice, Alternativjournalen, Vaken.se, Alternativ.nu, Fria Tidningen, Folkvet, American Free Press, Canal 2nd Opinion, m.fl.
Fria Tider kritiserar invandring och mångkultur. De är även klimatskeptiker men verkar för övrigt inte bry sig om pseudovetenskap som inte har politisk bäring.
American Free Press är än extremare. Förintelseförnekande, antisemitism, konspirationsteorier, klimat, vacciner etc.
DSM vet jag mindre om men en tidning som publicerar och försvarar Jüi Lina ger ett rejält mått knazi-poäng.
Påminner mig om kommentaren jag läste en gång att visserligen hade Hitler ett stort bibliotek, men han läste bara böcker som bekräftade hans fördomar.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » fre 18 okt 2013, 09:25

Min erfarenhet av konspirationsknarkare är att de kan blanda och ge rätt friskt när det gäller förhållandet till främlingsfientliga företeelser. Inte sällan har de försökt förknippa skeptiker med nazister, för att i andra sammanhang hänvisa till dylika suspekta källor för att belägga sina övertygelser.

I princip kan man säga att precis vad som helst duger för att göda deras hat mot vetenskap och "etablissemang".

Riktigt kul tycker jag att det är att man gjort en som egentligen vill vaccinera mer och försökt få förlovad mark i det fallet med en bluffstudie och ett patent på eget vaccin, till att bli deras Messias i antivacckampen.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
Jonas K
Kontakt:

Inlägg av Jonas K » fre 01 nov 2013, 19:56

Hexmaster skrev:En av H&K:s mesta skribenter berättar att hon inte längre läser de vanliga dagstidningarna
Hellertz verkar ha kantrat rejält i fritänkeriet. I en kommentar på Newsvoice tipsar hon också om Jüri Linas ökända bok där han bland annat förnekar förintelsen.
Hellertz skrev:Har du läst Jüri Linas “Världsbyggarnas bedrägeri”? Det är ju en helt otrolig redovisning av frimurarnas härjningar i världen. Det är andra gången jag läser den och jag förstår den mer nu när jag läst annat om frimurarna och NWO.
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » ons 12 feb 2014, 14:10

BP har skrivit ett festligt inlägg idag. Någon uppsatsskrivande student som söker efter "avhoppare" verkar ha förväxlat den perattska sandlådan med Humanisterna.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tor 13 feb 2014, 18:11

skeptiskelars skrev:BP har skrivit ett festligt inlägg idag. Någon uppsatsskrivande student som söker efter "avhoppare" verkar ha förväxlat den perattska sandlådan med Humanisterna.
Nu har studenten hittat rätt, ser jag i inlådan.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 13 feb 2014, 19:57

Och även hittat hit.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Jonas K
Kontakt:

Inlägg av Jonas K » tor 13 feb 2014, 20:31

skeptiskelars skrev:BP har skrivit ett festligt inlägg idag. Någon uppsatsskrivande student som söker efter "avhoppare" verkar ha förväxlat den perattska sandlådan med Humanisterna.
Istället för att bli tjuriga hade väl Humanism och Kunskaparna kunnat hänvisa till den avhoppade VoF:are som huserar i Peratts kommentarsfält så hade denne fått berätta för studenten om sitt liv ut ur sekten.
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » tor 13 feb 2014, 20:58

Var kan man läsa det?
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 14 feb 2014, 08:48

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » fre 14 mar 2014, 20:21

H&K har haft årsmöte. Där kan man läsa att Sassersson avgått ur styrelsen. Den nya styrelsen ser ut så här:
Ordinarie ledamöter:
Börje Peratt, Enebyberg
Pia Hellertz, Örebro
Carl-Johan Ljungberg, Stockholm

Suppleanter
Kersti Wistrand, Stockholm
Lisbet Gemzell, Västerås
Det står också att:
Fem personer bildade föreningen 11 dec 2011. Interimsstyrelsen bestod av tre ordinarie och en suppleant.
Vid detta tillfälle (11 dec 2011) antogs preliminära stadgar och ett protokoll stadsfäste bildandet.
20 okt 2012 valdes vid extra årsmöte formell styrelse.
Sist men inte minst finns deras kalendarium för 2014 och tidigare år här.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 14 mar 2014, 20:53

De verkar ha problem med att stava till Tucson.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Gesus
Kontakt:

Inlägg av Gesus » lör 15 mar 2014, 16:12

Dom har definitivt problem med mer än att stava till Tucson...

"Antalet unika views slutet 2013 är ca 90 000"

views är inte samma som besökare, och som jag skrev om Peratts blogg så går det ca 1.5 - 2,5 views per besök Detta är/behöver inte vara unika heller, utan kan typ vara samma ca 100 varje dag bara...

men intressant att dom visar upp hur lite besök dom har på sin site - det är väl iofs ingen direkt överraskning Och samma där som med deras andra, antagligen mycket "skeptiker" som är där för att läsa om vilka tokigheter dom hittar på..?
En flöjt utan hål, är ingen flöjt!

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » sön 16 mar 2014, 15:26

BePpe glömde tyvärr att kommentera det oerhört framgångsrika forumet i sin artikel.
Gissar att det försvinner snart med ursäkten att TS inte har tid att administrera det eller nåt i den stilen.

Skriv svar