Elöverkänslighet i Göteborgsposten

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Skriv svar
HJ

Inlägg av HJ » lör 02 jun 2012, 14:52

Jag har inte följt forumet så noga under de senaste veckorna, men hittar inget om att man i göteborgsposten haft en kritisk artikelserie om elöverkänslighet, med efterföljande debatt bland insändarsidorna.

Artikelserien beskriver ett fall där kommunen vill bygga bostäder i närheten av ett på kommunens initiativ elsanerat hus, och eftersom kommunen engång elsanerat huset har man i konsekvensens namn därför flyttat huset till ny plats till mångmiljonkostnad.

Om husflytten
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.954 ... hela-huset
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.954 ... en-otjanst
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.954 ... elsanering

I en av artiklarna beskrivs också en läkare, Ulrika Åberg, som verkar ha som huvudsyssla att skriva ut intyg till elöverkänsliga, även aktiv i tandvårdskadeförbundet. Tyvärr hittade jag inte artikeln på nätet.

En annan artikel i sammanhanget: En enda patient i det elsanerade rummet i Falköping
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.954 ... cialrummet

Artiklarna är skrivna av en Daniel Olsson (som också legat bakom avslöjandet om UPP-projektet). Bra jobbat Daniel!! Jag misstänker att han fått en hel del kritik från personer som inte borde kunna använda dator och telefon. Hoppas han kan få motsvarande stöttning också.

Det har varit upplyftande att läsa repliker från rationella personer, bl.a. en tidigare elöverkänslig som blivit bättre efter att ha insett att elektromagnetiska fält inte var orsaken.

/Håkan

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Re: Elöverkänslighet i Göteborgsposten

Inlägg av Jacob » lör 02 jun 2012, 15:08

Jag vet inte riktigt vad man ska tro. Grundläggande ändå för svensk sjukvård och läkarna är ju att lyssna på patienterna och ta deras symptom och beskrivningar på allvar.
Jag zappade förbi ett program förut i dag - "Outsiders" om bl.a. nån kvinna med extrem elöverkänslighet.
Min grundinställning till detta är att hon nog vet att det är el som är problemet om hon vet att hon mår extremt dåligt i närheten av el?
Varför ska det ifrågasättas?
För att det inte verkar logiskt att vara överkänslig mot el?
Men är det mer logiskt att vara gravt allergisk mot t.ex. nötter då eller?
Vad är logiken bakom det? Människor och våra förfäder har funnits i miljontals år, likaså nötter.
Nötter är näringsrika och innehåller en bra mix av energi från fett, protein och kolhydrater.
De är bra, finns ingen anledning för kroppen egentligen att mycket kraftigt stöta bort detta.
Ändå finns det människor som har så svår nötallergi att de kan i princip avlida om de äter nötter och inte får snabb intensivvård.
Förklara det logiskt, tack.
Elöverkänslighet/allergi är ju i så fall mer förståelig då evolutionen knappast har anpassat oss för elektromagnetisk strålning.
Detta har vi fått uppleva under de senaste 100 åren, aldrig tidigare. Varför skulle det vara konstigt att en del blir allergiska mot det, jämfört med nötter?
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » lör 02 jun 2012, 15:25

Jacob skrev:Jag vet inte riktigt vad man ska tro. Grundläggande ändå för svensk sjukvård och läkarna är ju att lyssna på patienterna och ta deras symptom och beskrivningar på allvar.
Jag zappade förbi ett program förut i dag - "Outsiders" om bl.a. nån kvinna med extrem elöverkänslighet.
Min grundinställning till detta är att hon nog vet att det är el som är problemet om hon vet att hon mår extremt dåligt i närheten av el?
Vad är logiken bakom det? Människor och våra förfäder har funnits i miljontals år, likaså nötter.
Nötter är näringsrika och innehåller en bra mix av energi från fett, protein och kolhydrater.
De är bra, finns ingen anledning för kroppen egentligen att mycket kraftigt stöta bort detta.
Ändå finns det människor som har så svår nötallergi att de kan i princip avlida om de äter nötter och inte får snabb intensivvård.
Elöverkänslighet/allergi är ju i så fall mer förståelig då evolutionen knappast har anpassat oss för elektromagnetisk strålning.
Detta har vi fått uppleva under de senaste 100 åren, aldrig tidigare. Varför skulle det vara konstigt att en del blir allergiska mot det, jämfört med nötter?
Jag har en gång varit med om att både få rinnande ögon och snuva hemma hos en person som hade en hyacint på bordet. Jag är allergisk mot sådana....denna visade sig dock vara gjord av plast. Läs vidare: http://sv.wikipedia.org/wiki/Noceboeffekt

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » lör 02 jun 2012, 15:26

Jacob skrev:Jag vet inte riktigt vad man ska tro. Grundläggande ändå för svensk sjukvård och läkarna är ju att lyssna på patienterna och ta deras symptom och beskrivningar på allvar.
Fenomenet elöverkänslighet generellt har vi diskuterat i flertalet trådar. Sök och läs lite så vi slipper onödiga upprepningar. Det är inte en fråga om logik. Det är inget fundamentalt ologiskt att man skulle kunna vara överkänslig mot någonting. Det är det faktum att de inte reagerar när de inte vet om att det elektromagnetiska fältet finns där som kraftigt indikerar att det rör sig om en psykosomatisk åkomma. Nötallergi kan påvisas genom ett enkelt blodprov och en provokationsstudie på ämnet är också mycket enkel. Elöverkänslighet har trots massvis med tester inte kunnat påvisas existera.

Användarvisningsbild
Petter

Inlägg av Petter » lör 02 jun 2012, 16:26

Med den inställningen skulle jag stråla en massa människor i onödan (och därmed skada dem) när det kommer till mig och är säkra på att ha cancer och därför kräver en helkropps-CT. Efter en stunds strukturerad genomgång av symtom och undersökning hittar jag oftast att besväret är till fullo förklarat av något annat än cancer, och att en stråldos knappast är till patientens gagn.
Jacob skrev:Varför ska det ifrågasättas?
För att det är korkat att gödsla ner miljoner i "elsanering" om det är så att besvären beror på något annat.
1. Vi har ändliga resurser i vården, om vi lägger pengar på något som inte gör nytta så minskar vi möjligheten att erbjuda annan vård för pengarna.
2. Om personen ifråga får en behandling som inte hjälper istället för en som hjälper så förlängs lidandet.
Jacob skrev:För att det inte verkar logiskt att vara överkänslig mot el?
Halmgubbe-argument. Ingen (som jag hört/sett) har denna inställning. Däremot finns det numera en hel del forskning på fenomenet.

Din okunniga och aggressiva stil när du angriper det här problemet är knappast något du tjänar på. För att sätta dig in lite mer i kunskapsläget kan du t ex börja på Wikipedia som bl a sammanfattar som följer:
Wikipedia skrev:In 2005, a systematic review looked at the results of 31 experiments testing the role of electromagnetic fields in causing ES. Each of these experiments exposed people who reported electromagnetic hypersensitivity to genuine and sham electromagnetic fields under single- or double-blind conditions.[2] The review concluded that:
"The symptoms described by 'electromagnetic hypersensitivity' sufferers can be severe and are sometimes disabling. However, it has proved difficult to show under blind conditions that exposure to electromagnetic fields can trigger these symptoms. This suggests that 'electromagnetic hypersensitivity' is unrelated to the presence of electromagnetic fields, although more research into this phenomenon is required."
Vi vet inte idag vad som orsakar de besvär som beskrivs som elallergi. Sannolikt finns det ett mörkertal av människor med besvär som inte har identifierat någon koppling till el. Mer forskning vore utmärkt.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » lör 02 jun 2012, 16:32

HJ skrev:Jag har inte följt forumet så noga under de senaste veckorna, men hittar inget om att man i göteborgsposten haft en kritisk artikelserie om elöverkänslighet, med efterföljande debatt bland insändarsidorna.
Det har bevakats på VoF:s Facebook-sida. Åtminstone artiklarna. De många insändarna, tror det vart nån varje dag, finns väl inte på webben.

Bra initiativ av GP. De vet ju att konflikter säljer.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » lör 02 jun 2012, 17:10

Jacob skrev: Elöverkänslighet/allergi är ju i så fall mer förståelig då evolutionen knappast har anpassat oss för elektromagnetisk strålning.
Du vet om att vi ständigt utsätts för betydande elektromagnetiska fält ifrån rymden? Vissa gånger kan denna instrålning vara direkt påverkande på det mesta av våra elektromagnetiska applikationer?

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Andreas83

Inlägg av Andreas83 » lör 02 jun 2012, 18:50

Jacob skrev: Elöverkänslighet/allergi är ju i så fall mer förståelig då evolutionen knappast har anpassat oss för elektromagnetisk strålning.
Om du hade nyanserat dig lite hade det här kanske inte låtit lika dumt, för vad tror du att exempelvis synligt ljus är för någonting?

I övrigt, lyssna på Petter.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » lör 02 jun 2012, 19:11

Blenda skrev: Jag har en gång varit med om att både få rinnande ögon och snuva hemma hos en person som hade en hyacint på bordet. Jag är allergisk mot sådana....denna visade sig dock vara gjord av plast. Läs vidare: http://sv.wikipedia.org/wiki/Noceboeffekt
Fascinerande! Då är frågan: ska du hånas pga detta eller ska det tas på allvar?
Klart det ska tas på allvar. Är det ett problem för dig då är det ju ett verkligt problem,
Oavsett om det bör stavas som Noceboeffekt eller överkänslighet mot X.
Jag har lätt allergi mot blommande gräs och katter, eventuellt några fler saker med det är inte vetenksapligt bevisat än :)
Det brukar iaf hjälpa med vanliga antihistaminer, då försvinner problemen efter 20-30 minuter.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » lör 02 jun 2012, 19:21

skunkjobb skrev:Fenomenet elöverkänslighet generellt har vi diskuterat i flertalet trådar. Sök och läs lite så vi slipper onödiga upprepningar. Det är inte en fråga om logik. Det är inget fundamentalt ologiskt att man skulle kunna vara överkänslig mot någonting. Det är det faktum att de inte reagerar när de inte vet om att det elektromagnetiska fältet finns där som kraftigt indikerar att det rör sig om en psykosomatisk åkomma. Nötallergi kan påvisas genom ett enkelt blodprov och en provokationsstudie på ämnet är också mycket enkel. Elöverkänslighet har trots massvis med tester inte kunnat påvisas existera.
OK, sorry att jag inte är påläst när det gäller skeptikerrörelsens kollektiva åsikt om elöverkänslighet :)
Oavsett om det är en verklig fysiskt åkomma eller "bara" en psykosomatiskt föreställning, så är det ju ett verkligt problem för patienterna som inte bör avfärdas som "trams".
Eller hur?

I det där programmet Outsiders som jag zappade förbi noterade jag iofs det märkliga beteendet, att patienten krävde att allt elekrtoniskt typ bilnycklar och mobiltelefoner skulle placeras i en metallåda i garaget 200 m från bostaden. Dvs bara 200 m räckte inte. Det var tvunget att det skulle vara i en metallåda OCH med 200 m avstånd.

Detta verkar ju så klart mer psykosomatiskt än fysiskt, givetvist.

Tycker ändå att det här bör erkännas som verklig åkomma (oavsett psykosmotisk faktor), målet med vården är att hjälpa, inte att stjälpa och kritisera.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » lör 02 jun 2012, 19:25

Jacob skrev: Fascinerande! Då är frågan: ska du hånas pga detta eller ska det tas på allvar?
Klart det ska tas på allvar. Är det ett problem för dig då är det ju ett verkligt problem,
Klart att det ska tas på allvar. Det betyder inte att hon är allergisk mot plastblommor! Det som löser hennes problem är inte att ta alkergimedicin när hon ser plasthyacinter, den verkliga lösningen är att få reda på att det ÄR PLAST. Dvs den verkliga lösningen för självutnämda"elallergiker" är att inse att de inte är det.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » lör 02 jun 2012, 19:31

Jacob skrev:
Blenda skrev: Jag har en gång varit med om att både få rinnande ögon och snuva hemma hos en person som hade en hyacint på bordet. Jag är allergisk mot sådana....denna visade sig dock vara gjord av plast. Läs vidare: http://sv.wikipedia.org/wiki/Noceboeffekt
Fascinerande! Då är frågan: ska du hånas pga detta eller ska det tas på allvar?
Jag har lätt allergi mot blommande gräs och katter, eventuellt några fler saker med det är inte vetenksapligt bevisat än :)
Det brukar iaf hjälpa med vanliga antihistaminer, då försvinner problemen efter 20-30 minuter.
Vad jag försökte förklara är att om man har en förväntan på att något negativt ska ske så kan man framkalla symptom själv (Helt omedvetet naturligtvis). Jag ÄR alltså allergisk på riktigt mot hyacinter men att jag reagerade så inför en plastblomma går ju inte att förklara på annat sätt än att det var min förväntan som skapade den allergiska reaktionen. M.a.o. vår hjärna lurar oss och det är vad jag tror ständigt sker med dessa elallergiska och amalgamkänsliga personer man hör om och det kan hända vem som helst.

Nu har jag testats och som barn var jag allergisk mot en mängd saker - det har blivit bättre, men som flera tagit upp här i tråden - elöverkänsliga är bara elöverkänsliga då de vet att de blir exponerade för el - inte annars - jag å andra sidan blir sjuk av vissa ämnen även om jag inte ser dem eller vet om att de finns i min närhet. Hade hyacinten varit riktig och dold för mig så hade jag ändå fått samma symptom. Det är en viss skillnad.

Andreas83

Inlägg av Andreas83 » lör 02 jun 2012, 19:42

Jacob skrev: OK, sorry att jag inte är påläst när det gäller skeptikerrörelsens kollektiva åsikt om elöverkänslighet :)
Oavsett om det är en verklig fysiskt åkomma eller "bara" en psykosomatiskt föreställning, så är det ju ett verkligt problem för patienterna som inte bör avfärdas som "trams".
Eller hur?
Inte en så lite fräck halmgubbe där, Jacob! Jag vet inte hur många gånger personer här -- skeptiker, inklusive jag själv -- har gjort klart att vi inte ser lidandet som trams. Kära nå'n, så här lyder första meningen i VoF:s ordförandes debattartikel i SvD rörande förra årets förvillarutmärkelse:

"Elöverkänsliga" lider, det är uppenbart. Problemet är bara att de verkar ha ställt fel diagnos.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » lör 02 jun 2012, 19:47

Jag fick nyligen höra ett förklaringsmodell som bl a gällde för "elallergikers" besvär. Grundproblemet är de, på grund av en "felkoppling", inte förmår uppfatta gränsen för där jaget slutar och yttervärlden tar vid. Medan vi andra inser att det finns en tydlig skillnad mellan att äta något konstaterat giftigt och att vistas nära en basstation så gör inte elallergiker det.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » lör 02 jun 2012, 19:48

matsw skrev: Klart att det ska tas på allvar. Det betyder inte att hon är allergisk mot plastblommor! Det som löser hennes problem är inte att ta alkergimedicin när hon ser plasthyacinter, den verkliga lösningen är att få reda på att det ÄR PLAST. Dvs den verkliga lösningen för självutnämda"elallergiker" är att inse att de inte är det.
OK, detta är iofs intressant men hur vet du att det skulle fungera? Samma argumet skulle kunna användas mot alla som lider av psykiska sjukdomar, t.ex. svår depression. Tänk att du är frisk, då blir du det!?

Skriv svar