Sprängticka, ryskt undermedel mot bland annat cancer

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
Optimystisk

Sprängticka, ryskt undermedel mot bland annat cancer

Inlägg av Optimystisk » lör 25 aug 2012, 19:17

Jag fick nyss en metallburk med svartbrunt pulver i. En släkting till mig har gjort pulvret själv av svampen Pakurikääpä. Detta ska jag använda till te, fick jag veta. Jag fick några papper också, på finska, och med mina raspiga finskakunskaper lyckades jag utläsa att detta är ett undermedel mot allt - speciellt mot cancer, magsår och tuberkulos - och att det använts av någon tsar på 1200-talet och sedan av någon annan tsar på 1600-talet... och hur det nu var. Eftersom jag inte ens visste vad svampen heter på svenska satte jag mig att googla:

Svenska: Sprängticka
Engelska: Chaga mushroom
Finska: Pakurikääpä
Ryska: Tschaga / Chaga
Latin: Inonotus obliquus

Bild

Säljs tydligen på apotek i Ryssland, men i Finland får man inte sälja det, för finska Livsmedelssäkerhetsverket säger så här: Pulver av sprängticka (Inonotus obliquus) som betraktas som ett nytt livsmedel har återkallats från marknaden (04.02.2011) ...på grund av EU-regler om vad som får säljas som livsmedel.

Svampkonsulent :) Alf Pallin har mycket att berätta om denna svamp i sitt projektarbete, Svampkunskap IV, vid Umeå Universitet:
Svampkunskap IV SPRÄNGTICKA Inonotus obliquus Liknar ingen annan svamp. (pdf med många fina bilder)
De svarta hårda knölarna på björkstammar har nog många sett. Det är parasitsvampen sprängticka, Inonotus obliquus som har angripit trädet, bildat knölarna och till sist efter många år tagit död på trädet. Fruktkroppen växer resupinat närmast veden och spränger slutligen bort barken och sprider sina sporer. Av den murkna veden på det döda trädet hämtar taltrasten material till sitt bo. De svarta knölarna går att färga garn med. Också inom folkmedicin, främst i Ryssland och Sibirien har man ända sedan 1500-talet använt sig av sprängtickans sterila svarta knölar under namnet chaga som medel mot bl.a cancer. Det går idag att köpa chaga receptfritt på apotek i Ryssland. Således går det alltså att använda denna parasitsvamp också till någonting nyttigt.
Sprängtickan är vanlig i områden med björkskog. Den finns i stora delar av Europa, Sverige och övriga norden Ryssland, Sibirien, Asien och Nordamerika. Ovanlig i England och efter Europas västkust.
Det har forskats på svampen:
Inonotus obliquus - PubMed
Man har hittat vissa antioxidanter. Andra sorters antioxidanter, som man tydligen också letade efter, har man inte hittat. Har även testats som antitumörmedel på möss och det hade tydligen effekt i en studie. Men jag orkar inte läsa igenom alla 91 träffarna just nu, så jag vet inte om en annan studie säger precis tvärt om? Sen så, vad som framgår av det jag orkat läsa hittills, så inte är det precis te dom har bryggt åt försöksdjuren? Så får man verkligen i sig antioxidanter, och vad det nu är som eventuellt är verksam mot nåt, genom att dicka det som te?

Någon som tycker detta verkar intressant och vill kolla vidare? Eller som redan är insatt? Jag är verkligen inte ute efter att göra reklam för någon svamp, utan jag vill bara veta om det är känt om svampen har någon verklig effekt - kanske på väg att bli en medicin? - eller är detta bara ruffel och båg från början till slut?

Jag vet inte om jag ens tänker pröva innehållet i bruken. Har inte hittat nåt om att det skulle vara giftigt, men jag vet inte hur nyfiken jag är... vanligt te verkar godare :)

Vet heller inte om jag lagt det här inlägget i rätt kategori nu.
A dog will look up on you; a cat will look down on you; however, a pig will see you eye to eye and know it has found an equal. ~ Winston Churchill

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Sprängticka, ryskt undermedel mot bland annat cancer

Inlägg av Moridin » lör 25 aug 2012, 19:27

Det är inte en matsvamp. Fast det behöver nog inte påpekas.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Optimystisk

Inlägg av Optimystisk » lör 25 aug 2012, 19:31

Behöver inte påpekas, nej :) Men EU:s regler säger väl att naturmedel ska vara godkända just som "livsmedel", annars får de inte säljas?
A dog will look up on you; a cat will look down on you; however, a pig will see you eye to eye and know it has found an equal. ~ Winston Churchill

Användarvisningsbild
Optimystisk

Inlägg av Optimystisk » sön 26 aug 2012, 16:17

Jag läste tydligen inte allt som fanns att läsa om Sprängticka hos finska Livsmedelssäkerhetsverket igår, när jag sökte, för det finns ett meddelande från 28.09.2011 som säger: Sprängticka får användas i kosttillskott

Googlade lite till sen igår och såg att det säljs som pulver i påsar även i svenska nätbutiker och då är det ORAC-värdet (det är väl nåt mått på antioxidanter?) som man framhåller, eftersom det är extremt högt (enligt vad som står på nätet, om det är sant eller ej vet jag inte).

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » sön 26 aug 2012, 17:37

Optimystisk skrev:Jag vet inte om jag ens tänker pröva innehållet i bruken. Har inte hittat nåt om att det skulle vara giftigt, men jag vet inte hur nyfiken jag är... vanligt te verkar godare :)
Ibland finns det inte vanligt te eller kaffe. http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=413618#p413618

Användarvisningsbild
Optimystisk

Inlägg av Optimystisk » sön 26 aug 2012, 20:12

Ska ha det i åtanke nästa gång jag går vilse i skogen och har ett kokkärl med mig :)
(inte helt omöjligt att det händer, med tanke på hur virrig jag är)

aruru08

Inlägg av aruru08 » tor 19 sep 2013, 18:51

Idag har sprängticka prisats i programmet Meny ungefär 21 minuter in i programmet. Kvinnan som intervjuades påstod att te av sprängticka stärker immunförsvaret, motar bort höst- och vinterförkylningar och är ospecificerat jättenyttigt. Jag googlade och hittade några ställen där man kom in i dodokören om att sprängticka använts i tusentals år i Asien. Visserligen lär den innehålla rätt mycket antioxidationsmedel men hur mycket som kvar av det efter att man kokat en bit eller pulver i ett par timmar kan rimligen inte vara så mycket.

En annan kvinna som var med och lagade mat i programmet sade att svamp kan användas i stället för kött.

Tänk om folk kunde lära sig att svamp blott och bart är en krydda såvida den inte är giftig eller otrevlig på andra sätt.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » tor 19 sep 2013, 19:28

Ett vanligt woo är ju att cancer är en svampsjukdom.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » tor 19 sep 2013, 21:16

Svamp och Quorn (också svamp) går utmärkt att använda istället för kött.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » fre 20 sep 2013, 04:49

ttias skrev:Svamp och Quorn (också svamp) går utmärkt att använda istället för kött.
Ahh, tänk en riktigt blodig fårticka ... Mmm. :-P
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

aruru08

Inlägg av aruru08 » fre 20 sep 2013, 09:52

ttias skrev:Svamp och Quorn (också svamp) går utmärkt att använda istället för kött.
Jag hoppas att du är ironisk! För att något ska kunna sägas ersätta kött räcker det inte att det ser ut som kött när man lägger det på tallriken.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » sön 22 sep 2013, 11:12

aruru08 skrev: Jag hoppas att du är ironisk! För att något ska kunna sägas ersätta kött räcker det inte att det ser ut som kött när man lägger det på tallriken.
Jag har provat med de flesta recepten i kokboken som ser aptitliga ut. Funkar utmärkt.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 22 sep 2013, 12:19

Blafsen skrev:Ett vanligt woo är ju att cancer är en svampsjukdom.
Då borde det inte känns helt ok att knappra just svamp för att bli av med svamp. Det gäller att hålla isär woo-woo teorierna, annars kan det gå illa!
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

björken
Kontakt:

Inlägg av björken » mån 24 jun 2019, 21:17

Halkade in på VoF just när jag letade information om sprängtickan! Ser att det är en gamal tråd men tänkte dela med mig med en väldigt bra artikel gällande just den här svampen. Sprängticka Artikel

Tillsknad från många andra artiklar i ämnet verkar de referera till seriösa källor!

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » tis 25 jun 2019, 08:49

I artikeln står bl.a att den balanserar immunförsvaret. Vad menas med det ?
Chagan stimulerar, stärker och balanserer immunförsvaret

Skriv svar