Svenska: Sprängticka
Engelska: Chaga mushroom
Finska: Pakurikääpä
Ryska: Tschaga / Chaga
Latin: Inonotus obliquus

Säljs tydligen på apotek i Ryssland, men i Finland får man inte sälja det, för finska Livsmedelssäkerhetsverket säger så här: Pulver av sprängticka (Inonotus obliquus) som betraktas som ett nytt livsmedel har återkallats från marknaden (04.02.2011) ...på grund av EU-regler om vad som får säljas som livsmedel.
Svampkonsulent

Svampkunskap IV SPRÄNGTICKA Inonotus obliquus Liknar ingen annan svamp. (pdf med många fina bilder)
De svarta hårda knölarna på björkstammar har nog många sett. Det är parasitsvampen sprängticka, Inonotus obliquus som har angripit trädet, bildat knölarna och till sist efter många år tagit död på trädet. Fruktkroppen växer resupinat närmast veden och spränger slutligen bort barken och sprider sina sporer. Av den murkna veden på det döda trädet hämtar taltrasten material till sitt bo. De svarta knölarna går att färga garn med. Också inom folkmedicin, främst i Ryssland och Sibirien har man ända sedan 1500-talet använt sig av sprängtickans sterila svarta knölar under namnet chaga som medel mot bl.a cancer. Det går idag att köpa chaga receptfritt på apotek i Ryssland. Således går det alltså att använda denna parasitsvamp också till någonting nyttigt.
Det har forskats på svampen:Sprängtickan är vanlig i områden med björkskog. Den finns i stora delar av Europa, Sverige och övriga norden Ryssland, Sibirien, Asien och Nordamerika. Ovanlig i England och efter Europas västkust.
Inonotus obliquus - PubMed
Man har hittat vissa antioxidanter. Andra sorters antioxidanter, som man tydligen också letade efter, har man inte hittat. Har även testats som antitumörmedel på möss och det hade tydligen effekt i en studie. Men jag orkar inte läsa igenom alla 91 träffarna just nu, så jag vet inte om en annan studie säger precis tvärt om? Sen så, vad som framgår av det jag orkat läsa hittills, så inte är det precis te dom har bryggt åt försöksdjuren? Så får man verkligen i sig antioxidanter, och vad det nu är som eventuellt är verksam mot nåt, genom att dicka det som te?
Någon som tycker detta verkar intressant och vill kolla vidare? Eller som redan är insatt? Jag är verkligen inte ute efter att göra reklam för någon svamp, utan jag vill bara veta om det är känt om svampen har någon verklig effekt - kanske på väg att bli en medicin? - eller är detta bara ruffel och båg från början till slut?
Jag vet inte om jag ens tänker pröva innehållet i bruken. Har inte hittat nåt om att det skulle vara giftigt, men jag vet inte hur nyfiken jag är... vanligt te verkar godare

Vet heller inte om jag lagt det här inlägget i rätt kategori nu.