Homeopati på Chalmers idag 18 oktober

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Olle H

Homeopati på Chalmers idag 18 oktober

Inlägg av Olle H » tor 18 okt 2012, 08:58

Ack och ve, min kära arbetsgivare och alma mater, varför låter du ditt namn dras i smutsen på detta vis?

Användarvisningsbild
yrara

Re: Homeopati på Chalmers idag 18 oktober

Inlägg av yrara » tor 18 okt 2012, 09:14

Ett besynnerligt svar från PO. Det må höra till folkbildandets sak att hålla föredrag både på teman om hur världen är beskaffad, och hur den inte är, men det är problematiskt att låta en pseudovetare ansvara för bildningen i sitt eget ämne. Det är olyckligt att cafét är under arbetstid, jag hoppas att det kommer att finnas opponenter i publiken.

Användarvisningsbild
yrara

Inlägg av yrara » tor 18 okt 2012, 09:24

Fler indikationer på att det rör sig om SD-Evald, som du antyder i din blogg. Åldern på Naturmedicinarens "Om Oss"-sida stämmer överens med vad som uppgavs på SDs valsedlar 2010. Om oss-sidan skriver även "Evald är även en för Göteborgarna känd radioröst då han sedan 1982 sänt närradio, Samt med inlägg i bl.a klarspråk i P1. Han har även deltagit aktivt i den offentliga debatten genom ett tusental insändare, brev till politiker m.m."

För övrigt tycker jag det på något sätt är fantastiskt att han har sagt sig kunna bota oral galvanism med homeopati.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » tor 18 okt 2012, 09:55

yrara skrev:För övrigt tycker jag det på något sätt är fantastiskt att han har sagt sig kunna bota oral galvanism med homeopati.
Skakat vatten med en molekyl tandplast?
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tor 18 okt 2012, 09:59

yrara skrev:För övrigt tycker jag det på något sätt är fantastiskt att han har sagt sig kunna bota oral galvanism med homeopati.
Synd. Dentalsanering anses annars vara en effektiv bot mot elallergi.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Olle H

Inlägg av Olle H » tor 18 okt 2012, 17:14

Tillbaka från dagens Café-å-lär, som lockade uppskattningsvis dryga hundratalet åhörare, kan jag rapportera följande. Den 92-årige Evald Lindqvist visade sig vara en ytterst okarismatisk och långtråkig föreläsare. Hans föredrag var mest en exposé över homeopatins historia och utbredning i världen. Därutöver fick vi exempelvis veta att homeopatika inte verkar kemiskt utan via strålning, att homeopati fungerar ännu bättre på djur än på människor eftersom de förstnämnda inte är så skeptiska, att skolmedicinen har dömt ut en rad sjukdomar som obotliga men att homeopatin "inte har några problem att bota dessa", att kvarts är ett grundämne, och till slut att alla som rackar ned på homeopati är antingen okunniga eller oärliga.

Frågestunden blev föga upplysande. En äldre dam frågade Lindqvist om denne även tog emot katter i sin homeopatiska mottagning, och fick svaret att hennes katt var välkommen. En fysiker frågade vad för slags strålning som var den verksamma i homeopatiska preparat, varpå Lindqvist svarade att varje grundämne har sin egen strålning, inför vilket fysikern preciserade sin fråga till att gälla huruvida det rörde sig om elektromegnetisk, radioaktiv eller annan slags strålning. Lindqvist såg då lätt förvirrad ut men upprepade sin ståndpunkt att varje grundämne har sin egen strålning. Flera gånger ställdes Lindqvist inför frågor som han inte ansåg sig veta svaret på, och hänvisade då till att Luc Montagnier och två andra Nobelpristagare minsann tagit ställning för homeopati.

Evenemanget avslutades med en fråga från Per-Olof Nilsson till publiken om huruvida denna ställde sig positiv till liknande kontroversiella inslag i Café-å-lär i framtiden. På detta fick han ett rungande ja-svar (som jag själv dock inte deltog i).

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 18 okt 2012, 17:29

Det var ingen som påpekade att Luc Montagnier av allt att döma har blivit skogstokig på äldre dar? :-) Och där skojar jag inte, faktiskt.
Senast redigerad av 1 Tryggve, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » tor 18 okt 2012, 17:37

Ingen som har spelat in det musikaliska introt eller själva framträdandet?
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
ErikS

Inlägg av ErikS » tor 18 okt 2012, 17:38

Det jävligaste är att det är högst sannolikt att homeopaterna kommer använda det här fördragets existens som argument i år framöver. "Chalmers Tekniska Högskola stöder oss!"

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 18 okt 2012, 17:43

ErikS skrev:Det jävligaste är att det är högst sannolikt att homeopaterna kommer använda det här fördragets existens som argument i år framöver. "Chalmers Tekniska Högskola stöder oss!"
Jo, så blir det säkert. Undrar hur man tänkte där, ärligt talat.

Sedan så tycker jag spontant att det nog hade varit betydligt mer intressant med någon slags diskussion/debatt efter föredraget. Det hade nog i alla fall varit betydligt mer lärorikt för publiken om de ville veta något om effekterna av homeopati... :-)

Men jag vet inte riktigt hur dessa aktiviteter brukar vara utformade, eftersom jag inte har haft tillfälle att gå på någon.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 18 okt 2012, 19:02

Olle H skrev:Evenemanget avslutades med en fråga från Per-Olof Nilsson till publiken om huruvida denna ställde sig positiv till liknande kontroversiella inslag i Café-å-lär i framtiden. På detta fick han ett rungande ja-svar (som jag själv dock inte deltog i).
Låter sorgligt. Man kan ursäkta detta med att det var ett experiment som misslyckades, men det verkar han inte varit medveten om. Det är inga problem med att ta upp kontroversiella ämnen, men däremot att låta pseudovetarna hålla låda och lämna kritiken till publiken. Fortsätter det så här kommer de sprida pseduovetenskap.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 18 okt 2012, 19:08

Jag håller helt med. På webben är foliehattarna aktiva på ett antal sasserforum där inga avvikande åsikter släpps fram. Jag tycker att det är OK att det ordnas debatter, men Universitet och Högskolor skall inte låna sig till ren propaganda.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 18 okt 2012, 19:50

Tryggve skrev:Det var ingen som påpekade att Luc Montagnier av allt att döma har blivit skogstokig på äldre dar? :-) Och där skojar jag inte, faktiskt.
Ja så är det. Och det kan även gälla för Brian Josephson som var en annan nobelpristagare som nämndes. Josephson har blivit något av en favoritfysiker bland människor med 'annorlunda' idéer.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 18 okt 2012, 20:49

He, he... Ni har väl exempel på närmare håll på sådana med vetenskaplig utbildning som helt flippat ut.... :) Dvs, en sund vetenskaplig utbildning är ingen 100% vaccination mot förvillelse.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 18 okt 2012, 21:01

kipphebel3 skrev:He, he... Ni har väl exempel på närmare håll på sådana med vetenskaplig utbildning som helt flippat ut.... :) Dvs, en sund vetenskaplig utbildning är ingen 100% vaccination mot förvillelse.
Du måste hålla isär utbildning och bildning om du ska kontemplera denna typ av föreställningar.

Skriv svar