Senaste tosserierna på Dagens Homeopati

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Senaste tosserierna på Dagens Homeopati

Inlägg av kipphebel3 » lör 30 apr 2016, 12:23

Kalmarunionen,, :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 18 maj 2016, 06:57

Prins Charles använder homeopati på sina djur för att minska antibiotikaanvändningen

Jag ser två tankefel här:

1. Varför skulle prinsen vara någon auktoritet på någonting? Bara för att han hade turen/oturen att födas in i den kungliga familjen?
2. Lösningen för att minska antibiotikaanvändningen i djurhållningen är inte kvacksalveri. Det är att se till att djuren har det bra, inte för trångt etc, så behövs mycket litet medicinering.

Att ge homeopati till sjuka djur i stället för verksam behandling är bara djurplågeri. Speciellt som drivkraften ofta inte är omsorg om djuren utan rent ekonomiska. Dvs inga slaktrestriktioner då djuren bara fått skakat vatten.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

beryll

Inlägg av beryll » ons 18 maj 2016, 19:31

Jag håller med, varför skulle prins Charles vara en auktoritet inom veterinärmedicin? Det brittiska veterinärförbundet tycks inte vara imponerade. I ursprungsartikeln finns lite mer att läsa som inte nämns på Dagens homeopati;

“But the British Veterinary Association, the leading representative body for vets in the UK, dismissed homeopathy out of hand. BVA cannot endorse the use of homeopathic remedies, or indeed any products making therapeutic claims, which have no proven efficacy; the consequence could be serious animal health and welfare detriment because of the lack of therapeutic effect, which would be counterproductive to best animal health and welfare,” said John Blackwell, its senior vice president.”

Det är inte lagligt i Sverige att ge homeopatiska medel istället för ett verksamt medel till ett djur som är sjukt och behöver behandling. Friska djur behöver självklart inte antibiotika. Inte heller behöver man ge antibiotika till djur med en infektion som kan läka utan användning av antibiotika. I Sverige har det varit förbjudet sedan 1986 att blanda in antibiotika i foder för att främja tillväxt hos friska djur. Vi har sedan länge haft en jämförelsevis restriktiv antibiotikaanvändning inom veterinärmedicinen och utvecklingen går mot en än mer restriktiv användning.

Homeopatiska medel har ingen plats i veterinärmedicin som ersättning för antibiotika eftersom det går precis lika bra att helt enkelt skippa onödig antibiotikaanvändning utan att använda något annat istället.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 26 maj 2016, 19:59

Nu är Marina upprörd igen...

Dan Larhammar informerar om homeopati i Partimatsalen, Riksdagen
Dan Larhammar professor i molekylär cellbiologi, som kan ingenting om homeopati och Karin Meyer PhD i farmakologi och VD för Apotekarsocieteten, som troligen inte heller vet någonting om homeopati, ska den 9 juni informera om homeopati i Partimatsalen, Riksdagen.
Marina har uppenbarligen missat det faktum att varenda 15-åring som varit vaken på kemilektionerna inser att homeopati är lurendrejeri. Notera även den uppenbara ad-hominem: Om man är kritisk mot homeopati, så betyder det per definition att man inte kan något.. Man har inte sett ljuset, halleluja!

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tor 26 maj 2016, 20:57

kipphebel3 skrev:Nu är Marina upprörd igen...

Dan Larhammar informerar om homeopati i Partimatsalen, Riksdagen
Dan Larhammar professor i molekylär cellbiologi, som kan ingenting om homeopati och Karin Meyer PhD i farmakologi och VD för Apotekarsocieteten, som troligen inte heller vet någonting om homeopati, ska den 9 juni informera om homeopati i Partimatsalen, Riksdagen.
Marina har uppenbarligen missat det faktum att varenda 15-åring som varit vaken på kemilektionerna inser att homeopati är lurendrejeri. Notera även den uppenbara ad-hominem: Om man är kritisk mot homeopati, så betyder det per definition att man inte kan något.. Man har inte sett ljuset, halleluja!
Marina däremot, kan allt. Hon kan till och med förklara hur en griskultingstudie visar att homeopati faktiskt fungerar. Fler Marina! <3 Marina!

Marina Szöges

Re: Senaste Nyheterna från Dagens Homeopati

Inlägg av Marina Szöges » tor 26 maj 2016, 21:51

ulltand skrev:Marina däremot, kan allt. Hon kan till och med förklara hur en griskultingstudie visar att homeopati faktiskt fungerar. Fler Marina! <3 Marina!
Puss påre Ulltand <3
Läs mer om homeopati här: http://dagenshomeopati.se/

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » fre 27 maj 2016, 09:20

Artikeln på slaskbloggen Dagens Homeopati är bara en fis i rymden i fråga om tosserier.
DH:s FB-sida innehåller en tråd där ilskan nästan kokar över i kommentarsfältet. Tom Anders "kolloidalt silver" Sultan ger sig in för att kasta skit på både Dan Larhammar och Mats Reimer
Tänkte nästan kopiera in några här, men har svårt att välja.
Ni får botanisera själva bland hatet, ilskan och konspirationsteorierna.
https://archive.is/E4GHs

Originallänk här:
https://www.facebook.com/groups/3256482 ... 680062536/

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » fre 27 maj 2016, 11:08

Lena Karlaxelsdotter Othberg skrev:Vad är detta för idioti! Hur kan vi göra för att stoppa det eller se till att någon som "kan", också får debattera
Skönt att de är medvetna om att det de "kan" handlar om "kunskap" iaf. :p
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » fre 27 maj 2016, 12:13

Hmmm,
Det finns väl en viss chans att Jan Lindholm anmäler sig till seminariet för åstadkomma "balans".
Då kan det nog bli en ganska kul tillställning.

Har nån informerat Expesten / Aftonslaskan ?

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 05 jun 2016, 19:26

DH publicerar en ny drapa, signerad Pia Hellertz. Enligt Pia kan inte Larhammar informera om homeopati eftersom han är inkompetent inom homeopati.

Nu vet vi ju alla vad kriteriet för "kompetens" är - Man måste vara övertygad i sin tro att det fungerar.

Nu misstänker jag att riksdagen är mindre intresserad av den kunskap som de troende besitter, typ "hur många aforismer finns det i Organon?". Jag misstänker att det som intrresserar är frågan: "Fungerar homeopati" och där vet ju ju redan svaret: Det fungerar inte.

Intressant vinkling dock. Anta att jag på fullaste allvar hävdar att jag matar enhörningar med ambrosia i månskenet. Nu invänder vän av ordning att a) enhörningar finns inte, b) inte ambrosia heller, c) det är mulet, men det visar bara att denna vän av ordning är inkompetent...

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » mån 06 jun 2016, 13:35

Vad varken Marina Szöges eller Pia Hellertz (1) eller för den delen alla andra som upprörs i div facebookgrupper och websidor verkar ha insett är att "Riksdagen" är helt oskyldig i sammanhanget.

Inbjudan till seminariet med Larhammar och Meyer är gjord av "Sällskapet riksdagsledamöter och forskare", Rifo inte av "Riksdagen". hemsida här: http://rifo.se.space2u.com/wp/ .
Detta är efter vad jag kan förstå inget märkligt. I alla fall inte märkligare än att riksdagsledamoten Jan Lindholm kan bjuda in Strålskyddsstiftelsen till seminarium om mobilstrålning i riksdagens lokaler utan att samtidigt bjuda in strålsäkerhetsmyndigheten.

Men men....är man konspiratoriskt lagd så vill man väl helst se att det är "Riksdagen" som går till attack och inte en liten förening av vetenskapsintresserade riksdagsledamöter och forskare. Såvitt jag kan se så kan vem som helst anmäla sitt intresse för att delta. Om evenemanget till äventyrs är öppet bara för riksdagsledamöter så är det väl bara att leta upp en dylik som kan gå dit och bjäbba emot, det finns åtminstone en riksdagsledamot som nog ställer upp, nämnd ovan i texten.

(1) Pia Hellertz är tillsammans med Börje Peratt och C-J Ljungberg styrelseledamot i Humanism & Kunskap, hon har både hemsida och fb-sida som uppdateras frekvent och utgör en outsinlig källa till goda skratt. Hon är fil dr i socialt arbete och ett utmärkt exempel på att en doktorsexamen inte är någon garanti för att man klarar av kritiskt tänkande.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » fre 10 jun 2016, 11:35

Redaktris Szöges visar film.
"Production of homeopathic medicines"
Med ultragiftiga växter och ormolja (skallerormsgift) tack och lov att alla molekyler från ursprungsämnena är bortspädda.
Skakningen sker manuellt och mycket högljutt i den här filmen, verkligen plats för skratt
https://www.facebook.com/groups/3256482 ... 829643421/

Här är för säkerhets skull även direktlänk till tuben. Man kan väl inte utesluta att redaktris Szöges ev kommer till insikt om att filmen motverkar sitt eget syfte, är man inte skeptisk till homeopati, så blir man det efter att ha beskådat skiten.
https://www.youtube.com/watch?v=oew8mkV1d6Q

Marina Szöges

Senaste nyheterna från Dagens Homeopati

Inlägg av Marina Szöges » tis 21 jun 2016, 21:54

Hörrni skeptiker. Ni är så snabba annars, men varför inte nu för???
Jag får hjälpa till här ser jag och lägga in en länk till min egen debattartikel. Den heter; "Homeopatiska Läkemedel har positiv effekt" http://www.altinget.se/vard/artikel/hom ... tiv-effekt

Kolla extra noga mitt svar till Mats Reimer, längst ner i debattfältet.

Marina Szöges

Senaste nytt från Dagens Homeopati

Inlägg av Marina Szöges » tis 21 jun 2016, 21:58

När jag i alla fall är i fartan, lägger jag in det senaste från Dagens Homeopati som handlar om att Boiron vann rättsfallet med utslaget att de inte gjorde fel när de sade att Oscilloccoccinum fungerar. Grattis till Boiron, men trist för skeptikerna som hade stämt företaget :mrgreen:
http://dagenshomeopati.se/2016/06/21/de ... -fungerar/

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » ons 22 jun 2016, 08:11

Skriv svar