Terry Evans - påstått medium eller påstådd psykolog?

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
Blafsen

Re: Terry Evans - påstått medium eller påstådd psykolog?

Inlägg av Blafsen » ons 13 feb 2013, 20:30

Jag tror inte heller att Terry Evans skrev sista svaret själv. Men det ger mig konstiga tankar. Hela stilen och retoriken i svaret är så kusligt likt en hel drös med anonyma nick på olika forum på nätet. En drös som skriver som om de vore klonade kopior. Jag utvecklar inte mer, eftersom det bara är tankar.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Azna

Inlägg av Azna » tor 14 feb 2013, 14:15

Gesus skrev:Jag har haft lite mailväxling med Terry Evans(?) om en ev intervju med honom.

Han tappade intresset efter att jag undrade om han hade tystnadsplikt om min identitet, som han så tvunget skulle veta för att ställa upp..!

Tja, läs hans psykbryt här.

http://wp.me/pZ3jN-32p

På med cykelhjälmen, varning för facepalms i mängder.
Personen i fråga har ju accepterat att ställa upp på en intervju. De få krav han hade är inte märkvärdigare än en artist eller annan officiell person har. Han har inte brytt sig om överhuvudtaget vem du är, bara att du kan identifiera dig vilket är fullständigt rimmligt och faktiskt ganska vanligt, oavsett vilken gebit personen agerar inom. Så av den anledningen förstår jag inte Dig, för faktum är att det är du som först spårar ur i meilkonversationen. Jag vet inte varför du blandar in ditt nick "Gesus" plötsligt som om han vore intresserad av det, det är Du själv som skriver "men hur ska jag visa att jag är Gesus tänker du?". Är du tankeläsare, eller någon med livlig fantasi? Eller har du någon form av storhetsvansinne eller förföljelsemani? För, vem bryr sig vem Gesus är? (förutom tydligen du själv) Människan i fråga har accepterat att ge dig en intervju, så vad var problemet?
Största problemet är inte vad vi inte vet -
utan vad vi vet säkert, men som faktiskt är fel.

Användarvisningsbild
Gesus
Kontakt:

Inlägg av Gesus » tor 14 feb 2013, 14:37

Torbjörn Sassersson dementerar inblandning i Terry Evans psykmail till Gesus

http://humanistbloggen.blogspot.se/2013 ... hotar.html
En flöjt utan hål, är ingen flöjt!

Användarvisningsbild
Gesus
Kontakt:

Inlägg av Gesus » tor 14 feb 2013, 15:06

Azna skrev:
Gesus skrev:Jag har haft lite mailväxling med Terry Evans(?) om en ev intervju med honom.

Han tappade intresset efter att jag undrade om han hade tystnadsplikt om min identitet, som han så tvunget skulle veta för att ställa upp..!

Personen i fråga har ju accepterat att ställa upp på en intervju. De få krav han hade är inte märkvärdigare än en artist eller annan officiell person har. Han har inte brytt sig om överhuvudtaget vem du är, bara att du kan identifiera dig vilket är fullständigt rimmligt och faktiskt ganska vanligt, oavsett vilken gebit personen agerar inom. Så av den anledningen förstår jag inte Dig, för faktum är att det är du som först spårar ur i meilkonversationen. Jag vet inte varför du blandar in ditt nick "Gesus" plötsligt som om han vore intresserad av det, det är Du själv som skriver "men hur ska jag visa att jag är Gesus tänker du?". Är du tankeläsare, eller någon med livlig fantasi? Eller har du någon form av storhetsvansinne eller förföljelsemani? För, vem bryr sig vem Gesus är? (förutom tydligen du själv) Människan i fråga har accepterat att ge dig en intervju, så vad var problemet?

???

Ja jag kan visa id vem JAG är men hur ska jag visa att jag är "Gesus", den som bloggar?

Förklara gärna...

Jag har som sagt INTE sagt nej till något krav, men jag ville ha klara besked vad kraven var. Eftersom detta är bedragare jag har att göra med och jag är ganska säker på att dom endast försöter blåsa mig och utnyttja situationen. (vilket det också visade sig vara)

Eller du tror att Terry Evans nöjt sig med att se ID, och sen satt sig ner och svarat på frågor som han inte vågat svara på under ett helt år?

Jag vet att jag var "tjatig" men som sagt jag ville ha mer info om deras krav än "visa vem du är" bara, och det var också efter att jag sagt att min id inte kunde ges vidare som det helt plötsligt inte var intressant från deras sida längre...

Jag vet inte, men du verkar inte ha koll på dessa herrar, och vad dom sysslar med..?

Och nej, JAG har inte "storhetsvansinne eller förföljelsemani? För, vem bryr sig vem Gesus är?" Men som sagt läs på om dom tokstollarna så förstår du nog

Azna

Inlägg av Azna » tor 14 feb 2013, 15:30

Gesus skrev:
Azna skrev:

???

Ja jag kan visa id vem JAG är men hur ska jag visa att jag är "Gesus", den som bloggar?

Förklara gärna...
Var ligger behovet av att visa att det är "Gesus"? Människan har enbart gått med på att bli interjuvad. Var kommer "Gesus" in i det hela? var det inte en intervju du skulle göra? Fokuset bör ligga på en intervju, inte ditt nick!
Gesus skrev: Jag har som sagt INTE sagt nej till något krav, men jag ville ha klara besked vad kraven var. Eftersom detta är bedragare jag har att göra med och jag är ganska säker på att dom endast försöter blåsa mig och utnyttja situationen. (vilket det också visade sig vara)
Enligt mailen fanns det inga konstiga krav, de var helt normala. Jag finner inga konstigheter eller oklara punkter där. Hurvida du anser om det är en bedragare eller inte betyder ingenting, för du vill göra en intervju. Hurvida du är paranoid eller inte då du har förestälningar om att "blåsa mig", det får du lägga åt sidan, för du vill göra en intervju. Om du är det minsta seriös i att vilja göra en intervju lägger du dina sanningar och fördommar och sidan, och gör en bra intervju. Många skulle vara intresserade av just det.
Gesus skrev: Eller du tror att Terry Evans nöjt sig med att se ID, och sen satt sig ner och svarat på frågor som han inte vågat svara på under ett helt år?
Varför skulle han inte svarat på dina frågor? Oavsett om det är en bedragare eller inte, varför skulle människan inte "våga" svara på en sådan enkel fråga. Var någonstans finns det belägg på att han inte "vågat" svara på den frågan under ett år? Har du frågat det tidigare? Eller är det så att han inte kunnat svara på den frågan för att han inte fått den? jag vet inte, men tydligen du, så berätta gärna...
Gesus skrev: Jag vet att jag var "tjatig" men som sagt jag ville ha mer info om deras krav än "visa vem du är" bara, och det var också efter att jag sagt att min id inte kunde ges vidare som det helt plötsligt inte var intressant från deras sida längre...

Jag vet inte, men du verkar inte ha koll på dessa herrar, och vad dom sysslar med..?
Jag vet inte vad de pysslar med. Jag vet att du sumpade tillfälle till en intervju som kunde blivit intressan. Jag skulle gärna läst en intervju gjord av en skeptiker, tex calle.
Gesus skrev:
Och nej, JAG har inte "storhetsvansinne eller förföljelsemani? För, vem bryr sig vem Gesus är?" Men som sagt läs på om dom tokstollarna så förstår du nog
Förstår inte varför du hänger upp dig på ditt nick "Gesus". Jag trodde först att du var intresserad av en intervju, men jag vart besviken när du i mailen visade att du hade andra motiv än det du först gav sken av. Önskar att du varit mer seriös!

Användarvisningsbild
Gesus
Kontakt:

Inlägg av Gesus » tor 14 feb 2013, 17:04

Azna skrev:"Jag vet inte vad de pysslar med."
- Nej det visar du tydligt här..!

Men du kanske du ska kolla upp det, INNAN du snackar om att jag är paranoid och har storhetsvansinne och förföljelsemani!

Försöker ta det snabbt

Jag/Gesus bloggar och undrade om Terry Evans ville ställa upp på en intervju till Gesusbloggen.

Här finns en historia där Terry Evans vägrat svara mig/Gesus i över ett år. Bara några frågor till bloggen om hans arbete, inget överdrivet eller något annat...

Peratt och Sassersson som har utsett sig själv till något sort livgarde till Terry evans och hittat på att han är förföljd, attackerad, kränkt, med mera av "skeptiker" och blandat in mig i det. Dom jagar min identitet för att kunna agera mot mig privat som dom gjort mot andra tex Calle här.

Allt det finns att läsa om på min blogg och tex här i forumet.

Azna skrev:"Var ligger behovet av att visa att det är "Gesus"? Människan har enbart gått med på att bli interjuvad. Var kommer "Gesus" in i det hela? var det inte en intervju du skulle göra? Fokuset bör ligga på en intervju, inte ditt nick!"
Jag får som svar att kravet för en intervju är att det är jag/Gesus och INGEN annan som får göra den och att jag måste "avslöja" min identitet!

Ringer inga klockor här..?

Varför måste det vara just jag/Gesus som gör intervjun och måste visa ID? Vad spelar det för roll VEM som gör intervjun och visar ID, särskilt när det också enligt Terry själv ska vara fördelaktigt med en intervju för honom!

Där är också ett problem enligt mig, jag kan visa min identitet, men HUR visar jag att jag är Gesus?

"Dom" vill alltså få reda på Gesus identitet, inget annat. Och om du läser deras mail så är det inte så svårt att se... Vet man sen bakgrunden och vad det egentligen handlar om här är det ännu enklare att se.

Och om du haft koll på historien med "Gesus" och Sassersson/Peratt, och att det är dom som är inblandade i Terrys mailväxling, så är det inte så svårt att räkna ut vad det handlar om för deras del och vad dom är ute efter.

Du kan tex kika på när Peratt hotade och körde med utpressning för att få reda på Gesus identitet tidigare!

Och som jag sa, jag nekade aldrig till några krav och var OK med att visa Terry min identitet, men när dom förstod att han inte kunde ge den vidare, DÅ var det inte längre intressant med en intervju -för DERAS DEL. Trots att den alltså skulle vara fördelaktig och så...

JAG har inte sagt nej till varken intervju eller att via min identitet!

Och JAG är inte så särskilt "upphängd" på mitt "Gesus", men dom är! Vilket man också kan läsa om på ett par platser.

Men kolla gärna vad det handlar om och vad som ligger bakom så greppar du nog

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 14 feb 2013, 19:43

Azna skrev:Eller har du någon form av storhetsvansinne eller förföljelsemani? För, vem bryr sig vem Gesus är? (förutom tydligen du själv)
I bokstavsordning: Evans, Preratt och Sassersson.

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » lör 16 feb 2013, 18:34

Jag skulle gärna se Evans bli intervjuad av en skeptiker.

Jag säger se, för jag tror att direktsänd video (Bambuser?) är ett bra alternativ i en situation där det ömsesidiga förtroendet inte kan sägas vara på topp.

:wink:

Om Evans kan tänka sig något sådant, så tror jag att flera här (jag själv inkluderad) skulle kunna tänka sig att intervjua honom.

Azna

Inlägg av Azna » tis 19 feb 2013, 13:28

Nu blev denna tråd* enligt mig ett forum för en ren pajkastning. Trist! Men det visar att ni är några skeptiker som sen länge tvistar med några ickeskeptiker. Ni kommer aldrig att förstå varandra så länge båda kombatanter står bergsfast på sin barikad och vägrar sträcka ut en hand till dialog. De händer som eventuellt halvhjärtat sträcks ut blir snabbt bespottade. Det är helt upp till er, båda parter, hur länge ni vill ha det så där.

Tillbaka till ämnet. Gesus, din sumpade intervju med Terry. Jag tyckte först det var synd att det inte blev av, för en intervju av en skeptiker som inte ställer de sedvanliga frågorna, det vore intressant. Verkligen!
Men när jag läser hur du utrycker dig så tror jag faktiskt det var bra att det inte blev av. Tyvärr ger du ett oseriöst intryck då du är så oerhört agressiv blandat med rena kränkningar. Det är inte så bra utgångsläge. Du har själv satt dig i en usel utgångsläge, i alla fall för att göra en seriös intervju med ett sk. medium.
Tex, du kan inte kalla någon för bedragare bara för att Din trosuppfattning säger att det är en bedragare. Andra människor med andra trosuppfattningar ser inte samma person som en bedragare. Ödjmukhet och respekt för andras trosuppfattningar, vart tog det vägen? Kan du vara ödmjuk att respektera att andra människor med sin trosuppfattning inte ser en bedragare där du ser det? Hur kan du då fungera socialt om du förväntar dig att dit dömmande utifrån din trosuppfattning skall vara konsensus? Du går på konstant kollisionskurs, "taskig social kompetens" brukar en del kalla det för.

Detta har tidigare diskuterats i åtskilliga trådar. Även yttrandefriheten och ärekränkning. Men så länge någon står bergsfast på sin barikad och hävdar att den enda sanna sanningen enbart finns i hans trosuppfattning, då kommer det enbart att resultera i en meningslös pajkastning.

* Avknoppad till: Vill Gesus bli intervjuad för NewsVoice? /calle555

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 19 feb 2013, 13:34

Azna skrev:Nu blev denna tråd* enligt mig ett forum för en ren pajkastning. Trist!

...ger du ett oseriöst intryck... oerhört agressiv ... kränkningar.... kan du då fungera socialt... "taskig social kompetens"...

... meningslös pajkastning.
XD

* Avknoppad till: Vill Gesus bli intervjuad för NewsVoice? /calle555

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » tis 19 feb 2013, 13:49

Tror nog att det finns gott om journalister med skeptiskt sinnelag som skulle vilja intervjua Terry Evans med öppen identitet. Frågan är hur intresserad han är då? Och om han aldrig nånsin har fått en sådan förfrågan? Frågan är också om det går att få till en annorlunda intervju med honom än den som var i Aftonbladets söndagsbilaga. Han säger ju att han inte tänker svara på alla frågor. Nog tror jag att det är rätt många som har velat intervjua honom och ställa de frågorna han inte tänker svara på.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
Gesus
Kontakt:

Inlägg av Gesus » tis 19 feb 2013, 14:40

Azna skrev:Nu blev denna tråd enligt mig ett forum för en ren pajkastning. Trist! Men det visar att ni är några skeptiker som sen länge tvistar med några ickeskeptiker. Ni kommer aldrig att förstå varandra så länge båda kombatanter står bergsfast på sin barikad och vägrar sträcka ut en hand till dialog. De händer som eventuellt halvhjärtat sträcks ut blir snabbt bespottade. Det är helt upp till er, båda parter, hur länge ni vill ha det så där.

Tillbaka till ämnet. Gesus, din sumpade intervju med Terry. Jag tyckte först det var synd att det inte blev av, för en intervju av en skeptiker som inte ställer de sedvanliga frågorna, det vore intressant. Verkligen!
Men när jag läser hur du utrycker dig så tror jag faktiskt det var bra att det inte blev av. Tyvärr ger du ett oseriöst intryck då du är så oerhört agressiv blandat med rena kränkningar. Det är inte så bra utgångsläge. Du har själv satt dig i en usel utgångsläge, i alla fall för att göra en seriös intervju med ett sk. medium.
Tex, du kan inte kalla någon för bedragare bara för att Din trosuppfattning säger att det är en bedragare. Andra människor med andra trosuppfattningar ser inte samma person som en bedragare. Ödjmukhet och respekt för andras trosuppfattningar, vart tog det vägen? Kan du vara ödmjuk att respektera att andra människor med sin trosuppfattning inte ser en bedragare där du ser det? Hur kan du då fungera socialt om du förväntar dig att dit dömmande utifrån din trosuppfattning skall vara konsensus? Du går på konstant kollisionskurs, "taskig social kompetens" brukar en del kalla det för.

Detta har tidigare diskuterats i åtskilliga trådar. Även yttrandefriheten och ärekränkning. Men så länge någon står bergsfast på sin barikad och hävdar att den enda sanna sanningen enbart finns i hans trosuppfattning, då kommer det enbart att resultera i en meningslös pajkastning.
Tja, igen visar du att du inte har koll på vad det handlar om i mitt fall

Jag har ingen "trosuppfattning". Terry Evans är en bedragare, han tar betalt för något och säger inte vad det är! Han påstår vagt/luddigt att det är att döda människor snackar med honom. Men när jag frågar honom om det verkligen är det, vägrar han svara. Jag kan då tex inte reklamera min biljett för storseansen, för han säger inte vad han sålt till mig!

Varför skulle han INTE kunna svara på det, om han inte har något att dölja?

Jag vet inte vem du är, men du verkar helt klart woo, du kör med samma retorik, går på mig att jag verkar oseriös, är agressiv, inte ödmjuk, respekt för andras trosuppfattning (som inte är en trosuppfattning) och en massa annat. Du påstår saker som du sen inte bemöter när jag svarar på det, exakt som alla woo-woos alltid...

Du gnäller på hur JAG utrycker mig. Sen gör DU i värsta Perattstil "diagnoser" på mig här och snackar om, "fungera socialt", "taskig social kompetens", att jag har "storhetsvansinne" och "förföljelsemani" med mera.

Ehhh... hur får du ihop det?

Och, tala gärna om VEM, VAR och HUR jag kränker någon!

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » tis 19 feb 2013, 14:59

Torbjörn S fråga till Gesus och diskussionen som följde fick en egen tråd:

Vill Gesus bli intervjuad för NewsVoice?

Användarvisningsbild
tiso

Inlägg av tiso » ons 20 feb 2013, 16:09

Azna skrev: Detta har tidigare diskuterats i åtskilliga trådar. Även yttrandefriheten och ärekränkning. Men så länge någon står bergsfast på sin barikad och hävdar att den enda sanna sanningen enbart finns i hans trosuppfattning, då kommer det enbart att resultera i en meningslös pajkastning.
Jag kan hålla med dig så långt som att just den här pajkastningen som denna tråd ger prov på känns rätt meningslös och har gått helt över styr. Dessutom är den rätt så ointressant eftersom den tar bort fokus från de i mitt tycke intressanta frågorna, nämligen om medier är – och får kallas – bedragare och hur sådana uttalanden förhåller sig till bl a yttrandefriheten.

Det är lätt att dra paralleller till diskussioner med religiöst troende när uttryck som åsiktsförtryck, förföljelse av oliktänkande, ärekränkning etc. svischar genom luften. Slående är också likheten mellan en del religiöst troende och ”paranormalt troende” när det gäller den ständiga sammanblandningen att åsiktsfrihet (religiöst troende brukar istället hänvisa till religionsfriheten) också innebär att slippa bli ifrågasatt. Men så fungerar inte den grundlagsskyddade yttrandefriheten, den skyddar varken mig som skeptiker och ateist eller troende på olika gudar eller andeväsen, från ifrågasättande eller skarp kritik. Den skyddar faktiskt inte heller, vilket en del troende har svårt att förstå och acceptera, från uttalanden och påståenden om ens livsåskådning, övertygelse eller påstådda förmågor som man finner personligen kränkande.

En av kärnfrågorna i diskussionerna kring Terry Evans och andra påstådda medier är ju, som jag ser det, om man ur ett juridiskt perspektiv kan kalla medier för bedragare eller om det skulle strida mot deras yttrandefrihet eller kunna vara ärekränkning. Och det måste ju vara ganska enkelt att kolla upp genom att anmäla någon som påstår det – det finns ju en drös med namngivna personer, skeptiker, journalister m fl, att dra inför rätta i så fall. Jag kan ju bara spekulera i varför inget medium har gjort det om man nu anser att det är åtalbart. Å andra sidan har ju heller ingen skeptiker anmält något medium för bedrägeri, antagligen för att man inser att det lär bli svårt att komma särskilt långt med det.

För min del har jag inga problem med om någon tror på andevärldar och att man kan prata med döda. Det känns som rätt harmlöst om ett gäng människor samlas hemma hos någon för att prata med döda anförvanter, eller får sin framtid beskriven genom att titta i kort eller rent allmänt om någon bara tror att ”det finns något mer”. Men det är skillnad när personer som bygger hela affärsrörelser på påståenden om att prata med andeväsen, offentligt går ut på bästa sändningstid i TV och ger uttryck för sina extraordinära påståenden som strider mot allt sunt förnuft och all beprövad vetenskap. Då får man faktiskt tåla att bli kritiskt granskad och ifrågasatt - vilket alltså inte ska blandas ihop med att de inte ska få påstå det.

Visst, det är fortfarande frivilligt att se TV-programmen eller gå på seanser och låta sig luras av billiga trick som magiker och mentalister gör så mycket bättre, utan att låtsas prata med döda människor. Men jag är banne mig också i min fulla rätt att utrycka min åsikt att det är ett ganska så cyniskt geschäft att plocka upp till 3-400 kr av ibland djupt sörjande människor under förespegling att man kontaktar deras döda anhöriga, när allt man gör är sämsta sortens hot och cold reading-trick, ibland också uppblandat med rent och skärt fusk. Så även om detta inte är bedrägeri i strikt juridisk mening, så är min övertygelse att det är lurendrejeri och djupt ohederligt.
Troende på ett liv före döden

Användarvisningsbild
Gesus
Kontakt:

Inlägg av Gesus » ons 20 feb 2013, 18:22

Jepp

Mina tankar var lite att jag ville få reda på vad det var Terry Evans sålde biljett till, typ svart på vitt.

En show, underhållning eller något som sägs vara "verklighet" att speciella döda människor pratar med honom?
Det är väl inget underligt att undra över, typ om en konsert är live eller playback, det har man väl rätt att få veta..?

Det står lite vagt på hans webbplats; ”I denna typ av demonstration visar mediet sin förmåga att ge bevis på en andekontakt och ge de budskap kontakten önskar förmedla…”

http://www.creativexperiences.com/svens ... om-medium/

Men jag ville veta lite mer exakt, för att ev kanske kunna tex reklamera biljetten...

MEN, Terry Evans totalvägrar svara på om det är show eller "på riktigt", varför?
Och efter det kallar jag honom numera bedragare för det mesta när jag nämner honom. För enligt mig tex säljer han biljetter till något som han inte talar om vad det är, även när man frågar honom om det.

http://wp.me/pZ3jN-2za

Och han verkar inte ha några problem alls med att jag kallar honom för bedragare, för han har inte sagt eller ens nämnt något om det, varken i mailväxlingen mellan oss där jag också påstår det rakt till honom, eller tagit kontakt med mig för att höra varför jag gör det eller be mig sluta eller något.

Har man sen som Terry dessutom Sassersson och Peratt som sitt eget lilla livgarde, dessa två som inte brukar vara sena med att både hota med att och anmäla till polisen, men det händer ingenting. Ja jag är ju lite förvånad jallafall.

Och jag menar, Sassersson som när han har på sig rykteshanterarmössan själv uppmanar folk att:

Punkt 5 – ”Var lite modig och ta direktkontakt med den där arga bloggaren. ... Försök få till en dialog med denne.”

http://www.webcitation.org/67VpFWcJH

Varför gör "dom" inte det..?

[edit - stavfel]

Skriv svar