Utforskning av konspirationsteorier en konspiration?

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
Anders G

Utforskning av konspirationsteorier en konspiration?

Inlägg av Anders G » mån 11 feb 2013, 09:41

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.49 ... onsteorier
Han har visst tittat på hur en kospirations-idé gror och slår rot. Jag måste jobba, men detta verkar kul.

edit: bubblare till "dagens ord": Klimatpsykolog...
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Eon

Re: Utforskning av konspirationsteorier en konspiration?

Inlägg av Eon » mån 11 feb 2013, 10:58

Verkligen lustigt. Och nu blir Anders G (och även jag eftersom jag skriver dessa rader du nu läser) en del av konspirationen i o m att vi skämtar om deras konspirationer.

Alltihop stämmer väl in på andra studier av konspirationer: de måste hela tiden växa, det måste hela tiden finnas ett lager över det andra.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 11 feb 2013, 11:03

Hmmm....detta är är förstås ett mycket besvärligt fenomen. Undrar om man irl kanske kan prova med att förekomma, och kanske därmed skaka lite vett i personen ifråga....vet ej. Har en del sådana bland mina närstående så jag skulle verkligen behöva tips.

"Ja, jag kan berätta för dig hur det ligger till och varför det som du tror är en konspiration inte är det, men det hjälper nog inte alls. Problemet är nämligen att varje tänkbar förklaring jag ger, kommer att tolkas som en del i själva konspirationen, av dig."

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » mån 11 feb 2013, 16:26

kaxiga Z skrev: Undrar om man irl kanske kan prova med att förekomma, och kanske därmed skaka lite vett i personen ifråga....vet ej. Har en del sådana bland mina närstående så jag skulle verkligen behöva tips.
Allt beror på hur mycket tid har att spendera på att få X att förstå. Det avgör vilken approach du bör ha till konpiracisten.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Skriv svar