Akupunktur är inte Pseudovetenskap

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Akupunktur är inte Pseudovetenskap

Inlägg av kipphebel3 » ons 16 jul 2014, 21:20

Relaterat: Acupuncture for Menopausal Symptoms
A reasonable person can only conclude that acupuncture does not work, and that all the clinical research consistently shows that acupuncture conveys only illusory and nonspecific placebo effects for subjective symptoms.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

DrMike

Inlägg av DrMike » tor 17 jul 2014, 08:19

Det man har sett är att det uppmäts mätbara höjningar av endorfiner lokalt, säkert som ett svar på den irritation och det lätta inflammationssvar man får av att bli stucken av en nål. Detta kan leda till viss smärtlindring i området. Denna effekt är dock övergående och effekten försvinner efter några behandlingar. Det leder ju absolut inte till någon bod, uatn bara en tillfällig lidring av vissa typer av smärta.
Att uppkomsten av akupunktur ligger i det att man i fordom tid i Kina inte fick skära i döda människor utan var tvungen att gissa sig till hur kroppen fungerade, och därför hittade på att det strömmade energier enligt vissa lika ihopgissade mönster, torde ju få vilken tänkande människa som helst att inse att det inte ligger någon effekt i akupunktur förutom den ovan nämnda.

Användarvisningsbild
MariaTradola

Inlägg av MariaTradola » tor 17 jul 2014, 10:28

Många tror att om man ger alt.med. chansen att utforskas ordentligt så kommer massor av metoder att bevisas. Jag tror tvärtom. Många metoder som möjligen kan ha effekt skulle avfärdas. Akupunktur har ju kommit in lite i den vanliga sjukvården för att man ett tag trodde på effekt som skulle upptäckas? Mer forskning på senare tid har väl snarare försvagat evidensen. Det mesta tyder väl idag på att det inte spelar någon roll var man sätter nålarna?

Tror man tillräckligt fungerar nog en spikmatta lika bra.
Bättre underskattad än överskattad.

Göran Getläpp

Inlägg av Göran Getläpp » tor 17 jul 2014, 10:46

MariaTradola skrev:Många tror att om man ger alt.med. chansen att utforskas ordentligt så kommer massor av metoder att bevisas. Jag tror tvärtom. Många metoder som möjligen kan ha effekt skulle avfärdas. Akupunktur har ju kommit in lite i den vanliga sjukvården för att man ett tag trodde på effekt som skulle upptäckas? Mer forskning på senare tid har väl snarare försvagat evidensen. Det mesta tyder väl idag på att det inte spelar någon roll var man sätter nålarna?

Tror man tillräckligt fungerar nog en spikmatta lika bra.
Förstår inte riktigt kritiken mot spikmattan. Min sambo har en som hon tycker att det är skönt och avslappnande att ligga på. Det är väl ingen pseudovetenskap och inte någon placebo-effekt heller. Själv tycker jag att det gör ont och är obehagligt. Inte placebo det heller.

Men annars har du helt rätt, och jag tror att alternativarna inser det de också. Om de trodde på sina metoder, skulle de vara angelägna om att få dem undersökta och och verifierade. Dock verkar trenden vara den omvända: altisarna blir alltmer avogt inställda till den riktiga vetenskapen och få visar intresse att för att få metoderna undersökta. Gissningsvis en försvarsmekanism; istället för att få sin metoder undersökta och avfärdade av vetenskapen, avfärdar man vetenskapen.

DrMike

Inlägg av DrMike » tor 17 jul 2014, 11:00

[quote="Göran Getläpp
Förstår inte riktigt kritiken mot spikmattan. Min sambo har en som hon tycker att det är skönt och avslappnande att ligga på.[/quote]

Det var väl inte riktigt det som menades... Mycket i alternativmedicinsfären kan väl uppfattas som skönt och avslappnande. Det innebär inte att det botar sjukdomar eller hjälper på något sätt, mer än placebo och välbefinnandet.

Användarvisningsbild
MariaTradola

Inlägg av MariaTradola » tor 17 jul 2014, 11:02

Jag kritiserar väl inte spikmatta. Jag tror att den fungerar lika bra som akupunktur. Att den är skön tycker jag också, liksom bastu, jacuzzi och hamam. Men jag tror inte att man botar så många sjukdomar i en bastu. Men att bli avslappnad och må bra för en stund är ju inte fel för det. Så inte kritiserar jag spikmattan, mer än marknadsföringen när de introducerades.
Bättre underskattad än överskattad.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 17 jul 2014, 13:33

Göran Getläpp skrev:Förstår inte riktigt kritiken mot spikmattan.
Kritiken rörde de påståenden som gjordes (av Shakti) om användningen; den sades kunna råda bot på allehanda tillstånd och sjukdomar, såsom t.ex fibromyalgi, migrän, depression, öka syreupptagningsförmågan mm. mm. mm.

Eftersom man aldrig kunde styrka sina påståenden, tvingades man sluta använda dem i reklamen. Då upphörde också kritiken.

Göran Getläpp

Inlägg av Göran Getläpp » fre 18 jul 2014, 09:26

pwm skrev:
Göran Getläpp skrev:Förstår inte riktigt kritiken mot spikmattan.
Kritiken rörde de påståenden som gjordes (av Shakti) om användningen; den sades kunna råda bot på allehanda tillstånd och sjukdomar, såsom t.ex fibromyalgi, migrän, depression, öka syreupptagningsförmågan mm. mm. mm.

Eftersom man aldrig kunde styrka sina påståenden, tvingades man sluta använda dem i reklamen. Då upphörde också kritiken.
Då förstår jag. Tack för infon. Kände inte till att spikmattan tillskrivits magiska egenskaper.

kurtl

Inlägg av kurtl » sön 24 jan 2016, 07:36

Kvinnor som hade problem med värmevallningar under klimakteriet blev hjälpta av akupunktur. Men det blev också de kvinnor som fick en placeboversion av akupunktur. Det visar en ny studie.

http:/doi.org/10.7326/M15-1380

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tis 08 okt 2019, 22:40

Oj, gammal tråd, men...

Lyssnade på senaste avsnittet av Läkarpodden ( # 103. Smärtskolan del 3 ).
https://poddtoppen.se/podcast/109247247 ... olan-del-3

Dr Mikael Sandström berättar om smärtlindring och Tilde de Paula Eby avbryter konstant, men nog om det. Sandström nämner akupunktur som en bra och evidensbaserad behandling, eller gör han det? Skulle gärna vilja citera, men då skulle hela programmet hamna här... Jag anser att det blir rörigt, och vad säger han egentligen?

Skriv svar