Akupunktur är inte Pseudovetenskap

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Sanning

Re: Akupunktur är inte Pseudovetenskap

Inlägg av Sanning » lör 11 maj 2013, 15:36

Ho.Se. skrev: den här frågan vill jag gärna att du tar en funderare på, är det så att du tycker att det finns evidens eftersom du är övertygad, av andra anledningar än utifrån tillgängliga studier, om att akupunktur fungerar vid depression? Det sistnämnda är det största felet man kan göra inom evidensvärdering. Din bedömning av evidensen måste utgå endast ifrån evidensens kvalité, inte efter vad du tror/hoppas/vill att den skall visa.
Jag förstår akupunktur lite mer än dig, så är jag säkert akupunktur fungerar.

Som jag har skrivit, På grund av KKPs dålig kontroll, försvann många bra saker i Kina. Många akupunktör i Kina kan inte behandla patienter så effektiv som gamla akupunktör. Akupunktör från hela världen lära akupunktur från Kina, Naturligtvis kunde många inte lära mycket bra saker nu, så har många väster länders Akupunktör mindre förmåga att behandla sjukdomar.

När man gör akupunktur bör man välja punkter enligt varje patients situation. Det bör inte finns en fast formel för varje sjukdom, men för att göra klinik trial, behöver man en fast formel att välja punkter, det har redan minska akupunkturs effekt, och många väster länders Akupunktör är inte så kunniga som kinesiska akupunktör. Då visade några studier inte riktiga bra effekt.
Senast redigerad av 1 Sanning, redigerad totalt 0 gånger.

Sanning

Inlägg av Sanning » lör 11 maj 2013, 15:37

Moridin skrev:
Läs din egen länk (samt det jag skrev ovan): det finns ett stort problem med publikationsbias i kinesisk litteratur rörande akupunktur.
Läsa gärna ovan.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 11 maj 2013, 15:44

Sanning skrev:Läsa gärna ovan.
Din invändning saknar rationell grund: att det finns betydande kinesisk publikationsbias när det kommer till akupunktur är statistiskt bevisat. Problemet är inte enbart att kinesiska studier visar på bättre resultat, utan att de visar på snedvridna resultat i en funnel plot.

I övrigt har du inte besvarat mitt längre inlägg som jag skrev tidigare.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 11 maj 2013, 15:55

Jag förstår akupunktur lite mer än dig, så är jag säkert akupunktur fungerar.
Det har inget att göra med huruvuda man förstår akupunktur eller ej. Det har att göra med huruvida akupunktur visat sig varit effektiv överlag och nu pratar vi inte om enstaka positiver, utan en övertygande mängd, objektivt granskade studier.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 11 maj 2013, 15:57

Jag verkligen älskar när pseudovetare använder pseudoinvändningen "jag förstår det här bättre än dig" mot sakliga argument från vetenskapliga skeptiker
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 11 maj 2013, 16:05

Jag verkligen älskar när pseudovetare använder pseudoinvändningen "jag förstår det här bättre än dig" mot sakliga argument från vetenskapliga skeptiker
Jag kan inte lägga ägg, men tror att jag kan bedöma en omelett bättre än en höna...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Sanning

Inlägg av Sanning » lör 11 maj 2013, 16:37

kipphebel3 skrev:
Jag kan inte lägga ägg, men tror att jag kan bedöma en omelett bättre än en höna...
Jag tycker att en kok förstår mer hur att göra en omelett bättre än dig.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 11 maj 2013, 16:43

Sanning skrev:Jag tycker att en kok förstår mer hur att göra en omelett bättre än dig.
Hej, varför besvarar du inte

http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=38& ... 45#p647823
http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=38& ... 30#p647814

?

Snake Plisken

Inlägg av Snake Plisken » lör 11 maj 2013, 18:39

Moridin skrev:Jag verkligen älskar när pseudovetare använder pseudoinvändningen "jag förstår det här bättre än dig" mot sakliga argument från vetenskapliga skeptiker
Oh ja, det gör ju deras argument så mycket mer trovärdiga. Eller kanske inte...
Brain: I thought you were dead...
Snake: Yeah, you and everybody else!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 11 maj 2013, 20:05

Slutligen, till skillnad från exempelvis homeopati så förefaller det inte, för mig, intuitivt orimligt att en nål införd i ryggen på en person som har ont i ryggen skulle kunna påverka tidigare nämnda rygg så att den upplevs som mindre smärtande.
Du har en viktig poäng där. Nålarna, speciellt om de kompletteras med elektrisk stimuli kan ha en effekt. Detta till skillnad från homeopati där frånvaron av ett verksamt ämne knappast har en effekt. Således kan jag hålla med om att akupunktur mot en viss, specifik åkomma där det finns en viss, om än svag, evidens kunde accepteras.

Jag får dock uppfattningen att sign "sanning" (Jag drar osökt paralleller till en viss tidning med samma namn) anser att Akupunktur fungerar obetingat och mot alla sjukdomar.

Sanning

Inlägg av Sanning » lör 11 maj 2013, 20:38

kipphebel3 skrev: anser att Akupunktur fungerar obetingat och mot alla sjukdomar.
Nej!
Nästan alla.
En gamla Kinesisk läkare
http://en.wikipedia.org/wiki/Hua_Tuo

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 11 maj 2013, 21:02

Nästan alla.
Lika illa det med. Kan du vara så snäll och svara på Moridins frågor nu?

Sanning

Inlägg av Sanning » lör 11 maj 2013, 21:06

Moridin skrev:
Sanning skrev:Jag tycker att en kok förstår mer hur att göra en omelett bättre än dig.
Hej, varför besvarar du inte

http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=38& ... 45#p647823
http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=38& ... 30#p647814

?

Det finns olika tanker, det ät inte konstigt.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 11 maj 2013, 23:10

Sanning skrev:Det finns olika tanker, det ät inte konstigt.
Kan du besvara sakargumenten?

Om ja, varför gör du det då inte?
Om nej, erkänner du då att din position är felaktig?

Användarvisningsbild
Ho.Se.

Inlägg av Ho.Se. » sön 12 maj 2013, 00:04

Moridin skrev:...

Därför så kan det vara värdefullt med ett viss mått skepsis för en del systematiska översikter som låter för bra för att vara sanna. Även här behöver man gå in och undersöka den metodologiska trovärdigheten, vilket jag är säker på att du håller med om.
Absolut! Jag håller med helt. Anledningen att jag själv väljer att sällan göra den värderingen i diskussioner likt denna är för att jag tycker det är (1) för arbetsamt att läsa in mig väl nog på samtliga ämnen jag vill kommentera (lättja och högmod, mina favoritsynder) och (2) att jag är rädd för att min egen partiskhet skall göra mig till en dålig bedömare. Med detta i tankarna, stor tummen upp för ditt mycket väl genomarbetade inlägg i tråden. Det är mycket värt att någon orkar göra den insatsen.

Skriv svar