Akupunktur är inte Pseudovetenskap

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Sanning

Re: Akupunktur är inte Pseudovetenskap

Inlägg av Sanning » mån 08 jul 2013, 10:51

pwm skrev:Precis. Det är för tidigt att påstå att akupunktur är ett behandlingsalternativ.

det är inte för tidigt att säga:
God effekt av akupunktur
Doktoranden Julia Johansson vid Sahlgrenska akademin visar i sin avhandling att behandling med akupunktur kan ha en god effekt för drabbade kvinnor.

Julia Johansson har i sin avhandling undersökt 28 kvinnor som fick akupunktur med en grupp som inte behandlades. Resultaten visar att gruppen som fick akupunktur hade en högre ägglossningsfrekvens under behandlingsperioden och lägre nivåer av det manliga könshormonet.
http://www.sahlgrenska.gu.se/aktuellt/n ... cid1159787

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 08 jul 2013, 11:28

Sanning skrev:det är inte för tidigt att säga:
God effekt av akupunktur
Doktoranden Julia Johansson vid Sahlgrenska akademin visar i sin avhandling att behandling med akupunktur kan ha en god effekt för drabbade kvinnor.

Julia Johansson har i sin avhandling undersökt 28 kvinnor som fick akupunktur med en grupp som inte behandlades. Resultaten visar att gruppen som fick akupunktur hade en högre ägglossningsfrekvens under behandlingsperioden och lägre nivåer av det manliga könshormonet.
Det där är bara ett pressmeddelande.

Så här står det i avhandlingens sammanfattning:
Julia Johansson skrev:Sammantaget visar fynden i denna avhandling att akupunktur är fördelaktigt för de reproduktiva problemen i PCOS, något som vi demonstrerat i både kliniska och djurexperimentella studier. Betydelsen bör undersökas i jämförande studier mot nuvarande behandling innan akupunktur kan betraktas som ett eventuellt behandlingsalternativ.
Det behövs alltså jämförande studier innan man kan uttala sig närmare.

Fast det verkar inte bekymra dig.

Sanning

Inlägg av Sanning » mån 08 jul 2013, 11:31

pwm skrev:
Sanning skrev:det är inte för tidigt att säga:
God effekt av akupunktur

Det där är bara ett pressmeddelande.
det är inte för tidigt att skriva pressmeddelandet. Fast du tycker inte om det.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » mån 08 jul 2013, 13:10

Sanning skrev:det är inte för tidigt att skriva pressmeddelandet. Fast du tycker inte om det.
Skärp dig nu. Du har fått förklarat för dig gång på gång att pressmeddelandet inte stämmer med slutsatsen i avhandlingen. Det är inte särskilt svårt att förstå, och du framstår som otroligt okunnig när du envisas med det här pressmeddelandet.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Sanning

Inlägg av Sanning » mån 08 jul 2013, 15:14

Flabbergasted skrev:
Sanning skrev:det är inte för tidigt att skriva pressmeddelandet. Fast du tycker inte om det.
Skärp dig nu. Du har fått förklarat för dig gång på gång att pressmeddelandet inte stämmer med slutsatsen i avhandlingen. Det är inte särskilt svårt att förstå, och du framstår som otroligt okunnig när du envisas med det här pressmeddelandet.
Om du tycker att GTB universitets personal är så okunnig att de inte kan skriva att pressmeddelande som stämmer med slutsatsen i avhandlingen. behöver du skriva till rektorn.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » mån 08 jul 2013, 15:21

Sanning skrev:
Flabbergasted skrev:
Om du tycker att GTB universitets personal är så okunnig att de inte kan skriva att pressmeddelande som stämmer med slutsatsen i avhandlingen. behöver du skriva till rektorn.
Du svarar på det här sättet hela tiden, och det verkar inte som du förstår att det är DIN tolkning som är felaktig och DINA argument som ifrågasätts. Jag behöver inte skriva till rektorn, det är uppenbart för alla läskunniga att du tolkar avhandlingen felaktigt och försöker använda ett missvisande pressmeddelande som försvar. Det gör att DU framstår som okunnig.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 08 jul 2013, 15:28

Bild

Sanning

Inlägg av Sanning » mån 08 jul 2013, 15:35

Flabbergasted skrev:Du svarar på det här sättet hela tiden, och det verkar inte som du förstår att det är DIN tolkning som är felaktig och DINA argument som ifrågasätts. Jag behöver inte skriva till rektorn, det är uppenbart för alla läskunniga att du tolkar avhandlingen felaktigt och försöker använda ett missvisande pressmeddelande som försvar. Det gör att DU framstår som okunnig.
Jag tycker att man litar på GTB universitet mer än några som sa GTB universitet har fel.
Om du tycker att GTB universitet har fel, skriva till dom och se om GTB universitet accepterar ditt debattinlägg.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » mån 08 jul 2013, 16:49

Sanning skrev:
Flabbergasted skrev:Du svarar på det här sättet hela tiden, och det verkar inte som du förstår att det är DIN tolkning som är felaktig och DINA argument som ifrågasätts. Jag behöver inte skriva till rektorn, det är uppenbart för alla läskunniga att du tolkar avhandlingen felaktigt och försöker använda ett missvisande pressmeddelande som försvar. Det gör att DU framstår som okunnig.
Jag tycker att man litar på GTB universitet mer än några som sa GTB universitet har fel.
Om du tycker att GTB universitet har fel, skriva till dom och se om GTB universitet accepterar ditt debattinlägg.
Samma sorts svar från dig igen. Det funkade inte första gången, det funkar inte nu.
Ja, auktoritetstro är vanligt bland woo-folk, så jag är inte förvånad att du skriver så. Jag drar då slutsatsen att du antingen inte är läskunnig eller att du saknar förmåga att dra egna slutsatser. Eftersom du inte själv tycks inse att pressmeddelandet inte säger det avhandlingen säger. Förstår du att avhandlingen som pressmeddelandet syftar på INTE stöder akupunktur? Ett ja eller nej räcker bra.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 08 jul 2013, 18:14

Sanning skrev:Jag tycker att man litar på GTB universitet mer än några som sa GTB universitet har fel.
Jag tycker att man kan litar mer på Edzard Ernst än några som säger att han har fel.
Om du tycker att Edzard Ernst har fel, får du skriva till honom och se om han accepterar ditt debattinlägg.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/kro ... 916295.svd

Sanning

Inlägg av Sanning » mån 08 jul 2013, 18:34

Flabbergasted skrev: Jag drar då slutsatsen att du antingen inte är läskunnig eller att du saknar förmåga att dra egna slutsatser. Eftersom du inte själv tycks inse att pressmeddelandet inte säger det avhandlingen säger.

Jag tycker att jag är läskunnig och saknar inte förmåga att dra egna slutsatser, samt pressmeddelandet säger det avhandlingen säger.

Då håller jag med WHO och GTB universitet om ämnet, om du inte, skriva till dem.
Senast redigerad av 1 Sanning, redigerad totalt 0 gånger.

Sanning

Inlägg av Sanning » mån 08 jul 2013, 18:35

pwm skrev:
Om du tycker att Edzard Ernst har fel, får du skriva till honom och se om han accepterar ditt debattinlägg.
Jämföra med WHO, vad en person säger har ingen betydelse.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 08 jul 2013, 18:41

Sanning skrev:Jag tycker att jag är läskunnig och saknar inte förmåga att dra egna slutsatser, samt pressmeddelandet säger det avhandlingen säger.
Pressmeddelandet är vilseledande som du ju själv har sett Sanningen.
Sanning skrev:Då håller jag med WHO och GTB universitet om ämnet, om du inte, skriva till dem.
Jag håller med GU/Sahlgrenska då de skriver att det behövs fler (jämförande) studier innan man kan dra några slutsatser. I övrigt förlitar jag mig på experter som t.ex Edzard Ernst. Om du inte gör det får du skriva till dem.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 08 jul 2013, 18:52

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 08 jul 2013, 19:07

Sanning skrev:
pwm skrev:
Jämföra med WHO, vad en person säger har ingen betydelse.
Så WHO-skriften, författad av en person (Zhu-Fan Xie från Institutet för integrativ medicin, Peking), har ingen betydelse?! Då är vi överens.

Skriv svar