Akupunktur är inte Pseudovetenskap

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Sanning

Re: Akupunktur är inte Pseudovetenskap

Inlägg av Sanning » tis 09 jul 2013, 10:13

pwm skrev:Nålarnas effekt är nära noll enligt professor i komplementärmedicin som granskat ett par hundra undersökningar.

GTB universitet håller inte med den person som förstår inte akupunktur.

Behandling med akupunktur ger mer regelbunden menstruation
God effekt av akupunktur
Doktoranden Julia Johansson vid Sahlgrenska akademin visar i sin avhandling att behandling med akupunktur kan ha en god effekt för drabbade kvinnor.

Julia Johansson har i sin avhandling undersökt 28 kvinnor som fick akupunktur med en grupp som inte behandlades. Resultaten visar att gruppen som fick akupunktur hade en högre ägglossningsfrekvens under behandlingsperioden och lägre nivåer av det manliga könshormonet.
http://www.sahlgrenska.gu.se/aktuellt/n ... cid1159787

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 09 jul 2013, 14:16

Herregud! Håller ni på ännu? :banghead: :banghead: :banghead:
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Sanning

Inlägg av Sanning » tis 09 jul 2013, 18:34

pwm skrev: kommunisterna i Kina i mitten av 1900-talet. .[/url]

Om det kinesiska kommunistpartiet förstörelse av traditionell kultur
http://www.epochtimes.se/articles/2007/02/19/11438.html

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » ons 10 jul 2013, 08:25

Sanning skrev:
stefan_radstrom skrev:
Sanning skrev:Jag behöver inte någon här lära mig akupunktur.
Det låter passande, vill du inte lära dig någonting om vetenskap är det väl enklast att sticka?
Jag har läst tillräckliga vetenskap, tycker jag.
Ja det tycker du uppenbarligen. Och ändå visar du dig gång på gång otroligt okunnig om vetenskap och den vetenskapliga metoden i denna diskussion. Så vad du tycker är ganska irrelevant.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Sanning

Inlägg av Sanning » ons 10 jul 2013, 11:42

Flabbergasted skrev:
Sanning skrev:
Jag har läst tillräckliga vetenskap, tycker jag.
Ja det tycker du uppenbarligen. Och ändå visar du dig gång på gång otroligt okunnig om vetenskap och den vetenskapliga metoden i denna diskussion. Så vad du tycker är ganska irrelevant.

Du har helt frihet att uttrycka dig, tycker jag

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » mån 14 apr 2014, 17:01

Funkar mot stress enligt ny studie; http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.234 ... var-stress
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 14 apr 2014, 18:23

Funkar mot stress enligt ny studie
Mjo, men jag ser en del problem med den studien: Självrapportering, ingen blindning etc.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
H.C

Inlägg av H.C » mån 14 apr 2014, 18:48

Göteborgsposten skrev:Akupunktur ihop med terapeutiska samtal kan hjälpa personer som lider av stressrelaterad psykisk ohälsa. Det visar en ny avhandling från Sahlgrenska akademin.
... med Torkel Falkenberg som opponent :O= http://www.caresci.gu.se/aktuellt/Aktue ... 1785902728

Guilt by association, javisst, men det lär inte har varit många skeptiska ögon vid den disputationen.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » mån 14 apr 2014, 19:49

kipphebel3 skrev:
Funkar mot stress enligt ny studie
Mjo, men jag ser en del problem med den studien: Självrapportering, ingen blindning etc.
Stort utrymme i tidningen dock.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » mån 14 apr 2014, 19:57

H.C skrev:
Göteborgsposten skrev:Akupunktur ihop med terapeutiska samtal kan hjälpa personer som lider av stressrelaterad psykisk ohälsa. Det visar en ny avhandling från Sahlgrenska akademin.
Jag tycker snarare min fetmarkering ovan är den springande punkten i frågan.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » mån 14 apr 2014, 20:27

Flabbergasted skrev:
H.C skrev:
Jag tycker snarare min fetmarkering ovan är den springande punkten i frågan.
Glöm inte att placebokontroll saknade.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Sanning

Inlägg av Sanning » tor 01 maj 2014, 07:24

More than 14 million Americans have tried acupuncture, according to the most recent statistics from the National Health Interview Survey, a large ongoing study that tracks healthcare habits in the U.S. The study found that nearly six percent of Americans have allowed themselves to be pricked with dozens of slender needles to help alleviate chronic pain, up from just one percent of patients a decade ago.

“Use of acupuncture has been percolating for quite a while and it’s now becoming much more mainstream in medicine,” said Dr. Houman Danesh, director of integrative pain management at Mt. Sinai Hospital in New York.

http://abcnews.go.com/Health/close-acup ... d=23411898

Sanning

Inlägg av Sanning » tor 08 maj 2014, 11:18

The Science of Acupuncture _ BBC Documentary

https://www.youtube.com/watch?v=41vm87qq1KU

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » tor 08 maj 2014, 11:47

Sanning skrev:
More than 14 million Americans have tried acupuncture, according to the most recent statistics from the National Health Interview Survey, a large ongoing study that tracks healthcare habits in the U.S. The study found that nearly six percent of Americans have allowed themselves to be pricked with dozens of slender needles to help alleviate chronic pain, up from just one percent of patients a decade ago.

“Use of acupuncture has been percolating for quite a while and it’s now becoming much more mainstream in medicine,” said Dr. Houman Danesh, director of integrative pain management at Mt. Sinai Hospital in New York.

http://abcnews.go.com/Health/close-acup ... d=23411898
Bara för att folk låter sig stickas, behöver det inte betyda att det har effekt. Det citerade stycket skulle lika gärna kunnat skriva om miljontals amerikaner som går i kyrkan för att må bättre.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Skriv svar