Torbjörn Sassersson & Newsvoice

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
Jonas K
Kontakt:

Re: Newsvoice

Inlägg av Jonas K » tis 05 nov 2013, 12:27

Kantringen för nätpublikationen vi älskar att hata fortsätter.

De tipsar numera om böcker skrivna av den mycket kontroversielle antisemiten och förintelseförnekaren Jan van Helsing, mellaneuropas Jüri Lina. Vissa av hans böcker är till och med förbjudna i Tyskland och Schweiz.(Webcite: Recension på Newsvoice del 1) (Webcite: Recension på Newsvoice del 2).
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm

Användarvisningsbild
Jonas K
Kontakt:

Inlägg av Jonas K » tis 05 nov 2013, 13:08

Postade en kommentar liknande den ovan i kommentarsfältet på Newsvoice och fick följande kryptiska svar.
Redaktörn skrev:PK Jonas. Jag tycker själv att texten om denne ”van Helsing” är på gränsen för vad som kan publiceras och därför är den publicerad i kategorin ”Kontroversiellt”. Ivan Björn ville ändå slå ett slag för att innehållet Helsings bok om frimurarna kan innehålla en eller annan sanning.

Personligen har jag ingen aning. Jag visste inte heller att denna bok är förbjuden i Tyskland. Det är ju i sig intressant. Kanske PK Jonas kan skriva en debattartikel om det.

Av ditt smeknamn att döma antar jag att du är en grindvakt för PK dvs politisk korrekthet och därmed förstår jag dina varnade ord bättre.

Jag och tidningen NewsVoice är för övrigt strängt emot alla högerextremistiska ideologier.
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 05 nov 2013, 13:33

Jag och tidningen NewsVoice är för övrigt strängt emot alla högerextremistiska ideologier.
Är det inte samma man brukar få höra i formen: "Jag är inte rasist, men....."?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
tiso

Inlägg av tiso » tis 05 nov 2013, 15:29

Ivan Björn ville ändå slå ett slag för att innehållet Helsings bok om frimurarna kan innehålla en eller annan sanning.

Hmmm.."Mein Kampf" kan säkert också innehålla en eller annan sanning, så med den logiken kan vi väl snart förvänta oss en recension på Newsvoice också av denna bok...
Troende på ett liv före döden

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » tis 05 nov 2013, 19:15

Redaktörn skrev:Ivan Björn ville ändå slå ett slag för att innehållet Helsings bok om frimurarna kan innehålla en eller annan sanning.
Och enda sättet att göra det är så klart att skriva en artikel som höjer Helsing som person till skyarna och genom att rekommendera boken "för alla som inte vill bli hjärntvättade" :D.
Redaktörn skrev:Av ditt smeknamn att döma antar jag att du är en grindvakt för PK dvs politisk korrekthet och därmed förstår jag dina varnade ord bättre.
Jag tycker det är särskilt slagkraftigt att han snappar upp den här subtila poängen. Jag slår vad om att PKJonas blev helt ställd av den här fyndiga sarkasmen :roll: .
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » tis 05 nov 2013, 20:27

tiso skrev:
Ivan Björn ville ändå slå ett slag för att innehållet Helsings bok om frimurarna kan innehålla en eller annan sanning.

Hmmm.."Mein Kampf" kan säkert också innehålla en eller annan sanning, så med den logiken kan vi väl snart förvänta oss en recension på Newsvoice också av denna bok...
Tja, någon som ifrågasätter att det där gänget försöker förändra samhället med devisen "En lögn som upprepas tillräckligt många gånger blir till sist en sanning"?
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tis 05 nov 2013, 21:56

För det första: För bara någon månad sedan gjorde Pia Hellertz på H&K, som hittills mest talat för den veterligen harmlöse Martinus m.m., reklam för några riktigt obehagliga blaskor som Fria Tider och American Free Press.

Bild

För det andra: Jan Van Helsing har jag tagit upp när jag skrev om "nazisternas tefat".
Vid den här tiden [sent 1990-tal] fick myten ett viktigt bidrag. Det verkar ha kommit från Jan Udo Holey, som under pseudonymen Jan Van Helsing gett ut en rad konspirationsteoretiska, paranoida och gravt rasistiska så kallade gula böcker. I den femte, Le livre jaune N:o 5, återfinns, såvitt jag vet för första gången, de handritade ritningar med maskinskriven text som sedan dess blivit obligatoriska i sammanhanget – de finns på snart sagt varje hemsida som berör nazi-UFO:n. (Inte sällan tillsammans med illustrationen till Schriever-artikeln, alltså den från Der Spiegel 1950, som förbättrats med en inklippt hemligstämpel "SS Geheime Kommandosache" .) I hans bok återfinns även Aldebaran-historien, liksom hänvisningar till Sions vises protokoll, med många fler detaljer. Vad gäller "ritningarna" så måste man säga att de är påfallande dåliga förfalskningar. Om inte det allmänt amatörmässiga räcker, så kan man begrunda de löjligt överdrivna tekniska beskrivningarna, eller likheten med Adamskis "tefat". Eller att ordet tachyon (som i motorn "Thule-Tachyonator 7b") inte myntades förrän sent på 1960-talet (även om det kommer från det grekiska ταχύς tachys, ”snabb”).
Det torde vara bekant att konspirationsteoretiker tenderar att ramla åt ena eller ffa andra hållet. Om Sasser (snarare än Peratt, som väl är mer upptagen med sina egna korståg) håller på att hamna i det mörkbruna lägret så vore det logiskt, väntat och trist.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Jonas K
Kontakt:

Inlägg av Jonas K » tis 21 jan 2014, 15:36

Redaktören på Newsvoice har nu börjat ana varthän det barkar och i artikeln Kontinuerliga försök att skada Newsvoice säger han ifrån på skarpen.
Torbjörn Sassersson skrev:Jag känner att det är dags att markera att NewsVoice aldrig kommer bli en kanal för scientologi, högerextremism, antisemitism, smygrasism eller annat skadligt extremt. Kalla det moralcensur om du vill.

Sedan en längre tid pågår olika försök att påverka undertecknad och NewsVoice att ta in och acceptera högerextrema, rasistiska, antisemitiska och andra skadliga tankegångar. Jag känner även att mitt goda förtroende för personer som kommenterar och postar artiklar utnyttjats flera gånger.

Härom dagen var det någon som försökte publicera en artikel som slog ett slag för scientologerna. Extrema högermän har försökt skapa inflytande på NewsVoice och Vetapedia.se, lillebroralternativet till Wikipedia. De har ringt mig och hållit långa monologer. De påstår att afrikaner bara har ett IQ på 67 och att man inte ska låna ut sina goda gener till mörkhyade.

Det postas kommentarer efter NewsVoice-artiklarna och steg för steg smyger de in rasism, kvasinazism och misstänkt antisemitiska åsikter i dessa kommentarer. Jag kan via IP-spårningstjänster se att det är samma personer som byter ”nick” för att kunna komma in igen för att fortsätta.

Extrema element från den oorganiserade och organiserade svenska skeptikerrörelsen gör ständiga försök att posta sin obalanserade och narcissistiska smutskastning.

Låt mig göra detta klart för er, ni kommer att misslyckas. Det enda som händer är att den tid ni lägger ner omintetgörs med några enkla knapptryckningar från min sida. Jag kommer att fortsätta spärra och blockera er och nolltolerans gäller.

Redaktören, Torbjörn Sassersson

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 21 jan 2014, 16:22

Lite väl magstarkt t o m för TS alltså? Men han verkar ju då skylla detta på skeptiker snarare än dårarna/galningarna/knäppgökarna som han har lierat sig med? I alla fall om jag tolkar texten rätt.

Intressant att det är både den oorganiserade och organiserade skeptikerrörelsen som ligger bakom enligt honom? :?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 21 jan 2014, 16:25

Det där ser ju ut som ett försök att koppla ihop skeptikerrörelsen med mörkbruna företeelser. Det är ju en ganska anmärkningsvärd kullerbytta i så fall.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 21 jan 2014, 16:34

micke.d skrev:Det där ser ju ut som ett försök att koppla ihop skeptikerrörelsen med mörkbruna företeelser. Det är ju en ganska anmärkningsvärd kullerbytta i så fall.
Det är väl så i konspirationsteoretikernas värld, det är väl inte "den egna" sidan som kan göra sådant, det måste väl alltid vara "motståndarens" fel på något sätt.
Antar jag, men det är ju ren spekulation.

EDIT: det verkar ju ha gjorts försök att koppla skeptikerrörelsen/VoF till nazister förr, i alla fall av användare som kommenterat TS. Dock vet jag inte om han själv har skrivit något sådant förut.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » tis 21 jan 2014, 18:09

I den där maratontråden i Flashback om hur många som är trakasserade av VoF, var det en hel del inlägg om att VoF:s ledning hade starka band med högerextrema rörelser redan 2011. I ett inlägg påstods också att de åkte på svarta mässor i Norge.

Angående att skapa flera konton: Undrar vad Sasser tyckte om den härvan på Flashback ifjol? Men den/dem tillhörde ju hans fanclub.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » tis 21 jan 2014, 19:40

Bra ivf att han markerar mot högerextrema och rasister. De ska inte få någon plattform alls, vare sig i woowoo-världen eller i den riktiga.
Spitos rakkniv: I brist på fullständiga bevis så är den tråkigaste förklaringen, den minst thrillerliknande beskrivningen, den mest troliga.

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » ons 22 jan 2014, 08:53

Spito skrev:Bra ivf att han markerar mot högerextrema och rasister. De ska inte få någon plattform alls, vare sig i woowoo-världen eller i den riktiga.
Var det inte ungefär så som riksdagspartierna resonerade om SD under den sista valrörelsen? Att man kan krossa en motståndare genom att tiga ihjäl honom? I det fallet fungerade strategin dåligt.

Personligen föredrar jag en värld där alla sidor får säga vad de vill till mig, och jag själv får välja vilka argument jag tar intryck av.
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 22 jan 2014, 09:08

peewee skrev:
Spito skrev:Bra ivf att han markerar mot högerextrema och rasister. De ska inte få någon plattform alls, vare sig i woowoo-världen eller i den riktiga.
Var det inte ungefär så som riksdagspartierna resonerade om SD under den sista valrörelsen? Att man kan krossa en motståndare genom att tiga ihjäl honom? I det fallet fungerade strategin dåligt.

Personligen föredrar jag en värld där alla sidor får säga vad de vill till mig, och jag själv får välja vilka argument jag tar intryck av.
Har du valt än?
http://www.interasistmen.se
They don't like it up'em, you know!

Skriv svar