Torbjörn Sassersson & Newsvoice

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
Pär C

Re: Torbjörn Sassersson & Newsvoice

Inlägg av Pär C » ons 14 jun 2017, 10:13

skeptiskelars skrev:Newsvoice just made my day.
Veckans asgarv.
Publicerar en betald reklamartikel från en bilverkstad som ger gör-det-självtips så att man skall slippa betala bilverkstan för att göra jobbet.
Fullkomligt surrealistiskt, dvs sasserssonskt.
Jag blir inte klok på artikeln. Har Sassersson stått och smilat och bockat och tagit emot reklampengar från en bilverkstad som gräver sin egen grav eller skall man tolka det som att bilverkstan bedriver nån form "alternativa plåtarbeten"

Klicka läs och skratta !!!

http://newsvoice.se/2017/06/13/reparera ... t-hartork/
Får mig osökt att tänka på denna bild:
Bild
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Migi

Inlägg av Migi » tis 27 jun 2017, 10:47

harald skrev:
skeptiskelars skrev:Newsvoice just made my day.
Veckans asgarv.
Publicerar en betald reklamartikel från en bilverkstad som ger gör-det-självtips så att man skall slippa betala bilverkstan för att göra jobbet.
Fullkomligt surrealistiskt, dvs sasserssonskt.
Jag blir inte klok på artikeln. Har Sassersson stått och smilat och bockat och tagit emot reklampengar från en bilverkstad som gräver sin egen grav eller skall man tolka det som att bilverkstan bedriver nån form "alternativa plåtarbeten"

Klicka läs och skratta !!!

http://newsvoice.se/2017/06/13/reparera ... t-hartork/
Tror du inte artikeln och videon är till för att kränga kylspray?
Och kanske också värmepistoler och omlackeringar.
Ja, tyckte att det var en väldigt karlig hårtork. Kanske var det Jan Guillos?

Näh, luften kan ju bli 500 C av en sådan, mer än väl för att kunna tutta eld på bilen om man har otur, ja?

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tor 05 okt 2017, 08:12

skeptiskelars skrev:Ingen har väl undgått SvD:s nya satsning "Vetenskapskollen"
http://www.svd.se/desinformation-sprids ... kapskollen
där Emma Frans skall granska påstenden och "vetenskapssnackisar".

Inte heller Redaktör Sassersson har undgått detta och under rubriken "SvD Vetenskapskollen – Ännu en onyttig pekpinne eller djärv kvalitetssäkrare?" ondgör han sig än en gång över att etablerade media försöker hålla åtminstone lite koll på de värsta vansinnigheterna som sprids inom Sasserssons egen mediasfär.
Sassersson skrev:Problemet är att Emma Frans uppdragsgivare SvD redan verkar ha dömt sociala medier som icke sanningsenliga och icke kvalitativa informationsmedier.

Det onda stavas: ”faktaresistens”, ”desinformation” och ”sociala medier”. Fienden är identifierad.

Fienden är den som försöker sprida information och sanning via sociala medier, men som kanske misslyckas, eller lyckas! Hur ska alltså Emma Frans med sin Vetenskapskoll hantera de obehagliga sanningar som de sociala medierna för fram till allmänheten?
I kommentarsfältet (som vanligtvis är det roligaste med NV-artiklar) anges att Schibsted-koncernen -där SvD ingår- till stor del ägs av -hujedamej- amerikanska banker och därför inte bör beaktas.

Läs dyngan här om du har lust:
http://newsvoice.se/2016/07/10/svd-vete ... tssakrare/
Bump !!!
Att Emma Frans är en alldeles särdeles bra vetenskapskommunikatör bekräftas återigen av lille Tobbe på NV.
I en raljerande, förminskande och bitvis sexistisk artikel sitter den gamle flintskallige vetenskapsförnekaren Sassersson och gnisslar tänder över att han inte är kvinna, snygg och 35 år. :-)

https://newsvoice.se/2017/10/04/emma-fr ... csi-kopia/

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 05 okt 2017, 08:47

Jag lyssnade på Emma Frans på bokmässan, hon höll föredrag på forskartorget. Mycket bra föredrag om hennes bok "Att skilja vetenskap från trams". Det enda pinsamma var väl att vi inte hade sett till att få hennes bok att sälja i VoF-montern från dag ett.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 05 okt 2017, 09:37

Bokens titel i sin helhet "Larmrapporten: Att skilja vetenskap från trams"
https://www.adlibris.com/se/bok/larmrap ... 9188123930
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 05 okt 2017, 11:07

Anders G skrev:Bokens titel i sin helhet "Larmrapporten: Att skilja vetenskap från trams"
https://www.adlibris.com/se/bok/larmrap ... 9188123930
Just så, tack för påpekandet.

Som jag uppfattade det så filmades detta och andra föredrag, men jag kan förstås ha missuppfattat det. Ska spana efter det, och återkomma om det dyker upp.

Sasser låter mest gubbsjuk i sin artikel, tycker jag. Rätt lågt t o m för honom.
(man kan ju tycka att den där sexistiska infallsvinkeln borde skrämma iväg kvinnor som finns bland Sassers supporters, men det kanske inte är något problem).

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tor 05 okt 2017, 18:31

Tryggve skrev: (man kan ju tycka att den där sexistiska infallsvinkeln borde skrämma iväg kvinnor som finns bland Sassers supporters, men det kanske inte är något problem).
Det är sannolikt inget problem för lille tobbe. Om man läser hans kommentarsfält så inser man raskt att kommentatorerna av kvinnokön säkert inte har så mycket till övers för "snygga 35-åriga vetenskapskommunikatörer med aversion mot s.k. alternativa sanningar". De föredrar nog toyboys i form av flintskalliga, lönnfeta vetenskapsförnekare och fd astralresenärer i 50+åldern. :-)

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » fre 06 okt 2017, 08:05

Tack för tipset om Emmas bok!
Om 5S tar i så hårt för att såga en människa tror jag det kan vara nåt för mig. Inte människan då utan snarare boken.
Hans texter känns alltid som att han betraktar världen genom ett kalejdoskop; vissa saker från verkligheten kan påverka det han ser, men resten känns förvridet.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » lör 07 okt 2017, 13:40

skeptiskelars skrev: Det är sannolikt inget problem för lille tobbe. Om man läser hans kommentarsfält så inser man raskt att kommentatorerna av kvinnokön säkert inte har så mycket till övers för "snygga 35-åriga vetenskapskommunikatörer med aversion mot s.k. alternativa sanningar". De föredrar nog toyboys i form av flintskalliga, lönnfeta vetenskapsförnekare och fd astralresenärer i 50+åldern. :-)
Så kan det ju vara. Jag blev bara lite förvånad att den typen av sunkig sexism som Sasser uppvisar i den där artikeln skulle gå hem bland supporterskaran utan att ifrågasättas alls. På texten som han har skrivit så låter det ju som om han ser henne som något som är skapat av etablissemanget p g a sitt utseende snarare än en person som tagit sig dit på egna meriter. Han skriver ju " Frans är forskare inom epidemiologi vid Karolinska Institutet och har sedan några år arbetat med vetenskapskommunikation. Kan det bli bättre?" Det där med att hon faktiskt (vad jag ser) är en duktig forskare först och främst verkar inte vara viktigt.

Han skulle väl knappast skriva något liknande sunkigt förminskande om en man får man förmoda.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » lör 07 okt 2017, 16:46

Tryggve skrev:
skeptiskelars skrev: Det är sannolikt inget problem för lille tobbe. Om man läser hans kommentarsfält så inser man raskt att kommentatorerna av kvinnokön säkert inte har så mycket till övers för "snygga 35-åriga vetenskapskommunikatörer med aversion mot s.k. alternativa sanningar". De föredrar nog toyboys i form av flintskalliga, lönnfeta vetenskapsförnekare och fd astralresenärer i 50+åldern. :-)
Så kan det ju vara. Jag blev bara lite förvånad att den typen av sunkig sexism som Sasser uppvisar i den där artikeln skulle gå hem bland supporterskaran utan att ifrågasättas alls. På texten som han har skrivit så låter det ju som om han ser henne som något som är skapat av etablissemanget p g a sitt utseende snarare än en person som tagit sig dit på egna meriter. Han skriver ju " Frans är forskare inom epidemiologi vid Karolinska Institutet och har sedan några år arbetat med vetenskapskommunikation. Kan det bli bättre?" Det där med att hon faktiskt (vad jag ser) är en duktig forskare först och främst verkar inte vara viktigt.

Han skulle väl knappast skriva något liknande sunkigt förminskande om en man får man förmoda.
Fast han är ganska okej med det där med styckeindelning.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » lör 07 okt 2017, 20:11

"Redaktören" på "nättidningen" Newsvoice må vara en hopplös tokstolle, men just här håller jag faktiskt med honom. Både FB och Google uppför sig minst sagt genomjävligt ibland.

V.v missförstå mig rätt. Jag tycker det är helt ok att stoppa en eller annan
motbjudande meningsyttring på nätet, men att jävlas med 5S och hans hopplösa nätslaska är lite som att stödja Prussiluskan i hennes kamp mot Pippi.

https://newsvoice.se/2017/10/06/faceboo ... newsvoice/

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » sön 08 okt 2017, 11:08

Han säger ju där att han har anonyma konton på Facebook, det är väl inte tillåtet enligt deras användarvillkor?

Sedan så säger han väl att han blev avstängd efter att ha delar artiklar i Facebook-grupper om hälsa. Han har väl tidigare blivit utkastad ur Facebookgrupper för att han har gjort reklam för sina egna grejor där. Det kan ju hända att han har gjort liknande saker nu, och att detta har fått admin att anmäla honom. Det beror väl på vilka grupper det är.

Det där med misstänkt aktivitet kan väl betyda vad som helst.

EDIT: kommentarerna på det han skriver är ju rätt underhållande. Vetenskapliga partiet kommentar också, minsann. :-)

EDITII:Också rätt märkligt att använda sig av sociala media öht, om man nu tror sig vara övervakad av Myndigheterna i så stor grad.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » sön 08 okt 2017, 12:27

Men att gå över till den ryska motsvarigheten till Facebook är nog en god ide. Det finns förstås inte en chans i världen att den är övervakad på något sätt....

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 07 nov 2017, 19:08

skeptiskelars skrev: Bump !!!
Att Emma Frans är en alldeles särdeles bra vetenskapskommunikatör bekräftas återigen av lille Tobbe på NV.
I en raljerande, förminskande och bitvis sexistisk artikel sitter den gamle flintskallige vetenskapsförnekaren Sassersson och gnisslar tänder över att han inte är kvinna, snygg och 35 år. :-)

https://newsvoice.se/2017/10/04/emma-fr ... csi-kopia/
Och nu har hon nominerats till stora journalistpriset. Det måste svida lite, med tanke på hur nedlåtande han var mot henne i artikeln.

https://www.svd.se/emma-frans-nominerad ... listpriset

Nomineringen är i kategorin Årets röst, och nomineringen lyder:

"”För att hon så underhållande tar striden mot faktaresistensen och med vetenskaplig skärpa avslöjar nätets seglivade myter".

Hon fäller också denna mycket kloka kommentar:
"– Alla forskningsresultat blir meningslösa om människor inte tar till sig kunskapen, om människor inte förstår varför vetenskapen är viktigare än magkänsla eller vad dina kompisar tycker, säger Emma Frans.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 08 nov 2017, 01:46

5s har väl också fått pris? :smile2:
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Skriv svar