Torbjörn Sassersson & Newsvoice

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
peewee

Re: Newsvoice

Inlägg av peewee » ons 22 jan 2014, 09:26

Ja. Men jag anser inte att ett val av åsikt är detsamma som ett livslångt åtagande. Om jag vill kalla mig för en kritiskt tänkande varelse så måste jag också vara beredd att lyssna på argument och eventuellt ändra åsikt.
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 22 jan 2014, 09:36

@AndersG
Visst måste man vara öppen för att ändra åsikt, men i detta fall är risken väl ännu mindre än att jag ändrar åsikt om homeopati :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » ons 22 jan 2014, 09:48

kipphebel3 skrev: Visst måste man vara öppen för att ändra åsikt, men i detta fall är risken väl ännu mindre än att jag ändrar åsikt om homeopati :)
Instämmer!
Bra ivf att han markerar mot högerextrema och rasister. De ska inte få någon plattform alls, vare sig i woowoo-världen eller i den riktiga.
Problematiken ligger i att det blir (webb)redaktörerna som bestämmer vad som är extrempolitik. Jag gillar inte tanken på att någon gör mina käll-val åt mig, och det gäller naturligtvis som en generell regel, inte begränsad till frågor om rasism.
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 22 jan 2014, 10:50

OT
PeeWee, gör ett eget urval av smarta nazzeåsikter och uttalanden. Presentera dem gärna för oss indoktrinerade.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » ons 22 jan 2014, 11:11

Anders G skrev:OT
PeeWee, gör ett eget urval av smarta nazzeåsikter och uttalanden. Presentera dem gärna för oss indoktrinerade.
Vi kan börja med att du citerar det jag skrivit i den här tråden som du inte gillar.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » ons 22 jan 2014, 12:31

Kanske blir det ordning o reda i kommentarsfältet på Newsvoice när PKJonas o Spito griper in som kommentargranskare :-)

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 22 jan 2014, 12:43

peewee skrev: Var det inte ungefär så som riksdagspartierna resonerade om SD under den sista valrörelsen? Att man kan krossa en motståndare genom att tiga ihjäl honom? I det fallet fungerade strategin dåligt.

Personligen föredrar jag en värld där alla sidor får säga vad de vill till mig, och jag själv får välja vilka argument jag tar intryck av.
Det finns nog rätt gott om alternativa ställen där högerextrema och rasister kan publicera sina åsikter, så att TS inte vill ha det på sina sidor lär väl knappast tysta någon.

Användarvisningsbild
Jonas K
Kontakt:

Inlägg av Jonas K » ons 22 jan 2014, 12:49

Mindre än ett dygn efter att redaktören skrivit ”att det är dags att markera att NewsVoice aldrig kommer bli en kanal för scientologi” publicerade Newsvoice en uppskattande artikel om scientologen Janne Larsson.

Redaktören borde verkligen ha nappat på mitt erbjudande i kommentarsfältet:
Jonas K skrev:Jag tror faktiskt att det skulle gagna Newsvoice om man inledde ett samarbete med den oorganiserade och organiserade svenska skeptikerrörelsen. Många inom den har ju koll på sådant som antisemitiska och rasbiologiska idéer. Att vaka på egen hand har ju uppenbarligen inte fungerat.

Jag kan själv ställa upp då jag är intresserad av esoterisk antisemitism, rasbiologiska idéer och scientologi. Jag är pappaledig för tillfället och har inga problem med att förhandsgranska artiklar åt Newsvoice inom en timme, så publiceringen skulle knappt fördröjas alls.
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm

Användarvisningsbild
Jonas K
Kontakt:

Inlägg av Jonas K » ons 22 jan 2014, 14:09

Hmmppff... När jag påpekade missen med scientologiartikeln för redaktören gled han istället snabbt in på skeptikerrörelsens avigsidor.
Torbjörn Sassersson skrev:Jonas K

Ja, där ser man. De är tydligen överallt. Jag ska snacka med min nya medredaktör Anna B. om detta. Komiskt att det skulle hända just nu, om det nu är sant. Det kanske är så att det bara är scientologerna som har modet och styrkan att kritisera övermakten Big Pharma.

Det ligger för övrigt självklart i Big Pharmas intresse att peka ut alla som kritiserar dem som scientologer och här har vi tex VoF som en av industrins grindvakter. En av VoF-grundarna Dan Larhammar driver ett konsultbolag (Larhammar Consulting AB) som förutom att sälja sånglektioner hjälper Big Pharma att snabbare få ut sina läkemedel på marknaden. Sedan har vi voffaren dr Mats Reimer som säljer Shires ADHD-mediciner till barn och ungdomar.

Som jag skrev i min artikel ovan, NewsVoice är inte en kanal för varken scientologer eller skeptiker som grindvaktar åt industrin.

Janne Larsson agerar utifrån sin roll som lärare. Hans tro på fritiden är inte min ensak. Det är en annan sak att försvara scientologerna, vilket jag inte gör. Igår la jag upp denna mycket scientologkritiska film:

Scientolog som skrämde tillbaka avhoppare utsattes för sin egen taktik

Från mitt perspektiv är den dåliga sidan av scientologerna av samma skrot och korn som skeptikerföreningen VoF:s sämsta sidor.

Därmed är denna diskussion avslutad.
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » ons 12 feb 2014, 14:17

Den framstående, i vetenskapskretsar såväl nationellt som internationellt väl erkända och högt respekterade vetenskapstidskriften 2000-talets vetenskap har intervjuat redaktör Sassersson. Intervjun publiceras naturligtvis i Newsvoice.

http://newsvoice.se/2014/02/01/2000-tal ... assersson/

Det är bitvis skakande läsning :smile2:
Några smakprov:
Tobbe har bl a utsatts för en "skandaliseringskampanj",
"TV4 ville inte sända föreläsningen."
"En osynlig hand gick in och beslutar om att avstå från att sända kioskvältande information från en amerikansk underrättelseagent." (mina kurs.)

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 12 feb 2014, 14:19

Den framstående, i vetenskapskretsar såväl nationellt som internationellt väl erkända och högt respekterade vetenskapstidskriften 2000-talets vetenskap
De mera uppmärksamma av oss inser givetvis ironin, men för mera tjockhudade läsare rekommenderas smileys :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » ons 12 feb 2014, 14:21

Tyckte det räckte med den som sitter erfter ....skakande läsning....

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » ons 12 feb 2014, 15:41

skeptiskelars skrev:
Det är bitvis skakande läsning :smile2:
Några smakprov:
Tobbe har bl a utsatts för en "skandaliseringskampanj",
"TV4 ville inte sända föreläsningen."
"En osynlig hand gick in och beslutar om att avstå från att sända kioskvältande information från en amerikansk underrättelseagent." (mina kurs.)
Det handlade väl om den helt sanslösa fräckheten att fråga efter källorna till den kioskvältande informationen och innehållet i föreläsningen. Man gör bara inte så i den världen. De förstår bara inte att vanliga människor, som inte har övernaturliga förmågor att känna om en persons ord är tvelköst sant, kan tveka på den punkten.

De förstår inte att alla människor inte fungerar som levande lögndetektorer. :D

Obs: Smileyn.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » fre 04 apr 2014, 14:41

Här är ett fint exempel på Torbjörn Sasserssons hyckleri:
Torbjörn Sassersson skrev:Jag tar avstånd från denna form av krokodiljournalistik och destruktiva ryktesspridning som Bäsen-Andersson sysslar med. Vi kan kalla det negativt spinn.
Detta precis efter att ha jämfört Bäsén med "Judge Dredd" och ha publicerat en lytesbild av Bäséns kollega. Frågan är nu, hur nära kan de stå utan att han får kognitiv dissonans? Samma mening?
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » fre 04 apr 2014, 15:06

Bra iaf att han har en uppdaterad lista på de senaste dagarnas artiklar om alternativmedicin.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Skriv svar