Kommentarer till debatten om homeopati

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Kommentarer till debatten om homeopati

Inlägg av micke.d » tis 10 dec 2013, 17:56

kipphebel3 skrev:@Micke.d
Mmm. Så hur vet man då att de resultat man fick hade något alls med E Coli att göra?
Because treatment with Coli 30C had worked before, and E. coli diarrhoea generally can be distinguished based
on day of appearance and colour, this was not further investigated
Så eftersom der redan VET att det fungerar så behövs det inte..... Ingen källa anges till något av påståendena.
Ah. Eftersom Coli 30C funkade så ...
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 10 dec 2013, 18:20

Rapporten är publicerad 2010 så undersökningarna bör då ha gjorts 2009, eller kanske tidigare. Vet inte när SwabCheck kom ut på marknaden, men 2009 fanns de helt säkert. Så till den facila kostnaden av ca 100€ för 25 stickor hade de kunnat få visshet, i stället för att ha sysslat med en mycket osäker bedömning av fekaliernas konsistens....

Colibacillosis (E. coli diarrhea)
...The hypersecretory diarrhea usually has an alkaline pH but varies in color. It may be clear and watery, especially in neonates, but may be white or yellow, influenced by type of ingesta and duration of the disease. Sick pigs occasionally vomit but vomiting is not as prominent as with transmissible gastroenteritis (TGE).
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
KA67

Inlägg av KA67 » tis 10 dec 2013, 20:20

Ergo Sum skrev:Vad är det här homeopatiska medlet gjort av, förutom vatten? Hur många molekyler kan varje sugga resp. kulting fått i sig?
Ja, alltså, vilket ämne är det som de har spätt ut och skakat?
Är jag övertydlig förtas mycket av dramatiken med det jag vill säga och är jag alltför subtil så faller allt.
Det ultimata är att vara exakt så subtil så att alla jag vill ska fatta, fattar - plus att jag vet att just de har fattat.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 10 dec 2013, 20:26

Ja, alltså, vilket ämne är det som de har spätt ut och skakat?
Nosoder av E.Coli. Dvs man gar tagit levande E.Coli och spätt ut dem till det inte finns några kvar..
Homeopaths also use treatments called "nosodes" (from the Greek nosos, disease) made from diseased or pathological products such as fecal, urinary, and respiratory discharges, blood, and tissue.[73] Homeopathic remedies prepared from healthy specimens are called "sarcodes".
Skakad grisbajs, med andra ord....
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

NySmak!HallonPersika

Inlägg av NySmak!HallonPersika » ons 11 dec 2013, 02:07

nanowire skrev:
NySmak!HallonPersika skrev:Det låter ju väldigt märkligt att inga fecesprover togs innan studien startade. Undra varför, det låter ju inte så himla seriöst att någon bara står och tittar och gissar att det är E.Coli när det var en studie som dom ville göra om deras intresse, homeopatins verkan.
Enligt vad de skriver togs faktiskt prov för E. coli-analys från tre kullar. Dessa prover var dock negativa och av någon anledning skickades inga fler prover på analys.
Det kunde alltså ha varit vad som helst som orsakade diarré så som foderbyte eller någonting annat. Men inte E.coli som testades negativt som studien handlar om.
På min ignorlista: Jonas Duregård,John Houdi

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » ons 11 dec 2013, 07:12

NySmak!HallonPersika skrev:
nanowire skrev:
NySmak!HallonPersika skrev:Det låter ju väldigt märkligt att inga fecesprover togs innan studien startade. Undra varför, det låter ju inte så himla seriöst att någon bara står och tittar och gissar att det är E.Coli när det var en studie som dom ville göra om deras intresse, homeopatins verkan.
Enligt vad de skriver togs faktiskt prov för E. coli-analys från tre kullar. Dessa prover var dock negativa och av någon anledning skickades inga fler prover på analys.
Det kunde alltså ha varit vad som helst som orsakade diarré så som foderbyte eller någonting annat.
Precis, svårt att tolka det på något annat sätt än så. En tränad person skulle säker vid noggrann undersökning kunna bedöma E. coli bättre än slumpen men även det är en spekulation av mig och det förblir en gåta varför man inte använde en verifierad analysmetod.
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » ons 11 dec 2013, 07:24

micke.d skrev:
kipphebel3 skrev:@Micke.d
Mmm. Så hur vet man då att de resultat man fick hade något alls med E Coli att göra?
Because treatment with Coli 30C had worked before, and E. coli diarrhoea generally can be distinguished based
on day of appearance and colour, this was not further investigated
Så eftersom der redan VET att det fungerar så behövs det inte..... Ingen källa anges till något av påståendena.
Ah. Eftersom Coli 30C funkade så ...
Det är egentligen bara vi icke-homeopater som inte fattar att vetenskapliga undersökningar är onödiga. Homeopaterna vet redan allt genom fallstudier och människor som ifrågasätter detta är bara så tröttsamma och negativa. Har det sagts mig.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 11 dec 2013, 07:36

Det är egentligen bara vi icke-homeopater som inte fattar att vetenskapliga undersökningar är onödiga. Homeopaterna vet redan allt genom fallstudier och människor som ifrågasätter detta är bara så tröttsamma och negativa. Har det sagts mig.
och mig...
En tränad person skulle säker vid noggrann undersökning kunna bedöma E. coli bättre än slumpen men även det är en spekulation av mig och det förblir en gåta varför man inte använde en verifierad analysmetod.
Jag skall fråga en veterinär.

Rent parentetiskt kan man säga att användandet av antibiotika i djurhållning är ett otyg som bör stävjas, men att ersätta det med skakad grisbajs tror jag inte är en bra väg. <foliehatt på> Tyvärr är det så att det finns enorma ekonomiska intressen bakom just djurhomeopati <hatt av>.

Det finns en massa restriktioner gällande slakt etc för djur som medicinerats, men inga alls för djur som fått homeopatisk behandling, detta eftersom de de-facto inte får någon behandling alls. Därför verker det vara ganska lätt att få fram forskningspengar för dylika försök. Samtidigt är detta så oetiskt att man skulle vilja spy. En människa kan i varje fall (somliga) genomskåda det hela och säga ifrån.

Vad skall vi nu säga om Vithoulkas kompetens, baserat på att han anser att det är den bästa undersökningen?

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » ons 11 dec 2013, 08:00

kipphebel3 skrev: Rent parentetiskt kan man säga att användandet av antibiotika i djurhållning är ett otyg som bör stävjas, men att ersätta det med skakad grisbajs tror jag inte är en bra väg.
Om det ändå vore skakat grisbajs så kunde det faktiskt kunna fungera som primitivt vaccin. Men nu är det ju inte ens det utan sockerpiller upplösta i vatten.
kipphebel3 skrev: Vad skall vi nu säga om Vithoulkas kompetens, baserat på att han anser att det är den bästa undersökningen?
Ett underförstått kriterium var väl att det skulle vara en undersökning med positivt resultat för homeopati. Då blir urvalet ganska begränsat...

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 11 dec 2013, 09:53

Ett underförstått kriterium var väl att det skulle vara en undersökning med positivt resultat för homeopati. Då blir urvalet ganska begränsat...
Det är väl ett ganska uppenbart problem inom homeopatiforskningen? Man kan dra paralleller med det beramade undersökningen om PMS. Dvs man forskar inte för att få en djupare förståelse, utan man forskar för att övertyga de "otrogna skeptikerna". Samtidigt blir det en massivt slöseri med forskningsresurser.

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » ons 11 dec 2013, 11:28

kipphebel3 skrev:
Det är väl ett ganska uppenbart problem inom homeopatiforskningen? Man kan dra paralleller med det beramade undersökningen om PMS. Dvs man forskar inte för att få en djupare förståelse, utan man forskar för att övertyga de "otrogna skeptikerna". Samtidigt blir det en massivt slöseri med forskningsresurser.
Och därav din liknelse med den berusade och lycktstolpen :smile2:

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » ons 11 dec 2013, 12:54

nanowire skrev:Men nu är det ju inte ens det [skakat grisbajs] utan sockerpiller upplösta i vatten.
Är det något du känner till, eller är det en misstanke?
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 11 dec 2013, 13:13

Kanske Marina vet mera?
Marina says:
9 maj, 2011 at 07:19

Coli 30 K betyder att den är gjord av Coli-bakterien och är inte probiotika. Coli K30 är skakad och spädd 30 ggr som innebär att ingenting av ursprungsmaterien finns kvar. Det som finns och är verksamt är elektromagnetiska vågor av ursprungsmaterien. Skakningen och spädningen gör det homeopatiska läkemedlet verksamt. I det här fallet har man alltså gett potentierad kolibakterie för att bota diarré hos smågrisarna.

Alla vet att Colibakterier kan orsaka diarré.
Och det ett ämne kan orsaka, kan det också bota (i potentierad form) – Lika botar lik
a

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » ons 11 dec 2013, 13:42

Är det här en möjlig förklaring?

Medlet är utspätt så kraftigt att de flesta flaskor innehåller ingenting av vare sig bakterier eller deras toxin. Men suggorna som fått medlet upprepade gånger under en tidsperiod, bör ha fått i sig små mängder av toxinet och bakterierna. Därför har de utvecklat en förstärkt motståndskraft, som via diandet (eller navelsträngen) överförts till kultingarna.

Är det möjligt?
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 11 dec 2013, 13:44

Ergo Sum skrev:Är det här en möjlig förklaring?

Medlet är utspätt så kraftigt att de flesta flaskor innehåller ingenting av vare sig bakterier eller deras toxin. Men suggorna som fått medlet upprepade gånger under en tidsperiod, bör ha fått i sig små mängder av toxinet och bakterierna. Därför har de utvecklat en förstärkt motståndskraft, som via diandet (eller navelsträngen) överförts till kultingarna.

Är det möjligt?
Är det verkligen spätt 30C så kan det inte finnas något kvar som skulle ge en effekt, skulle jag säga.

Skriv svar