Kommentarer till debatten om homeopati

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Kommentarer till debatten om homeopati

Inlägg av kipphebel3 » ons 11 dec 2013, 13:56

Medlet är utspätt så kraftigt att de flesta flaskor innehåller ingenting av vare sig bakterier eller deras toxin. Men suggorna som fått medlet upprepade gånger under en tidsperiod, bör ha fått i sig små mängder av toxinet och bakterierna. Därför har de utvecklat en förstärkt motståndskraft, som via diandet (eller navelsträngen) överförts till kultingarna.
Eftersom de, med metoden som använts, Korsakoff, inte bytte flaskor, är det möjligt att bakterier följt med ja, men ändå osannolikt, eftersom medlet sprayades i vulvan och inte gavs med födan, men hela texten stinker av amatörmässighet. De har tydligen följt ett standard testprotokoll för test av vacciner och slaviskt tagit med steg som är meningslösa. Vad värre är att de helt kallt hittat på en E.Coli infektion!

Dvs, de tror att vissa smågrisar har diarre pga E.Coli, men de testar aldrig!
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » ons 11 dec 2013, 14:25

Ergo Sum skrev:Är det här en möjlig förklaring?

Medlet är utspätt så kraftigt att de flesta flaskor innehåller ingenting av vare sig bakterier eller deras toxin. Men suggorna som fått medlet upprepade gånger under en tidsperiod, bör ha fått i sig små mängder av toxinet och bakterierna. Därför har de utvecklat en förstärkt motståndskraft, som via diandet (eller navelsträngen) överförts till kultingarna.

Är det möjligt?
Nej, knappast.
Visserligen verkar Coli K30 innebära en procedur, som kipphebel3 beskriver ovan, som troligen innebär att åtskilliga bakterier stannar kvar på väggarna i kärlet vid beredningen. Men sedan har en droppe av detta droppats på en laktostabelett som sedan torkats och förvarats. Därefter har tabletten lösts upp igen och sedan sprayats i grisen. I varje fall så som jag kan utläsa av rapporten (som inte är direkt glasklar i frågan).
The homeopathic dosage Coli 30K consisted of 99.85% demineralised water, 0.1% pure alcohol and 0.05% milk sugar sprinkled with a homeopathic potentization of E. coli. The homeopathic milk sugar tablet was manufactured by Unda-Dolisos (LOT:C00A03 341UH6761 F33).
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 11 dec 2013, 14:33

Jag är nog för mycket kemist för att analysera detta. Späda i samma kärl finns liksom inte i min tankevärld.... Suck...

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » ons 11 dec 2013, 14:49

kipphebel3 skrev:Kanske Marina vet mera?
Marina says: Det som finns och är verksamt är elektromagnetiska vågor av ursprungsmaterien. Skakningen och spädningen gör det homeopatiska läkemedlet verksamt.
a
Uppenbarligen inte. Det här är ju så mycket skitsnack att jag blir alldeles matt. Marina har verkligen inte en susning om vad hon pratar om.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » ons 11 dec 2013, 14:57

Tryggve skrev:Jag är nog för mycket kemist för att analysera detta. Späda i samma kärl finns liksom inte i min tankevärld.... Suck...
Nej, proceduren kan närmast beskrivas som diskning. Det blir märkligt och gör att potentiering inte kan "fungera" på samma sätt som för riktig spädning. Effekten påstås öka när vattnets "minne" skakas och späds . Det borde inte fungera om det finns substans kvar på kärlväggarna som hela tiden ger vattnet nya "minnen".

(Och sen vad "rent" vatten egentligen innehåller, i form av partiklar och substanser, ska vi nog inte gräva ner oss djupare i...)
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 13 dec 2013, 00:22

Marina Szöges skrev:Var någonstans i texten står enligt dig att studien bara är blindad på gruppnivå?
Marina Szöges skrev:Det var synd att man inte tog mer prover än vad man gjorde. För hade man gjort det så hade man troligen hittat E-Coli. Men samtidigt eftersom det normalt finns E-colibakterier i tarmen, hur mycket säger ett sådant prov egentligen?
Bild
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » fre 13 dec 2013, 10:29

nanowire skrev:Blindningen var antagligen inte heller väl utförd utan, troligen på samma sätt som i författarnas tidigare studie på kalvar, endast blindad på gruppnivå och inte individnivå. Ytterligare en helt onödig möjlig felkälla.
Ett retoriskt tips: istället för att anta eller spekulera kan man helt enkelt skriva att vi inte vet om blindningen var utförd på individnivå och därför är det en möjlig felkälla. Det är forskarnas ansvar både att blinda och att ange exakt hur de gjorde det. Samma sak med påståendet om publiceringsbias.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » fre 13 dec 2013, 13:11

Marina Szöges skrev:Det var synd att man inte tog mer prover än vad man gjorde. För hade man gjort det så hade man troligen hittat E-Coli. Men samtidigt eftersom det normalt finns E-colibakterier i tarmen, hur mycket säger ett sådant prov egentligen?
Och där föll väl precis hela studien sönder och samman?
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 13 dec 2013, 13:24

En Coli E lika go som en ann?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Marina Szöges

Inlägg av Marina Szöges » fre 13 dec 2013, 13:24

Flabbergasted skrev:Och där föll väl precis hela studien sönder och samman?
Nej det gjorde den inte. Man observerade kultingarna, om de hade diarré eller inte. För visst kan väl även du Flabbergasted avgöra om du har diarré eller normal avföring, när du sitter på toan, utan att behöva rusa till sjukan och ta ett avföringsprov???

Samma med dem som observerade de vet mycket väl skillnaden mellan vattendiarré och fast avföring.
Läs mer om homeopati här: http://dagenshomeopati.se/

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 13 dec 2013, 13:34

@Marina
För visst kan väl även du Flabbergasted avgöra om du har diarré eller normal avföring, när du sitter på toan, utan att behöva rusa till sjukan och ta ett avföringsprov???
Men nu var det ju inte det det var frågan om. Kan du avgöra då du sitter på toan om diarrén orsakas av E.Coli, eller något annat? Du kanske skulle läsa studien:
This research aimed at investigating prevention of E. coli diarrhoea in neonatal piglets by using a homeopathic Coli 30K nosode.
Det är normalt att spädgrisar har diarré och den kan orsakas av en massa olika saker. Det går inte heller att avgöra på avföringens utseende vad den orsakats av. Du kan ju tex fråga en veterinär om du inte tror mig. Så hela upplägget är felaktigt från början till slut och hela studien rasar samman som ett korthus.

Det enda vi kan säga är att det är skillnad mellan grupperna - inte vad som orsakat denna skillnad.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 13 dec 2013, 16:06

devadatta skrev:
nanowire skrev:Blindningen var antagligen inte heller väl utförd utan, troligen på samma sätt som i författarnas tidigare studie på kalvar, endast blindad på gruppnivå och inte individnivå. Ytterligare en helt onödig möjlig felkälla.
Ett retoriskt tips: istället för att anta eller spekulera kan man helt enkelt skriva att vi inte vet om blindningen var utförd på individnivå och därför är det en möjlig felkälla. Det är forskarnas ansvar både att blinda och att ange exakt hur de gjorde det. Samma sak med påståendet om publiceringsbias.
"Antagligen" används här i ödmjukhet (jämför forskares användning "indicate", "suggest", "may", "probably"), inte för att signalera osäkerhet. Studien anger klart och tydligt (i en vetenskaplig skeptikers ögon) att den endast var blindad på gruppnivå.
The four gestation groups were first divided in strata and thereafter randomly allocated to group A or group B, in which A received placebo and B the homeopathic treatment (Coli 30K).
Jag föreslår att du läser artikeln (se tidigare inlägg om fulltext-länk).
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

JohJoh

Inlägg av JohJoh » fre 13 dec 2013, 17:21

Det märkligaste med hela upplägget tycker jag fortfarande är att man behandlar en individ och ser utfallet på avkomman. Varför krångla till det på detta sätt om man vill visa på effekt av behandlingen?

Jag är inte kunnig inom vaccinering, men kan detta inte ses som ett primitivt vaccin, om det nu finns något av Coli E kvar i det som gavs till suggorna?!
Genom att utsätta mamman för an mycket svag dos Coli så ökar resistensen hos avkomman.
“Truly, life is the misery we endure between disappointments.” - Sand dan Glokta

NySmak!HallonPersika

Inlägg av NySmak!HallonPersika » fre 13 dec 2013, 18:32

Akut E.coli drabbade kultingar dör ofta inom några timmar - upp till några dagar. Hur många i den här studien som ingick i placebogruppen om 265 kultingar dog?
På min ignorlista: Jonas Duregård,John Houdi

Användarvisningsbild
KA67

Inlägg av KA67 » fre 13 dec 2013, 18:51

Om det stämmer att denna studie, bland homeopater, anses vara en av de bästa så borde det väl vara på gång en upprepning?
Är jag övertydlig förtas mycket av dramatiken med det jag vill säga och är jag alltför subtil så faller allt.
Det ultimata är att vara exakt så subtil så att alla jag vill ska fatta, fattar - plus att jag vet att just de har fattat.

Skriv svar