Marina, jag har inget emot att diskutera med dig i vilken tråd som helst, det var från början en eftergift åt dig att det skapades en speciell tråd med speciella regler.
Marina Szöges skrev:Och Nanowire försöker få till att studien utfördes på suggorna, fast det står klart och tydligt att."Observations were performed, observer blind on both sows and piglets"...."Piglets having diarrhoea were noted by individual registration number and duration"
När jag skriver att studien är gjord på suggorna menar jag följande:
Suggorna fick behandling och beräknat på dem, om någon kulting i deras kull fick patogen E. coli-diarré, var det icke redovisade P-värdet <0,05 (vilket är ett standardgränsmått på att räkna något som signifikant, 1:20). Man räknade också på kultingarna, troligen för att det gav bättre P-värde (som var det enda som redovisades), men det är något annat som undersöks hos kultingarna, nämligen hur det smittar dom sinsemellan i kullen. Som resultatredovisningen nu är upplagd blandas päron och äpplen.
Men lämna det nu då det är ett av studiens mindre problem.
Marina Szöges skrev:Kipphebel, statistiken ska vi gå till bottnen med!
Alltså studien visar ett P värde på P<0,0001 men ändå försöker ni med tricks som tillexempel blanda in "välsignade tärningskast" i diskussionen för att försöka dissa bort resultat.
Och jag har inte studerat statistik, mer än det man gör på gymnasiet. Men det jag ser här behöver man inte ha hp i matte för att förstå att det är någonting som inte stämmer, med era resonemang. Ni gör allt för att försöka snacka bort denna studie genom att hitta fel och sedan förstora upp dem till oproportionell storlek.
Jag trodde att du skulle kunna se exemplet med tärningskast som något som verkligen var slumpmässigt. Om du upplevde ordet "välsignad" som sårande/olämpligt pga religiös övertygelse kan vi säga "abra-kadabra" istället, bara vi är överens om att det inte alls påverkar antalet prickar som hamnar uppåt när vi slår tärning.
Rita upp två kolumner på ett papper, märk ena med A och andra med B. Slå 52 (26 + 26) tärningskast, vid varanat kast tänker du abra-kadabra och dessa kast noterar du i B-kolumnen, de andra i A. Varje gång du slår en sexa skriver du istället diarré (1/6 vilket på ett ungefär får illustrera risken för diarré som angavs till 12,8 %*). Summera antal gånger det står diarré i A respektive B-kolumnen.
Tänk igenom exemplet ovan och svara sedan ja eller nej på om du håller med följande:
i) Det kan stå diarré 0 till 26 gånger i A och 0 till 26 gånger i B.
ii) Om det står diarré 16 gånger i A och 7 gånger i B så är det inget bevis betyda att abra-kadabra fungerar.
Har du förstått frågan?
(*det är fel mått (andelen kultingar totalt och inte risken för minst en i en kul) att använda här jag vet men vi lämnar det tillsvidare då det är ett hypotetiskt exempel)