Skadade av alternativmedicin

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Skadade av alternativmedicin

Inlägg av micke.d » ons 17 jun 2015, 22:33

Zartax skrev:Om man har avsikten att göra det bästa för sina barn men misslyckas för att man är "felinformerad" så vet jag inte hur hård man bör vara på straffen. Frågan är väl om hårda straff kommer få dessa personer att söka sig till vården oftare eller om det bara kommer göra dem mer benägna att mörka och undvika.
Framför allt så måste man se till att folk inte drar sig för att uppsöka sjukvården när de inser att det håller på att gå på tok.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
blåbär

Inlägg av blåbär » tor 18 jun 2015, 08:57

micke.d skrev:
Zartax skrev:Om man har avsikten att göra det bästa för sina barn men misslyckas för att man är "felinformerad" så vet jag inte hur hård man bör vara på straffen. Frågan är väl om hårda straff kommer få dessa personer att söka sig till vården oftare eller om det bara kommer göra dem mer benägna att mörka och undvika.
Framför allt så måste man se till att folk inte drar sig för att uppsöka sjukvården när de inser att det håller på att gå på tok.
Mina föräldrar var sådana hela livet tills den dagen de dog. de sa att det inte finns sjukdomar och att man inte behöver söka vård. att jag överhuvudtaget lever är för att andra vuxna tex skolsköterskan såg till att jag fick vård. jag åkte in till akutmottagningen halvdöd vid 4 tillfällen. har hjärnskada som ger epilepsi. jag tror inte många av dessa personer någonsin kommer att fatta vad de gör för fel eller att de gör fel. Jag har förstått sedan en hel del år tillbaka men ibland testar jag alternativa metoder ialla fall. vet inte varför det är väl gammal ovana att göra så. men skulle aldrig riskera att ett barn dog. jag bara testar på mig själv ju. är väl miljöskadad av min uppväxt. jag borde inse att inget funkar liksom............
Det är ju inte av ont uppsåt de struntar i att ge sina barn vaccinationer eller antibiotika. Så straff kommer nog bara att göra att folk kanske väljer att bosätta sig i ett annat land. jag har sett på facebook bland annat att folk rekommenderar andra att åka på semester utomlands för att behandla sina barn. de köper naturmedel i sverige och åker till annat land till sydamerika eller indien eller afrika osv.
Alternativutbildad i egenvårdsintresse.
Signaturen Blåbär är tyvärr avliden. Nån kom smygandes bakifrån med en sprayflaska round up. På grund av brist på GMO så blev det en direkt hit och vi får nu säga vila i frid till vårt kära blåbär :(

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 19 jun 2015, 14:05

1,5 år och död. Flickans föräldrar gillade inte antibiotika.
Finns en längre artikel på Scienceblogs. Tydligen då led barnet i tre veckor innan Gud kallade hem det.. Jag saknar ord...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » mån 22 jun 2015, 12:21

ALS är än så länge obotlig och dödlig.
Den här fotbollsspelaren hade förmodligen fått lindring i stället för att bli rånad om han hade vänt sig till professionell vård.
http://epidemi.as/?p=1500&fb_action_ids ... s=og.likes

[http://epidemi.as/ är förresten en intressant sida jag inte sett tidigare. Kredd till Pernille Nylehn, via vars blogg jag hittade dit: https://perpelle.wordpress.com/]

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 23 jun 2015, 12:53

Alternativmedicin är en vitt begrepp som inte enbart innefattar homeopati.

Ingenstans sägs det att det finns en geografisk begränsning och jag tycker att det är tråkigt om Marina anser att det är mindre allvarligt om ett barn dör i USA på grund av att föräldrarna tror på magi än här.

Med skada omfattas alla typer av skador: Ekonomisk skada. Kroppslig skada (tex dödsfall på grund av utebliven behandling (homeopati), förgiftning av tungmetaller (Ayurveda), förlamning, blodpropp (behandling av "subluxationer") etc.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

ScepticalDad

Inlägg av ScepticalDad » ons 24 jun 2015, 08:00

kipphebel3 skrev:Alternativmedicin är en vitt begrepp som inte enbart innefattar homeopati.

Ingenstans sägs det att det finns en geografisk begränsning och jag tycker att det är tråkigt om Marina anser att det är mindre allvarligt om ett barn dör i USA på grund av att föräldrarna tror på magi än här.

Med skada omfattas alla typer av skador: Ekonomisk skada. Kroppslig skada (tex dödsfall på grund av utebliven behandling (homeopati), förgiftning av tungmetaller (Ayurveda), förlamning, blodpropp (behandling av "subluxationer") etc.
Det Marina fiskar efter är ju att de homeopatiska medel som får säljas i Sverige är ofarliga (eftersom det inte borde finnas en endaste molekyl kvar av orginalsubstansen), därför hon vill avgränsa det hit. Och i det fallet är det ju rätt. Dödsfall pga av utebliven behandling är ju otroligt svårt att hitta, dels brukar det förnekas friskt att de har behandlat personen, dels finns ju skamfaktorn.
Censur enligt dagenshomeopati.se Modellen:
Min postning kommer aldrig fram, men Hans inlägg kommer igenom censuren på samma ställe.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 24 jun 2015, 08:06

dels brukar det förnekas friskt att de har behandlat personen, dels finns ju skamfaktorn.
Ja, dessutom har sjukvårdspersonal (till skillnad från homeopater), tystnadsplikt.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 24 jun 2015, 08:17

ScepticalDad skrev: Det Marina fiskar efter är ju att de homeopatiska medel som får säljas i Sverige är ofarliga (eftersom det inte borde finnas en endaste molekyl kvar av orginalsubstansen), därför hon vill avgränsa det hit.
Detta stämmer inte helt och hållet. Homeopatika i Sverige kan ha potentieringar som är långt under Avogadros tal, det vill säga att det finns kvar av originalsubstansen. Koncentrationerna är dock så låga att det inte ska vara någon fara om de nominella värdena stämmer och det inte skett någon kontamination.

Koncentrationen ska vara den lägre av 1 på 10 000 (D4) eller 100 gånger svagare än vad som medför receptbeläggning.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 24 jun 2015, 21:44

micke.d skrev:Koncentrationerna är dock så låga att det inte ska vara någon fara om de nominella värdena stämmer och det inte skett någon kontamination.
Vilket absolut ingen kontrollerar...
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

ScepticalDad

Inlägg av ScepticalDad » tor 25 jun 2015, 10:00

micke.d skrev:
ScepticalDad skrev: Det Marina fiskar efter är ju att de homeopatiska medel som får säljas i Sverige är ofarliga (eftersom det inte borde finnas en endaste molekyl kvar av orginalsubstansen), därför hon vill avgränsa det hit.
Detta stämmer inte helt och hållet. Homeopatika i Sverige kan ha potentieringar som är långt under Avogadros tal, det vill säga att det finns kvar av originalsubstansen. Koncentrationerna är dock så låga att det inte ska vara någon fara om de nominella värdena stämmer och det inte skett någon kontamination.

Koncentrationen ska vara den lägre av 1 på 10 000 (D4) eller 100 gånger svagare än vad som medför receptbeläggning.
Sant, var lite slarvig.
Censur enligt dagenshomeopati.se Modellen:
Min postning kommer aldrig fram, men Hans inlägg kommer igenom censuren på samma ställe.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 25 jun 2015, 10:22

matsw skrev:
micke.d skrev:Koncentrationerna är dock så låga att det inte ska vara någon fara om de nominella värdena stämmer och det inte skett någon kontamination.
Vilket absolut ingen kontrollerar...
Ingen myndighet i alla fall. Dessutom ökar tydligen försäljningen av olaglig homeopatika, som inte nödvändigtvis följer de svenska reglerna.

https://lakemedelsverket.se/Alla-nyhete ... i-Sverige/

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 25 jun 2015, 10:44

olaglig homeopatika
Hälsofrihet.... Klart att man måste få sälja vad man vill, bara det är "naturligt"

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » lör 11 jul 2015, 09:43

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 11 jul 2015, 12:55

Nå, Marina. Har du någon kommentar?

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » lör 11 jul 2015, 14:39

kipphebel3 skrev:Nå, Marina. Har du någon kommentar?
Hon vill bara veta om svenska barn.

Skriv svar