Skadade av alternativmedicin

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Skadade av alternativmedicin

Inlägg av kipphebel3 » tis 29 jul 2014, 10:29

Ytterligare ett exempel på när det blir så fel med homeopati. Tandläkaren Irene Brednert Jonsson, i Falun. Som samarbetar med homeopaten Lennart Gustafsson har stängts av med omedelbar verkan:

Karin: Tandläkaren borrade sönder min käke
Redan för två år sedan fick den omstridda tandläkaren en varning av sjukvårdens ansvarsnämnd. Detta sedan TV3 avslöjat hennes nära samarbete med homeopaten Lennart Gustafsson - en före detta försäljare av byggmaterial. Expressen har tidigare berättat om "Anna", 29, som fick samtliga tänder utdragna av Irene Brednert. Karin Hedlund från Borlänge arbetade inom sjukvården när hon "gick in i väggen". Samtidigt oroade hon sig för domningar och stickningar vid vänster kindben. Hon fick kontakt med tandläkaren Irene Brednert Jonsson, känd för att praktisera "muskeltestet".
Hon ville dra ut åtta friska tänder
Här kör tandläkaren Irene Brednert Jonsson, 52, med sin mirakelmetod .
Håll ditt finger på tanden, i den andra handen håller du sköterskan hennes man Kjell.
Då känner Irene Brednert Jonsson om tanden är frisk eller rutten och ska dras ut...
Nu granskas hon av socialstyrelsen.
I Dalarna bor Lennart Gustafsson som vigt sitt liv åt att föra fram olika hälsometoder.
Det hände ibland att han dök upp hemma i redaktionsköket med olika tips om avstörande
Biosbrickor, om magnetmadrasser som arbetade med inducerande magnetfält
så att de kunde stimulera en avtagande cellfunktion och inte minst om hur viktigt det
var att ha en bra tandhälsa ändå långt ner i käkbenet. Det gick inte att ta miste på att
Lennart verkligen ömmade för de som blivit förgiftade av sitt amalgam och som därmed
också blev de första offren för alla de nya artificiella och de gamla störande elektromagnetiska
vågorna som penetrerar oss.
Besöken av Lennart utmynnade i flera artiklar, inte minst om den då nya magnetmadrassen
QRS, men det blev också djuplodande artiklar om amerikanska tandpionjärer
som Weston Price vars enorma arbeten idag ligger till grund för flera tandläkares
intressen att se patienterna ur ett helhetsperspektiv. Också i fallet med dessa
artiklar minns man med glädje hur det i tacksamma svar till tidningsredaktionen
kommer små berättelser, men där man framförallt tackar för att man fått information
om tandläkaren Irene Brednert, som räddat livet på vederbörande. När vi
blickar in i framtiden kommer vi fortsatt att hålla läsekretsen ajour med viktiga rön
som kan hjälpa de amalgamsjuka.
(Citat ur 2000-talets Vetenskap 4/2006)

Så, Marina! Denna Lennart Gustafsson i Dalarna. Är han en av dina kvalitetskontrollerade homeopater? Kommer vi att få läsa indignerade artiklar i Dagens Homeopati om Socialstyrelsens "häxjakt" på Irene??
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » tis 29 jul 2014, 10:33

Marina Szöges skrev:Jag märker att ingen, jag upprepar ingen verkar här kunna komma med bevis att någon i Sverige har blivit skadad av alternativmedicin 
Nej, och......? Ingen har skadats av en flygande matta heller. Betyder det att de är bra alternativ till flygplan?

Jag noterar att du konsekvent vägrar svara på om du protesterar mot besparingar inom vården som leder till ökad risk för misstag. Vill du att sjukvården ska få bättre resurser, eller inte? Eftersom du hela tiden tjatar om de där vårdskadorna.

LÄS DETTA: Jag protester mot politikernas nedskärningar inom sjukvården. Nu har du än en gång fått se min reaktion.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Marina Szöges

Inga fall av skador av alternativmedicin har rapporterats

Inlägg av Marina Szöges » tis 29 jul 2014, 12:11

Homeopati kan bota både bakterieinfektioner och virusinfektioner! Antibiotika kan bara bota bakterieinfektioner. Jag bemöter inga exempel som inte är homeopati. Lektion nr 1 för er skeptiker. Lär er skillnad på homeopati och annan alternativmedicin. Exemplet från 2000-talets Vetenskap är inte homeopati. Jag tar inte ställning varken för eller emot detta fall. Min specialité är homeopati och inte terapimetoder i största allmänhet.

Vad sägs om det sista jag har lagt in på DH: Homeopati botar psoriasis: http://dagenshomeopati.se/2014/07/29/ho ... psoriasis/
Läs mer om homeopati här: http://dagenshomeopati.se/

beryll

Re: Ingen skadad av alternativmedicin i Sverige

Inlägg av beryll » tis 29 jul 2014, 12:15

Marina Szöges skrev:
Sedan övrigt, förstår jag att skeptiker gör sitt allt för att hitta fel på den franska studien. Det märks att ni har väldigt svårt att se med positiva ögon på vad det än gäller när det kommer homeopati. Ni har förutfattade meningar.
Skulle du kunna visa så mycket intresse för vetenskap och medicin så att du kan tänka dig att den franska studien om övre luftvägsinfektioner inte visar något nytt eller intressant utan att det redan är väl känt man kan klara en förkylning utan både antibiotika och homeopati? Kanske skulle du rent av kunna öppna ditt sinne så mycket att du inser att det inte är ett optimalt upplägg av en studie att den ena gruppen har signifikant lindrigare symptom från början än den andra gruppen och att det är normalt att man diskuterar den sortens svagheter inom vetenskapen.

Du kanske skulle skriva om grisstudien i den för det avsedda tråden och förklara på vilket sätt grisstudien bevisar det du påstår eftersom många här inte håller med din slutsats om den.

beryll

Re: Inga fall av skador av alternativmedicin har rapporterat

Inlägg av beryll » tis 29 jul 2014, 12:19

Marina Szöges skrev:Homeopati kan bota både bakterieinfektioner och virusinfektioner! Antibiotika kan bara bota bakterieinfektioner.
Men varför visar då den franska studien inget bättre resultat för gruppen som fick homeopatiska medel som komplement? (trots att de från början hade signifikant lindrigare symptom). Upprepning: varken antibiotika eller homeopatika är relevant behandling vid en vanlig övre luftvägsinfektion.

Marina Szöges

Inlägg av Marina Szöges » tis 29 jul 2014, 12:23

Beryll, var står att en av grupperna hade signifikant lindrigare symptom i studien. Vänligen ge mig citat och sidhänvisning.

beryll

Inlägg av beryll » tis 29 jul 2014, 13:06

Marina Szöges skrev:Beryll, var står att en av grupperna hade signifikant lindrigare symptom i studien. Vänligen ge mig citat och sidhänvisning.
Egentligen har jag mest lust att svara ”läs studien själv” men jag ska vara snäll och ge dig det du ber om.

Tabell 3 sidan 4. Tex hade 53,3% i gruppen GP-CM feber mot 37,3% i gruppen GP-Ho, denna skillnad var enligt tabellen signifikant. Grupperna skiljde sig även signifikant i % som hade nästäppa och hosta.

Sista meningen på sidan 4 som fortsätter på sidan 5;
“For symptoms reported by patients, those who consulted a GP-Ho were less likely to have fever (37.3%), nasal obstruction (52.7%) and cough (64.0%) than those consulting a GP-CM (53.3%, 63.0% and 76.4%, respectively; all three statistically significant).”

På sidan 5 sista meningen står; ”In view of the different characteristicsof patients in the GP-Ho group at inclusion, the lower frequency of symptoms reported that group might be explained bya lower threshold of these patients to consult a physician rather than a true difference in the diagnoses makeup of the group.”

Du kanske skulle läsa fullversionen av artikeln innan du sprider den vidare som en banbrytande nyhet.

Av studien framgår också att 61,3% i GP-Ho gruppen fick homeopatiska medel mot 0,6% i GP-CM gruppen. Trots detta blev de inte friskare än GP-CM gruppen vilket de väl borde ha blivit om homeopatiska medel är effektivt mot virus och patienterna dessutom hade mildare symptom från början?

Det enda studien visar är att läkar-homeopaterna skrev ut mindre antibiotika vilket är bra. Mindre bra är att de istället helt i onödan behandlar övre luftvägsinfektioner med homeopatika. Studien är inte intressant under svenska förhållanden eftersom vi har en restriktivare antibiotikaförskrivning än Frankrike. Ett till citat från artikeln "France remains a country with one of the highest antibiotic consumption rates in Europé"

Marina Szöges

Inlägg av Marina Szöges » tis 29 jul 2014, 13:38

@Beryll. Jag tackar för lektionen och ska titta på det. Men samtidigt är det ju så att skeptiker har en tråkigt tendens att överdriva det som stärker deras uppfattning men ignorera det som går emot. Det bör man också tänka på när man lyssnar på er.

asmodean

Inlägg av asmodean » tis 29 jul 2014, 13:50

Marina Szöges skrev:@Beryll. Jag tackar för lektionen och ska titta på det. Men samtidigt är det ju så att skeptiker har en tråkigt tendens att överdriva det som stärker deras uppfattning men ignorera det som går emot. Det bör man också tänka på när man lyssnar på er.
Bild

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 29 jul 2014, 13:52

Men Marina har väl själv faktiskt skrivit att hon anser (och kommer att fortsätta att anse) att homeopati fungerar oavsett vad som kommer fram i studier? Då är det väl lite märkligt att gnälla över tolkning av data?

Dock, det kanske skulle vara bra att låta tråden handla om det som TS syftade på, och inte låta den sväva iväg. Studier kan ju avhandlas i den passande tråden.

Marina Szöges

Inlägg av Marina Szöges » tis 29 jul 2014, 14:23

Samtidigt visar studien klart och tydligt att antibiotika användandet var mycket mindre i homeopatigruppen. Med tanke på den allvarliga antibiotika resistensen som nu seglar upp är det anmärkningsvärt om man inte tar den här studien på allvar. Att homeopatigruppen hade något färre deltagare med hög feber förklarar inte bort det positiva resultatet.

ScepticalDad

Re: Inga fall av skador av alternativmedicin har rapporterat

Inlägg av ScepticalDad » tis 29 jul 2014, 14:24

Marina Szöges skrev:Homeopati kan bota både bakterieinfektioner och virusinfektioner! Antibiotika kan bara bota bakterieinfektioner.
Om antibiotika inte botar virusinfektioner och homeopati botar virusinfektioner lika bra som antibiotika (enligt din artikel), hur verksamt är Homeopati?
Censur enligt dagenshomeopati.se Modellen:
Min postning kommer aldrig fram, men Hans inlägg kommer igenom censuren på samma ställe.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tis 29 jul 2014, 14:38

Marina Szöges skrev:.......Med tanke på den allvarliga antibiotika resistensen som nu seglar upp......
Jag har frågat förr och jag frågar igen, är homeopati verksamt mot sk "Kronisk borrelia" som pr idag tydligen endast kan behandlas med storkonsumtion av antibiotika ?

Marina Szöges

Inlägg av Marina Szöges » tis 29 jul 2014, 14:40

beryll skrev: studien framgår också att 61,3% i GP-Ho gruppen fick homeopatiska medel mot 0,6% i GP-CM gruppen. Trots detta blev de inte friskare än GP-CM gruppen vilket de väl borde ha blivit om homeopatiska medel är effektivt mot virus och patienterna dessutom hade mildare symptom från början?
"A non-statistically significant excess was estimated through modelling for associated infections in the GP-Ho group and needs to be further studied"

Och jag håller verkligen med. Mer forskning behöver utföras på homeopati. - Där kan väl ni skeptiker vara överens med mig, eller?

asmodean

Inlägg av asmodean » tis 29 jul 2014, 15:52

Marina Szöges skrev:
beryll skrev: studien framgår också att 61,3% i GP-Ho gruppen fick homeopatiska medel mot 0,6% i GP-CM gruppen. Trots detta blev de inte friskare än GP-CM gruppen vilket de väl borde ha blivit om homeopatiska medel är effektivt mot virus och patienterna dessutom hade mildare symptom från början?
"A non-statistically significant excess was estimated through modelling for associated infections in the GP-Ho group and needs to be further studied"

Och jag håller verkligen med. Mer forskning behöver utföras på homeopati. - Där kan väl ni skeptiker vara överens med mig, eller?
Nej, för det är redan visat bortom allt rimligt tvivel att Homeopati är första graden bovine faeces.

Skriv svar