Skadade av alternativmedicin

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Skadade av alternativmedicin

Inlägg av kipphebel3 » tis 29 jul 2014, 16:33

@Marina
Samtidigt visar studien klart och tydligt att antibiotika användandet var mycket mindre i homeopatigruppen. Med tanke på den allvarliga antibiotika resistensen som nu seglar upp är det anmärkningsvärt om man inte tar den här studien på allvar. Att homeopatigruppen hade något färre deltagare med hög feber förklarar inte bort det positiva resultatet.
Nu fick jag överslag i ironimätaren.... Homeopaterna verkar litet kluvna här. Dels de mera Hahnemann-trogna som helt förnekar bakterier och virus. Eftersom det står klart i Organon att de inte finns, så finns de inte. De litet mera moderna erkänner att de finns, men hävdar att de är ofarliga. Eftersom bakterier är ofarliga så måste även antibiotikaresistenta bakterier vara ofarliga. eller hur?

Nåväl logik har aldrig varit din starka sida.

Kan du bara försöka ta till dig det enkla faktum att antibiotika och homeopati är lika verksamma mot influensa. Dvs inte alls.
Studien kan inte appliceras på Norden som region eftersom läkare här arbetar annorlunda.

Och nej, det behövs inte slösas mera pengar på forskning inom homeopati.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

ScepticalDad

Inlägg av ScepticalDad » tis 29 jul 2014, 16:44

Marina Szöges skrev:
beryll skrev: studien framgår också att 61,3% i GP-Ho gruppen fick homeopatiska medel mot 0,6% i GP-CM gruppen. Trots detta blev de inte friskare än GP-CM gruppen vilket de väl borde ha blivit om homeopatiska medel är effektivt mot virus och patienterna dessutom hade mildare symptom från början?
"A non-statistically significant excess was estimated through modelling for associated infections in the GP-Ho group and needs to be further studied"

Och jag håller verkligen med. Mer forskning behöver utföras på homeopati. - Där kan väl ni skeptiker vara överens med mig, eller?
Låter som något en Svensk Förening för Vetenskaplig Homeopati borde ta tag i och sponsra. Det ligger ju i allas intresse att vi får den bästa vården vi kan på våra sjukhus, och då krävs det ju välbyggda repeterbara studier. Win-win för oss alla.
Censur enligt dagenshomeopati.se Modellen:
Min postning kommer aldrig fram, men Hans inlägg kommer igenom censuren på samma ställe.

Marina Szöges

Inlägg av Marina Szöges » tis 29 jul 2014, 16:49

Jag menar att det är självklart att man ska forska på homeopati. Att inte anse det är verkligen att vara fastkörd i det fysikalistiska paradigmet och skygga för att det kan finnas något nytt bakom kröken.

Men skeptiker, en gång i tiden var ni nyfikna barn som alla barn är, var har er nyfikenhet tagit vägen? Hur kan ni bara tro att vetenskapen redan vet allt? Men snälla finns det ingen här som kan tänka utanför boxen??? Finns det ingen som kan tänka sig skriva något här som har andra åsikter än dessa skeptiker? Eller är alla lika trångsynta?

Jag riktar mig nu till er som ibland läser, men inte kommenterar....finns det någon av er som vill uttala er:
- Anser ni att det ska forskas mer på homeopati?
Läs mer om homeopati här: http://dagenshomeopati.se/

Englund

Inlägg av Englund » tis 29 jul 2014, 16:55

Marina Szöges skrev:Fransk studie visar att patienter med övre luftvägsinfektion som går till läkare med utbildning i homeopati får i snitt 60 % mindre antibiotika/antiinflammatoriska mediciner, än dem som går till läkare med enbart skolmedicinsk utbildning.

Efter en månad visade uppföljningen att det fanns ingen statistisk signifikant skillnad mellan patienterna. De blev lika friska oberoende om läkaren använde homeopati eller antibiotika. Med tanke på den stora risk för antibiotikaresistens och risk för biverkningar borde detta resultat ge stora rubriker i tidningarna. – Tänk att kunna reducera antibiotika med ca 60%.
På vilket sätt talar detta positivt för homeopati/placebo? Det är en negativ nyhet för antibiotikaanvändning i samband med övre luftvägsinfektion, inte en positiv nyhet för homeopati/placebo!

Jämför med följande utsaga: Patienter med bruten fotled delades in i två grupper; en grupp fick stirra på ett papper, den andra gruppen fick antibiotika. Den tid det tog för fotleden att läka skiljde sig inte signifikant mellan grupperna.

HURRAY FÖR PAPPERSSTIRRANDE
Nu är då och framtiden är för alltid!

Marina Szöges

Inlägg av Marina Szöges » tis 29 jul 2014, 16:57

Englund.
Homeopati är INTE lika med placebo
Läs mer om homeopati här: http://dagenshomeopati.se/

Englund

Inlägg av Englund » tis 29 jul 2014, 17:01

Marina Szöges skrev:Englund.
På vilket sätt skiljer sig ett homeopatiskt preparat fysikaliskt och/eller kemiskt från vanligt vatten?
Nu är då och framtiden är för alltid!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 29 jul 2014, 17:02

@Marina
Men skeptiker, en gång i tiden var ni nyfikna barn som alla barn är, var har er nyfikenhet tagit vägen? Hur kan ni bara tro att vetenskapen redan vet allt? Men snälla finns det ingen här som kan tänka utanför boxen??? Finns det ingen som kan tänka sig skriva något här som har andra åsikter än dessa skeptiker? Eller är alla lika trångsynta?
Nyfikenhet finns det gott om, men ibland så måste man acceptera att jorden inte är platt. Jag finner även ditt påstående att någon hävdat att "vetenskapen vet allt" stötande. Speciellt stötande då det kommer från en person som hävdar att en person som levde för över 200 år sedan redan då visste allt.

Men du spelar "floskelbingo". Läsa bara vad du skriver: "vetenskapen redan vet allt", "tänka utanför boxen" etc.

Nej, vetenskapen vet inte allt, eller rättare sagt det enda vetenskapen vet är att den inte vet alls, all kunskap är föränderlig.

Vetenskapen är vidare en metod att söka sanningen, metoder och tankesätt för att undvika att lura sig själv och andra.

Kan du inte bara acceptera att det forskats vansinnigt mycket på homeopati? Då man sammanställer den forskningen får man en bild av bevisläget och det är kort och gott:

Det finns i dagsläget ingen hållbar förklaring hur homeopati skulle kunna fungera och sammantaget visar forskning att homeopati inte fungerar bättre än placebo.

Det största problemet med forskning inom homeopati är att den är av så usel kvalitet och att man aldrig upprepar samma försök flera gånger. Hur skulle det vara om din eminenta förening skulle sponsra riktig forskning? Riktiga dubbelblindade försök, som utfördes på ett professionellt sätt? Gärna flera gånger och dessutom med full insyn så att det inte blir 99 negativa försök som begravs och ett, svagt positivt, som publiceras?

Ser du något problem med detta?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 29 jul 2014, 17:49

Marina Szöges skrev:Englund.
Hej Marina,

När man gör metaanalyser och kräver en viss metodologisk kvalitet på inkluderade studier så visar det sig att homeopati inte är bättre än placebo.

Det kan nog vara svårt om man som du saknar relevant vetenskaplig utbildning, men vi står gärna till tjänst för att klargöra dina grava missförstånd av forskningsläget.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

beryll

Inlägg av beryll » tis 29 jul 2014, 18:01

Marina Szöges skrev:Jag menar att det är självklart att man ska forska på homeopati. Att inte anse det är verkligen att vara fastkörd i det fysikalistiska paradigmet och skygga för att det kan finnas något nytt bakom kröken.

Jag riktar mig nu till er som ibland läser, men inte kommenterar....finns det någon av er som vill uttala er:
Marina, innan du håller på och beskyller alla som inte vill hålla med om att den franska artikeln visar på oerhört intressanta resultat för att vara trångsynta så kanske du skulle ta och läsa på lite.

Här finns socialstyrelsens rekommendationer vid övre luftvägsinfektioner. Behandlingen är symptomatisk och inte antibiotika http://www.socialstyrelsen.se/riktlinje ... sinfektion

Fullversionen av den franska artikeln kan du läsa genom att klicka på PDF-filen som dyker upp på din länk. Om du läser den ordentligt så kanske du inser att dina tolkningar inte fullt ut stämmer med det som står där.

Kan du vara öppen för att vi inte tycker att artikeln inte är så intressant eftersom det faktiskt redan är väl etablerat att antibiotika inte hjälper vid luftvägsinfektioner och att man därför inte behöver använda homeopatika för att få ner förbrukningen. Det som behöver göras är att skärpa till förskrivningen av antibiotika så att den är mer enligt vetenskap och beprövad erfarenhet, ffa i länder som Frankrike där man uppenbarligen behandlar övre luftvägsinfektioner med antibiotika i all för stor utsträckning. Den franska artikeln visar inte något som motsäger det som redan är väl känt.

När det gäller forskning och homeopati så finns ju en tråd om kultingstudien där många väntar på ditt svar.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 29 jul 2014, 18:30

Marina Szöges skrev:Jag menar att det är självklart att man ska forska på homeopati. Att inte anse det är verkligen att vara fastkörd i det fysikalistiska paradigmet och skygga för att det kan finnas något nytt bakom kröken.
Att klänga sig fast vid homeopati är att vara fastkörd i ett 200 år gammalt paradigm. Mer öppensinnade har hittat bättre bakom kröken.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 29 jul 2014, 18:34

Marina Szöges skrev:Jag riktar mig nu till er som ibland läser, men inte kommenterar....finns det någon av er som vill uttala er:
Svepande fråga tarvar ett svepande svar: Nej.

Kan du kanske bättre artikulera vad som ska undersökas? Vad är det du svävar i okunnighet om, som vidare forskning skulle kunna belysa?

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tis 29 jul 2014, 19:17

pwm skrev:
Att klänga sig fast vid homeopati är att vara fastkörd i ett 200 år gammalt paradigm. Mer öppensinnade har hittat bättre bakom kröken.
Tack pwm.
"Att klänga sig fast vid homeopati är att vara fastkörd i ett 200 år gammalt paradigm. Mer öppensinnade har hittat bättre bakom kröken"
Den skall jag komma ihåg vid framtida meningsutbyten m homeopater. Pratar man m akupunktörer
kiropraktiker astrologer eller feng shui folk så funkar d åxå. Bara att ändra antalet år.

Göran Getläpp

Inlägg av Göran Getläpp » tis 29 jul 2014, 21:20

Marina Szöges skrev:De allra flesta alternativterapeuter tar inte för mycket betalt. Med skatt och moms försvinner mer än hälften av det som patienten betalar. Ska ni gnälla om att det kostar mycket pengar, bör ni vända er till skattemyndigheten. I runda slängar; tar jag 500 kronor betalt försvinner direkt 25% moms bort, alltså 100 kr, kvar blir 400 kr. Sedan försvinner arbetsgivaravgift på ca 30 % kvar blir 280kr. Sedan försvinner ca 32% i vanlig löneskatt och kvar blir 190 kr.

Alltså av 500 kronor försvinner 310 kronor i skatt och moms.

Den vanliga sjukvården är momsbefriad plus skattesubventionerad. Medan alternativterapeuter får stå för sin egen kostnad fullt ut. Och om terapeuten också ska kunna betala hyra och köpa mat utöver betala en massa skatt behövs minst 500 kronor tas ut av patienten per timme.

Så detta med att homeopater skulle luras är rent skitsnack från er skeptiker.
500 spänn i timmen tar du, medan behandling med kolloidalt silver är gratis är lika effektivt, även enligt dig själv. Att du inte skäms!

Göran Getläpp

Inlägg av Göran Getläpp » tis 29 jul 2014, 21:34

Det är väl bara att forska det?

Att offentliga medel inte ska användas till att forska om homeopati, är lika självklart som att offentliga medel inte ska användas till att ringmärka tomtar och troll, men det finns väl inget som hindrar er homeopater från att forska själva? Kör hårt! Ingen kommer hindra er.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tis 29 jul 2014, 21:58

@Marina Szöges:
-Lär dig procenträkning och momshantering och inte minst vikten av att skilja 25 % påslag från
20% avdrag.
-Återgå därefter till griskultingsdiarrestudien.
-Röda bokstäver är löjligt.
@ Moderator:
-Tråden bör låsas.
-Marina Szöges har som vanligt lyckats trasa sönder en tråd som kunde ha blivit konstruktiv och intressant.
De senaste 2 sidornas inlägg är komplett OT (tyvärr har jag själv frestats att delta i ot-dumheterna)

Ev kan ju moderator bryta ut en enskild tråd. Frågan är bara var i tråden........kanske Marina Szöges får äran att
bli trådstartare en gång till :-)

Skriv svar