Skadade av alternativmedicin

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Marina Szöges

Re: Skadade av alternativmedicin

Inlägg av Marina Szöges » tis 29 jul 2014, 22:03

Göran Getläpp skrev: 500 spänn i timmen tar du, medan behandling med kolloidalt silver är gratis och har samma effekt. Att du inte skäms!
500 kronor är en billig timpenning. Tänk själv vad kostar en snickare, en jurist eller ett besök hos veterinären eller frissan? Hade jag haft praktik på stan hade jag fått ta mer bertalt, för då tillkommer också kostnad för lokal. Så länge jag tar emot patienter hemma så kan jag hålla priset nere.

@skeptiskelars, du skrev:
"-Lär dig procenträkning och momshantering och inte minst vikten av att skilja 25 % påslag från
20% avdrag"
Berätta gärna var Du anser jag gjort för fel i min beräkning. Annars när man lägger till så är påslaget 25 % och när man drar av så är det 20 %, precis som du skriver. Hur har jag räknat fel anser du?
Senast redigerad av 2 Marina Szöges, redigerad totalt 0 gång.
Läs mer om homeopati här: http://dagenshomeopati.se/

Användarvisningsbild
KA67

Inlägg av KA67 » tis 29 jul 2014, 22:09

Marina Szöges skrev:
Göran Getläpp skrev: 500 spänn i timmen tar du, medan behandling med kolloidalt silver är gratis och har samma effekt. Att du inte skäms!
500 kronor är en billig timpenning. Tänk själv vad kostar en snickare, en jurist eller ett besök hos veterinären eller frissan? Hade jag haft praktik på stan hade jag fått ta mer bertalt, för då tillkommer också kostnad för lokal. Så länge jag tar emot patienter hemma så kan jag hålla priset nere.
När man går till frisören för att klippa håret så får man verkligen håret klippt.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » tis 29 jul 2014, 22:29

Göran Getläpp skrev:
Marina Szöges skrev:Jag menar att det är självklart att man ska forska på homeopati. Att inte anse det är verkligen att vara fastkörd i det fysikalistiska paradigmet och skygga för att det kan finnas något nytt bakom kröken.

Men skeptiker, en gång i tiden var ni nyfikna barn som alla barn är, var har er nyfikenhet tagit vägen? Hur kan ni bara tro att vetenskapen redan vet allt? Men snälla finns det ingen här som kan tänka utanför boxen??? Finns det ingen som kan tänka sig skriva något här som har andra åsikter än dessa skeptiker? Eller är alla lika trångsynta?

Jag riktar mig nu till er som ibland läser, men inte kommenterar....finns det någon av er som vill uttala er:
- Anser ni att det ska forskas mer på homeopati?
Det är väl bara att forska det?

Att offentliga medel inte ska användas till att forska om homeopati, är lika självklart som att offentliga medel inte ska användas till att ringmärka tomtar och troll, men det finns väl inget som hindrar er homeopater från att forska själva? Kör hårt! Ingen kommer hindra er.
Håller med ovanstående talare. Men Marina, varför vägrar du svara på om du stöder uppropet mot nedskärningarna inom vården, när du drar upp konsekvenserna så ofta? Jag protesterar mot det. Fler skeptiker likaså. Gör du?

Dessutom undrar jag hur du skulle ställa dig till denna hypotes: Vi leker med tanken att en forskare lyckas övertygande bevisa homeopati. Men resultatet visar att rätt mycket måste revideras från den klassiska homeopatin. Exempelvis visar studien att vissa ämnen som potentieras kan vara skadliga i vissa fall. Låt säga att studien visar att den verkliga homeopatin är så pass komplicerad att alla klassiska homeopater måste skolas om. Ganska naturligt, eftersom en läkare från 1800-talet definitivt skulle ha behövt läsa om det mesta idag. Låt säga att studien skulle visa att homeopati är så svårt att man inser att alla homepater skulle behöva registreras, legitimeras och avkrävas en lång utbildning som bara de bästa kan komma in på.

Skulle du acceptera denna studie, eller skulle du styvnackat hävda att det mesta är fel och det gamla det enda rätta och ska så alltid förbli?
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Marina Szöges

Inlägg av Marina Szöges » tis 29 jul 2014, 22:47

@Blafsen.
Din hypotetiska fråga är inte intressant att svara på. Den är tagen helt ur det blå och har ingen relevans för homeopatin. Den avslöjar din okunskap om homeopati och din vilja att snärja med frågor. En tendens som många skeptiker har.

Vad gäller nedrustningen av vården. Det är klart att jag inte anser att den ska rustas ned. Varför skulle jag anse det? Tvärtom, vi behöver ha en fungerande vård som kan ta hand om patienter som behöver en adekvat fungerande vård. Sedan vad en fungerande vård är, det kan man ju diskutera. Tilläggas bör att jag anser att akutvården och kirurgin fungerar kalasbra. Däremot själva medicinska vården och även psykiatrin är det litet sämre ställt med.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » tis 29 jul 2014, 22:59

Marina Szöges skrev:@Blafsen.
Din hypotetiska fråga är inte intressant att svara på. Den är tagen helt ur det blå och har ingen relevans för homeopatin. Den avslöjar din okunskap om homeopati och din vilja att snärja med frågor. En tendens som många skeptiker har.
Vilket du inte vet eftersom det inte finns nån forskning som förklarar homeopati.

Men du svarade faktiskt på min fråga. Du kommer aldrig, aldrig och åter aldrig att acceptera en homeopatisk studie som inte stämmer med din förutbestämda uppfattning. Det spelar ingen roll om det är jag eller Luc Montagnier som skulle komma med den. Allt som kullkastar dina uppfattningar är svävande i det blå.

Varför vill du öht ha studier i homeopati om inget kan revideras? Anser du att inget inom den klassiska homeopatin nånsin kan vara fel?
Senast redigerad av 1 Blafsen, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » tis 29 jul 2014, 23:07

Marina Szöges skrev:
Vad gäller nedrustningen av vården. Det är klart att jag inte anser att den ska rustas ned. Varför skulle jag anse det? Tvärtom, vi behöver ha en fungerande vård som kan ta hand om patienter som behöver en adekvat fungerande vård. Sedan vad en fungerande vård är, det kan man ju diskutera. Tilläggas bör att jag anser att akutvården och kirurgin fungerar kalasbra. Däremot själva medicinska vården och även psykiatrin är det litet sämre ställt med.
Har du nån aning om hur många av vårdskadorna som sker just inom kirurgi och akutvård? Men du kanske förstår då att misslyckade operationer och felbedömningar i akutfall inte beror på att vetenskapen inom riktig sjukvård i sig är fel, utan snarare den mänskliga faktorn som spökar? Kanske det gäller misstag inom all vård?

Är vi överens om att psykiatri och medicinsk vård bör få mer resurser för att bli bättre?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 29 jul 2014, 23:08

Moridin skrev:
Marina Szöges skrev:Englund.
Homeopati är INTE lika med placebo
Hej Marina,

När man gör metaanalyser och kräver en viss metodologisk kvalitet på inkluderade studier så visar det sig att homeopati inte är bättre än placebo.

Det kan nog vara svårt om man som du saknar relevant vetenskaplig utbildning, men vi står gärna till tjänst för att klargöra dina grava missförstånd av forskningsläget.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tis 29 jul 2014, 23:16

Marina Szöges skrev:

@skeptiskelars, du skrev:
"-Lär dig procenträkning och momshantering och inte minst vikten av att skilja 25 % påslag från
20% avdrag"
Berätta gärna var Du anser jag gjort för fel i min beräkning. Annars när man lägger till så är påslaget 25 % och när man drar av så är det 20 %, precis som du skriver. Hur har jag räknat fel anser du?
När du svarat på de frågor jag ställt dig den senaste månaden så skall jag förklara
hur du gjort bort i ditt momsbludder.
Var förresten glad över att jag inte skärskådade din beräkning av arbetsgivaravgifter åxå.

F.ö. ligger du efter med svar på minst 25 frågor från kipphebel och du ligger drygt
ett halvår efter i debatten m nanowire.

Om du vill framstå som en seriös debattant, Så sluta med tjafsandet och försöken att
trasa sönder trådar som du inte gillar.

Beta av backlogen med frågor och svara nanowire så finns det kanske en mikroskopisk
möjlighet att du kommer att vinna en smula respekt i st f att vara forumets driftkucku.

Marina Szöges

Inlägg av Marina Szöges » tis 29 jul 2014, 23:56

skeptiskelars skrev:När du svarat på de frågor jag ställt dig den senaste månaden så skall jag förklara
Var förresten glad över att jag inte skärskådade din beräkning av arbetsgivaravgifter åxå.

F.ö. ligger du efter med svar på minst 25 frågor från kipphebel och du ligger drygt

Om du vill framstå som en seriös debattant, Så sluta med tjafsandet och försöken att

Beta av backlogen med frågor och svara nanowire så finns det kanske en mikroskopisk
möjlighet att du kommer att vinna en smula respekt i st f att vara forumets driftkucku.
Jag har inga som helst ambitioner att få respekt ifrån er skeptiker. Ni kan heller inte förvänta er respekt från mig.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » tis 29 jul 2014, 23:59

skeptiskelars skrev:Var förresten glad över att jag inte skärskådade din beräkning av arbetsgivaravgifter åxå.
Det har Marina ingen anledning att vara. Till skillnad från momsen så hade ju hon tjänat på det!
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Herkie82

Inlägg av Herkie82 » ons 30 jul 2014, 00:10

Marina Szöges skrev:
skeptiskelars skrev:När du svarat på de frågor jag ställt dig den senaste månaden så skall jag förklara

Jag har inga som helst ambitioner att få respekt ifrån er skeptiker. Ni kan heller inte förvänta er respekt från mig.

Hej Marina!

Du får den stora glädjen att få det första inlägget jag gör på den här sidan och jag ställer en enkel fråga helt ur okunskap nu.

Finns det något som homeopati inte kan bota? Jag fattar att homeopati inte kan få ett amputerat ben att växa ut igen, jag inte är inte dum i huvudet men vad det gäller sjukdomar så har jag nog aldrig hört ett exempel från någon förespråkare som säger "det här klarar vi inte av att bota".

ScepticalDad

Inlägg av ScepticalDad » ons 30 jul 2014, 06:03

skeptiskelars skrev:@Marina Szöges:
-Lär dig procenträkning och momshantering och inte minst vikten av att skilja 25 % påslag från
20% avdrag.
-Återgå därefter till griskultingsdiarrestudien.
-Röda bokstäver är löjligt.
@ Moderator:
-Tråden bör låsas.
-Marina Szöges har som vanligt lyckats trasa sönder en tråd som kunde ha blivit konstruktiv och intressant.
De senaste 2 sidornas inlägg är komplett OT (tyvärr har jag själv frestats att delta i ot-dumheterna)

Ev kan ju moderator bryta ut en enskild tråd. Frågan är bara var i tråden........kanske Marina Szöges får äran att
bli trådstartare en gång till :-)
Inläggen om studien bör flyttas till "dagens tosserier..."
Censur enligt dagenshomeopati.se Modellen:
Min postning kommer aldrig fram, men Hans inlägg kommer igenom censuren på samma ställe.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 30 jul 2014, 09:15

@Marina
Jag har inga som helst ambitioner att få respekt ifrån er skeptiker.
Det är tråkigt, eftersom man faktiskt kan respektera en person, trots att denna har andra åsikter. detta så länge personen kan argumentera för dessa åsikter på ett konstruktivt sätt. Det finns flera personer här på detta forum, vars åsikter går tvärs emot mina, men som jag ändå respekterar, på grund av deras kunskaper och vilja att föra en konstruktiv debatt. Så skulle jag själv vilja vara, men jag är medveten om att jag inte alltid lyckas.

Men nog med tjafs nu. Jag har redan förut ställt en fråga till dig, en fråga som är relevant för trådens rubrik:

Homeopaten Lennart Gustafsson i Dalarna. Är han medlem av Svenska Föreningen för Vetenskaplig Homeopati? På vilket sätt kontrollerar ni hur han och hans samarbetspartners behandlar patienter i så fall?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
MariaTradola

Inlägg av MariaTradola » ons 30 jul 2014, 10:27

Den här mannen har lurat några cancerpatienter att vänta med att sätta in verksam behandling. Om de hade överlevt annars är en hypotetisk fråga, men chansen hade i alla fall varit större.
http://www.expressen.se/halsoliv/har-bo ... pepparrot/

Jag känner också till några fall där pågående behandlingar mot sjukdomar har påverkats pga att patienten har tagit naturmediciner som interagerat med den föreskrivna medicinen. Pga sjukvårdssekretessen kan jag inte avslöja vilka fall det handlar om. Detta kan förstås inte hända med homeopati, eftersom det innehåller ingenting mer än socker och vatten. Men till skillnad mot homeopati kan vissa naturmediciner ha verkan och biverkan. Därför är det viktigt att prata med behandlande läkare om man funderar på en naturmedicin vid sidan av pågående behandling.
Bättre underskattad än överskattad.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » ons 30 jul 2014, 11:16

Marina Szöges skrev:Ni kan heller inte förvänta er respekt från mig.
Bra klarläggande.

Skriv svar