Skadade av alternativmedicin

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Marina Szöges

Homeopati och skolmedicin behöver börja samarbeta

Inlägg av Marina Szöges » ons 30 jul 2014, 12:10

Herkie82 skrev:Finns det något som homeopati inte kan bota? Jag fattar att homeopati inte kan få ett amputerat ben att växa ut igen, jag inte är inte dum i huvudet men vad det gäller sjukdomar så har jag nog aldrig hört ett exempel från någon förespråkare som säger "det här klarar vi inte av att bota".
Hej Herkie82
Jag ska svara så gott jag kan på dina frågor. Först vill jag poängtera att inom homeopatin tänker man inte utifrån en diagnos och ett läkemedel. Utan homeopatin behandlar den enskilde människan och ger för denne ett individuellt anpassat läkemedel, enligt principen; liknande bör med liknande botas. Vilket innebär att tio personer med astma, alla tio kan få olika homeopatiska medel.

En homeopatisk behandling som fungerar på djupet tar hänsyn till hela individen. Som innebär att en person som har astma, inte bara lider av astma, utan den personen har andra tecken och psymptom som också tas med i analysen. Hur sover personen? Finns det någon mat han tycker mycket/inte om. Är personen frussen eller varm. Finns en speciell tidpunkt som astman blir sämre? Vad gör astman sämre/bättre? Hände något i livet när astman startade osv osv.

Många frågor blir det. Första besöket tar ca 1.5 timme.

Nu ska jag svara på din fråga; "Finns något som homeopater inte kan bota?"
Svar: Ur ljuset av det jag skrev tidigare, blir mitt svar; homeopaten tar sjukdomssymptom i beräkning och ger utifrån symptomen ett rätt valt läkemedel, som när det är rätt hjälper kroppen att stärka upp immunförsvaret. När immunförsvaret fungerar korrekt kan det återställa balansen i kroppen och helt enkelt ta bort sjukdomssymptomen som är själva sjukdomen. Men detta fungerar endast om det finns kraft i kroppen som har styrka nog att svara an på det homeopatiska medlet. Men om organskadan är för allvarlig och/eller människan är för lågt ner i hälsoläge blir det kroppsliga svaret inte tillräckligt. Och inte fullständig bot kan förväntas, däremot kan en förbättring infinna sig, men inte ett hundraprocentigt botande.

Alltså så länge en person har tillräckligt med kraft att svara på ett homeopatiskt medel finns möjlighet till bot, oberoende av diagnos.

Vis av tidigare "diskussioner" vet jag att det efter en sådan här förklaring kan dyka upp en massa oinformerade frågor, vill jag poängtera att jag gärna svarar på Herkie82s frågor, om det dyker upp några följdfrågor. Övriga får hålla sig lugna.
Läs mer om homeopati här: http://dagenshomeopati.se/

Herkie82

Re: Homeopati och skolmedicin behöver börja samarbeta

Inlägg av Herkie82 » ons 30 jul 2014, 12:45

Marina Szöges skrev:
Herkie82 skrev:Finns det något som homeopati inte kan bota? Jag fattar att homeopati inte kan få ett amputerat ben att växa ut igen, jag inte är inte dum i huvudet men vad det gäller sjukdomar så har jag nog aldrig hört ett exempel från någon förespråkare som säger "det här klarar vi inte av att bota".
Hej Herkie82
Jag ska svara så gott jag kan på dina frågor. Först vill jag poängtera att inom homeopatin tänker man inte utifrån en diagnos och ett läkemedel. Utan homeopatin behandlar den enskilde människan och ger för denne ett individuellt anpassat läkemedel, enligt principen; liknande bör med liknande botas. Vilket innebär att tio personer med astma, alla tio kan få olika homeopatiska medel.

En homeopatisk behandling som fungerar på djupet tar hänsyn till hela individen. Som innebär att en person som har astma, inte bara lider av astma, utan den personen har andra tecken och psymptom som också tas med i analysen. Hur sover personen? Finns det någon mat han tycker mycket/inte om. Är personen frussen eller varm. Finns en speciell tidpunkt som astman blir sämre? Vad gör astman sämre/bättre? Hände något i livet när astman startade osv osv.

Många frågor blir det. Första besöket tar ca 1.5 timme.

Nu ska jag svara på din fråga; "Finns något som homeopater inte kan bota?"
Svar: Ur ljuset av det jag skrev tidigare, blir mitt svar; homeopaten tar sjukdomssymptom i beräkning och ger utifrån symptomen ett rätt valt läkemedel, som när det är rätt hjälper kroppen att stärka upp immunförsvaret. När immunförsvaret fungerar korrekt kan det återställa balansen i kroppen och helt enkelt ta bort sjukdomssymptomen som är själva sjukdomen. Men detta fungerar endast om det finns kraft i kroppen som har styrka nog att svara an på det homeopatiska medlet. Men om organskadan är för allvarlig och/eller människan är för lågt ner i hälsoläge blir det kroppsliga svaret inte tillräckligt. Och inte fullständig bot kan förväntas, däremot kan en förbättring infinna sig, men inte ett hundraprocentigt botande.

Alltså så länge en person har tillräckligt med kraft att svara på ett homeopatiskt medel finns möjlighet till bot, oberoende av diagnos.

Vis av tidigare "diskussioner" vet jag att det efter en sådan här förklaring kan dyka upp en massa oinformerade frågor, vill jag poängtera att jag gärna svarar på Herkie82s frågor, om det dyker upp några följdfrågor. Övriga får hålla sig lugna.

Det är ungefär de förklaringarna om homeopati som jag fått innan. Vet du vem vetenskapsmannen John Hunter var? Han var en rätt hårdnackad vetenskapsman som exprimenterade på sig själv. Som du kanske förstår så är de som läser på det här forumet inte ett dugg övertygade om någonting förän man fått bevis för den åsikt man för fram. Så en fråga jag har är om du är beredd att faktiskt bevisa att homeopati fungerar mer än att du säger och förklarar hur det fungerar? Att du pratar om hur det fungerar innebär ju inte att det fungerar men gör du en studie om det som du sen publicerar då kommer du ju istället för att ha personerna här emot dig att ha dem med dig. Så min utmaning till dig är om du skulle våga ge dig själv en sjukdom som du vet om på alla sätt och vis så du kan använda dina homeopatiska kunskaper till som idag inte kan botas med modern medicin? En sjukdom som inte självläker och som du inte kan använda traditionell medicinsk kunskap för att bota.

Försöket skall givetvis genomföras under kontrollerade former i en labbmiljö där jag föreslår att traditionella medicinska experter men även homeopatiska experter finns till hands för att hjälpa dig med det du behöver.

Skulle du göra detta och lyckas skulle du öppna upp dörren för homeopatisk medicin världen över och skulle du misslyckas så har du även då gjort sjukvården en tjänst för då har du falsifierat en behandlingsmetod som visade sig inte fungera och då kan vi koncentrera forskning på annat håll. DVS win-win.

Jag har noll koll på medicinsk forskning så ni som arbetar med sådant får gärna fylla i om detta är möjligt att genomföra för jag skjuter bara lite från höften nu på ett område där min kompetens är minst sagt "begränsad".

Tony,Meijjer

Re: Homeopati och skolmedicin behöver börja samarbeta

Inlägg av Tony,Meijjer » ons 30 jul 2014, 12:58

Herkie82 skrev: Så min utmaning till dig är om du skulle våga ge dig själv en sjukdom som du vet om på alla sätt och vis så du kan använda dina homeopatiska kunskaper till som idag inte kan botas med modern medicin? En sjukdom som inte självläker och som du inte kan använda traditionell medicinsk kunskap för att bota.
Jag tror inte det är lagligt faktiskt, men om det nu är det så borde det vara en smal sak att hitta någon med herpes simplex att bota, då detta är något som hittills har visat sig vara omöjligt för modern läkarvård. Det har dessutom fördelen att det har återkommande och dramatiska symptom samt något som är detekterbart i lab.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Skadade av alternativmedicin

Inlägg av kipphebel3 » ons 30 jul 2014, 13:38

Jag tror inte det är lagligt faktiskt, men om det nu är det så borde det vara en smal sak att hitta någon med herpes simplex att bota, då detta är något som hittills har visat sig vara omöjligt för modern läkarvård. Det har dessutom fördelen att det har återkommande och dramatiska symptom samt något som är detekterbart i lab.
Frågan är om Herpes Simplex är en bra kandidat då viruset kan ligga vilande i åratal mellan utbrotten?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Tony,Meijjer

Inlägg av Tony,Meijjer » ons 30 jul 2014, 13:44

kipphebel3 skrev:Frågan är om Herpes Simplex är en bra kandidat då viruset kan ligga vilande i åratal mellan utbrotten?
Jo, det är förstås sant... Allergier kan kanske vara en ide annars?
Det är ju ingen sjukdom i normal bemärkelse förstås men det kanske inte spelar någon roll ur ett homeopatiskt perspektiv?

Lättare former av astma kanske också är en kandidat?

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 30 jul 2014, 13:48

Kanske. Det borde vara något som är mätbart. De flesta åkommor som homeopater behandlar är sådant med otydliga, diffusa symptom. Elallergi, trötthet, PMS.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Marina Szöges

Homeopati fungerar

Inlägg av Marina Szöges » ons 30 jul 2014, 14:31

Herkie82
Hm jag tror inte detta skulle fungera. Även om det gick att genomföra och jag blir botad, skulle ingen skeptiker tro på det. Och varför inte det? Jo för då skulle man börja prata om bias, anekdotiska bevis m.m. Det enda de godkänner och knappt det är dubbelblinda randomiserade placebokontrollerade studier.

Det pågår en hel del forskning på homeopati runt världen och mer är på gång. Trots hårt motstånd från homeopatins fiender, växer den hela tiden. Läs mer om homeopatisk forskning på HRIs hemsida: http://www.homeoinst.org/

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Re: Homeopati fungerar

Inlägg av B Hellqvist » ons 30 jul 2014, 15:24

Marina Szöges skrev:Herkie82
Hm jag tror inte detta skulle fungera. Även om det gick att genomföra och jag blir botad, skulle ingen skeptiker tro på det. Och varför inte det? Jo för då skulle man börja prata om bias, anekdotiska bevis m.m. Det enda de godkänner och knappt det är dubbelblinda randomiserade placebokontrollerade studier.
Ja, visst är vetenskapen för jävlig på det viset. Bevis, falsifierbarhet och annat jobbigt. Tänk vad mycket lättare det skulle vara för kvackare om anekdotisk bevisföring dög!
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Homeopati fungerar

Inlägg av Tryggve » ons 30 jul 2014, 15:34

De vore det kanske på sin plats att låta denna tråd handla om det som TS tänkte, och inte låta den kapas. Det känns som en viktig tråd.
Om Marina faktiskt vill skriva om forskning kring homeopati så finns det ju trådar för det.

ScepticalDad

Inlägg av ScepticalDad » ons 30 jul 2014, 15:36

Om det nu ska göras nåt sånt så är det väl bättre att göra upp en stufie där marina kan vara praktiserande homeopat. Istället för att försöka göra oetiska försök.
Censur enligt dagenshomeopati.se Modellen:
Min postning kommer aldrig fram, men Hans inlägg kommer igenom censuren på samma ställe.

Marina Szöges

Men var är alla bevisen som styrker påståendet?

Inlägg av Marina Szöges » ons 30 jul 2014, 15:49

Tryggve skrev:De vore det kanske på sin plats att låta denna tråd handla om det som TS tänkte, och inte låta den kapas. Det känns som en viktig tråd.
Bra idé. Vi återgår till det. Och då undrar jag återigen; var är alla människor som har blivit skadade av alternativmedicin?

Jag har ställt den frågan åtskilliga gånger men inte fått svar, Och jag väntar fortfarande på svar. Och om jag inte får svar snart så finns anledning att tro att som vanligt har skekptiker ingenting på fötterna, när de påstår saker. Jag tycker ju förstås att om man ska prata om "skadade av alternativmedicin" bör man också ha bevis för att folk har blivit skadade och inte bara sitta och gissa.

Tony,Meijjer

Re: Men var är alla bevisen som styrker påståendet?

Inlägg av Tony,Meijjer » ons 30 jul 2014, 15:55

Marina Szöges skrev:Jag har ställt den frågan åtskilliga gånger men inte fått svar, Och jag väntar fortfarande på svar. Och om jag inte får svar snart så finns anledning att tro att som vanligt har skekptiker ingenting på fötterna, när de påstår saker. Jag tycker ju förstås att om man ska prata om "skadade av alternativmedicin" bör man också ha bevis för att folk har blivit skadade och inte bara sitta och gissa.
Två länkar den här och den här postades tidigare som exempel, även om det nog var lätt att missa.

I ett senare inlägg så länkades det här exemplet också.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 30 jul 2014, 15:57

@Marina
Jag har ställt den frågan åtskilliga gånger men inte fått svar,
Inte jag heller, så nu försöker jag igen:

Homeopaten Lennart Gustafsson i Dalarna. Är han medlem av Svenska Föreningen för Vetenskaplig Homeopati? På vilket sätt kontrollerar ni hur han och hans samarbetspartners behandlar patienter i så fall?

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Men var är alla bevisen som styrker påståendet?

Inlägg av Tryggve » ons 30 jul 2014, 16:12

Marina Szöges skrev:
Tryggve skrev:De vore det kanske på sin plats att låta denna tråd handla om det som TS tänkte, och inte låta den kapas. Det känns som en viktig tråd.
Bra idé. Vi återgår till det. Och då undrar jag återigen; var är alla människor som har blivit skadade av alternativmedicin?

Jag har ställt den frågan åtskilliga gånger men inte fått svar, Och jag väntar fortfarande på svar. Och om jag inte får svar snart så finns anledning att tro att som vanligt har skekptiker ingenting på fötterna, när de påstår saker. Jag tycker ju förstås att om man ska prata om "skadade av alternativmedicin" bör man också ha bevis för att folk har blivit skadade och inte bara sitta och gissa.
Det har postas exempel i både denna och andra trådar. Som har påpekats.

Marina Szöges

Inlägg av Marina Szöges » ons 30 jul 2014, 17:21

Men snälla, två exempel handlar om tandläkare som klantar till det (När blev tandläkaryrket alternativmedicin?) och Erik Enby har INTE skadad någon patient, även fast man försöker få det till att vara så. Radioprogrammet som sändes i våras har blivit anmält för Granskningsnämnden för radio och TV. Även jag har skickat in en anmälan för ett vinklat program, som inte berättade sanningen.

- Bättre än så kan ni. Kom nu med trovärdiga vettiga exempel som styrker det som ska påstås i den här tråden.

Skriv svar