Skadade av alternativmedicin

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Re: Skadade av alternativmedicin

Inlägg av pwm » ons 30 jul 2014, 17:33

Marina Szöges skrev:... Erik Enby har INTE skadad någon patient, även fast man försöker få det till att vara så.
Varför har han då blivit av med sin legitimation?
http://www.expressen.se/nyheter/har-ar-de-farligaste-lakarna-i-sverige/ skrev:ERIK ENBY, 72, GÖTEBORG, uppmanade en patient med bröstcancer att ta vitaminpiller och fördröjde hennes operation med fyra och en halv månad. När hon ändå opererades var det för sent och kvinnan dog.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 30 jul 2014, 17:45

(När blev tandläkaryrket alternativmedicin?)
Läs igen.. Tandläkaren samarbetar med en homeopat, så nu försöker jag igen:

Homeopaten Lennart Gustafsson i Dalarna. Är han medlem av Svenska Föreningen för Vetenskaplig Homeopati? På vilket sätt kontrollerar ni hur han och hans samarbetspartners behandlar patienter i så fall?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Marina Szöges

Inlägg av Marina Szöges » ons 30 jul 2014, 18:23

.
kipphebel3 skrev:
Läs igen.. Tandläkaren samarbetar med en homeopat, så nu försöker jag igen:
Spelar ingen roll. Det var tandläkarna som gjorde jobbet och det är de som har ansvaret. Ni skeptiker måste komma med bättre bevis som klart visar att alternativmedicinen har skadad någon. Detta visar bara att klantiga tandläkare har klantat till det och det är INTE alternativmedicin.
Läs mer om homeopati här: http://dagenshomeopati.se/

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 30 jul 2014, 18:25

@Marina

Snyggt försök att skjuta skulden på någon annan.

Homeopaten Lennart Gustafsson i Dalarna. Är han medlem av Svenska Föreningen för Vetenskaplig Homeopati? På vilket sätt kontrollerar ni hur han och hans samarbetspartners behandlar patienter i så fall?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Marina Szöges

Inlägg av Marina Szöges » ons 30 jul 2014, 19:46

@Kipphebel
För att förtydliga. Svenska Föreningen För Vetenskaplig Homeopati SFVH är en intresseförening med närmare 800 medlemmar, både homeopater och patienter och övrigt intresserade är välkomna i föreningen. Även homeopater från Dalarna, utan att vi kontrollerar dem, det är inte vår uppgift. Även du kan få vara med och vi kommer inte kontrollera dig heller.

Sedan har vi tre homeopatiförbund i Sverige. För att vara medlem där behöver man ha en utbildning på minst 600 timmar, motsvarar tre års studier plus 60 hp basmedicin, eller motsvarande. I yrkesförbunden måste man alltså platsa in i SFVH räcker det med att ha ett brinnande intresse, så platsar man in.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » ons 30 jul 2014, 20:27

Marina Szöges skrev:@Kipphebel
För att förtydliga. Svenska Föreningen För Vetenskaplig Homeopati SFVH är en intresseförening med närmare 800 medlemmar, både homeopater och patienter och övrigt intresserade är välkomna i föreningen. Även homeopater från Dalarna, utan att vi kontrollerar dem, det är inte vår uppgift. Även du kan få vara med och vi kommer inte kontrollera dig heller.

Sedan har vi tre homeopatiförbund i Sverige. För att vara medlem där behöver man ha en utbildning på minst 600 timmar, motsvarar tre års studier plus 60 hp basmedicin, eller motsvarande. I yrkesförbunden måste man alltså platsa in i SFVH räcker det med att ha ett brinnande intresse, så platsar man in.

600 timmar = 3 år.....tillåt mig gapskratta.
motsvarar väl mellan tummen o pekfingret ungefär nåt helt annat, även när vi räknar
sk normalarbetstid.

Som vanligt kan du inte räkna och jag rekommenderar -efter några omläsningar
av ditt inlägg- en grundkurs i interpunktion.

Så till trådens ämne.
Jag är väldigt glad över att min husläkare har krav på sig att kunna både räkna och skriva.
Med marina som husläkare hade jag förmodligen varit död för länge sen.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 30 jul 2014, 20:39

@Marina
Så vem sköter då kontrollen och på vilken statistik baserar sig dina påståenden om att inga skador uppkommit?
Gäller det även dig? I så fall blir jag litet fundersam. Borde man inte, efter 600 timmars utbildning och 60hp basmedicin veta att antibiotika inte hjälper vid virusinfektioner?
utbildning på minst 600 timmar, motsvarar tre års studier
Få se nu, ett normalt studieår är 40v och man räknar att heltidsstudier tar ca 40h/vecka. Tre års studier motsvarar då 4 800h. Läs gärna mera på Så här funkar högskolestudier!

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » ons 30 jul 2014, 21:21

Finns det någon inrättning inom homeopativärlden som håller koll
på om homeopater lyckas i sina högt aktade och vetenskapligt bekräftade behandlingar ?

Finns det någon inrättning inom homeopativärlden
som håller koll på om homeopater misslyckas i sina högt aktade och vetenskapligt bekräftade behandlingar ?

Frågan slängd rakt ut i cyberspace. Ev svar från MS negligeras.

Marina Szöges

Inlägg av Marina Szöges » ons 30 jul 2014, 21:42

Ni som gör er löjliga över 600 timmar på tre år ska veta att det är alltså 600 lärarledda timmar det handlar om. Sedan övrigt är det hemmastudier det handlar om.

Och Kipphebel och Skeptiskelars, ni har inte hängt med i utvecklingen förstår jag? Det är väldigt vanligt med distansutbildning på universitet och högskola nu för tiden. Numera kan man plugga hur många poäng som helst utan att hänga på campus hela tiden. Ibland undrar jag om ni egentligen tänker.

Läs på här om studier på distans: http://www.studera.nu/studerapadistans/ ... 07585.html

Förlåt det där om er tankeverksamhet, men ni håller ju på och tjaffsar om saker som inte är någonting att tjaffsa om. Fatta, även universitet och högskolor har få lärarledda lektioner i många fall. Och tanken är att man studerar väldigt självständigt och vid några tillfällen träffas på campus och har sammankomster via dator någon eller några gånger i veckan. Men i övrigt lägger man upp sina studier helt som det passar en själv.

ScepticalDad

Inlägg av ScepticalDad » ons 30 jul 2014, 21:48

Marina Szöges skrev:Men snälla, två exempel handlar om tandläkare som klantar till det (När blev tandläkaryrket alternativmedicin?) och Erik Enby har INTE skadad någon patient, även fast man försöker få det till att vara så. Radioprogrammet som sändes i våras har blivit anmält för Granskningsnämnden för radio och TV. Även jag har skickat in en anmälan för ett vinklat program, som inte berättade sanningen.

- Bättre än så kan ni. Kom nu med trovärdiga vettiga exempel som styrker det som ska påstås i den här tråden.
Vad har programmet som sändes i våras med saken att göra? Enby förlorade sin licens för att han fördröjde behandling på en cancerpatient.

Och nu är du där igen och försvarar kvacksalvare. Borde du inte ta avstånd till sånt här om du nu anser dig själv som seriös?
Censur enligt dagenshomeopati.se Modellen:
Min postning kommer aldrig fram, men Hans inlägg kommer igenom censuren på samma ställe.

Användarvisningsbild
MariaTradola

Inlägg av MariaTradola » ons 30 jul 2014, 22:50

Marina Szöges skrev:Men snälla, två exempel handlar om tandläkare som klantar till det (När blev tandläkaryrket alternativmedicin?) och Erik Enby har INTE skadad någon patient, även fast man försöker få det till att vara så. Radioprogrammet som sändes i våras har blivit anmält för Granskningsnämnden för radio och TV. Även jag har skickat in en anmälan för ett vinklat program, som inte berättade sanningen.

- Bättre än så kan ni. Kom nu med trovärdiga vettiga exempel som styrker det som ska påstås i den här tråden.
Menar du att om en alt, med-utövare avråder från verksam behandling mot cancer så har han inte skadat patienten om försenandet av insatt behandling gravt försämrar chanserna till överlevnad? Använder man samma logik i din statistik om alla vårdskador i Sverige, kan vi pruta ner dina siffror ordentligt. Med din logik har inte en läkare som skriver ut fel medicin skadat en patient. I de allra flesta fall är det ju patienten som själv stoppar pillret i munnen.

Och påstå nu inte att jag lägger skulden på patienter som får fel medicin ordinerad. Du förstår mycket väl att jag syftar på logiken du använder.

Det finns människor som anmält Bolibompa också. Anmäld är inte detsamma som fälld.
Bättre underskattad än överskattad.

Användarvisningsbild
MariaTradola

Inlägg av MariaTradola » ons 30 jul 2014, 22:59

Marina Szöges skrev:Och Kipphebel och Skeptiskelars, ni har inte hängt med i utvecklingen förstår jag?
Hur ställer du dig själv till utveckling? Tidigare undrade någon hur du skulle ställa dig till en eventuell studie om homeopati som inte stämmer överens med den klassiska homeopatin. Anser du att homeopati såsom den utformades på 1800-talet är huggen i sten? Kan ingenting revideras där?
Bättre underskattad än överskattad.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » ons 30 jul 2014, 23:29

Då är vi ot igen (som vanligt i trådar där ms dyker upp) och jag upprepar mina frågor till ms.
-Finns det verksam homeopatisk behandling mot "kronisk borrelia" ?
-Finns det verksam homeopatisk behandling mot narkolepsi ?

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » ons 30 jul 2014, 23:47

@ms:
600 lärarledda timmar på 3 år gör 5 st 40-timmarsveckor pr år gör 2,5 40-timmarsveckor pr termin gör på en 20-veckorstermin
cirka 5 lärarledda timmar i veckan. Cirka en om dan.
Begreppet "timme" kan läsaren tolka som "60 minuter" eller som "lektionstimme på 40 till
45 minuter". Det blir i alla fall en katastrof i utbildningshänseende.

Inte ens de värsta skräckexemplen från den politiska debatten om den offentliga
grundskole-/gymnasieskole-/högskoleutbildningens förfall kommer i närheten av
ms:s fantastiska homeopatskola.

Kan inte annat än asgarva.

Marina Szöges

Inlägg av Marina Szöges » tor 31 jul 2014, 00:07

Nu är det dags att lägga av skeptiskelars. Jag skrev minst 600 timmar för att gå med i yrkesförbund. Exakt hur många timmar Sveriges två homeopatiskolor har, vet jag inte. Men eftersom bägge skolorna berättigar till medlemsskap, så har de minst 600 och troligen mer. Sluta larva dig med ditt asgarv. Ni skeptiker är verkligen otrevliga när ni håller på som värst. Jag blir ledsen när jag ser hur otrevliga och elaka ni kan bli. Samtidigt undrar jag, hur gamla är ni egentligen. Håller jag på och gafflar med småungar?

Egentligen skulle jag vilja sluta gaffla med er, men så länge Kipphebel håller på och lägger ut "Senaste tosserierna från Dagens Homeopati" känns det som om jag behöver försvara mig. Men kanske jag ska ändra taktik. Skapa en egen tråd, som jag förekommer på. Ska fundera på den saken.

Skriv svar