Hur skall man bemöta en el-allergiker?

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Hur skall man bemöta en el-allergiker?

Inlägg av kipphebel3 » tis 09 sep 2014, 17:54

Elallergi, som sådan förefaller inte existera. Dvs symptomen som sådana är synnerligen reella, men vid provokationsstudier verkar inte personerna kunna detektera elfält med någon större säkerhet.

Vad skall man då göra om någon säger sig lida av elallergi? Personen mår ju dåligt och behöver hjälp, men hur skall man få fram på ett inlindat sätt att elallergi inte finns och att symptomen orsakas av något annat, ett beting?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Hans S

Re: Hur skall man bemöta en el-allergiker?

Inlägg av Hans S » tis 09 sep 2014, 19:03

Jag fick kopplingen till våldtäktstråden. Vi vet att människan troligtvis lider. Vi vet inte om allt personen säger är sant. Men vi ser en människa i behov av hjälp - kanske inte än ifrågasätta sanningshalten?

Mina 2 € cent.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 09 sep 2014, 19:15

Nu var det inte privat, utan någon som skrev en insändare. "Visst finns el-allergi! Jag lider ju av det".
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 09 sep 2014, 19:17

Frågan är väl vad som i längden är vänligast?

Bekräfta den (med all sannolikhet) felaktiga uppfattningen vilket leder till att den cementeras och blir allt svårare att komma ifrån, eller att (på för mig okänt vis) försöka få personen att komma till insikt.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 09 sep 2014, 19:19

Precis. Men hur skall man linda in det. Psykiska problem och psykosomatiska orsaker har ett ganska starkt stigma.

Edit: Kanske man kunde få ihop något av Jespers artikel i Vof?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 09 sep 2014, 20:31

"Jag tror på dina symptom, jag tror bara att det beror på andra orsaker."
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 09 sep 2014, 20:33

"Jag tror på dina symptom, jag tror bara att det beror på andra orsaker."
Mycket bra! Tack!

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » ons 10 sep 2014, 11:21

Jag har försökt hjälpa två elallergiker. Detta genom att utifrån min egen erfarenhet som elallergiker berätta min historia.
Även om de hörde vad jag sa, så var det svårt att ta till sig det. Det strider mot den uppfattning vi har, att vi kan lita på vår kropps signaler. Vi är ju programmerade till att göra just detta.

I det ena fallet tror jag att det gick bra. Det handlade om en person som precis gått i pension och besvären hon hade var helt klart stressrelaterade och uppstod när hennes arbetsuppgifter förändrades drastiskt, d.v.s kontoret datoriserades.
Att många drabbades av stress vid den här tiden, tidigt 90- tal, p.g.a. datoriseringen är fullt begripligt, att problemen sattes i samband med datorer är också fullt begripligt och att då idén om elallergi fick fäste är också begripligt.
Jag kunde utöver att berätta min historia även med en elfix visa att det inte fanns några elektriska växelfält vid spisen där hon hade så stora problem. Jag kunde också visa på växelfält hon inte visste om och därmed inte kände av.
Tyvärr följde jag aldrig upp men jag stötte på henne senare och såg henne obekymrat gå och handla på ICA och såg glad ut. Vad jag ångrar att jag inte passade på att fråga henne hur det gick, om hon blev hjälpt av mig eller om besvären försvunnit av sig själv när hennes stress försvunnit.
Men det jag hade gjort för att hjälpa henne var att:
-Ge en teoretisk bakgrund och avmystifiera " elstrålning"
-Ge en alternativ förklaring till elallergi, d.v.s. att symptom kan framkallas genom betingning samt att elallergi inte kunnat kopplas till elektromagnetiska växelfält.
-Att visa upp ett exempel på en person som blivit fullt frisk från elallergi.
-Att handgripligt visa att det finns elektriska fält som personen inte reagerar på och att det inte finns elektriska växelfält på platser där personen har besvär. Därmed visa att det inte finns ett tydligt samband mellan besvär och el.

Den andra personen hade jag bara telefonkontakt med och kunde alltså bara berätta min historia och vad jag ansåg om elallergi.
Jag lyckades aldrig riktigt nå fram och personen avbröt kontakten.
(Hon kunde uppenbarligen prata i telefon men reagerade på brinnande stearinljus, vilket hon själv erkände var konstigt.)
Det måste från början finnas en vilja att ta sig ur situationen och inte se sig som ett hjälplöst offer.
Det kanske saknades där.
För att kunna hjälpa en person måste personen vilja bli hjälpt.
Alla vill heller kanske inte få sin bild av sjukdomen ifrågasatt även om symptomen inte ifrågasätts.
För vissa kan det ha gått så långt att sjukdomen blivit en del av identiteten.
Man måste nog nå elallergikerna i ett tidigt skede innan uppfattningen blir så stark att den inte kan rubbas.

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » ons 10 sep 2014, 11:35

Jag kanske ska tilläga att jag på något sätt lyckades bota mig själv genom att komma till insikt om att det handlade om ett betingningsfenomen.
När jag var sjuk drevs jag av en stark vilja att ta mig ur situationen och jag läste så mycket jag kunde om elallergi, och kom då över en skrift som beskrev en teori om att det handlade om betingning.
När jag funderade på elsanering köpte jag en elfix som indikerar elektriska växelfält och såg då att det inte fanns ett tydligt samband mellan mina besvär och el. När jag insåg detta hade jag den alternativa förklaringen till hands.

Jag tror att elallergi handlar om betingning, vilket det uppenbarligen var i mitt fall.

Göran Getläpp

Inlägg av Göran Getläpp » ons 10 sep 2014, 11:49

Björn-Ola skrev:För att kunna hjälpa en person måste personen vilja bli hjälpt.
Ligger nog mycket i det. Gissar att elallergi för många blir en behändigt sätt att förklara dåligt mående. Sådant här har ju funnits länge. Gengassjuka, telefonssjuka, oral galavanism o s v. Den som upplever sig ha symptom och letar tillräckligt länge, kommer så småningom hitta sin sjukdom, som beror på vilken tid man lever i. Så på det viset är det omvänt med elallergin jämför med riktigt sjukdomar: Det är symptomen som skapar sjukdomen, inte sjukdomen som skapar symptomen.

Tycker att staten har ett ansvar också. Elöverkänsligas riksförbund får miljoner i statsbidrag, för att tala om för folk att de har en sjukdom som inte finns (och således inte kan botas).

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 10 sep 2014, 13:34

Jag tror dock att många upplever en blockering. Det känns "bättre" att kunna peka på en yttre, om även imaginär orsak, än att medge att åkomman är av psykisk natur. Inte så att jag menar att personen är psykiskt sjuk, utan att de, högst konkreta, symptomen orsakas av betingning/nocebo.

Nu är jag inte läkare så jag vet inte ens vad jag skall kalla det. Men artiklarna om KBT verkar lovande.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » ons 10 sep 2014, 14:18

Göran Getläpp skrev:Tycker att staten har ett ansvar också. Elöverkänsligas riksförbund får miljoner i statsbidrag, för att tala om för folk att de har en sjukdom som inte finns (och således inte kan botas).
...vilket de kan få till att de har en obotlig sjukdom. Jag har på annan plats här på forumet berättat om en optikerkollega, som får åka ut till en "elöverkänsligs" stuga i skogen, ställa bilen några hundra meter från huset (så att inte elsystemet i bilen ska påverka henne), och utföra undersökningen med provglaslåda. Människan påstår sig kunna känna av när flygplan passerar över henne, vilket i så fall vore märkligt, då hon då borde känna av samtliga elkällor inom en mils radie...
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

bohem

Inlägg av bohem » lör 22 nov 2014, 02:12

Ingenting existerar, men elallergi är precis lika sant som allt annat.

Det finns även logik för detta, den logik som man själv tror på d.v.s. Men om man ska passa in det i en vetenskaplig modell så är inte detta alls omöjligt,
men det kan också hända att tiden ej är mogen för detta. Man skulle kunna se elallergi som i vadande, för när elallergikerna själva börjat sprängas inifrån/ utifrån av detta fenomen, så kan elallergi plötsligt komma bevisas enligt gängse vetenskaplig modell.

Som sagt, allt är ej alldeles linjärt och elallergi är subjektivt som precis allt annat

TomasT

Inlägg av TomasT » lör 22 nov 2014, 04:46

bohem skrev:Ingenting existerar, men elallergi är precis lika sant som allt annat.

Det finns även logik för detta, den logik som man själv tror på d.v.s. Men om man ska passa in det i en vetenskaplig modell så är inte detta alls omöjligt,
men det kan också hända att tiden ej är mogen för detta. Man skulle kunna se elallergi som i vadande, för när elallergikerna själva börjat sprängas inifrån/ utifrån av detta fenomen, så kan elallergi plötsligt komma bevisas enligt gängse vetenskaplig modell.

Som sagt, allt är ej alldeles linjärt och elallergi är subjektivt som precis allt annat
Hur menar du att ett vetenskapligt angreppssätt skulle vara fel?

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » lör 22 nov 2014, 10:06

bohem skrev:när elallergikerna själva börjat sprängas inifrån/ utifrån av detta fenomen
vad menar du? Har du nån aning om vad det är du skriver om.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Skriv svar