Kolloidalt silver i pressen

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
Spiff00

Re: Kolloidalt silver i pressen

Inlägg av Spiff00 » lör 15 nov 2014, 12:16

Crysis skrev:
Herkie82 skrev: Med risk för att låta sexistisk så tycker jag en liten punkt är rätt intressant. " Skulle uppskatta att 90 % av de aktiva är kvinnor" jag uppfattar att det är så med alla sidor som har hokuspokusmediciner till salu. Samma sak är med Holistics facebookgrupp, jag uppfattar att det är väldigt mycket kvinnor på såna här sidor och väldigt lite män? Varför är det så? Kvinnor är ju knappast mer lättlurade än män men de är mer öppna för sånt här av någon anledning.
Jag tror att det kan ha att göra med att många kvinnor lider av kroniska sjukdomar med diffusa symtom som inte tas på allvar i sjukvården. Även att de trots gott bemötande från sjukvården inte upplever att de får någon hjälp mot sina symtom (det kanske inte heller alltid finns) och då söker de sig vidare.

Jag tror inte att det direkt handlar om öppenhet utan i många fall handlar det kanske mer om desperation.
Finns det något konkret som leder dig till dessa antaganden? Jag menar, annat än den allmäna känsla, att kvinnor drabbas särskillt hårt vid ospecificerade missförhållanden. Rent spontant ser jag ingen anledning att tro att kvinnor är varken sjukare och/eller desperatare än män.
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 15 nov 2014, 14:06

Finns det något konkret som leder dig till dessa antaganden? Jag menar, annat än den allmäna känsla, att kvinnor drabbas särskillt hårt vid ospecificerade missförhållanden. Rent spontant ser jag ingen anledning att tro att kvinnor är varken sjukare och/eller desperatare än män.
Det är ett faktum att kvinnor och män bemöts olika i vården. Detta är ett problem.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
simone

Inlägg av simone » lör 15 nov 2014, 14:44

Det är också ett problem att läkemedel som vi kvinnor får är utprovade för män. Jag själv kan bara ta halva dosen av de läkemedel jag får annars däckar jag. Vården idag kan vara som ett lotteri, du ska ha tur om du får samma läkare om du går till vårdcentralen, till slut tröttnar man och blir sin egen doktor.
Min mamma 85 år åkte upp till akuten efter dagar av andnöd , trötthet och allmänt dåligt mående. Hon fick inte ens träffa en läkare, utan en sköterska kollade hennes syreupptagning som var ok , och hon blev hemskickad trots sitt dåliga mående. Efter en vecka fick hon en "akuttid" på Vc, där de skickade henne direkt upp på akuten. Det visade sig att hon hade hjärtsvikt, lunginflammation och behövdes vätskas av , hon blev inlagd på hjärt en vecka för vidare undersökningar. Detta berättar jag för att hon höll på att stryka med för en vård som inte fungerar utan påtryckningar från oss anhöriga, hur klarar sig de som inte har någon som orkar kämpa för dem. Hon räknades som prio 5 pg av sin ålder. Horribelt! Så jag förstår att man ibland måste agera som sin egen doktor, tyvärr. Tänk om ni kunde lägga ner lite krut på detta istället , på vården ! Eller icke vården!
Niels Bohr sa en gång till en av sina doktorander : " Ni tänker inte , ni är bara logisk" .

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 15 nov 2014, 15:11

Tänk om ni kunde lägga ner lite krut på detta istället , på vården ! Eller icke vården!
Och kan du vara så säker på att vi inte gör det? Det kan inte påpekas nog många gånger:

Flygolyckor är inget argument för flygande mattor

Personligen har jag tagit duster med vården flera gånger. Det är människor det är frågan om. Människor kan ha dåliga dagar, människor begår misstag, men till skillnad från kvacksalvarna finns det strukturer och mekanismer i vården för att komma till rätta med missförhållanden.
Det är också ett problem att läkemedel som vi kvinnor får är utprovade för män.
Har du belägg för det? Något speciellt medel du tänker på? Så vitt jag vet så utförs kliniska försök på såväl kvinnor som män.

Det jag reagerar mot är bedragare som utnyttjar sjuka människors desperation för att kränga på dem vitaminer, silver, blekmedel, skakat vatten etc.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » lör 15 nov 2014, 16:01

kipphebel3 skrev:
Det är ett faktum att kvinnor och män bemöts olika i vården. Detta är ett problem.
Dock inte vad som efterfrågades
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » lör 06 dec 2014, 10:19

http://m.gp.se/nyheter/sverige/1.256703 ... -i-domstol

Marknadsdomstolen dömer en nätbutik som bl a säljer kollodialt silver till en miljon i böter om den inte upphör med falsk marknadsföring (19 falska påståenden).
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » lör 06 dec 2014, 11:51

Den högerextrema tidningen Nya tider tar upp "drevet mot Ion Silver":

http://www.nyatider.nu/drevet-mot-ion-silver/

Anders Sultan postade länken i Facebook-gruppen Kolloidalt Silver 2.0. Bland allt gillande hördes flera röster som ifrågasatte eller direkt kritiserade hans medverkan. Vilket fick Anders att klargöra sin världssyn, med Bilderberggruppen, frimurare och andra omskrivningar:
Anders Sultan skrev:Eftersom frågan väcktes, min ståndpunkt kring politik efter att ha studerat världsordningen under många år är att jag ser mig som helt opolitisk...

Varför undrar ni kanske? Jo, vi tror vi har valfrihet. I själva verket lever vi i en skendemokrati där banker, storindustri och mutade politiker sätter agendan. En neofeodalistisk världsordning råder. Bakom kulisserna har vi frimurarordnar och annat olustigt som styr din vardag utan att du inser det.

Det spelar ingen större roll vad du röstar på. Det finns redan någon som bestämt utfallet. Bilderberggruppen är en maktfaktor som beslutar om maktskiften. Denna grupp hölls hemlig ända tills för något år sedan. Nu påstås det vara en ofarlig diskussionsgrupp utan inflytande bara. Det räcker ofta att titta på vem som blir inbjuden till Bilderbergmötet som hålls under valåret. Reinfeldt bjöds in till mötet för 8 år sedan och Löven i somras. Tillfälligheter? Samma inflytande har gruppen i resten av världen.

Massmedia i Sverige ägs till 99% av samma aktörer och ägandeskapet utgår från en och samma familj. Dessa ägare har dessutom ägarintressen i läkemedelsindustrin, så det är inte så svårt att lista ut varför man försöker såga KS. Familjen Rotschild äger både Associated Press och Reuters, två av världens största nyhetsbyråer. Varför gör man det kan man fråga sig? En familj?

Jag tycker det är spännande att det finns en tidning som skriver objektivt om KS, sedan struntar jag i vilken skev uppfattning präktigmedia spritt om denna tidning. Jag läser den då och då - samtidigt med alla andra alternativmedia - och bildar mig den vägen en egen uppfattning om världsordningen. Rekommenderar fler att sluta lita på svenskt gammelmedia vars syfte är allt för uppenbart. Bilda dig istället en egen uppfattning genom att ta in information från många håll och den vägen sammanställa en mer korrekt version av vad som sker i vår omvärld.
Bland alla gillare kan två nämnas. Curt Axelsson, vars Youtube-klipp om hur han blev av med KOL bl.a. uppmärksammats av Newsvoice, har diagnosen klar:
Curt Axelsson skrev:Sansa er politiska kvinnor i denna tråd. [...] Tror att ni är lite sjuka också, men på det anar jag att det ej hjälper med varken KS elller MSM . Ut & dansa ikväll & fixa en karl & lite värme & kärlek det tror jag ni behöver.
Den andre är Daniel Spansk, som namnet till trots hör till det översta skiktet i Svenskarnas Parti. Han är med i Kolloidalt Silver 2.0.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 06 dec 2014, 12:06

Intressant det där med kopplingen mellan alternativmedicin och högerextremism! Jag har alltid förknippat alt.med med vänster-woo? eller är det så att personer som är predisponerade att dras till politiska ytterligheter även dras till medicinska?

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » lör 06 dec 2014, 13:19

kipphebel3 skrev:Intressant det där med kopplingen mellan alternativmedicin och högerextremism! Jag har alltid förknippat alt.med med vänster-woo? eller är det så att personer som är predisponerade att dras till politiska ytterligheter även dras till medicinska?
Jag skulle gissa på att den gemensamma punkten är tilltron till etablisemanget, eller avsaknaden därav.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » lör 06 dec 2014, 14:15

kipphebel3 skrev:Intressant det där med kopplingen mellan alternativmedicin och högerextremism! Jag har alltid förknippat alt.med med vänster-woo? eller är det så att personer som är predisponerade att dras till politiska ytterligheter även dras till medicinska?
Kopplingen heter, precis som ttias säger, en gemensam fiende.
Vad jag sett, utifrån den inblicken jag har i alternativrörelsen, så är det frågan om högerextremister som söker alianser varhellst sådana står att finna.
Alternativrörelsen har, vad jag kan se, inget att vinna på detta.
Politiskt står de allra flesta alternativare mellan mitten och ganska långt åt vänster. Men just frågan om alternativmedicin är i sig inte en vänsterfråga.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » lör 06 dec 2014, 15:18

Eller så har personer med dålig rimlighetskontroll och oförmåga till källkritik lättare att få fördomar?
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » lör 06 dec 2014, 19:40

harald skrev:
Kopplingen heter, precis som ttias säger, en gemensam fiende.
Vad jag sett, utifrån den inblicken jag har i alternativrörelsen, så är det frågan om högerextremister som söker alianser varhellst sådana står att finna.
Alternativrörelsen har, vad jag kan se, inget att vinna på detta.
Politiskt står de allra flesta alternativare mellan mitten och ganska långt åt vänster. Men just frågan om alternativmedicin är i sig inte en vänsterfråga.
Nja, det fanns en hel del kopplingar mellan pseudovetenskap och högerextrema och nazistiska krafter i Tyskland på 1920-40-talen. Rationalitet har aldrig varit högerextremismens starka sida..
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » lör 06 dec 2014, 20:25

Att gilla pseudovetenskap är nog inte riktigt samma sak som att komma överens med folket i alternativrörelsen.
Jag måste dock lägga in en liten brasklapp: Kollodialt silver är ingen stor produkt i det hörnet av alternativrörelsen som jag har mest inblick i. Så det kanske är en helt annan krets människor som sysslar med sådant.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » sön 07 dec 2014, 11:43

harald skrev:Politiskt står de allra flesta alternativare mellan mitten och ganska långt åt vänster.
Har fått motsatt intryck: Bland högerextrema är det vanligare med irrationella idéer om vacciner, "elstrålning", naturlig/onaturlig och liknande än bland vänsterextrema. Särskilt konspirationsteorier, som extrapolerade alltid verkar peka mot världsjuden, drar åt sig de bruna, eller om de blir bruna för att de tror på konspirationsteorierna.

Så extrema åsikter som de Sultan demonstrerar är dock sällsynta bland alt-meddare. Hans ställningstagande väckte också en del upprördhet bland medlemmarna, men inte mycket.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Herkie82

Inlägg av Herkie82 » sön 07 dec 2014, 12:28

Hexmaster skrev:
harald skrev:Politiskt står de allra flesta alternativare mellan mitten och ganska långt åt vänster.
Har fått motsatt intryck: Bland högerextrema är det vanligare med irrationella idéer om vacciner, "elstrålning", naturlig/onaturlig och liknande än bland vänsterextrema. Särskilt konspirationsteorier, som extrapolerade alltid verkar peka mot världsjuden, drar åt sig de bruna, eller om de blir bruna för att de tror på konspirationsteorierna.

Så extrema åsikter som de Sultan demonstrerar är dock sällsynta bland alt-meddare. Hans ställningstagande väckte också en del upprördhet bland medlemmarna, men inte mycket.

Det är ju ganska intressant faktiskt. AS skiter i det blå skåpet mitt bland KS anhängare och reaktionerna blir ljumna. Det skulle jag säga antingen tyder på att de flesta i gruppen KS har extrema högeråsikter eller så viker de sig så mycket mot en auktoritet att de överger sina egna politiska ideal. Jag tror det är den andra av dessa två, min fördom om alternativmeddare är att de är politiskt åt vänster, KS 2.0 borde ha fler V och MP röster än SD om man säger så.

Vänster och högerextrema har ju det gemensamma att de har ett stort missnöje mot "etablisemanget" och det gör kanske att de båda ter sig till allt som går emot det och ironiskt nog ibland står på samma sida i ett argument.

Skriv svar