Kolloidalt silver i pressen

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Kolloidalt silver i pressen

Inlägg av kipphebel3 » tis 28 okt 2014, 07:17

Notera att jag inte är onkolog och har inte annat än skummat artikeln, men den förefaller vara likartad med många liknande, där man gör laboratorieförsök med celler och vad som dödar dem. Klorin dödar naturligtvis alla celler, men inte fungerar klorin som motmedel mot cancer (såvida du inte tror dem som kränger just blekmedel mot cancer). Svårigheten är att döda rätt celler...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Herkie82

Inlägg av Herkie82 » tis 28 okt 2014, 07:18

Göran Getläpp skrev:Anders Sultan är Silver-Sveriges gudfader. Han sålde verkningslös ormolja för åtta och en halv miljon förra året. En ökning med runt hundra procent jämfört med året innan.

Det är han som ligger bakom sidan Kolloidalt Silver 2.0 på Facebook, som han styr med järnhand, sedan han fick folk att överge den ursprungliga KS-gruppen, som inte representerade något specifikt varumärke.

Den som frågar om källor, snackar om vetenskap eller pratar om andra KS-fabrikat åker ut och blir bannlyst.

Gruppen har en stort antal tusen följare och är väldigt aktiv. Skulle uppskatta att 90 % av de aktiva är kvinnor. Anders Sultan betraktas som en absolut auktoritet och hans ord är lag. De flesta som skriver ber om hjälp med dosering och söker hjälp med allt från mjäll till cancer och dyslexi. Ordinationen är alltid KS och folk både tar det själva och ger det till sina barn, till och med i nappflaskor.

Förutom KS, rekommenderas man använda MSM, som Anders Sultan också händelsevis saluför. Andra alternativa metoder diskuteras i stort sett inte alls, men de som intresserar sig för KS på Facebook, intresserar också för sidor om chemtrails och LCHF. Dock verkar det inte finnas någon koppling till homeopati, vilket förvånar mig och får mig att tro att kolloidalt silver snarare är ett substitut för än komplement till homeopati.

Med risk för att låta sexistisk så tycker jag en liten punkt är rätt intressant. " Skulle uppskatta att 90 % av de aktiva är kvinnor" jag uppfattar att det är så med alla sidor som har hokuspokusmediciner till salu. Samma sak är med Holistics facebookgrupp, jag uppfattar att det är väldigt mycket kvinnor på såna här sidor och väldigt lite män? Varför är det så? Kvinnor är ju knappast mer lättlurade än män men de är mer öppna för sånt här av någon anledning.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 28 okt 2014, 07:20

Jag har gjort samma observation. Finns vidare skillnader i politiskt hänseende, så att denna typ av woo främst attraherar människor meden viss politiskt grundsyn. Skulle säkert vara ett intressant uppslag för en avhandling i sociologi.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 28 okt 2014, 08:20

Meanwhile in Kolloidalt Silver 2.0
Bild
Hybris.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 28 okt 2014, 08:46

Ah.. Tydligen orsakar KS paranoia :)

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tis 28 okt 2014, 09:10

Kolloidalt silver är skitbra för det har jag läst på Newsvoice. Sådeså

http://newsvoice.se/2013/09/26/anders-s ... sjukdomar/

Göran Getläpp

Inlägg av Göran Getläpp » tis 28 okt 2014, 11:09

Herkie82 skrev:Med risk för att låta sexistisk så tycker jag en liten punkt är rätt intressant. " Skulle uppskatta att 90 % av de aktiva är kvinnor" jag uppfattar att det är så med alla sidor som har hokuspokusmediciner till salu. Samma sak är med Holistics facebookgrupp, jag uppfattar att det är väldigt mycket kvinnor på såna här sidor och väldigt lite män? Varför är det så? Kvinnor är ju knappast mer lättlurade än män men de är mer öppna för sånt här av någon anledning.
Utan att ha några vetenskapligt hållbara belägg, är jag övertygad om att kvinnor är mycket mer benägna att tro på alternativmedicin och spågummor/spågubbar (kolla Terry Evans vänner), medan män är överrepresenterade när det gäller konspirationsteorier. Samma dumheter, men olika inriktningar.

Men det finns en tråd för det: http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=38&t=14121

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tis 28 okt 2014, 12:48

http://www.dagensmedicin.se/blogg/mats- ... rnkalaset/

4 år gammalt blogginlägg från Mats Reimer. Själva bloggtexten innehåller inget "nytt", men den innehåller en hel del matnyttiga länkar för den som vill fördjupa sig i ämnet.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tis 28 okt 2014, 19:26

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tor 30 okt 2014, 08:17

Mats Reimer refererar några historier från A Sultans slutna FB-grupp

http://www.dagensmedicin.se/blogg/mats- ... ll-barnen/

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 30 okt 2014, 18:17

Tycker bara att denna XKCD passar in här:

Bild

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tor 30 okt 2014, 19:09

Posta gärna i "Serier och roliga bilder åxå"
Så finns den i "biblioteket".

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 30 okt 2014, 20:00

Sökte efter ett genmäle/dementi som HD enligt (opålitlig) uppgift skulle publicera idag, men hittade inget. Däremot hittade jag det här från den 27:e.

http://hd.se/skane/2014/10/28/ion-silve ... tt-ha-fel/
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 30 okt 2014, 20:11

Ion Silvers juridiska ombud, Michael Zazzio
??? Är han inte sjuksköterska?

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tor 30 okt 2014, 20:27

Michael-nu får det banne mig vara nog- Zazzio har blitt juridiskt ombud.
Själv tycker jag att det är alldeles utmärkt när akademiska discipliner möts, t ex sjuksköterska och jurist, men jag fruktar att juristdelen i zazzios fall är av homeopatisk karaktär dvs obefintlig.
Om jag har fel så lovar jag på heder och samvete att i bästa marina szöges-stil meddela att "jag hade -nog-fel".

Ang "banne mig" etc. Kolla denna länk.
http://dagenshomeopati.se/2014/07/07/mi ... -vara-nog/

@micke.d:
Har du informerat HD om vem Michael Zazzio egentligen är ?
Med lite tur kanske HD tom sätter luppen på zazzios skötebarn "2000talets vetenskap".

Skriv svar