Kolloidalt silver i pressen

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Göran Getläpp

Re: Kolloidalt silver i pressen

Inlägg av Göran Getläpp » lör 01 nov 2014, 08:02

skeptiskelars skrev:Jag tror inte bolagsverket släpar efter mer än man kan acceptera om det nu skulle vara så att Zazzio valdes in i styrelsen i kolloidaltsilverskojarföretaget idag.
2 dagars postgång för att distribuera stämmoprotokollet där Zazzio väljs in till styrelsen och utnämns till ordförande.
Innebär att stämmoprotokollet o blanketter för ändring i bolagsverkets register bör vara på plats senast måndag 3/11. Distribution av brev från Skåne till Medelpad funkar faktiskt även under veckoslut. Det är bara utbärningen som ligger nere.

Så okay.
Jag väntar till måndag 3/11 innan jag slutligen anklagar Zazzio för lögn ang ordförandeskapet.
Och du tror inte att Bolagsverket har någon handläggningstid?

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » lör 01 nov 2014, 14:43

Nu får Helsingborgs Dagblad allt passa sig :-)
http://newsvoice.se/2014/11/01/anders-s ... lmanheten/

Herkie82

Inlägg av Herkie82 » lör 01 nov 2014, 15:33

skeptiskelars skrev:Nu får Helsingborgs Dagblad allt passa sig :-)
http://newsvoice.se/2014/11/01/anders-s ... lmanheten/

Vågar säga att HD redan vunnit målet då, jag brukar ta vad newsvoice än säger också tänker jag tvärt om och då kommer man bra nära sanningen ;)

Mankan

Inlägg av Mankan » sön 02 nov 2014, 14:49

Så kolloidalt silver får inte säljas som kosttillskott, men det får säljas som en "vattenreningsprodukt" i hälsokostaffärerna? O_o

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » sön 02 nov 2014, 19:40

micke.d skrev:Det jag menar är att bolaget kan tänkas ha släpat efter med att rapportera förändringar till bolagsverket.

De verkar ju inte ta så hårt på regler och sånt.
Styrelseledamot blir man när ansökan om registrering inkommer till Bolagsverket, ett beslut av bolagsstämman har ingen verkan i sig. Man är inte ledamot dessförinnan. Nitpickning, förvisso.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » mån 03 nov 2014, 11:10

Herkie82

Inlägg av Herkie82 » mån 03 nov 2014, 21:26

Det jag känner när Mats skriver "Holistic är en mer etablerad tillverkare som ser till att hålla sig inom lagens råmärken och gör därför inga officiella påståenden om effekt av vare sig kosttillskott eller ”desinfektionsmedlet”" är att Holistic känns slugast. De säljer skiten med vetskap om att kunderna använder det på ett helt annat sätt än de hänvisar till och de håller sig ett steg innanför vad lagen säger är ok. De är ju inte ett dugg mer seriösa än andra de är bara lite smartare. Eller rättare sagt mycket smartare, någon som har något på Holistic då de skitit i det blå skåpet?

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » ons 05 nov 2014, 19:02

Har nån koll på hur det går med sultan- / zazzio-förtals-stämningen mot Helsingborgs Dagblad ?
(fniss)

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 05 nov 2014, 21:43

Sydsvenskan har ringt och talat med Sultan, först i sken av att vara en av gruppmedlemmarna i hans Facebook-grupp för att sedan avslöja att det är från tidningen.

http://www.sydsvenskan.se/skane/anders- ... -resultat/
Silvermedlet är effektivt mot cancer. Det vidhåller Anders Sultan när vi ringer upp och söker hjälp. Beskedet blir ett annat när han får veta att det är en reporter han talar med.
Tillägg: Sorry, detta är inte nytt utan från 25 oktober. Hade missat den tidigare.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 08 nov 2014, 17:18

Strängt taget är inte detta i pressen, men jag hittade inget bättre ställe att lägga det.

En bloggerska som haft åsikter om kolloidalt silver redovisar hur hon bemötts:

http://www.anny.se/2014/11/08/ta-mina-b ... la-silver/
Jag har fått hat från rasister. Jag har fått hat från antifeminister. Ingenting har kunnat mäta sig med hatstormen från Kolloidalt Silver 2.0, gruppen där kritisk granskning anses vara något fult och där personliga påhopp glatt hejas på.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » lör 08 nov 2014, 19:20

micke.d skrev:Strängt taget är inte detta i pressen, men jag hittade inget bättre ställe att lägga det.

Jag har fått hat från rasister. Jag har fått hat från antifeminister. Ingenting har kunnat mäta sig med hatstormen från Kolloidalt Silver 2.0, gruppen där kritisk granskning anses vara något fult och där personliga påhopp glatt hejas på.
Fascinerande.

Att detta är människor som anser sig stå för kärlek och mänsklighet säger ju allt om vilken sorts människor den där sfären består av. Påminner ju väldigt mycket om en sekt där den som minsta lilla ifrågasätter något blir ett lovligt byte för all form av smutskastning. Hat i kärlekens namn.

Riktigt fascinerande var ju den där kommentaren av Anders Sultans högra hand:
Bild

Efter den kommentaren blir man ju helt såld på KS mirakeleffekter. :roll:
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Re: Sv: Kolloidalt silver i pressen

Inlägg av devadatta » mån 10 nov 2014, 14:14

Jag kollade definitionen på kolloid på wikipedia oc den var mikroskopiska partiklar på 1-1000 nanometer av ett olösligt ämne i ett annat ämne. Fett i mjölkpartiklar räknas dit tror jag. Frågan är då om kolliodalt silver måste vara metalliskt eller om det kan vara silverjoner från ett silversalt. När jag sökte hittade inga storlekar på silverjoner större än 1 nm, max var 0,5-0,7. Fast jag vet inte om det är en konventionsgräns eller om det är nåt halvuniversellt kemiskt fenomen vid den undre gränsen (permeabilitet tex).

Så rimligtvis är silverjoner inte kolloidala. Joner är ju också olösliga per definition, men de kan ju bilda föreningar snabbt så "olöslig" verkar inte tillämpbart på dem.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Göran Getläpp

Inlägg av Göran Getläpp » mån 10 nov 2014, 16:47

micke.d skrev:Strängt taget är inte detta i pressen, men jag hittade inget bättre ställe att lägga det.

KS-användarna påminner om en sekt, vars hat mot oliktänkande ivrigt påhejas av sektledarna Anders Sultan och Ann-Katrine Backman.

Deras ormolja tål ju inte kritisk granskning, så båda två har på ett aggressivt sätt uppviglat mot oliktänkande hela tiden, så jag är inte förvånad.

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » tis 11 nov 2014, 09:08

devadatta skrev:Jag kollade definitionen på kolloid på wikipedia oc den var mikroskopiska partiklar på 1-1000 nanometer av ett olösligt ämne i ett annat ämne. Fett i mjölkpartiklar räknas dit tror jag. Frågan är då om kolliodalt silver måste vara metalliskt eller om det kan vara silverjoner från ett silversalt. När jag sökte hittade inga storlekar på silverjoner större än 1 nm, max var 0,5-0,7. Fast jag vet inte om det är en konventionsgräns eller om det är nåt halvuniversellt kemiskt fenomen vid den undre gränsen (permeabilitet tex).

Så rimligtvis är silverjoner inte kolloidala. Joner är ju också olösliga per definition, men de kan ju bilda föreningar snabbt så "olöslig" verkar inte tillämpbart på dem.
Nej, silverjoner är inte kolloidala. Men inte heller är joner olösliga per definition. Ta tex. NaCl som i vatten löses till Na+ och Cl-. Dock finns det många svårlösliga jonföreningar som tex. AgCl.
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tis 11 nov 2014, 09:27

nanowire skrev:Nej, silverjoner är inte kolloidala. Men inte heller är joner olösliga per definition. Ta tex. NaCl som i vatten löses till Na+ och Cl-. Dock finns det många svårlösliga jonföreningar som tex. AgCl.
Jag tror du missuppfattar. NaCl existerar oftast i kristaller, som löses i vatten. Ett ämne där jonerna är enskilda "löses" ju inte upp, det bara blandas.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Skriv svar