Kolloidalt silver i pressen

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Sv: Kolloidalt silver i pressen

Inlägg av micke.d » tis 11 nov 2014, 10:06

nanowire skrev:
devadatta skrev:Jag kollade definitionen på kolloid på wikipedia oc den var mikroskopiska partiklar på 1-1000 nanometer av ett olösligt ämne i ett annat ämne. Fett i mjölkpartiklar räknas dit tror jag. Frågan är då om kolliodalt silver måste vara metalliskt eller om det kan vara silverjoner från ett silversalt. När jag sökte hittade inga storlekar på silverjoner större än 1 nm, max var 0,5-0,7. Fast jag vet inte om det är en konventionsgräns eller om det är nåt halvuniversellt kemiskt fenomen vid den undre gränsen (permeabilitet tex).

Så rimligtvis är silverjoner inte kolloidala. Joner är ju också olösliga per definition, men de kan ju bilda föreningar snabbt så "olöslig" verkar inte tillämpbart på dem.
Nej, silverjoner är inte kolloidala. Men inte heller är joner olösliga per definition. Ta tex. NaCl som i vatten löses till Na+ och Cl-. Dock finns det många svårlösliga jonföreningar som tex. AgCl.
Det devadatta menade var antagligen att enskilda silverjoner inte är lösliga. NaCl är ju ett salt. När det löses sönderdelas det i joner.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

skeptiskelars

Re: Kolloidalt silver i pressen

Inlägg av skeptiskelars » tis 11 nov 2014, 10:48

Kommenteras även i medierna:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6014515
Tackar Newsvoice för tipset :-)

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » tis 11 nov 2014, 10:48

micke.d skrev:
nanowire skrev:
devadatta skrev:Jag kollade definitionen på kolloid på wikipedia oc den var mikroskopiska partiklar på 1-1000 nanometer av ett olösligt ämne i ett annat ämne. Fett i mjölkpartiklar räknas dit tror jag. Frågan är då om kolliodalt silver måste vara metalliskt eller om det kan vara silverjoner från ett silversalt. När jag sökte hittade inga storlekar på silverjoner större än 1 nm, max var 0,5-0,7. Fast jag vet inte om det är en konventionsgräns eller om det är nåt halvuniversellt kemiskt fenomen vid den undre gränsen (permeabilitet tex).

Så rimligtvis är silverjoner inte kolloidala. Joner är ju också olösliga per definition, men de kan ju bilda föreningar snabbt så "olöslig" verkar inte tillämpbart på dem.
Nej, silverjoner är inte kolloidala. Men inte heller är joner olösliga per definition. Ta tex. NaCl som i vatten löses till Na+ och Cl-. Dock finns det många svårlösliga jonföreningar som tex. AgCl.
Det devadatta menade var antagligen att enskilda silverjoner inte är lösliga. NaCl är ju ett salt. När det löses sönderdelas det i joner.
Enskilda joner existerar inte utanför lösning. Du kan inte ha en burk med enbart Ag+
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 11 nov 2014, 11:07

nanowire skrev:
micke.d skrev:Det devadatta menade var antagligen att enskilda silverjoner inte är lösliga. NaCl är ju ett salt. När det löses sönderdelas det i joner.
Enskilda joner existerar inte utanför lösning. Du kan inte ha en burk med enbart Ag+
Helt enig.

Jag kanske formulerade mig dåligt. Det jag menar är att silverjoner kan inte lösas upp mer, vilket saltkristaller och silverpartiklar kan.

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » tis 11 nov 2014, 11:18

micke.d skrev:
nanowire skrev:
micke.d skrev:Det devadatta menade var antagligen att enskilda silverjoner inte är lösliga. NaCl är ju ett salt. När det löses sönderdelas det i joner.
Helt enig.

Jag kanske formulerade mig dåligt. Det jag menar är att silverjoner kan inte lösas upp mer, vilket saltkristaller och silverpartiklar kan.
Jo då, ta med dem till CERN bara ;)

Jo, det har du rätt i men "lösas upp mer" är en märklig formulering i sammanhanget. Men jag förstår hur du menar.
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 11 nov 2014, 11:37

nanowire skrev:
micke.d skrev:Jag kanske formulerade mig dåligt. Det jag menar är att silverjoner kan inte lösas upp mer, vilket saltkristaller och silverpartiklar kan.
Jo då, ta med dem till CERN bara ;)

Jo, det har du rätt i men "lösas upp mer" är en märklig formulering i sammanhanget. Men jag förstår hur du menar.
Ja, den är märklig men de tidigare försöken funkade ju inte :-)

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tis 11 nov 2014, 13:03

nanowire skrev:Enskilda joner existerar inte utanför lösning. Du kan inte ha en burk med enbart Ag+
I princip skulle man kunna ha en burk med Ag+ i vacuum, men med förmodligen rätt kort livslängd på silverjonerna.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tis 11 nov 2014, 13:59

Så silversalter som löser sig i vatten (eller vad det nu är) är inte kolloidala. Men AgCl gör inte det? Så man kan ha kolloider av silversalter då?
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Göran Getläpp

Inlägg av Göran Getläpp » tis 11 nov 2014, 14:58

De går på rejält på HD.se på Facebook.

Leif Uggla Karlsson menar att "HD har sina rötter i nazismen och dom har aldrig välat veta någon sanning alls speciell".

Tomas Geoffery FantomHybrid Nilsson sluter upp bakom sin sektledare: "19 000 medlemmar bevisar en hel del och den växer! Mer silver åt folket! Anders, vi är överallt för att ge dig stöd!"

Fairyhill Somerled Karlsson varnar för att lita på experter: "HD så kan det gå och går det om man litar på experter."

Ann-Charlotte Holmberg antyder att HD medverkar till offer av människobarn: "Att förhärliga Halloween med att visa ovetande ungdomar som deltar i detta spektakel som går tillbaks till kelterna och druiderna där barn offrades under den natten är verkligen horribelt. Vet ni vad ni medverkar till?"

(Allt är publicerat av dem själva offentligt på HD:se:s Facebook-sida, så det finns ingen anledning att maska namnen.)

Nog känns det som de KS-troende har gått mer från att vara en grupp lättlurade offer för en bedragare, till att vara något som mer liknar en sekt? Undrar om en den tvålfagre Anders Sultan själv hade räknat med att lyckas så väl.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tis 11 nov 2014, 17:04

Medierna i P1 var åxå inne på sektspåret.
På fejan blir det väldigt tydligt.

Herkie82

Inlägg av Herkie82 » tis 11 nov 2014, 17:43

Göran Getläpp skrev:De går på rejält på HD.se på Facebook.

Leif Uggla Karlsson menar att "HD har sina rötter i nazismen och dom har aldrig välat veta någon sanning alls speciell".

Tomas Geoffery FantomHybrid Nilsson sluter upp bakom sin sektledare: "19 000 medlemmar bevisar en hel del och den växer! Mer silver åt folket! Anders, vi är överallt för att ge dig stöd!"

Fairyhill Somerled Karlsson varnar för att lita på experter: "HD så kan det gå och går det om man litar på experter."

Ann-Charlotte Holmberg antyder att HD medverkar till offer av människobarn: "Att förhärliga Halloween med att visa ovetande ungdomar som deltar i detta spektakel som går tillbaks till kelterna och druiderna där barn offrades under den natten är verkligen horribelt. Vet ni vad ni medverkar till?"

(Allt är publicerat av dem själva offentligt på HD:se:s Facebook-sida, så det finns ingen anledning att maska namnen.)

Nog känns det som de KS-troende har gått mer från att vara en grupp lättlurade offer för en bedragare, till att vara något som mer liknar en sekt? Undrar om en den tvålfagre Anders Sultan själv hade räknat med att lyckas så väl.

Går in på ett annat spår nu faktiskt. Det låter lite som en narkotikamissbrukare som försvarar sitt missbruk lite granna. Jag har själv erfarenhet av en vän som har problematik med narkotikamissbruk och den här retoriken låter inte helt olik faktiskt.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 11 nov 2014, 19:06

En trevlig typ vid namn Robin Enander har nyligen skapat www.kolloidaltsilver.org, där det sägs en och annan sanning.

Idag rapporterar han så här: "Lögnarna bakom kolloidalt silver hotar oss kritiker till tystnad"

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 11 nov 2014, 19:30

Ledare i aftonbladet: Kvacksalveri kan döda människor
Vår tid präglas delvis av en attack på förnuftet.
Att barn bör ta livsviktigt vaccin betraktas av många bara som en åsikt, man kan lika gärna tycka tvärtom. En rad diagnoser och behandlingar som egentligen saknar vetenskaplig grund diskuteras dagligen i media.
Kritik avvisas.
– Varför ska den där uttala sig om medicin, bara för att hen råkar vara läkare? är inte sällan den outtalade motfrågan
I allt högre grad verkar vi välja våra egna fakta, även i frågor vi egentligen inte kan något om. Om man inte gillar vad beprövad vetenskap säger finns alltid en hemsida eller Facebook-grupp som påstår motsatsen.

Göran Getläpp

Inlägg av Göran Getläpp » tis 11 nov 2014, 20:01

skeptiskelars skrev:Medierna i P1 var åxå inne på sektspåret.
På fejan blir det väldigt tydligt.
Visst är det så. Gänget runt KS har upphöjd Anders Sultan till Den Smorde. Den, och endast den, som smörjer sig med hans ormolja får ta del av gemenskapen.

Herkie82

Inlägg av Herkie82 » tis 11 nov 2014, 20:19

micke.d skrev:En trevlig typ vid namn Robin Enander har nyligen skapat http://www.kolloidaltsilver.org, där det sägs en och annan sanning.

Idag rapporterar han så här: "Lögnarna bakom kolloidalt silver hotar oss kritiker till tystnad"

Hatten av för honom. Tycker sidan han gjort är bra, den är koncis och förklarar saker och ting på ett enkelt sätt. Skulle vara intressant att läsa alla hatmail han fått det senaste dygnet :)

Skriv svar