Kolloidalt silver i pressen

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Kolloidalt silver i pressen

Inlägg av kipphebel3 » tor 13 nov 2014, 18:59

Facebook är verkligen dåligt i det avseendet
Sant. FB funkar bäst för korta debatter kring en kattbild...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Crepitus

Inlägg av Crepitus » tor 13 nov 2014, 21:48

kipphebel3 skrev:Finns annars Jan Grenners kommentarer till Zazzios studie tillgängliga fritt någonstans?
Nej, inte fritt tillgängliga.
Grenners kritik på Zazzios studie var ungefär så här.

* Det är en okontrollerad studie av tre olika behandlingsmetoder (laser, magnetfält och antioxidantbehandling) således kan studien inte särskilja vilken av dessa metoder, om någon, som har effekt.
* Zazzio redogör i bakgrunden bara för studier som talar för laserbehandingens effekt på tinnitus/hyperacusis, men inte för de studier som inte lyckats visa på någon effekt.
* Studien saknar kontrollgrupp trots att alla givna behandlingarna lämpar sig väl för placebokontroll.
* I avsaknad av kontrollgrupp har Zazzio hittat på en hypotetisk placebogrupp där 40% av "observationerna" förväntades bli bättre, siffran 40 motiveras inte nämnvärt, men rimligen borde 50% bli bättre, 50% bli sämre om slumpen helt fick råda.
* Eftersom placebogruppen är hypotetisk är effekt och p-värden hypotetiska, med oklar klinisk relevans.
* P-värdena är orimligt små, vilket beror på felaktig statistisk metod där man inte tagit hänsyn till att mätningar sker inom samma individer : "It is clear from the world record p value (p<5.83×10 –120) that he has calculated as if 444 observations were mutually independent, although the number of patients was 48"
* Slutligen har Zazzio uppgivit "no competing financial interests exists" trots att han försörjer sig på att sälja både behandlingen och apparaten.

Zazzio skrev sedan ett ordrikt svar på Grenners kommentarer, i min mening utan att bringa ytterligare klarhet i kritiken.
Senast redigerad av 1 Crepitus, redigerad totalt 0 gånger.
When the facts change, I change my mind. What do you do, Sir?

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 13 nov 2014, 22:00

Tack!
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
simone

Inlägg av simone » fre 14 nov 2014, 08:58

Det var evigheter sen jag skrev här , men har med stort intresse följt debatten om kollodialt silver. Jag är själv med i denna grupp pg av nyfikenhet ochintresse för produkten, jag tar den vid behov inget mer. Dessutom använder jag mig av vården , tänka sig ! Det ena behöver ju inte utesluta det andra, eller hur! Men det finns många i gruppen som inte blivit hjälpta av vården och som tycker sig blivit hjälpta av ks, så vilka är ni att döma dessa människor, kalla dem dumskallar och sektmedlemmar ( iofs tycker jag VoF är sektliknande) . :wink:

Så även om ni kallar deras läkning placebo så är det placebo utan biverkningar, vanliga läkemedel har ju också en placebo effekt men med biverkningar! Jag är för kritisk granskning absolut, har man inget att dölja så behöver man inte vara orolig kan man tycka. Men att ta ifrån människor deras hopp och det de mår bra av skapar naturligtvis rädsla, det finns människor i gruppen som mått dåligt i många år och som sedan blivit läkta med ks.
Vad har ni att vinna på att ta ifrån dem deras hopp ? Upplysning är bra , men inte att raljera över människor som mår dåligt och som söker bot. Ska de gå tillbaka till en vård som inte fungerar? Vad har ni för råd att ge dem? Hur skulle ni själva göra om vården inte fungerade på er, skulle ni ge upp? Nej man börjar söka utanför den etablerade vården och det har jag full förståelse för, men anser också att ks inte är ngn mirakelmedicin, någon sådan finns inte.
Ja nu har jag sagt mitt , visa lite mer förståelse för utsatta människor! Jag vet att ni vill åt grundarna till gruppen för att ni anser att gruppens medlemmar blir lurade på både pengar och hälsa. Men jag själv har blivit mer lurad av mediciner och av vissa delar av den etablerade vården, idag får man tyvärr alltför ofta vara sin egen doktor.
Niels Bohr sa en gång till en av sina doktorander : " Ni tänker inte , ni är bara logisk" .

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 14 nov 2014, 09:06

Jag vet inte om man ska kalla det press, precis, men Ion Silvers Vd skrev redan 2003 en artikel i tidningen 2000-talets vetenskap som handlade om kolloidalt silver i allmänhet och företagets produkt i synnerhet. Den är full av fantastiska påståenden om kolloidalt silvers förträfflighet.

http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidni ... -2art1.htm
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 14 nov 2014, 10:14

simone skrev:Men det finns många i gruppen som inte blivit hjälpta av vården och som tycker sig blivit hjälpta av ks, så vilka är ni att döma dessa människor, kalla dem dumskallar och sektmedlemmar ( iofs tycker jag VoF är sektliknande) . :wink:
Jag dömer dem inte. De som förtjänar kritik är de företag och människor som utnyttjar dem och deras situation. För att vara övertydlig menar jag då de giriga företag som tillverkar preparaten och ljuger och bedrar i sin marknadsföring.
simone skrev:Jag vet att ni vill åt grundarna till gruppen för att ni anser att gruppens medlemmar blir lurade på både pengar och hälsa.
Jag (och antagligen vi) vill komma åt de giriga och ohederliga företagen. De ska, precis som de flesta andra företag, följa de regler som finns vilket de inte gör idag.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 14 nov 2014, 10:40

simone skrev:Ja nu har jag sagt mitt , visa lite mer förståelse för utsatta människor!
Det rimliga sättet att skydda utsatta människor är att ha regleringar baserade på vetenskaplig prövning. Alternativet vore okontrollerad försäljning där vem som helst kan lura utsatta människor på deras pengar genom att kränga verkningslösa eller t o m farliga preparat. Att vissa människor anser sig hjälpta av verkningslösa preparat är inget bra argument för att tillåta försäljning. Om den principen hade fått råda hade folk fortfarande tagit livsfarligt radium som medicin.

Crysis

Inlägg av Crysis » fre 14 nov 2014, 10:56

Herkie82 skrev: Med risk för att låta sexistisk så tycker jag en liten punkt är rätt intressant. " Skulle uppskatta att 90 % av de aktiva är kvinnor" jag uppfattar att det är så med alla sidor som har hokuspokusmediciner till salu. Samma sak är med Holistics facebookgrupp, jag uppfattar att det är väldigt mycket kvinnor på såna här sidor och väldigt lite män? Varför är det så? Kvinnor är ju knappast mer lättlurade än män men de är mer öppna för sånt här av någon anledning.
Jag tror att det kan ha att göra med att många kvinnor lider av kroniska sjukdomar med diffusa symtom som inte tas på allvar i sjukvården. Även att de trots gott bemötande från sjukvården inte upplever att de får någon hjälp mot sina symtom (det kanske inte heller alltid finns) och då söker de sig vidare.

Jag tror inte att det direkt handlar om öppenhet utan i många fall handlar det kanske mer om desperation.

Dessutom upplever jag att det hos män finns mer av attityden att man söker inte hjälp förrän man står inför dödens dörr (inte riktigt, men nästan) medan kvinnor söker hjälp i ett tidigare skede. Det kan ju påverka hur man bemöts av sjukvården och i hur snabbt felet identifieras och man får hjälp.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 14 nov 2014, 11:18

jag uppfattar att det är så med alla sidor som har hokuspokusmediciner till salu.
Utom t ex kolloidalt silver, där majoriteten verkar vara män.

TomasT

Inlägg av TomasT » fre 14 nov 2014, 12:11

Crysis skrev:
Herkie82 skrev: Med risk för att låta sexistisk så tycker jag en liten punkt är rätt intressant. " Skulle uppskatta att 90 % av de aktiva är kvinnor" jag uppfattar att det är så med alla sidor som har hokuspokusmediciner till salu. Samma sak är med Holistics facebookgrupp, jag uppfattar att det är väldigt mycket kvinnor på såna här sidor och väldigt lite män? Varför är det så? Kvinnor är ju knappast mer lättlurade än män men de är mer öppna för sånt här av någon anledning.
Jag tror att det kan ha att göra med att många kvinnor lider av kroniska sjukdomar med diffusa symtom som inte tas på allvar i sjukvården. Även att de trots gott bemötande från sjukvården inte upplever att de får någon hjälp mot sina symtom (det kanske inte heller alltid finns) och då söker de sig vidare.

Jag tror inte att det direkt handlar om öppenhet utan i många fall handlar det kanske mer om desperation.

Dessutom upplever jag att det hos män finns mer av attityden att man söker inte hjälp förrän man står inför dödens dörr (inte riktigt, men nästan) medan kvinnor söker hjälp i ett tidigare skede. Det kan ju påverka hur man bemöts av sjukvården och i hur snabbt felet identifieras och man får hjälp.
Det kan vi väl inte göra,sudda bort alla kvinnor,med tanke på att mänskligheten inte skulle finnas.

Göran Getläpp

Inlägg av Göran Getläpp » fre 14 nov 2014, 16:07

kaxiga Z skrev:
jag uppfattar att det är så med alla sidor som har hokuspokusmediciner till salu.
Var med i Sultans Facebook-grupp rätt länge. Läste tusentals inlägg. Uppskattar att minst 80 % av de aktiva var kvinnor.

Användarvisningsbild
KA67

Inlägg av KA67 » fre 14 nov 2014, 18:33

Göran Getläpp skrev:
kaxiga Z skrev:
Var med i Sultans Facebook-grupp rätt länge. Läste tusentals inlägg. Uppskattar att minst 80 % av de aktiva var kvinnor.
Har du någon uppfattning om vilka åkommor de påstår att KS har botat/lindrat/hjälpt? Inte vad Sultan påstår, alltså?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » fre 14 nov 2014, 19:16

kaxiga Z skrev:
En ytlig estimering av KS2-gruppen är att 90% av de medverkande är kvinnor.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 14 nov 2014, 23:18

Hexmaster skrev:En ytlig estimering av KS2-gruppen är att 90% av de medverkande är kvinnor.
Mellan tummen och pekfingret stämmer det med mitt intryck efter att ha följt gruppen i några månader. (Blev utsparkad under veckan efter att distadt mig att skriva ett inlägg).

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » lör 15 nov 2014, 00:25

simone skrev:Ja nu har jag sagt mitt , visa lite mer förståelse för utsatta människor
Det är absolut förståeligt att utsatta människor griper halmstrån och man ska absolut inte förnedra dessa. Det håller jag med om.

Däremot anser jag att människor som gör pengar på mycket offensiv och oetisk marknadsföring ska granskas hårt. Det finns ekonomiskt utsatta människor som lätt kan luras in i farliga ekonomiska äventyr också. Bara för att de tror oerhört på detta är det inte fel att granska sådana företeelser. Trots alla "användarberättelser" om människor som blivit rika på MLM-verksamhet, så är det knappt någon i verkligheten som fått annat än problem.

Man måste helt enkelt upplysa folk om att "användarberättelser" är ett mycket dåligt underlag som fakta. Det går tretton på dussinet av mytomaner i samhället. En enda person kan lätt på internet låtsas vara tio som hittar på fantasihistorier. Om användarberättelser skulle väga lika tungt som vetenskapliga studier fungerar vad som helst lika bra som KS. Inte minst mirakelpastorer som driver ut sjukdomar. Ute i världen lär de utklassa KS.

Om marknadsföringen bara handlade om att KS är allmänt nyttigt vore det en sak. Nu marknadsför man det som mycket effektivt mot cancer. Om någon skulle tro att det är en bra ide´ att efter en cancerdiagnos vänta med behandling och pröva KS istället, kan det bi ett ödesdigert beslut. Det är det som är det farliga.

Skulle alla användarberättare som påstås blivit botad mot cancer helt av KS ge fullmakt att låta sina sekretessbelagda journaler granskas, skulle nog resultatet bli detsamma som mannen som påstår på Youtube att han hade återfått sin cancer och ny behandling väntade, men blivit helt botad av pastor Jens Garnfjäll.

Han hade ingen ny diagnos och ingen ny behandling väntade.

Det unika med den mannen var att han lät reportrarna kolla sjukjournalerna. Nästan ingen tillåter det.
Ett stort problem med användarberättelser som bevis är att knappt någon ger dispens mot sekretessen för att kontrollera deras journaler.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Skriv svar