Sista spiken i kistan för homeopati?

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
kipphebel3

Sista spiken i kistan för homeopati?

Inlägg av kipphebel3 » sön 16 nov 2014, 13:14

Effectiveness of Homeopathy for Clinical Conditions: Evaluation of the Evidence

I denna 300+ sidiga rapport har regeringen i Australien sammanställt forskningsläget kring homeopati. Man har följt riktlinjerna från Cochrane, specifikt kapitel 22 i Cochrane Handbook of Systematic Reviews of Interventions då man sammanställt tillgängliga studier över kliniska försök med homeopatika på människor.

Som väntat drar man samma slutsats som de flesta gjort före detta:

De tillgängliga studierna övertygar inte och misslyckas med att visa att homeopati skulle vara verksamt som behandling för någon av de undersökta sjukdomarna.
There is a paucity of good-quality studies of sufficient size that examine the effectiveness of homeopathy as a treatment for any clinical condition in humans. The available evidence is not compelling and fails to demonstrate that homeopathy is an effective treatment for any of the reported clinical conditions in humans.
Kommer nu homeopaterna att acceptera detta? Knappast. Vi kan i framtiden de fram emot hur paret Granvik/Jörgfelt skriver en artikel på Dagens Homeopati där de hela avfärdar studien, utifrån sin överlägsna vetenskapliga lärdom. Mot vidskepelse och folktro kämpar vetenskapen förgäves!
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Eon

Re: Sista spiken i kistan för homeopati?

Inlägg av Eon » sön 16 nov 2014, 14:14

kipphebel3 skrev: Mot vidskepelse och folktro kämpar vetenskapen förgäves!

"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning."

Inte förgäves. Din kamp mot homeopaternas absurda grunder, deras konkreta misstag, deras häpnadsväckande okunnighet, deras förljugna historieskrivning, har betytt mycket. Innan du började här för två år sedan fanns det ingen med engagemang och faktiska expertkunskap (detaljstuderat Organon, bara en sån sak) om homeopati. De många trådarna har säkerligen gett ringar på vattnet.

Jag tror många staketsittare, tack vare dig, har förstått både hur löjligt omöjligt homeopati är, och lärt sig en del om placebo, blindning, o dyl. Du förtjänar en livstidsransonering av forumbullar för din upplysning om homeopati.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 16 nov 2014, 14:20

Tack! :oops:, men jag har haft god hjälp av många här på forumet som fyllt på luckorna i min allmänbildning: Moridin, Anders G, Nanowire, Crysis, Picea.... Kan inte räkna dem alla.

"Standing on the shoulders of giants"
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » sön 16 nov 2014, 15:33

Eon skrev:"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning."

Inte förgäves. Din kamp mot homeopaternas absurda grunder, deras konkreta misstag, deras häpnadsväckande okunnighet, deras förljugna historieskrivning, har betytt mycket. Innan du började här för två år sedan fanns det ingen med engagemang och faktiska expertkunskap (detaljstuderat Organon, bara en sån sak) om homeopati. De många trådarna har säkerligen gett ringar på vattnet.

Jag tror många staketsittare, tack vare dig, har förstått både hur löjligt omöjligt homeopati är, och lärt sig en del om placebo, blindning, o dyl. Du förtjänar en livstidsransonering av forumbullar för din upplysning om homeopati.
Hear, hear!

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Herkie82

Inlägg av Herkie82 » sön 16 nov 2014, 20:14

Håller med de föregående. En positiv effekt av ens arbete med såna här saker är dessutom rätt svår att se medans en negativ effekt syns direkt.

Rock on, du har lärt mig en hel del iallafall och det är väll alltid nått :)

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » sön 16 nov 2014, 20:33

Håller åxå med eon ang kipphebel3:s förtjänster ifråga om outtröttlighet samt ifråga om förmåga
att entusiasmera och folkbilda såna som mig. Utan honom hade jag varit ganska rökt ang homeopati.

Men det var inte därför jag loggade på för att skriva nåt.
Tyvärr har nog kamraterna down under bara slagit i den senaste spiken.
Eftersom även gudarna kämpar förgäves mot dumhet så är det nog rätt många spikar kvar till den sista.
Men vi kan ju hoppas på att mänskligheten tog ett stort kliv framåt mot den sista spiken i landet down under i alla fall.
:-)

Användarvisningsbild
Lava

Inlägg av Lava » sön 16 nov 2014, 20:35

Jag instämmer med föregående talare, bra jobbat. :smile2:
Ännu mer skeptisk.

Användarvisningsbild
Jonas_R

Inlägg av Jonas_R » sön 16 nov 2014, 23:01

Även jag instämmer helt med Eon. Ditt engagemang uppskattas enorm kipphebel :D
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 17 nov 2014, 08:31

Ditt engagemang uppskattas
Dock inte av alla :)

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » mån 17 nov 2014, 09:03

kipphebel3 skrev:
Ditt engagemang uppskattas
Dock inte av alla :)
Om du var omtyckt av homeopaterna, skulle du göra något fel.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 17 nov 2014, 09:28

Det stämmer iofs. Samtidigt är jag ganska besviken på dem. De tjatar hela tiden på att jag har fel, utan att en enda gång kunna precisera någonting jag skulle sagt som är fel...

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » mån 17 nov 2014, 11:34

kipphebel3 skrev:
Det stämmer iofs. Samtidigt är jag ganska besviken på dem. De tjatar hela tiden på att jag har fel, utan att en enda gång kunna precisera någonting jag skulle sagt som är fel...
Besvikelse är en fin drivkraft kipphebel3 :) Big up!
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"

Göran Getläpp

Inlägg av Göran Getläpp » mån 17 nov 2014, 13:06

Det är sedan länge mer spik än trä i homeopatins kista, men det gör ingen skillnad. Homeopatin kommer finnas så länge det finns homeopater. Vetenskap biter inte på homeopater eftersom de inte tror på vetenskap.

Dock tror jag att homeopaterna är ett utdöende släkte ändå. Hur många högstadieungdomar idag har hört talas om homeopati? Sannolikt försvinnande få. Förr hade homeopatin en särställning bland dem med alternativ verklighetsuppfattning. Idag finns det så mycket annat att tro på. Chemtrails, healing, 911-konspirationer, kristallterapi, ayurveda och inte minst kolloidalt silver (som ju har exakt samma effekt som homeopati, men är betydligt billigare och enklare). I jämförelse framstår homeopatin som både omodern och tråkig

Om en generation eller två, kommer homeopatin troligen var helt död. Lite längre tid kommer det ta i mindre utvecklade länder, där folkbildningen är sämre, men på sikt kommer den försvinna där också.

ohhteriiii

Inlägg av ohhteriiii » tis 27 jan 2015, 07:33

Men det var inte därför jag loggade på för att skriva nåt. Tyvärr har nog kamraterna down under bara slagit i den senaste spiken. Eftersom även gudarna kämpar förgäves mot dumhet så är det nog rätt många spikar kvar till den sista. Men vi kan ju hoppas på att mänskligheten tog ett stort kliv framåt mot den sista spiken i landet down under i alla fall.???

Skriv svar