Vaccinkritiska argument + motargument

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Vaccinkritiska argument + motargument

Inlägg av kipphebel3 » lör 30 apr 2016, 12:38

Skrev efter viss vånda, det är alltid otrevligt då någon eller några pekas ut, vilket den danska artikeln gör, följande inlägg:

https://dagenskvacksalveri.se/2016/04/2 ... ede-piger/
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 30 apr 2016, 14:04

Är det någon som vet när själva studien skall publiceras?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Sören F

Inlägg av Sören F » sön 01 maj 2016, 08:02

kipphebel3 skrev:Är det någon som vet när själva studien skall publiceras?
Det framgår inte, vad jag hittills kunnat se, på vare sig seruminstitutets hemsida eller HPV-Updates, Den senare kan jag tycka verkar ha en klok framtoning, men, lutar sig också delvis på något om nano-Al-partiklar, men, handlar mer om kommunikation. Som 13-årings(K)-förälder här i Kbh/DK är jag i högsta grad intressent. Det har inte andats om detta från något håll som nått oss än, men tror nog det kan förväntas närmsta året (liksom detta med dansk konfirmation f ö, ett separat mysterium).

Undrar samtidigt hur allt detta utspelar sig i Sverige; ni kanske inte HPV-vaccinerar alls? - en omvänd situation i så fall jmf. svininfluensan. (Nej ok, när jag nu läser hela tråden tycks det som om också ni mass-HPV-vaccinerar.)

Dokumentären har jag inte sett. I så fall ska jag bevaka, komma ihåg att och lyckas komma ur en 30-dagars gratisperiod för TV2-pakken.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 01 maj 2016, 09:12

Vet inte vaccinationstäckningen o Sverige, men i min dotters klass är alla utom en vaccinerade. Har inte hört om några biverkningar.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 01 maj 2016, 09:30

Har för mig att det är sisådär 80 % som vaccinerar mot HPV. Det har ökat eftersom, men jag tror inte senaste siffrorna inkluderar sista tiden när danmark-dramat kan ha påverkat.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » sön 01 maj 2016, 09:37

För den lite äldre åldersgruppen som får ikappvaccination är täckningen ca 60%. För den "vanliga" gruppen som får vaccination i tid ca 80%.

http://journals.plos.org/plosone/articl ... ne.0149857
https://www.folkhalsomyndigheten.se/amn ... pfoljning/
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 01 maj 2016, 09:41

Ja, för de flickor där vaccineringen ingår i programmet, alltså de som fötts 1999 och senare, så ligger det på ungefär 80 %. Data finns till och med 2014.

För de som fötts 1998 och tidigare ligger täckningen på runt 60% för de senare åren och sen avtar det ju äldre de är. Dessa har alltså fått erbjudanden om att vaccinera sig, men det har inte varit någon allmän vaccinering i grundskolan.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/doc ... -12-31.pdf

Tillägg: ttias var före, men det får vara kvar eftersom jag hittade en annan referens.

Användarvisningsbild
Sören F

Inlägg av Sören F » sön 01 maj 2016, 10:38

Ok! Något jag kan undra ang den nyliga nyheten är om man med data på 163.910 vaccinerade kan ha hunnit se så mycket mer än bara ytligt detta med:

De er også hyppigere blevet henvist til psykolog, psykiater, fysioterapi eller kiropraktor.

vilket redan i samma artikel, ingressen, blev till bl a:

havde psykiske problemer

Jag ska förresten inte helt utesluta, nu när jag läser att det ges vid 12 års ålder, att också HPV-vaccin faktiskt gavs för nåt år sen i skolan i samband med pubertetsrådgivning de alla fick då.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 12 maj 2016, 09:37

CDC är övertygat att Zika orsakar fosterskador: http://www.cdc.gov/media/releases/2016/ ... phaly.html

Det ska också finnas något från WHO där de drar samma slutsats, men jag hittar inte den rapporten.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 12 maj 2016, 10:16

Artikel i DN om de tre forskargrupper som funnit direkt evidens för att Zika orsakar fosterskador:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/bevi ... r-av-zika/

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 18 maj 2016, 14:45

Inte "vaccin" eg, men relaterat. Litet om K-vitamin till nyfödda

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 28 maj 2016, 09:19

Attityder till vaccin bland vårdpersonal?

Ett favoritargument hos antivaxare är att läkare själv inte vaccinerar, fast då har det ofta varit frågan om säsonginfluensa, vilket är en helt annan sak. Nu finns det säkert även läkare som är mera eller mindre antivax - de är ju människor, men finns det några hållbara siffror på att läkare inte skulle vaccinera sin egna egna barn? Har inte hittat något?

Detta var det närmaste jag hittade: http://www.lakartidningen.se/Functions/ ... cleId=2582
Studien utgjordes av en webbenkät till 1 017 läkare om attityder samt hur man hade vaccinerat eller avsåg att vaccinera sina egna barn. Man jämförde svaren från dem som var barnläkare, och förväntades aktivt stödja vaccinationsprogrammet, med svaren från läkare med andra specialiteter. 93 procent av samtliga tillfrågade följde rekommendationerna – fler än genomsnittet i landet, men en lägre siffra än på svensk BVC!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 07 aug 2016, 14:11

Boktips: Bertil Kaijser: Vaccinationer, ISBN 91-44-49391-6

Bra referensverk, trots att den är från 1997. Skriven som en lärobok för vårdpersonal. Tar upp nästan alla sjukdomar vi vaccinerar emot och även inte vaccinerar (smittkoppor tex) inte bara sjukdomarna/vaccinen i barnvaccinationsprogrammet. Har läst ungefär halva och tycker den verkar mycket bra.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 23 aug 2016, 13:56

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 30 aug 2016, 20:27

Ramlade över detta obetalbara citat av Wakefield: Andrew Wakefield. He’s not anti-vaccine. He just thinks “This is a deliberate eugenics program, a deliberate population-control program.”
“Your bodies are owned by Big Pharma,” he said. “It’s turning into a science-fiction movie.” The audience gasped and shook their heads in disbelief. “This will be the end of the United States of America.” During the Q&A portion, Wakefield added, “This is a deliberate eugenics program, a deliberate population-control program.”
Typiskt då att judarna/frimurarna/illuminati klantar sig igen... Livslängden ökar, spädbarnsdödligheten minskar... Låter inte som ett speciellt lyckat program :)

Skriv svar