Vaccinkritiska argument + motargument

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Vaccinkritiska argument + motargument

Inlägg av micke.d » mån 09 mar 2015, 23:04

Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 10 mar 2015, 07:21

Intressant. Så,i korthet:
- Antikroppar går inte över lika som hos andra djur
- De som går över skyddar mot infektioner via slemhinnorna i mag-tarmkanalen, men inte tex mot luftburna sjukdomar
- Vid vissa typer av sjukdomar (HIV) kan mamman smitta via bröstmjölken

Har jag förstått det rätt?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 10 mar 2015, 09:01

kipphebel3 skrev:Intressant. Så,i korthet:
- Antikroppar går inte över lika som hos andra djur
- De som går över skyddar mot infektioner via slemhinnorna i mag-tarmkanalen, men inte tex mot luftburna sjukdomar
- Vid vissa typer av sjukdomar (HIV) kan mamman smitta via bröstmjölken

Har jag förstått det rätt?
Ja, så förstår jag det. Hur det är med exempelvis chimpanser och gorillor vet jag inte, det kan ju vara så att det funkar likadant hos dem.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 10 mar 2015, 09:08

Och:

"so it’s a good way of protecting the baby for its first weeks of life because those antibodies circulate for up to six months; after that time the baby should be able to stand on its own two immunological feet."

Så,den tiden är ganska kort
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 10 mar 2015, 12:09

I den här bloggen nämns en Pamela Bjorkman som forskar vid ett medicinskt institut vid CalTech. Hennes forskarlag har studerat detaljer i hur IgG förs över från modersmjölk via en receptor i cellerna i tarmväggen till ungen. Dock så studerade de råttor, och i slutet av artikeln säger hon, på tal om huruvida HIV kan överföras från moder till barn via den här mekanismen:
Pamela Bjorkman skrev:HIV is transferred through breast milk but actually there is a bit of a technicality. Most of the types of antibodies that are in breast milk are not the types that are transferred by the receptor we were studying, in human breast milk anyway. We were studying the transfer of IgG antibodies. Most of the antibodies that are in human breast milk are IgA. Rodents transfer IgG through breast milk, humans transfer IgG before birth: mostly across the placenta. Much of the antibodies that humans acquire is before they are even born. It’s by a transfer across the placenta. Then human foetuses swallow amniotic fluid and it is possible that they transfer maternal IgG to their bloodstream through the swallowing of this amniotic fluid that contains the mother’s antibodies. I don’t think that human babies actually acquire HIV through this mechanism.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 10 mar 2015, 13:20

OK. Är inte 100% säker att jag förstår. Skall jag tolka det som att HIV förrs över via bröstmjölken, men att barnet inte får HIV av det?

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 10 mar 2015, 13:48

Sjukvårdsupplysningen listar ju i alla fall att HIV kan överföras med bröstmjölk.

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakt ... s/?ar=True
Hiv kan även överföras med blod, bröstmjölk eller genom sprutor som har använts av personer som har hiv-infektion.
Men det kan ju också vara så att man inte har uppdaterat sig på den senaste forskningen.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 10 mar 2015, 17:14

kipphebel3 skrev:OK. Är inte 100% säker att jag förstår. Skall jag tolka det som att HIV förrs över via bröstmjölken, men att barnet inte får HIV av det?
Poängen med att citera det där handlade inte om HIV utan om hur antikroppar (inte) förs över.

(Björkmans forskning syftar bland annat till att finna metoder för att vaccinera mot HIV, det är därför HIV kom upp i diskussionen.)

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 11 mar 2015, 08:21

Stelkrampsvaccinet som ges tillmödrar i tredje världen gör dem sterila

Länk

Detta rykte har cirkulerat i arabvärlden, afrika och sydamerika och utgångspunkten verkar ha varit ett felaktigt gjort test. Man testade ett vaccinprov med ett vanligt graviditetstest. Labbet i Kenya har sedermera berättat att:

He added that it was not communicated t ... vaccine”.

Finns en längre förklaring här.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 11 mar 2015, 13:07

kipphebel3 skrev:Labbet i Kenya har sedermera berättat
Tack, den artikeln hade jag inte sett förut.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 11 mar 2015, 14:20

Rent parentetiskt så tycker jag att det är ganska arbetsdrygt... Spelar ingen roll hur många gånger man förklarar hur det fungerar om 1000 personer med 100% vaccintäckning och 96% effektivitet utsätts för Mässling. Vi har fortfarande 40 st mottagliga statistiskt sätt. Är verkligen taluppfattningen så dålig hos vissa?

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 18 mar 2015, 07:31

Throwing science at anti-vaxxers just makes them more hardline
Interestingly, research done by Brendan Nyhan has shown many anti-vaxxers are willing to drop mistaken beliefs about vaccines, but as they do so they also harden in their intentions not to get their kids vaccinated. This shows that the scientific beliefs of people who oppose vaccinations are only part of the issue – facts alone, even if believed, aren’t enough to change people’s views.
Mycket klokt i den artikeln

Tony,Meijjer

Inlägg av Tony,Meijjer » ons 18 mar 2015, 10:48

kipphebel3 skrev:Rent parentetiskt så tycker jag att det är ganska arbetsdrygt... Spelar ingen roll hur många gånger man förklarar hur det fungerar om 1000 personer med 100% vaccintäckning och 96% effektivitet utsätts för Mässling. Vi har fortfarande 40 st mottagliga statistiskt sätt. Är verkligen taluppfattningen så dålig hos vissa?
Det korta svaret är ja, taluppfattningen är så dålig hos vissa och det handlar enligt mig mycket om motivation (och i antivaccinations-fallet gissningsvis bias). Om du vill testa den teorin så föreslår jag att du på nästa sociala tillställning du är på presenterar dig som matematiker och därefter räknar hur många gånger du får höra något i stil med 'Det skulle jag aldrig kunna göra' och där folk nästan instinktivt ryggar tillbaka.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 18 mar 2015, 12:11

En klassiker är följande diagram, som vaccinkritiska brukar lägga fram för att stödja påståendet att sjukdomarna hade minskat rejält redan innan vaccinationsprogrammen påbörjades. Det sägs visa mässlingsincidens i Kanada. Det ser ju onekligen ut som att mässlingsincidensen gick ned rejält långt innan.

Bild

I själva verket är diagrammet ett exempel på den sortens statistik som frasen "Det finns lögn, förbannad lögn och statistik" syftar på. Det baseras på "kreativt" användande av samma data som följande diagram (som inte visar incidens utan totala antal fall). Kan man se någon minskning innan vaccination införs?

Det finns en lucka i data runt tidpunkten då vaccinet infördes. Detta har skaparna av diagrammet ovan utnyttjat för att ge en falsk bild.

Bild

Användarvisningsbild
katten

Inlägg av katten » ons 18 mar 2015, 14:06

Modebloggerska http://lisasinclair.se/vaccinera-sitt-b ... ment-424om vacciner:
"Poängen med detta inlägg är att ge en insyn i det som vaccinföretagen och sjukhusen inte informerar om. Vill även visa att om en förälder har engagemang för sitt barn så är det rätt enkelt att ta reda på fakta, det går att ta reda på vad vaccinerna heter, vilka som tillverkar dem, vad de innehåller, vilka biverkningar det finns och så vidare. Det är även enkelt att ta reda på information om sjukdomen man eventuellt vill vaccinera sitt barn mot, hur vanlig är den och hur farlig är den egentligen. Det är viktigt att föräldrar gör aktiva och inte passiva val när de bestämmer huruvida de vill vaccinera sitt barn eller inte, eller om man bara vill vaccinera mot enstaka sjukdomar. Boken jag rekommenderade i början innehåller bl.a. namn och information om de olika vaccinerna, information om sjukdomarna och statistikrapporter.
Boken som rekommenderas: Vaccinationer: risker och skador av Dr Mayer Eisenstein och Neil Z. Miller.
I kommentarsfältet skriver hon:
Vet inte om Mats Reimer pratar om 50-talets Sverige, men om han gör det känns det något passé, tycker det säger sig självt att bättre livsförhållanden var svaret och inte vaccin
Tror nog att många får sin info via sådana bloggar, och inte många som går in och kommenterar annat än de som håller med!
Sedan undrar jag om det nu är så lätt att ta reda på info, varför påstå att vaccinföretag mörkar liksom sjukhusen? Skulle de mörka vad vaccinet heter, vem som tillverkat det och vad det är mot för sjukdom, biverkningar osv? Gör man så inom barnhälsovården? Någon som känner till denna bok?
Usch, jag tycker inte om djur som pratar!
Milou

Skriv svar